Onko päiväkodin lastenhoitajilla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapset on ainakin asianmukaisesti puettu!
JA jos joku on MUN epähuomiossa unohtunut, hoitotädit lainaavat :)
Eikai maailma nyt yhtiin väärinpäin oleviin housuihin kaadu?

Mun yks kaveri loukkaantui, kun hänelle sanottiin ettei farkut ole pk vaate.
Farkut on siis ulkona jalassa, ja sisähousuja ei ole. Satoi tai paistoi niin farkut jalassa,,,

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelyä;25178594:
Ilman muuta pääasia on, että lapsella on asianmukaiset/asianmukaisesti vaatteet päällä. Ja tiedän kyllä, että pikku kaveri on itse housunsa pukenut. Kuten jo edellä sanoin, tämä ei ole iso ongelma, mutta hämmentävä, ja myönnettäköön, että itse olen ehkä vähän turhankin tarkka siitä mitä (ja miten) lapsilla on päällään missäkin... Asiasta ajateltiin mainita lähinnä sen vuoksi, että viime aikoina on sattunut muitakin pukeutumiseen liittyviä juttuja joista esimerkkinä mainitakseni viime viikon hämmennys; ulkona lämmintä n.10°C astetta, pojalle puettuna toppahaalarin alle normi sisävaatteet + FLEECEHAALARI. Toisin sanoen vaatetus jolla pitäisi pärjätä kovalla pakkasella... Aikaisemmin ei ole mitään vastaavia kommervenkkejä ollut, vaikka ryhmässä on ennen ollut enemmän lapsia ja vähemmän aikuisia.

Mikä ihmisiä oikein vaivaa - kuule se sun herran terttu pärjää noilla vaatteilla pakkasellakin. Mistä ihmeestä tää idiotismi kumpuaa että muka jotenkin totutaan lämpöisempää? Ihmisellä on hyvä olla kun lämpö vaatteiden sisällä on liki ruumiin lämpöä. Ok, nyt lapsellasi on saattanut olla kuuma (by the way, miks tollasen varustuksen oot yleensä jo viennyt hoitoon jos lämpötila tuntuvasti nollan yläpuolla?? EHKÄ olettivat että SINÄ haluat että lapsi puetaan ylilämpimästi) mutta takaan että tarkenee talvella.

Vai oletko joskus nähnyt ihmisiä joilla on talvella - vaikkapa 10 asteen pakkasella - 7 kerrosta vaatetta päällä. Kun pakkanen laskee -15, lisätää 8 ja 9 kerros??

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelyä;25178594:
Asiasta ajateltiin mainita lähinnä sen vuoksi, että viime aikoina on sattunut muitakin pukeutumiseen liittyviä juttuja joista esimerkkinä mainitakseni viime viikon hämmennys; ulkona lämmintä n.10°C astetta, pojalle puettuna toppahaalarin alle normi sisävaatteet + FLEECEHAALARI.

Siis miksi ihmeessä olette tuollaisella kelillä vieneet hoitoon varusteiksi toppahaalarin SEKÄ fleecen? Meillä oli plussakeleillä välikausiasut ja sitten korkeintaan fleece lisänä kun oli nollan rajassa lämpötila.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="tuippu";25178775]Siis miksi ihmeessä olette tuollaisella kelillä vieneet hoitoon varusteiksi toppahaalarin SEKÄ fleecen? Meillä oli plussakeleillä välikausiasut ja sitten korkeintaan fleece lisänä kun oli nollan rajassa lämpötila.[/QUOTE]
Sama kävi mielessä. Jos naulakossa on toppahaalari ja fleece, niin hoitajat ehkä ajattelee vanhemman tarkoittaneen että ne puetaan päälle...

Meillä (lapsi tosin 5 v) pojalla on ollut tähän asti pk:ssa välikausivaatteet, ja tarvittaessa lisäksi ohuehko neuletakki. Kun asteet on plussan puolella, niin ei tulisi mieleenkään viedä päiväkotiin toppaa ja fleeceä.

