Onko rahasta kinni jos haluaa toisen lapsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Johanna80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Johanna80

Vieras
Meillä näin siis miehen osalta, ei halua meille nyt toista lasta kun muutenkin niin tiukkaa että pitää soskusta hakea toimeentulotukea. Esikoinen täytti just 3v ja en haluaisi ihan mahottoman isoa ikäeroa. Voiko raha todellakin ratkaista tällaisen asian? En tiedä onko minulla niin ruusuiset kuvitelmat ,että tilanne kerkeää parantua ennen kuin toinen lapsi syntyisi ja onhan meillä jo melkein kaikki tarvittava valmiina.
Niin ja en tiedä onko oleellista ,mutta lapsilukumme olisi sitten täynnä.

Tilanteetkin muuttuu. Meidän rahatilanne on meistä riippumattomista syistä aika erilainen toisen syntyessä kuin häntä alettaessa odottaa.
Mutta ei meillä toisen lapsen "hankkiminen" rahasta ollut kiinni, sitä ehti olla tahdottomasti lapseton niin pitkään ettei paljon kiinnostanut raha-asiat kakkosen kohdalla. Ei nyt "sossun rahoilla" ole oltu, mutta pienipalkkaisia ja minä kth:lla. Monen mielestä varmasti liian köyhiä lapsia hankkimaan :)

Meillä ei tosiaankaan oo tiukkaa,mein tänhetkiset yhteistulot bruttona on jonkun 2000? mutta siltikin mietin että voidaanko me hankkia toista lasta..mies sano että aina me pärjätään ja kun miettii niin hyvänen aika tolla mein rahallahan elättäis vaikka kuinka monta mukulaa.Jos teillä nyt aivan tositosi tiukoilla on niin EHKÄ kannattaa odottaa parempia päiviä mutta jos tilanne on sama kun meillä että rahaa on mutta ei osata järkevästi käyttää niin sitten kannattaa miettiä turhien menojen karsimisia niin kyllä rahaa rupeaa löytymään.. :)

siis minusta miehesi on oikeassa. yksi lapsi maksaa noin 100 000 euroa vanhemmilleen. ei ne vauva-ajan jutut ole kuin promille siitä rahasat mitä lapsiin menee. jossain vaiheesa ne alkavat kuluttaa vaatetta ja syhödä ja harrastaa. ja haluavat auton ja opiskella jne. ja meillä lapset on vakuutettuja.
jokainen lapsi syö omat juttunsa, tarvitsee oman lipun linja-autoon, junaan, lentokoneeseen, huvipuistoon, ei ne mene samassa eikä toinen tule yhtään senttiä halvemmaksi kuin eka.

mutta kun kakkonen syntyi niin elämä muuttui toden teolla. Väsyttää ihan sikana,esikoinen taantuu,ei hetken rauhaa,ja nyt ne joo tappelee keskenään.Ja mustasukkaisuus...
Ois tainnu toinen jäädä tekemättä jos oisin tienny millasta menoa.

Mä sanoisin, et ei toisen, mutta kolmannen kyllä.

Kolme vekaraa ei mahdu mihinkään tavalliseen autoon ja sit vähän myöhemmin kun ostat keikille fillarit ja hiihtimet ja luistit ja kypärän joka lajiin ja ne pitäis jossakin säilyttääkin (=isompi kämppä) ja..

Kaksi mahtuu samaan huoneeseen, vaatteet kestää ehkä kaksi lasta, autoon mahtuu kaksi jne. Sulla on kaksi kättäkin...
:D

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
siis minusta miehesi on oikeassa. yksi lapsi maksaa noin 100 000 euroa vanhemmilleen. ei ne vauva-ajan jutut ole kuin promille siitä rahasat mitä lapsiin menee. jossain vaiheesa ne alkavat kuluttaa vaatetta ja syhödä ja harrastaa. ja haluavat auton ja opiskella jne. ja meillä lapset on vakuutettuja.
jokainen lapsi syö omat juttunsa, tarvitsee oman lipun linja-autoon, junaan, lentokoneeseen, huvipuistoon, ei ne mene samassa eikä toinen tule yhtään senttiä halvemmaksi kuin eka.

kyllä minusta olisi fiksua alkaa elää omillaan ennen kuin lapsia lisää tehdään. paitsi jos olette opiskelijoita. mutta jos esim. sinä kotihoidontuella ja mies työtön, niin niin. en ymmärrä. siinä tapauksessa sinun olisi pitänyt mennä töihin jos mies kotona yhden lapsen kanssa.

Mä olin aina ennen sitä mieltä, että lapset on sellainen asia joka EI voi olla rahasta kiinni...nykyään olen toista mieltä.

Meille on tulossa kolmas lapsi ja tämä tullee jäämään viimeiseksi, koska meillä ei ole varaa enempään. Jos me tehdään vielä neljäs niin menee auto ja koti vaihtoon. Kummankaan vaihtoon ei löydy rahaa. Lisäksi tulee yksi suu lisää ruokittavaksi, eikä tulot kasva kuin yhden lapsilisän verran.

Meillä siis seinä nousi pystyyn kolmen lapsen kohdalla...enempään ei ole varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mä sanoisin, et ei toisen, mutta kolmannen kyllä.

Kolme vekaraa ei mahdu mihinkään tavalliseen autoon ja sit vähän myöhemmin kun ostat keikille fillarit ja hiihtimet ja luistit ja kypärän joka lajiin ja ne pitäis jossakin säilyttääkin (=isompi kämppä) ja..

Kaksi mahtuu samaan huoneeseen, vaatteet kestää ehkä kaksi lasta, autoon mahtuu kaksi jne. Sulla on kaksi kättäkin...
:D

siis joo, nykyään pitää olla luisteluunkin kypärä. ja lapsilla on rullaluistimia, pyöräilykypäriä (ei ollut minulla lapsena) jn jen jne. tavaramäär, jopa se pakollinen, jota ilman saa sakot ja on huono vanhempi, on aivan järkyttävä.

Meillä miehellä ihan ok palkkainen vakityö ja itse siis nyt työttömänä, meillä oli tossa vaan muutama isompi lasku jotka sitten eräänty pahasti ja kaatu korttitalo niin tarvittu nyt sitten soskulta apua muutama sata per/kk. Me ollaan 30v molemmat ja lapsiluku siis tulisi täyteen kahdesta lapsesta.
Tätä asiaa täytyy kyllä pohtia. Kiitos monista näkökulmista asiaan:)

Minä sanoisin että vaikka ei olis pennin latia niin ei se meitä estäisi lasta yrittämästä/tekemästä.
Sehän on vaan elämää ja aina sitä selvitään ihan kaikesta mitä elämä tuo tullessaan:)

Yhteistyössä