onko pakko antaa sitä ruokaa mitä koiran kasvattaja määrää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miisu&koira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä näistä asioista olisi hyvä sopia jo ennen sitä sijoituskoiran ottamista. Mutta jos noin tiukaksi menisi ja kasvattaja pakko-ostattaisi omaa ruokaansa niin palauttaisin pennun ja sillä selvä.

ei sun tarvi sille kasvattajalle kertoa, millä sitä ruokit. Ole ihan hissukseen vaan. Kunhan tarkistat että vitamiinit jne ovat kohdallaan mitä se koira tarvitsee. Ja sä voit sanoa kasvattajalle, ettet osta häneltä vaan vaikka eläinkaupasta tai netistä sitä hänen myymäänsä merkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja justjoo:
ei sun tarvi sille kasvattajalle kertoa, millä sitä ruokit. Ole ihan hissukseen vaan. Kunhan tarkistat että vitamiinit jne ovat kohdallaan mitä se koira tarvitsee. Ja sä voit sanoa kasvattajalle, ettet osta häneltä vaan vaikka eläinkaupasta tai netistä sitä hänen myymäänsä merkkiä.

Tää on taas näitä... Kasvattajana olen sitä mieltä, että sut pitäs viedä saunan taakse... AP:LLE oletko valmis maksamaan kasvattajalle aiheuttamasi vahongon, jos se johtuu ruokinnasta... Tai pahimmassa tapauksessa lopettamaan koiran alle 3-vuotiaana... Ota nyt järki käteen ja syötä sitä kasvattajan määräämää ruokaa...

Alkuperäinen kirjoittaja kasvis:

Tää on taas näitä... Kasvattajana olen sitä mieltä, että sut pitäs viedä saunan taakse... AP:LLE oletko valmis maksamaan kasvattajalle aiheuttamasi vahongon, jos se johtuu ruokinnasta... Tai pahimmassa tapauksessa lopettamaan koiran alle 3-vuotiaana... Ota nyt järki käteen ja syötä sitä kasvattajan määräämää ruokaa...

Just ajattelin itekseni et onneks en enää oo kasvattaja, mut en todella toivo yhdellekään kasvattajalle sijoituskotia jossa ei toimita kasvattajan ohjeiden mukaisesti.

Meillä ei suurikokoisia koiria ole, mutta käsittäisin niiden kasvavan nopeampaan tahtiin kuin ns. normaalikokoiset ja näin ollen luuston ja nivelten vahingoittuminen herkempää. Eihän suuria koiria saa juoksuttaakaan/lenkittää paljoa ennen kuin kasvu tasaantunut.

Itse syötämme koirallemme samaa ruokaa kuin kasvattaja oli pentuaikana syöttänyt koska hänellä oli pitkä kokemus tämän rodun kasvattamisesta ja varmasti oppinut tietämään mikä ruoka sopii parhaiten...

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja kasvis:

Just ajattelin itekseni et onneks en enää oo kasvattaja, mut en todella toivo yhdellekään kasvattajalle sijoituskotia jossa ei toimita kasvattajan ohjeiden mukaisesti.

ja te olette just niitä, jotka pitäis viedä saunan taakse, varsinkin borkku. Jos ne vitamiinit jne pitää kohdallaan, on ruoka silloin oikeanlaista. Ei siihen tarvita kalliita kasvattajan mainostamia nappuloita. Pelkkää rahastusta tuokin!

Ja tuollaiset idiootti-rahastaja kasvattajat vois oikeesti painua hevon kuuseen

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
ja te olette just niitä, jotka pitäis viedä saunan taakse, varsinkin borkku. Jos ne vitamiinit jne pitää kohdallaan, on ruoka silloin oikeanlaista. Ei siihen tarvita kalliita kasvattajan mainostamia nappuloita. Pelkkää rahastusta tuokin!

Niinpä niin, mutta kun sen sijoituskoiran omistaa se karvattaja, eikä se jonka luona koira on.
Sopimuksessakin lukee et se sijoituskoira tulee ruokkia omistajan ts. kasvattajan ohjeiden mukaan.

