Onko se ilman autoa liikkuminen jotenkin tosi ihmeellistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Vai tapaanko minä vain omituisia ihmisiä?

Olen nyt työni puolesta (hoitoala) tavannut paljon ihmisiä/asiakkaita jotka ovat ihan ymmällään kun kuljen työmatkat kävellen talvet ja pyörällä kaiken muun ajan. Minusta tämä on aivan täysin normaalia. Ihmetellään kuinka jaksan ja miten kehtaan jne. Minusta tämä on jotenkin tosi outoa.
Vanhassa työpaikassa talvella käveltyä tuli aina 5 kertaa viikoss 12km työmatkoihin plus tietty koiran kanssa lenkkeily ja lasten kanssa telmimiset.
Nyt mulla matkaa 5-6 kertaa viikossa tulee 16km työmatkoihin ja eihän tuo pyörällä ole matka eikä mikään, niin tämäkin herättää suurta ihmetystä.

Kertokaas oma kantanne asiaan. Onko teistä normi juttu vai oletteko te autolla liikkvaa väkeä?

Kyllähän suomalaisten enemmistö varmaan vaatii päästä autolla ovelta ovelle - ja tässä ilmastossa mäkin kyllä välillä vaadin :D Mutta yleensä kuljen työmatkat pyörällä, siinä tulee näppärästi päivän liikunta-annos täyteen ja saa vähän nollattua asioita. Mulla matkaa 7km suuntaansa, eli 14km pyöräilyä useimpina arkipäivinä.

Autolla liikkuvaa väkeä olen, mutta jos tuon verran matkaa olisi töihin kuin sinulle kulkisin sen mielelläni pyörällä.

Nyt minun on vietävä lapsi aamulla eskariin 3km, sieltä töihin reilu 22km niin ettei kyllä tule aamulla tuota lähdettyä polkemaan.

Meillä on 20 km kauppaan ja 13 km koululle, joten autoilemaan ollaan totuttu :( Jos itse kävisin tuota koulua, niin keväällä pyöräilisin varmasti, mutta 1- ja 3- luokkalaisia en uskalla vielä päästää (kapea tie) ja 5-luokkalainen ei viitsi/jaksa, kun sitä ehdotin.

[QUOTE="Jenis";28414719]Kyllähän suomalaisten enemmistö varmaan vaatii päästä autolla ovelta ovelle - ja tässä ilmastossa mäkin kyllä välillä vaadin :D Mutta yleensä kuljen työmatkat pyörällä, siinä tulee näppärästi päivän liikunta-annos täyteen ja saa vähän nollattua asioita. Mulla matkaa 7km suuntaansa, eli 14km pyöräilyä useimpina arkipäivinä.[/QUOTE]

Niin. :)
Minua vaan maanantai aamuna nauratti ja hymyilytti kun aamu kuudelta kaatosateeseennpyörällä läksin. Siinä varmaan moni autoilija tunsi pientä vahingon iloa minua kohtaan. Ei minua haitannut, asialliset varusteet vaan päälle :)
Ja olo tuollaisen jälkeen on mitä mainioin.

Mä en liiku minnekään ilman autoa.

Ensinnäkin siksi, että mä asun jumalaseläntakana, in the middle of nowhere, joten lähden mä oikeestaan minne tahansa lähikauppaa pidemmälle, mä tartten auton. Eikä ole sinne lähikauppaankaan järkevää pyörällä lähteä, kun on niin suuri perhe, että ne ruokakuormat mitä sieltä kotiin kannan, on niin suuria että tarttisin pyörään niitä varten peräkärryn.

Ja toisekseen, mä saan kävellä aivan riittävästi koirien kanssa.

Mä en liiku minnekään ilman autoa.

Ensinnäkin siksi, että mä asun jumalaseläntakana, in the middle of nowhere, joten lähden mä oikeestaan minne tahansa lähikauppaa pidemmälle, mä tartten auton. Eikä ole sinne lähikauppaankaan järkevää pyörällä lähteä, kun on niin suuri perhe, että ne ruokakuormat mitä sieltä kotiin kannan, on niin suuria että tarttisin pyörään niitä varten peräkärryn.

Ja toisekseen, mä saan kävellä aivan riittävästi koirien kanssa.

Siis tälläiSen mä ymmärrän jos tosiaan asuu jossain aivan metän keskellä. Mutt minäkin 6km päästä kaupungista ja pisimmillään toiseen kaupunginosaan matkaa 10km suuntaansa ja sekin menee kyllä pyörällä. Niin minusta tällläiSet matkat menee ihan hyvin ilman autoa.

