Onko sairasloman paikka ja miten saisin sairaslomaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..............
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..............

Vieras
Olen jatkuvasti uupunut ja en jaksa kotona tehdä mitään. Käyn vain töissä. Olen ollut aiemmin masentunut ja pitkillä sairaslomilla 2 kertaa. Olen myös sinnitellyt molemmilla kerroilla liian kauan töissä ja sitten romahtanut. En halua sitä. Nyt huomaan taas uupumuksen. Tuntuu etten jaksa töitänikään tehdä täysillä. Kuitenkin olen töissä päivittäin sen 8tuntia. Minulla oli lääkäri pari viikkoa sitten(työterveys) ja siellä purskahdin itkuun uupumuksesta. Selitin tilanteen mutta lääkäri katsoi että ei ole sairasloman paikka nyt ja että en ole tarpeeksi huonossa kunnossa edes osa-aikaeläkkeelle. Minua ei hoida oikein kukaan. Olen käynyt mielenterveystoimistossa mutta sielläkin vain juttelua ja terapiaa en saa. Lääkityksiä vain säädetään. Tietty olen kesän ajan ja keväällä olin paremmassa kunnossa. Mutta sielläkin vaihtui hoitaja ja omalääkäri ja tuntuu että luottamusta ei ole syntynyt. Nyt on uusi aika työterveyteen parin viikon päästä. En tiedä mitä sanoa tai tehdä. Toisaalta en haluaisi sairaslomalle mutta en tiedä miten jaksan. Tuntuu että en hallitse kaikkia tehtäviäni ja eristäydyn muista kun en jaksa olla sosiaalinen. Tämä työterveyslääkärikin on vain sijainen. Viimeksi yritti painostaa minua kysymään työnantajalta että tekisin itse lyhyempää päivää pienemmällä palkalla. Olen ihan umpikujassa ja tuntuu että kukaan ei ymmärrä tai kellekään en uskalla avautua. Mies vain sanoo että ei kotitöitä tarvitse jaksaa tai tehdä että käy vaan töissä. :(

Miksi olet uupunut? Jos johtuu töistä suosittelen puhumaan esimiehen kanssa, useissa työpaikoissa on varhaisen puuttumisen mallin (voi olla jollain toisllakin nimellä), jolla pyritään auttaamaan työtekijöiden jaksamista töissä, kuten vähentämällä töitä, lyhentämällä työaikaa ja lisäkoulutuksella jos johtuu osaamattomuudesta. Jos taas johtuu uupumus jostain muusta niin siihen tuo malli ei ehkä auta tai työpaikkakaa voi auttaa.

Olen siis arka, ujo ja hiljainen. Olen myös koulukiusattu. Tämä johtaa siihen että jään muiden jalkoihin ja unohdun työelämässä. En osaa tiimityöskentelyä ja sosiaalisuutta. Olen arka olemaan yhteydessä pomoihin tai kyselemään asioista. Kyselen tietty jonkun verran mutta todella vähän olen tekemisissä pomojeni kanssa tai kollegoiden. En siis ajattele koulukiusaamistani vaan se tulee alitajunnassani esiin niin että eristäydyn ja en hallitse työpaikan kyynärpää taktiikkaa. Tämä johtaa siihen että teen suorittavaa perustyötä. Pelkään virheitä. Tuntuu että nykypäivän työelämä on liian rankkaa kaltaiselleni. Minulla menee illat ja vk-loput pelkkään toipumiseen työstäni. Jatkuvasti pelkään myös potkuja. En ole suosittu työntekijä. Tämä rasittaa henkisesti. Minusta ei ole kilpailemaan työssä. Mikä tuntuu olevan nykypäivänä ehto työssä. Ja koska uuvun työssäni henkisesti niin en jaksa kotonakaan tehdä mitään.

Itselläni väsymyksen ja aloitakyvyttömyyden sekä masentuneisuuden syyksi paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta. nyt lääkityksen myötä aurinko on alkanut paistaa ja voin hyvin.
onko sinulta katsottu kilpirauhasarvoja?

Olen miettinyt tuota yksityistä psykiatria. Ongelma siinä että tulee kalliiksi jos joutuu koko ajan käymään ja maksamaan itse. Kaupungissani ei viimeksi ollut yksityisiä psykiatreja kun pari vuotta sitten kyselin tai he eivät ottaneet uusia potilaita. :(

Kilpirauhasarvot on tutkittu pari viikkoa sitten ja oli kunnossa. Vajaatoiminta löytyyja siihen on lääkitys. Niin ja masennus estolääkitys on myös mutta en ole koskaan huomannut mitään vaikutusta lääkityksestä. Minulla on kokeiltu useita lääkkeitä.

Ei se yksityisellä psykiatrilla käynti oikeasti niin kallista ole. Eikä siellä joudu jatkuvasti juoksemaan. Jos kävisit vaikka 2-3 kertaa muutaman kuukauden ajan ja pääsisit sitten vaikka kelan tukemaan terapiaan. Oletko ollut terapiassa koskaan? Kauanko olet syönyt samaa lääkitystä nytten? Mietin, olisiko aika lopettaa lääkitys tai kokeilla jotain muuta, jos ei siitä ole ollut apua.

En ole koskaan ollut terapiassa. Minulle sanottu aina että olen liian huonossa kunnossa siihen. Ei ole tehty kelaa varten koskaan lausuntoa. Olen käynyt vuosia mielenterveystoimistossa juttelemassa sairaanhoitajan kanssa. Keväällä hoitoni siirrettiin toiselle hoitajalle ja lääkärille. Lääkitys on ollut vuosia mutta tämä lääke mikä nyt on niin on ollut ehkä pari vuotta. Siinä on ollut tauko välissä .

Jos olet alle viisikymppinen niin jos kertakaikkiaan nykyinen työ ei iske/onnistu ja yleinen lääkitys/ terapia ei auta niin alanvaihtoa ja sopivampaa ammattia ehkä kannattaisi miettiä. Tosin tuo terapia yleisesti voisi auttaa. Mutta onhan se ns terveellekin usein työelämä mehut vievää tervanjuontia, ei voi mitään, työ on työtä ja siitä sen palkan saa.

Yhteistyössä