[QUOTE="tuippu";25178775]Siis miksi ihmeessä olette tuollaisella kelillä vieneet hoitoon varusteiksi toppahaalarin SEKÄ fleecen? Meillä oli plussakeleillä välikausiasut ja sitten korkeintaan fleece lisänä kun oli nollan rajassa lämpötila.[/QUOTE]

Niinno, älliä saisi käyttää myös se pk:n väki. Tuona aamuna mentiin toppapuvulla, koska oli pakkanen ja kylmä tuuli. Iltapäiväksi lauhtu ja tuuli laantu, mikä oli tiedossa, niimpä ulkovaatteeksi oli varattu vk-puku, jonka alle fleece, MUTTA jostain syystä olivat kuitenkin pukeneet toppapuvun ja fleencen. Että näin meillä.

Tuu vaan keskustelemaan huomenna, vastauksena voin antaa että jos lapsi itse jatkossakin pukee housunsa itse, niin emme ala niitä kääntämään vain siksi että rusetti on väärällä puolella :) kyllä pienelle pitää antaa ilo onnistumisesta eikä kaikkea tartte aina korjata.

Ja joo, on meillä kiirekkin että en tosiaan voi luvata nyt enkä tulevaisuudessa että ehtisin tarkistaa jokaisen sukat ja kalsongit onko ne oikeinpäin 3 krt päivässä.

[QUOTE="niinpä";25178487]tulkaa itse sinne, niin näätte mitä se on.
emme ole viikkoon kerinneet ulos koko ryhmän kanssa. pukeminen vie niin kauan! ja vielä kun saa etsiä millon mitäkin päiväkodin varavaatteista kun vanhemmat ei viitsi tuoda...kunnon rukkasia,oikeankokoisia kenkiä,kurahousuja,pipoa...[/QUOTE]

Miten tää on mahdollista?? Ulkoilu on todella tärkeää lapsille että tosi saamatonta porukkaa, ja vanhempana nostaisin älämölön!!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelyä;25178819:
Niinno, älliä saisi käyttää myös se pk:n väki. Tuona aamuna mentiin toppapuvulla, koska oli pakkanen ja kylmä tuuli. Iltapäiväksi lauhtu ja tuuli laantu, mikä oli tiedossa, niimpä ulkovaatteeksi oli varattu vk-puku, jonka alle fleece, MUTTA jostain syystä olivat kuitenkin pukeneet toppapuvun ja fleencen. Että näin meillä.

hieno ajatuskulku. muistitko mainita suunnitelmastasi myös päiväkodin henkilökunnalle vai kokeilitko vain telepatian toimivuutta?

Mun lapsi oli kerran pelkillä pikkuhousuilla ulkohaalarin alla.. ei siis paitaa eikä housuja. Lähinnä nauratti, nuo 3-vuotiaat on niin vikkeliä halutessaan että kun niitä on 21 saattaa joku päästä livahtamaan tarkistamatta, mitä sinne alle onkaan puettu.... ja olihan hoitaja oikeasti pahoillaan, mutta kyllä mä ymmärrän että sellaista sattuu ja tapahtuu paljon tekevälle.

Ap:n ongelmasta en kehtaisi edes mainita.

Niin ja sun pullahössökö ei nyt talvella enää pärjää muissa vaatteissa? Meni päiväkotitäti pilaamaan lapsesi ja joudutte ostamaan kaksi toppapukua päällekäin että tuo tarkenee.

Ja todennäköisesti jos lapsella olisi ollut vk haalari niin taas olis haukut mennyt päikyn tädille. Mene sinä kuule pukemaan niitä lapsia ja ottamaan selvää kunkin Jessica-Juulian ja Nico-petterin vanhempien toiveista ja haluista jajajaj

Vaihtoehtoisesti - lapsen saa hoitaa kotona niin tuleepahan ainakin puettua oikein.

Mua niiiiiiin suututtaa nämä aloitukset aiheesta jolla ei ole mitään piirun merkitystä elämän kokonaisuudessa.

• Tykkää
Reactions: TULKINNANVARAINEN
Ota ap huomioon että monesti nuoret harjottelijatkin saattavat pukea vaatteita väärinpäin lapsille. Tosin meillä aikuinen mies, sosionomi-opiskelijakin puki lapsille välillä vaatteita miten sattuu. Jos ei ole koskaan joutunut lapsia hoitamaan, ei se ole niin luontevaa. Ja tuo ei ole ap vaarallista. Itse en myöskään korjaa, jos lapsi on omatoimisesti saanut puettua jonkun vaatekappaleen, jos siitä ei ole lapselle haittaa

Olis oikeastaan aika näppärää jos päiväkodit tekis listoja kunkin lapsen päivittäisestä vaatetuksesta ja listata mitä vaatteita vanhemmat haluavat milläkin lämpötilalla käytettävän. Sellainen hieno excel-taulukko. Ei tarttis hoitajien leikkiä lasten kanssa eikä askarrella eikä olla yleensäkään kun aika menisi vanhempien vaatetus toiveiden toteutuksessa ja listan väsäämisessä.