Borkku: Oletkos muuten huomannu kuin paljon markettien ruuissa (Luppa, Best friend jne jne) on ihan silkkaa paskaa.
Tuli tämä asia itselle vastaan, kun jouduin halpisruokaa koiralle syöttämään.
Ruoka meni tupla määrä, se tuli uloskin aika nopeasti ja ulos tuli paljon. Turkki meni huonoksi, koira haisi ja oli vähän väliä ripulilla.
Eli vaikka se säkillinen tuli melkein puolet halvemmaksi, sitä meni kaksi kertaa parempi laatuista ruokaa enemmän. Säästöä? No ei tullut.
Syötän koiralle Jahti&Vahtia, vaikkei sitäkään kaikki suosittele, mutta on se parempaa, kuin perus markettiruuat.
Koiran kasvattaja suositteli tätä ruokaa antamaan ja koska en ole koirien asiantuntija niin päätin noudattaa viisaamman neuvoa.

^ Olen kyllä täysin samaa mieltä Borkun kanssa. Jos koira on omasi, niin syötä vaikka pelkkiä porkkanoita, mutta kun koira EI OLE oma, niin silloin teet kuten kasvattaja ohjeistaa. Jos näitä ohjeistuksia on niin kamalan vaikea noudattaa, niin on typerää edes ottaa sijoituskoira!!

Niin kauan kun sitä koiraa ei ole pennutettu niin se on vain HOIDOSSA teillä.
Sinulla ei ole mitään oikeutta päättää itse mitä koira syö koska olet nimesi paperiin pistänyt ja suostunut sijoituksen ehtoihin vapaa-ehtoisesti! Tuommoiset ruoka-asiat olisi voinut kysyä ENNEN sen sijoituskoiran pyytämistä, tuskin kukaan sitä koiraa pakolla teille tyrkytti?

Jos tuntuu liian hankalalta niin osta joku toinen koira omaksesi ja ruoki sille sitten marketin säilöntäaine-vilja-pötköjä ja hehkutusjäännös-nappuloita!

Ps. kun koiraa ruokkii halvalla markettimössöllä niin sen 'säästyneen' rahan saakin sitten usein pistää eläinlääkärikäynteihin...

No huhhuh :headwall: . Toivottavasti sulla ei oo koiraa sijoituksessa...

Alkuperäinen kirjoittaja KarO:
Borkku: Oletkos muuten huomannu kuin paljon markettien ruuissa (Luppa, Best friend jne jne) on ihan silkkaa paskaa.
Tuli tämä asia itselle vastaan, kun jouduin halpisruokaa koiralle syöttämään.
Ruoka meni tupla määrä, se tuli uloskin aika nopeasti ja ulos tuli paljon. Turkki meni huonoksi, koira haisi ja oli vähän väliä ripulilla.
Eli vaikka se säkillinen tuli melkein puolet halvemmaksi, sitä meni kaksi kertaa parempi laatuista ruokaa enemmän. Säästöä? No ei tullut.
Syötän koiralle Jahti&Vahtia, vaikkei sitäkään kaikki suosittele, mutta on se parempaa, kuin perus markettiruuat.
Koiran kasvattaja suositteli tätä ruokaa antamaan ja koska en ole koirien asiantuntija niin päätin noudattaa viisaamman neuvoa.

Sulla on äärettömän järkevä ajattelutapa ja varmasti koirasi kasvattajan kanssa menee loistavasti :)

Toiselle koiralle markettien ruoat sopii mainiosti, tosin se että ulosteenmäärä on suht suurta jos ruoka sisältää turhaa ja sellasta mitä elimistö ei pysty runsaasti hyväkseen käyttämään.

Mä en oo markettiruokiin koskenu ku kokeillen, ku se ulosteen määrä on aivan valtavaa ja mun mielestä mun ei kannata sellasta ruokaa koirilleni syöttää.

mä en voi ymmärtää et napistaan koiranruuasta.. ne markettien ruuat on hyviä, varsinkin kun lisäksi annetaan selkärankaa,sorkkia,raakaa lihaa,öljyä,kotiruokaa.. meillä ei ole yksikään koira saanu mitään superkallista hienoa eläinlääkäri ruokaa, yhdelläkään koiralla ei oel ollut mitään ongelmia terveyden,kasvamisen ym kanssa. turkit on hyvässä kunnossa, samaten hampaat ym. että ne jotka ylistävät maasta taivaisiin vain noita kalliita merkkejä vois ihan oiekasti miettiä että se ei ole ihan totta että VAIn merkki ruualla kasvaa terveitä koiria...
toki sijoitus koira on sen kasvattajan omaisuutta jolloin täytyy tehdä niinkuin kasvattaja määrää, vaikka se olisikin turhaa päällepäsmäystä..

