Onko se oikeasti reilua että huvipuistoihin ym pääsee erityislapsen vanhempi ilmaiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä mieltä?

Vieras
Saa jonkun avustajarannekkeen millä pääsee ilmaiseksi laitteisiinkin. Sama juttu monissa uimahalleissa, museoissa ja tapahtumissa.

Mä ymmärrän ton avustajan ilmaiseksipääsemisen aikuisella tai nuorella joka voi normaalisti liikkua tuolla yksin, mutta alle kouluikäisellekin? Kyllähän sen ikäinen terve lapsikin tarvii aikuisen mukaansa. Jos on oikein vaikeavammaisesta lapsesta kysymys niin ulkopuolinen avustaja voisi päästä ilmaiseksi muun perheen lisänä, mutta ei oma vanhempi.

Toinen juttu on vielä se että joissain paikoissa adhd-lapset pääsee laitteisiin jonojen ohi kun ei jaksa jonottaa. Mä tajuan että vaikka pyörätuolissa istuvien on pakkokin päästä takakautta, mutta tervejalkaisille lapsille on hyvä opettaa jonottamista.

On ihan oikein. Ja jalat ei liene se pointti siinä jonottamisessa. Erityislapset ei välttämättä jaksa olla siellä koko puistossa kovin pitkään. Ikävä jos koko aika menee jonottamisessa. Ja ei, minulla ei ole erityislapsia.

Jaa pääseekö ADHD-lapset jonon ohi? Perskutarallaa kun on jäänyt tämä etuus kokonaan käyttämättä. Itse kyllä ajattelen että minun ADHD-ipana hyötyy pitkällä aikavälillä siitä että oppii jonottamaan. Koska elämä nyt vaan on yhtä jonottamista ja odottamista.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
On.
Kun menimme pienten lasten kanssa huvipuistoon, osti toinen vanhempi rannekkeen mennäkseen laitteisiin heidän kanssaan.
Jos mukana perheen erityisteini oli toisellakin oltava ranneke, ja mentävä mukaan arpomaan laitteisiin. Monen monta kertaa tultiin muuten laitteista pois juuri ennenkuin käynnistyivät, eipähän tarvinnut selitellä kun oli avustajaranneke

Kysyisinkin enennemminkin onko huvipuistoilla ym oikeus evätä tämä oikeus toisilta erityislapsien vanhemmilta siksi kun joka kaupungissa ei ole erillistä avustaja korttia jota vilautamalla pääsee ympäri Suomen niin teattereihin oopperoihin urheilutapahtumiin kuin aina huvipuistoihin vain lastenlipun hinnalla maksamalla siis lapselle lipun ja aikuinen pääsee ilmaiseksi.
Jotkut kaupungit siis myöntää tuon asustajakortin jopa ihan muuten terveellekin adhd lapselle kuin toisessa kaupungissa asuvan pyörätuoli lapsen pitää aina maksaa niin itsensä kuin lapsensa erikseen näihin paikkoihin.

[QUOTE="elämä on";30046496]Kysyisinkin enennemminkin onko huvipuistoilla ym oikeus evätä tämä oikeus toisilta erityislapsien vanhemmilta siksi kun joka kaupungissa ei ole erillistä avustaja korttia jota vilautamalla pääsee ympäri Suomen niin teattereihin oopperoihin urheilutapahtumiin kuin aina huvipuistoihin vain lastenlipun hinnalla maksamalla siis lapselle lipun ja aikuinen pääsee ilmaiseksi.
Jotkut kaupungit siis myöntää tuon asustajakortin jopa ihan muuten terveellekin adhd lapselle kuin toisessa kaupungissa asuvan pyörätuoli lapsen pitää aina maksaa niin itsensä kuin lapsensa erikseen näihin paikkoihin.[/QUOTE]
Täh? En ole ikinä mistään avustajakortista kuullutkaan. Vammaispysäköintikortilla on ranneke saatu, sehän on kuvallinen

Rajaa on vaikea mennä vetämään alle kouluikäisiin tai vanhempiin. Vahinko voi sattua minkä ikäiselle tahansa. Oma lapsenikin sai huvipuistossa aivotärähdyksen, vaikka oli avustaja mukana. Tuskin vanhempi itse olisi innostunut menemään laitteisiin, ellei lapsen vuoksi olisi pakko. Itsekin olen läynyt laitteissa, joihin en olisi mennyt ellei lapsen vuosi olisi ollut pakko.

On reilua! Hassua miten voi joku tuostakin olla kateellinen, huoh! Toivottavasti ap sinäkin saat joskus "erityislapsen", niin ei tartte olla katkera tuostakaan etuudesta. Niin ja ei, itselläni ei ole erityislapsia, eikä tulisi mieleenkään tuntea kateutta tuota asiaa kohtaan:)

No mä voin kertoa sulle, että mulla kaks erityislasta, enkä koskaan ole mennyt ilmaiseksi mihinkään lasten "varjolla". Aina oon ostanu oman lippuni. Eipä vaan ole tullut edes mieleen käydä hakemassa mitään avustajalippua, enkä usko, että haen jatkossakaan. Eli kaikki ei niitä edes käytä. Ne ketkä käyttää, niin suotakoon se heille.

Yksi kaverini on pyörätuolissa, ja kyllä hänenkin avustajansa pääsee aina ilmaiseksi eri paikkoihin (baariin, museoihin, junaan, tms). Ei ehkä ihan kaikkialle, mutta aika moneen paikkaan. Ja onhan se oikein, koska hän tarvitsee apua vessassa käymiseenkin - lähinnä nostamiseen, eli ei pysty itse siirtymään tuolista pöntölle. Käytännössä avustajana voi toimia joku kaverikin. Mutta siis tottakai on oikein!

Miten minusta tuntuu, että luin tämän saman avauksen eilenkin? Miten se noin paljon voi rassata, että joka päivä pitää avata uusi ketju? Olisiko sinusta sitten mukavaa, jos oma lapsesi loukkaantuisi niin pahasti, että joutuisi pyörätuoliin ja pääsisit avustajana ilmaiseksi huvipuistoon? Kaikesta sitä ihmiset on kateellisia, mutta tämä on kyllä pohjanoteeraus.

• Tykkää
Reactions: Creepy Starling

Yhteistyössä