Jos aamulla menee toppapuvulla, niin mihin fleeceä ja vk-pukua enää tarvitaan? Nehän on yhdessä about yhtä lämmin asu kuin pelkkä toppahaalari.

Eikä hoitajat lue ajatuksia. Tai muista aina kaikkea mitä kunkin hoidokin äiti tai isä on aamulla vaatetuksesta sanonut.

Toppapuvun olisi tuossa tapauksessa voinut myös jemmata johonkin reppuun tai repun taakse, ja jättää naulakkoon ne kuteet mitkä on tarkoitus laittaa ulos. Niin minä teen aina. Tai ehkä napata toppapuku kainaloon ja viedä autoon jos sitä ei ollut tarkoitus kerran pk:ssa laisinkaan käyttää.

Mä oon aina yrittänyt muistaa sen, että pk:ssa on muitakin lapsia kuin mun piltti/piltit. Ja toiminut sen mukaan, esimerkiksi laittamalla juurikin naulakkoon valmiiksi ne vaatteet jotka toivon lapsella olevan ulkona. En säilytä pk:ssa talvihaalaria, välikausihaalaria, fleecehaalaria, eri sorttia pipoja ja hanskoja, sekä useampaa paria jalkineita vaan vain ne jotka on tarkoitus sinä päivänä päälle laittaa - poikkeuksena kumisaappaat ja kura-asu jotka on pk:ssa aina.

[QUOTE="piiku";25178928]Olis oikeastaan aika näppärää jos päiväkodit tekis listoja kunkin lapsen päivittäisestä vaatetuksesta ja listata mitä vaatteita vanhemmat haluavat milläkin lämpötilalla käytettävän. Sellainen hieno excel-taulukko. Ei tarttis hoitajien leikkiä lasten kanssa eikä askarrella eikä olla yleensäkään kun aika menisi vanhempien vaatetus toiveiden toteutuksessa ja listan väsäämisessä.[/QUOTE]
Juu ja lisäksi sama taulukko voisi kertoa, kenen takki, housut, haalari ja hanskat kestää kuivauskaapin. Sekä sen, ketkä saa nukahtaa päiväunille, ketkä saavat nukkua niin pitkään kuin nukuttaa, kuka ei saa nukkua ollenkaan ja kuka pitää herättää puolen tunnin tirsojen jälkeen. Kenen asu saa likastua maalatessa ja askarrellessa, ja kenen ei. Kenen hiukset saa avata päiväunille mennessä, ja kenen ei, ja kenelle pitää laittaa ne pinnit ja pompulat tismalleen samalla lailla takaisin päikkäreiden jälkeen & kenen hiukset saa jättää auki. Kuka saa olla päiväunien jälkeen sukkahousuilla tai pitkillä kalsareilla leikkimässä, ja kenelle pitää pukea päälle housut tai mekko.

Ei käy kateeksi päiväkodin henkilökunnan työtä, ei :D

Mä oon aina yrittänyt muistaa sen, että pk:ssa on muitakin lapsia kuin mun piltti/piltit. Ja toiminut sen mukaan, esimerkiksi laittamalla juurikin naulakkoon valmiiksi ne vaatteet jotka toivon lapsella olevan ulkona. En säilytä pk:ssa talvihaalaria, välikausihaalaria, fleecehaalaria, eri sorttia pipoja ja hanskoja, sekä useampaa paria jalkineita vaan vain ne jotka on tarkoitus sinä päivänä päälle laittaa - poikkeuksena kumisaappaat ja kura-asu jotka on pk:ssa aina.

Juuri näin. Kun itsellekin tuottaa välillä päänvaivaa mitä lapselle pukis. Niin kyllä siinä päiväkodin väellä on hommaa kun koittais kaikille pilteille pukea oikein. Kun toiset on "kuumaverisempiä", toiset vilukissoja - vain äiti ja isä tuon tietään. Ei päiväkodin tädin tarvitse koko vaatevaraston edessä miettiä mitkä pukis ja vielä niin että vanhemmat ei haukkuisi sinua. Kuitenkin puet vilukissan liian vähiin ja kuumaveriselle liikaa.