Mulla on ollut ja on sijoituskoira... Olen myös sijoittanut koiria ja aion jatkossakin sijoittaa... Mut juuri tollaiset pistää vihaksi...
Se sijoituspaperi käydään yhdessä läpi, kohta kohdalta, joten pitäisi siinä vaiheessa miettiä mihin sen nimensä pistää...
Olen myös ollut erilaisten ruokien kanssa tekemisissä mm. ruokia tuovassa firmassa. Joten tiedän todellakin mistä puhun.
Nykyisellä sijoituskoiralla oli ehtona syötä mitä syötät, mutta EI markettiruokia. Pidän tätä itsestään selvyytenä.
Jos AP haluaa syöttää kallista laadutonta ruokaa, omalla vastuullaan, niin toivon ettei tule sitten tänne valittamaan koiran vioista... Syököön itse esim. vehnävelliä päivästä toiseen....
Koiranhan pitäisi olla se paras ystävä...

Borkku: Meidän koira oli muutenkin aika hmm.. voisiko sanoa elämäniloton, kun sai huonoa ruokaa.
Meidän koirasta vielä huomaa heti, jos on saanut huono ruokaa tai liian vähän ruokaa, kun on kiiltävä turkki, ja solakka koira, niin luut käy heti paistamaan ja turkki haalistuu :/
Kyllä kuitenkin kasvattajalla on pidempi kokemus juurikin siitä rodusta ja juurikin siitä sukuhaarasta, allergioista, ongelmista jne ja on valinnut ruuan sen mukaan, niin kyllä minä luottaisin siihen.

Ei kasvattaja kiusallaan anna koirilleen nimenomaan kallista ruokaa, vaan sitä, jonka on valinnut parhaimmaksi juuri näille koirille, kasvuvauhdille jne, vuosien kokemuksella, jota epäilen, että ap:lla ei taida olla, siis ainakaan juuri tästä rodusta jne!

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
mä en voi ymmärtää et napistaan koiranruuasta.. ne markettien ruuat on hyviä, varsinkin kun lisäksi annetaan selkärankaa,sorkkia,raakaa lihaa,öljyä,kotiruokaa.. meillä ei ole yksikään koira saanu mitään superkallista hienoa eläinlääkäri ruokaa, yhdelläkään koiralla ei oel ollut mitään ongelmia terveyden,kasvamisen ym kanssa. turkit on hyvässä kunnossa, samaten hampaat ym. että ne jotka ylistävät maasta taivaisiin vain noita kalliita merkkejä vois ihan oiekasti miettiä että se ei ole ihan totta että VAIn merkki ruualla kasvaa terveitä koiria...
toki sijoitus koira on sen kasvattajan omaisuutta jolloin täytyy tehdä niinkuin kasvattaja määrää, vaikka se olisikin turhaa päällepäsmäystä..

Markettien ruuat EI TODELLAKAAN ole hyviä!
Se on eri asia, että ne saattavat joillekkin koirille sopia, mutta esimerkiksi tuhka, vilja, väriäinee jne ei kuulu koiran ruokavalioon.
Jo pelkästään ruokien sisältöjen vertaaminen kertoo paljon. j&v: ei kallista, muttei ihan yhtä paskaa kuin markettiruoka, sitä voi vaikka verrata johonkin Luppaan.
Saahan sitä koirallekkin syöttää mitä tahansa, niinhän niitä lapsiakin nykyään kasvatetaan.
Nico-Petterille pelkkää pullaa ja vähän hiekkaa lattialta ja pupun kakkaa ruohikosta.
En vertaa koiraa lapseen mutta pidän sitä silti tavallaan perheenjäsenenä ja haluan tarjota sille parasta, mikä hänelle sopii, eikä se ole markettiruoka, toisilla voi olla, meillä ei. Ja mitäpä jos tämä kasvattaja on vaikka päätynyt samaan tulokseen.

Niinpä niin, mutta kun sen sijoituskoiran omistaa se karvattaja, eikä se jonka luona koira on.
Sopimuksessakin lukee et se sijoituskoira tulee ruokkia omistajan ts. kasvattajan ohjeiden mukaan.

no jos maksaa kuitenkin koirasta sen 600 euroa minkä moni pyytää niin mä ainakin ruokin just millä haluan. Ei kaikki sijoituskoirat ole "ilmaisia". Eli moni just haluaa ton 600e ja sit sillä koiralla saa kasvattaja teettää pennut, sen jälkeen omistus siirtyy kokonaan .

no jos maksaa kuitenkin koirasta sen 600 euroa minkä moni pyytää niin mä ainakin ruokin just millä haluan. Ei kaikki sijoituskoirat ole "ilmaisia". Eli moni just haluaa ton 600e ja sit sillä koiralla saa kasvattaja teettää pennut, sen jälkeen omistus siirtyy kokonaan .

