Onko päiväkodin lastenhoitajilla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelyä

Vieras
..tosiaan niin kiire, etteivät ehdi sen vertaa katsomaan, että lapsella olisi housut oikein päin?! Oli tietyllä tapaa surullista katsottavaa kun kuopuksemme kotiutui päiväkodista collegehousut väärin päin. Ei suinkaan nurin päin vaan takapuoli edessä. Ihmettelin, että mikä ihmeen rusetti pojalla on housuissa selkäpuolella kunnes tajusin housujen olevan väärinpäin. Poika on noin 2,5v ja harjoittelee kovasti itse pukemista ja useinmiten onnistuukin siinä hyvin. Tässä tapauksessa harmittaa vain tuo, että eivät ole kääntäneen housuja oikein päin. Aiomme kyllä mainita asiasta huomenna, että voisivat kaikesta huolimatta vähän katsoa perään. Ja joo, tämä ei ole iso ongelma, mutta vähän hämmentävä.

Jep jep, pitäisiköhän tälle itkeä vai nauraa. Mietipä tätä: Eilen kun tulin jumpasta kotiin niin mieheni oli pukenut pojalle velourhousut väärinpäin. Joo, ajattelin jättää sen sian.

No mun mies pukee välillä lapsille housut väärin päin. Ja olen tainnut itsekin joskus huomata laittaneeni lapselle vaatteen nurinperin epähuomiossa.

Hienoa että lapsi haluaa oppia pukemaan itse. Harjotellessa sitä oppii :)

Ei ne tädit välttämättä ehdi huomata kaikkien housuja jos ei syynää ihan vartavasten. Voisin kuvitella, että varsinkin jos ulos ollaan lähdössä (tai muu siirtymä), niin se, miten päin housut on jalassa, ei ole ensimmäinen asia mistä huolehditaan. Pääasia että ne housut on jalassa.

jos tuota ei nyt kovin usein tapahdu niin enpä menis edes mainitsemaan. Oli kuitenkin ne housut edes jalassa ettei puolipukeissa ollut. Lapsi itse housut jalkaan tainnut laittaa ja tietäähän sen että nurinpäin ne takuulla menee :D Voi sitä toki itse kokeilla selviytyä 15-20 (montako ryhmässä nyt sitten onkin) lapsen pukeutumisen seuraamisesta kun siihen ei ole aikaakaan käyttää tuntia :)

Siis sinun lapsion itse pukenut vaatteet ja se on pääasia. JOs hoitaja olisi mennyt sen jälkeen sanomaan lapselle, että väärin teit, niin se olisi kolahtanut lapsen itsetuntoon.

mulla kerran kävi kun vein lasta hoitoon aamulla, niin siinä yksi äiti sanoi juuri tuosta asiasta hoitajalle. Muut vanhemmat katsoi sitä äitiä ihan suu pyöreänä. Sen jälkeen me kaikki purskahdettiin nauruun ja yksi isä taputti naista olalle ja sanoi, on se hyvä, että sulla on nuin pienet murheet. Vähänkö tätä naista hävetti! Meni ihan punaiseksi.

[QUOTE="Lastentarhanope";25178464]Minä en välillä henno korjata lasten vaatteita oikein, etten pilaisi lapsen suurta riemua siitä kun itse pukeminen on hänen mielestään onnistunut. Tietysti jos vaatetta on epämukava pitää, on se korjattava.[/QUOTE]

juuri näin! :)

Olen perhepäivähoitaja ja meillä on pari 2-3v innokasta pukijaa. Yleensä asettelen housut oikein päin lattialle helpottaakseni lapsen pukemista, mutta jos joku innoissaan tulee esittelemään itse päälle pukemiaan housuja, en välttämättä riisu ja käännä oikein päin...annan lapsen nauttia onnistumisesta ja seuraavalla kerralla pyydän esim katsomaan missä rusetti on, "se npitäisi tulla masun päälle" tmv..
Tietysti on sellaisia vaatteita joita joutuu kääntämään oikein päin, ettei paina tai kiristä, mutta ei minusta tuo kuulosta kovin vaaralliselta :)

[QUOTE="tähtisilmä";25178456]kun ne ees huolehtisivat riittävät varustukset ulkoillessa. tyttö jatkuvasti kipeenä kun eivät tarkista vaatetusta kun pukevat itse...[/QUOTE]

tulkaa itse sinne, niin näätte mitä se on.
emme ole viikkoon kerinneet ulos koko ryhmän kanssa. pukeminen vie niin kauan! ja vielä kun saa etsiä millon mitäkin päiväkodin varavaatteista kun vanhemmat ei viitsi tuoda...kunnon rukkasia,oikeankokoisia kenkiä,kurahousuja,pipoa...

• Tykkää
Reactions: väinötär
[QUOTE="Lastentarhanope";25178464]Minä en välillä henno korjata lasten vaatteita oikein, etten pilaisi lapsen suurta riemua siitä kun itse pukeminen on hänen mielestään onnistunut. Tietysti jos vaatetta on epämukava pitää, on se korjattava.[/QUOTE]

Mulla sama juttu. Ja mainitsenkin joskus vanhemmille, että housut meni nyt väärin päin, mutta osasipahan itse laittaa jalkaan. Olen pph.

Joskus lapset eivät halua, että heitä autetaan tai neuvotaan tai vaatteita käännetään myöhemmin. Eli siis annan kyllä omieni olla kotona vaatteet väärinpäin ja jjoskus opa kengätkin väärin, jos ei heitä haittaa.