[QUOTE="vieras";25178498]Joskus lapset eivät halua, että heitä autetaan tai neuvotaan tai vaatteita käännetään myöhemmin. Eli siis annan kyllä omieni olla kotona vaatteet väärinpäin ja jjoskus opa kengätkin väärin, jos ei heitä haittaa.[/QUOTE]

Tällanen on just mun muksu. Enää ei juuri ole "häntäpäiviä" eli housunarut pepun päällä jne mut ei se antanu päiväkodissa kääntää koska oli itse pukenut. Ja miksi pitäs pilaa väkisin lapsen into osaamisesta. Kerran menin hakemaan poikaa sisältä ja se oli vetäny alle colleget, päälle sukkikset. Eikä millään ollu vaihtanu tai antanu aikusen auttaa. Oli sitten varsinainen näky mut itteä ei vaivannu. Kyl me töissä huomataan usein että on vaate nurinkurin mut ei se lapsi siitä kärsi jos ny onki verkkarit takaperin tai paidan saumat pihalla.
Relaa ap, tekevälle sattuu eikä toisekseen tosiaan hlökunta kaikkea aina huomaa.

Juu ja lisäksi sama taulukko voisi kertoa, kenen takki, housut, haalari ja hanskat kestää kuivauskaapin. Sekä sen, ketkä saa nukahtaa päiväunille, ketkä saavat nukkua niin pitkään kuin nukuttaa, kuka ei saa nukkua ollenkaan ja kuka pitää herättää puolen tunnin tirsojen jälkeen. Kenen asu saa likastua maalatessa ja askarrellessa, ja kenen ei. Kenen hiukset saa avata päiväunille mennessä, ja kenen ei, ja kenelle pitää laittaa ne pinnit ja pompulat tismalleen samalla lailla takaisin päikkäreiden jälkeen & kenen hiukset saa jättää auki. Kuka saa olla päiväunien jälkeen sukkahousuilla tai pitkillä kalsareilla leikkimässä, ja kenelle pitää pukea päälle housut tai mekko.

Ei käy kateeksi päiväkodin henkilökunnan työtä, ei :D

Mutta eihän heillä ole muuta tekemistä. Hyvin ehtivät tuollaisen listan tehdä. No hätä.

[QUOTE="piiku";25178988]Mutta eihän heillä ole muuta tekemistä. Hyvin ehtivät tuollaisen listan tehdä. No hätä.[/QUOTE]
Niinpä. Eihän ne muuta tee kuin juo kahvia ja juoruaa.

[QUOTE="vieras";25178863]Mun lapsi oli kerran pelkillä pikkuhousuilla ulkohaalarin alla.. ei siis paitaa eikä housuja. Lähinnä nauratti, nuo 3-vuotiaat on niin vikkeliä halutessaan että kun niitä on 21 saattaa joku päästä livahtamaan tarkistamatta, mitä sinne alle onkaan puettu.... ja olihan hoitaja oikeasti pahoillaan, mutta kyllä mä ymmärrän että sellaista sattuu ja tapahtuu paljon tekevälle.

Ap:n ongelmasta en kehtaisi edes mainita.[/QUOTE]

Jep...21 kpl ehtiviä 2-5v ja todellakin tapahtuu sitä että vaatetus sinnepäin. Näitä sitten korjaillaan ja tietty pahotellaan vanhemmille. Omakin 4v livahtaa vilauksessa koska pukee itse ja aikunen ei aina ehdi perään tarkistamaan.

Musta on monta kuvaa otettu lapsena kun olin pukenut itse - kaikki väärinpäin. Mutta silti osaa nykyään pukea oikein päin vaikka mun vaatteita ei käänelty. Ja kyllä mua vanhemmat rakasti vaikka vaateet oli nurin perin. Toki jos olisin ollut näyttely-esine niin ehkä sitten olisi ollut väliä vaatteiden oikein päin olemisella -olishan se ollut noloa vanhemmille jos joku vieras olis nähnyt mut niin puettuna

[QUOTE="Lastentarhanope";25178464]Minä en välillä henno korjata lasten vaatteita oikein, etten pilaisi lapsen suurta riemua siitä kun itse pukeminen on hänen mielestään onnistunut. Tietysti jos vaatetta on epämukava pitää, on se korjattava.[/QUOTE]

peesi

Yhteistyössä