Jos saat koirasta jopa tonnin alennusta mm. sillä ehdolla että ruokit sitä niinkun OMISTAJA käskee, niin sillonhan ruokit.

Jos ei kiinnosta niin osta se omaksi. Jos ei fyrkka riitä rotukoiraan muuton kun sijotushinnalla niin markettien seinältä löytyy sekarotusia halvalla.

Sijoituskoiran hinta saa olla 50 % koiran alkuperäisestä hinnasta :whistle:
Jos ei halua maksaa koirasta niin sitten pitää ottaa sekarotuinen. Sille saa syöttää tasan tarkkaa mitä haluaa. Tai parempi olla ilman koiraa...

no huomenta! onpas täällä ollut paljon keskustelua aiheesta.. Meillä on ollut koiria ennenkin metsästyskoiria lähinnä, ja ne ovat syöneet ihan kaupan nappuloita, meidän tähteet ja lihaa. koira ei jaksa metsällä jos ruokinta on huonoa. tuollaisia ongelmia ei koskaan ollut ja koirat oli pitkäikäisiä ja terveitä. tosiaan kuten muistaakseni mainitsin, eläinlääkäri oli myös sitä mieltä, ettei noissa nappuloissa ole juurikaan eroja mutta isolle rodulle ei saa antaa kaupan pentunappuloita vaan aikuisen ruokaa. kasvattaja asuu lähes 100 kilsan päässä, ja ruokaa pitäisi hakea pari kertaa kuussa. meidän kylässä ei ole eläinkauppoja. näissä pikkukaupoissa on aika suppea valikoima eläinruokia.. en minä halua tapella kasvattajan kanssa mutta en haluaisi tehdä ruuasta niin hankalaa asiaa.. ollaan nyt tänään menossa käymään siellä jokatapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no huomenta! onpas täällä ollut paljon keskustelua aiheesta.. Meillä on ollut koiria ennenkin metsästyskoiria lähinnä, ja ne ovat syöneet ihan kaupan nappuloita, meidän tähteet ja lihaa. koira ei jaksa metsällä jos ruokinta on huonoa. tuollaisia ongelmia ei koskaan ollut ja koirat oli pitkäikäisiä ja terveitä. tosiaan kuten muistaakseni mainitsin, eläinlääkäri oli myös sitä mieltä, ettei noissa nappuloissa ole juurikaan eroja mutta isolle rodulle ei saa antaa kaupan pentunappuloita vaan aikuisen ruokaa. kasvattaja asuu lähes 100 kilsan päässä, ja ruokaa pitäisi hakea pari kertaa kuussa. meidän kylässä ei ole eläinkauppoja. näissä pikkukaupoissa on aika suppea valikoima eläinruokia.. en minä halua tapella kasvattajan kanssa mutta en haluaisi tehdä ruuasta niin hankalaa asiaa.. ollaan nyt tänään menossa käymään siellä jokatapauksessa.

Itse olen saanut eläinlääkäreiltä niin älyttömiä neuvoja kissanruokintaan, että jättäisin kyllä eläinlääkärin neuvot omaan arvoonsa. Jotkut eläinlääkärit ovat perehtyneitä ruokintaankin, mutta sinun eläinlääkärisi ei kuulosta siltä. Ruoissa on eroa ja jättirodun pennun ruokinta on todella tarkkaa. Ei voi verrata metsästyskoirien ruokintaan.

Saisikohan kyseistä ruokaa tai jotain muuta kasvattajan suosittelemaa ruokaa tilattua netistä. Esimerkiksi Zooplussalla on ihan hyvät valikoimat koiranruokiakin. Toimitetaan kotiin ja ilman postikuluja, jos tilaus tarpeeksi iso.

mitäs sellainen kasvattaja oikein on, joka ei tajua että raakaravinto on kaikkein parhainta koiralle? Tutustukaa barffaukseen jne. Vai niistä koirista yhtäkkiä on kehittynyt sellaisia jotka muka sullattais valmisruoan paremmin...

Yhteistyössä