Olihan siitä joku tilastokin, että keskimäärin autolla ajetaan jotain 3 kilsan matkaa. Eli ei mitään 40 kilsan korpitaipaleita lähimpään ruokakauppaan, vaan kaupungeissa kuljetaan edelleen sinne kiskalle autolla, vaikka saman matkan pyöräilis about samassa ajassa.

Siis tälläiSen mä ymmärrän jos tosiaan asuu jossain aivan metän keskellä. Mutt minäkin 6km päästä kaupungista ja pisimmillään toiseen kaupunginosaan matkaa 10km suuntaansa ja sekin menee kyllä pyörällä. Niin minusta tällläiSet matkat menee ihan hyvin ilman autoa.

Kyllä mulla lyhyempi matka on keskustaan, kuin 6 km. Mutta kun mun ajoni eivät juurikaan sinne keskustaan suuntaa...ei siellä ole mulle mitään tarpeellista, paitsi se lähikauppa.

Mä käyn isoissa marketeissa, jonne matkaa on noin 15 km. Ei mene pyörällä ne 8 kassia ruokaa, kun palaan marketista takaisin. Lisäksi käyn kirppiksillä, matkaa taas sen 15 km, ellei peräti 20 km. Kyllä mä koen, ettei mulla ole aikaa istuskella pyörän päällä tuntitolkulla, jos autolla ajaa saman matkan puolessa tunnissa.

Treenimatka on mulla 60-70km...eipä taida jaksaa koirat treenata, jos mennään matkatkin pyörällä.

Ja minne mä ne lapset lykkään, kun vien heitä kerhoon? Olkapäillekö? Ovat niin pieniä, etteivät osaa ajaa itse pyörillä. Ja mites se vauva...kantoliinaanko?!?

Täällä se tuntuu ainakin olevan. Enkä asu edes missään korvessa, vaan ihan kaupungin keskustassa. Kävelen ja pyöräilen töihin toiseen kaupungin osaan ja matkaa tulee yhteen suuntaan 12km. Ei tämä mitään aikaisemmin kuljin töihin 3km päähän ja sekin kuului olevan outoa.

Kyllä mulla lyhyempi matka on keskustaan, kuin 6 km. Mutta kun mun ajoni eivät juurikaan sinne keskustaan suuntaa...ei siellä ole mulle mitään tarpeellista, paitsi se lähikauppa.

Mä käyn isoissa marketeissa, jonne matkaa on noin 15 km. Ei mene pyörällä ne 8 kassia ruokaa, kun palaan marketista takaisin. Lisäksi käyn kirppiksillä, matkaa taas sen 15 km, ellei peräti 20 km. Kyllä mä koen, ettei mulla ole aikaa istuskella pyörän päällä tuntitolkulla, jos autolla ajaa saman matkan puolessa tunnissa.

Treenimatka on mulla 60-70km...eipä taida jaksaa koirat treenata, jos mennään matkatkin pyörällä.

Ja minne mä ne lapset lykkään, kun vien heitä kerhoon? Olkapäillekö? Ovat niin pieniä, etteivät osaa ajaa itse pyörillä. Ja mites se vauva...kantoliinaanko?!?

Miksi ihmeessä sä äkästyt tästä noin?? Ja älä sano ettet äkästy kun näkeehän sen.
Meillä pienempi lapsi matkustaa tarvittaessa mun pyörän kyykiss ja 6v polkasee ongelmitta En 12km myös ja jaksais enemmänkin. Toki liikunnallisia ollaan vanhemmatlin niin tarttuuhan se esimerkki lapsiinkin.

Ja pyörällä pääsee myös nopeasti paikasta paikkaan.
En minäkään lähde perheen viikon ruoka-ostoksi pyöllä tekemään, sehän olisi hullua. Mutta muuten liikun ilman autoa.

Kolahtiko sulle noin kovaa vai miksi kävit ap:lle noin kovaa päätäs rääppimään??

Kävellään ensisijaisesti paikasta toiseen. Talvella kuljin töihin julkisilla ja kesällä pyörällä (matkaa suuntaansa 18 km). Aikaa kului työmatkaan yhtä paljon. Tai itseasiassa pyörällä pääsi nopeammin kotiin ku linja-autolla, koska ei tarvinnut odottaa.