[QUOTE="niinpä";25178487]tulkaa itse sinne, niin näätte mitä se on.
emme ole viikkoon kerinneet ulos koko ryhmän kanssa. pukeminen vie niin kauan! ja vielä kun saa etsiä millon mitäkin päiväkodin varavaatteista kun vanhemmat ei viitsi tuoda...kunnon rukkasia,oikeankokoisia kenkiä,kurahousuja,pipoa...[/QUOTE]

siis anteeks mutta täh? ette koko viikolla oo kerinny ulos?!
kyllä meillä on aikaa tarkistaa et lapsilla on tarpeeksi päällä -vaikka meiltäkin löytyy niitä vanhempia jotka ei tuo lapsilleen vaatetta...

Hei pääasia on että lapsella on asianmukaiset vaatteet yllä oli ne miten päin tahansa puettu lapsen toimesta :D Huomauttaisin ja olisi syytäkin huomauttaa jos lapsi ulkoilisi päiväkodissa liian vähissä vaatteissa, eli sen verran kyllä hoitajien tulee seurata lasten pukeutumista että kaikilla on tarpeeksi vaatetta yllä.

meidän 3 veellä on useinkin housut väärinpäin jalassa,mutta en pidä asiaa vakavana. Kysymättä yksi hoitaja kertoi että vaatteet laitetaan lapsen eteen niin että tulisivat oikein päin puettua,mutta eivät jokalapsen pukeutumista pysty seuraamaan,kun on n.20 muutakin lasta... sanoi myös ettei raaski alkaa enään puettuja housuja uudelleen alkaa pukemaan,kun lapsi on jo ne päälleen saanut ja on tyytyväinen osaamisestaan.

Joskus oli jommallakummalla lapsella paita tai housut väärinpäin. Jos ja kun se ei haitannut lasta (eikä tainnut haitata, kun eivät valittaneet että vaate kiristää ja on epämukava) niin eipä se minuakaan haitannut.

Enkä ikimaailmassa kehtaisi tuollaisesta pikkuseikasta sanoa.

Sitä en kyllä tajua, ettei muka viikkoon ehditä ulos. Pitää ehtiä. Piste.

Jestas, olen kotona vauvan ja 3-vuotiaan kanssa välillä on niin kiire etten ehdi housuja vaihtamaan oikein päin jos ovat menneet väärinpäin. Joten en ihmettele jos 20 lapsen ryhmässä pääsee käymään näin. Huhhuh, olet säälittävä

[QUOTE="niinpä";25178487]tulkaa itse sinne, niin näätte mitä se on.
emme ole viikkoon kerinneet ulos koko ryhmän kanssa. pukeminen vie niin kauan! ja vielä kun saa etsiä millon mitäkin päiväkodin varavaatteista kun vanhemmat ei viitsi tuoda...kunnon rukkasia,oikeankokoisia kenkiä,kurahousuja,pipoa...[/QUOTE]

nähty on. on kaikki kunnolliset vaatteet jo tullessa päällä, ei tarvitse edes etsiä kasseista. on kurista, rukkasta ym. eikä mitään hepeneitä.

itsekin päiväkodissa töissä olleena todellakin tiedän että pitää vaatetukseen puuttua jos ei lapsiltä kunnollista vaatetusta löydy. ei koko ryhmä voi kärsiä siitä että muutamilta puuttuu kunnon tamineet.

pääasia et lapsella oli housut jalassa, ettei kotiutunu ilman niitä. Mun mielestä siellä on tärkeämpiäkin asioita hoidettavana, kun se miten päin teijän jucca-pecca pukee housunsa. Siis tosi maailmoja järistävä asia sulla itkettävänä.

Ilman muuta pääasia on, että lapsella on asianmukaiset/asianmukaisesti vaatteet päällä. Ja tiedän kyllä, että pikku kaveri on itse housunsa pukenut. Kuten jo edellä sanoin, tämä ei ole iso ongelma, mutta hämmentävä, ja myönnettäköön, että itse olen ehkä vähän turhankin tarkka siitä mitä (ja miten) lapsilla on päällään missäkin... Asiasta ajateltiin mainita lähinnä sen vuoksi, että viime aikoina on sattunut muitakin pukeutumiseen liittyviä juttuja joista esimerkkinä mainitakseni viime viikon hämmennys; ulkona lämmintä n.10°C astetta, pojalle puettuna toppahaalarin alle normi sisävaatteet + FLEECEHAALARI. Toisin sanoen vaatetus jolla pitäisi pärjätä kovalla pakkasella... Aikaisemmin ei ole mitään vastaavia kommervenkkejä ollut, vaikka ryhmässä on ennen ollut enemmän lapsia ja vähemmän aikuisia.

Voi hellanlettas sentäs. Jos lapsi laittaa itse housut jalkaansa, niin se on ihan sama miten päin ne on jalassa, myöhemin lapsen kasvaessa voi sitten vinkata, että voisit laittaa ne niin päin, että narut on edessä.

ainakin mitä olen itse ollut tarhassa töissä niin se ainakin meidän hoitajien mielestä niin ihanaa ku lapsi pukee itse ja ku se saa suurella vaivalla ne housut jalkaan ei sitä viitsi lähteä riisumaan ja laittamaan oikein päin :)
eli ei ne varmaan kiireisiä ole, ne vain ei raaski ku toinen kovalla vaivalla saa ne jalkaan :)

• Tykkää
Reactions: TULKINNANVARAINEN

Yhteistyössä