Mutta kyllä kun taas työelämään pääsen, on auto hankintalistalla. Inhoan matkustaa pitkiä matkoja linja-autolla. Olisi mukava käydä sukuloimassa, mutta lapsen kanssa liikkuminen ja oma matkapahoinvointi eivät tue pitkien matkojen linja-autokyytejä.

Mulla kans kavereita jotka ihmettelee että miten jaksan kulkea kävellen/pyörällä. Mulla on keskustaan matkaa 1,7km, Kauppa ja kirjasto 800m, Apteekki ja terveysasema 1.5km ja äiti ja sisko asuu tässä kahden kilsan säteellä, joten mihin hittoon mä sitä autoa tarvitsisin kun kaikki palvelut on kävelymatkan päässä! Ja plussaa on se että pysympähän hieman paremmassa kunnossa kun liikun paikasta paikkaan, toisinkuin nämä autoilla ajavat kaverit, ovat lihonneet aika paljon muutamassa vuodessa :D

[QUOTE="vieras";28414937]Kun työvuoro alkaa aamulla seiskalta edellisen illan vuoron loputtua klo 21.30 , kyllä se nopein vaihtoehto voittaa.[/QUOTE]

mä olen hoitoalalla, matkaa sen 8km suuntaansa, liikun filarilla matkat, myös talvella, vaikka tänä talvena pidin kuukauden tauon kevätliukkaiden aikana. no problem illasta aamuun.

Työmatkaa on sen 20km suuntaan niin ei pahemmin houkuta ajella pyörällä, etenkin kun pyörällä joutuis kiertämään vielä pidempää reittiä. Kaupatkaan ei kovin lähellä sijaitse ja nyt on tuo vauvakin kuvioissa. Pyörällä olen tottunut kyllä kulkemaan ja ennenkuin töissä olin, ajelinkin pyörällä, kun asuin eri paikassa.

Eka paikka missä asuin töiden alettua, ajoin kyllä työmatkat autolla, vaikka matkaa olikin "vain" 7km. Ei vaan suoraan sanottuna innostanut aamuyöstä/keskellä yötä polkea sillä fillarilla kun töistä lähtiessä etenkin olit jo valmiiksi kylmissään tai hiki päässä. Kun ei ole ihan siisti sisätyö meikäläisellä. Tai tavallaan on, mutta ne työolot on aika karut. Jotkut työkaverit kyllä polkee fillarilla suunnilleen tuota matkaa, mutta ovatkin ns himoliikkujia. Ja kun työpäivät on pitkiä, niin aikaa ei sitten muuhun liikuntaan juuri jää. Omalla kohdalla ei ole kyllä painoon vaikuttanut millään tavalla, vaikka se muksukin on tullut jo pyöräytettyä.

Mutta jossain muussa työssä voisin kulkea fillarilla, etenkin alle 5km matkan, tuo matkahan tuli polettua aina kouluunkin ja kesät talvet.

Itse en tulisi toimeen ilman autoa. Ei pelkästään työmatkojen takia vaan muutenkin, auto laajentaa tietyllä tapaa koko elinpiiriä. Ei minulla ainakaan tosi moneen paikkaan tulisi lähdettyä ilman autoa. Ja vihaan julkisilla kulkemista.

Mutta en myöskään ihmettele ihmisiä, jotka eivät tarvitse autoa. Jos kulkevat mieluummin julkisilla tai esim. pyörällä, niin mikä jottei, onhan se halpaa, ekologista ja kasvattaa kuntoa :)

Minua kuitenkin ärsyttää ihmiset, jotka eivät "jaksa" liikkua kävellen/pyörällä/julkisilla ja eivät omista autoa. Lähtevät siis johonkin jos joku hakee/vie/muu autokyyti on saatavilla. Hankkisivat sitten auton, jos ei muut tavat kulkea miellytä. Sarjassamme "tuun kylään, jos haet ja viet minut" -ihmiset.

Meille oli edellisessä asuinkaupungissa tullut ihan statusta autottomuudesta, aina kun tutustuttiin johonkin, niin kohta se sanoi, "ai te ootte ne kenellä ei ole autoa".
Mutta se olikin kaupunki, jossa kesäksi suljetaan pätkä keskustan katua kävelykaduksi ja silloin keikkuu ne pikkufirmat ihan turistien yms varassa, kun paikalliset ei mene liikkeisiin, kun ei saa autoa oven eteen :headwall:
Eli kyllä me on kovasti kävelty ja pyöräilty.

Nyt ei puhettakaan, muutettiin maalle ja lähikauppaan on 8km matkaa.

Yhteistyössä