Onko se oikeasti reilua että huvipuistoihin ym pääsee erityislapsen vanhempi ilmaiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla on erityislapsi eli adhd lapsi,
en ole vuosiin maksanut kuin lapsestani lastenlipun ja kyllä meillä on myös inva pysäköintilupakin repikää siitä kateelliset :D

No mun mielestä kaikkien pienten lasten vanhempien pitäis päästä ilmaiseksi. Mutta en ole kateellinen että erityislasten vanhemmat pääsee. Ei mulla edes ole lapsia :D Mut on se sinänsä epäreilua et adhd lapsen kanssa pääsee invapaikalle ja jonojen ohi. Kyllä erityislapsillekin pitäis opettaa tasa-arvoisuus. Aikamoinen karhun palvelus adhd lapselle päästä kaikesta helpommalla. Esim meillä oli koulussa adhd lapsi yläasteella jonka piti kaikki saada eka jne. Ei ollut kivaa kun puukäsityötunnilla en antanut hänen mennä käyttämään erästä konetta ensin koska minä olin jonottanut kauemmin, hän sit yritti lyödä puukolla mua. Mut se on reilua että kehitysvammaisen kanssa joka on yli 12v pääsee ilmaiseksi koska kehitysvammaiset harvoin pärjää muutenkaan yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30046844:
Siis mitä? Ruksitinko mä väärän kohdan siellä synnärillä kaavakkeesta :O
Ja vielä 2 kertaa :headwall:

Itehän olen erityisaikuinen. Mutta siis, lähinnä tarkoitin kärjistää tätä ihmekateutta, että ollaan vielä siitä kateellisia, että jos jollakulla on joku haitta, että saa jonkun pienen jutun siitä hyvästä itselleen. Vähän kun joku ois kateellinen naapurin sedälle, joka putos puusta ja pääs eläkkeelle jo alle 50v, kun halvaantui.

MitVit? Siis saako adhd-lapsen vanhemmat inva-pysäköintiluvan? Miksei ole kukaan kertonut tätä minulle! Haluan heti! Minulla itellänikin on adhd, pitääpä kysyä, että saisinko itellenikin luvan.

Meidän lapsilla on adhd, mutta ongelmat on vähän muualla kuin tuossa odottamisessa, ainakin enimmäkseen. En siis ole ihan varma, että käyttäisinkö tuota jonon ohi -optiota. Tosin me emme käy huvipuistoissa, koska minä en aistiyliherkkyyteni takia kestä sitä melua, ryysistä ja kaaosmaista tunnelmaa.

:D x 1000. Kateus on kyllä suomalaisten katoamaton luonnonvara. Oijoijoi, mulla olisi ihan muihin aiheisiin liittyviä juttuja joista varmasti saisi mehevät kateuskommentit mutta ehkä keskitytään ny vaan tähän aiheeseen.

Pitäisi olla kaikille pikkulasten vanhemille ilmaista huvipuistossa, onhan se epistä että on pakko hommata se ranneke, kun muuten lapsi ei pääse niihin laitteisiin. Sama juttuhan se näillä erikoislapsillakin on niin……miksi toiset pakotetaan ostamaan ja toiset pääsevät ilmaiseksi?

Minulla on kehitysvammainen lapsi jolla myös tuo adhd vielä lisänä ja koskaan, ei koskaan olla mistään saatu alennusta vaikka olen kysynyt ja olen lääkärintodistuksenkin näyttänyt :(
Emme koskaan ole päässeet lastenlipulla elokuviin emme teatteriin emme mihinkään tapahtumiin ja emme myöskään ole koskaan saaneet kuuluisaa avustaja ranneketta minulle lapsenlipun hinnalla
joten taitaa olla huuhaata moiset alennukset.
Ja ollaan kyllä jokainen huvipuisto käyty Suomessa läpi ja ikinä ei siis aleja ole saatu tai jonojen ohi päästy vai onko tämä nyt vasta tullut voimaan joku ale?

On mielestäni reilua! Kaikesta ihmiset jaksaakin ruikuttaa!!!
Ja ne vanhemmathan on aivan varmasti toivoneetkin itselleen erityislasta kaikkien etuuksien toivossa, hei haloo!!!! Erityislasten vanhemmillahan on aina niin tajuttoman helppoa...

Minulla on kehitysvammainen lapsi jolla myös tuo adhd vielä lisänä ja koskaan, ei koskaan olla mistään saatu alennusta vaikka olen kysynyt ja olen lääkärintodistuksenkin näyttänyt :(
Emme koskaan ole päässeet lastenlipulla elokuviin emme teatteriin emme mihinkään tapahtumiin ja emme myöskään ole koskaan saaneet kuuluisaa avustaja ranneketta minulle lapsenlipun hinnalla
joten taitaa olla huuhaata moiset alennukset.
Ja ollaan kyllä jokainen huvipuisto käyty Suomessa läpi ja ikinä ei siis aleja ole saatu tai jonojen ohi päästy vai onko tämä nyt vasta tullut voimaan joku ale?

EI saa olla katkera!

Ottamatta sen enempää kantaa siihen, että erityislasten vanhemmilla on yleensä muutenkin vaikeampaa ja rankempaa kuin tavislasten vanhemmilla, niin vastaan kysymykseen että on reilua ja ei ole reilua. On reilua silloin, kun tämä erityislapsi ei pärjäisi laitteissa yksinään vaikka samanikäinen tavislapsi jo pärjäisi. Esim. mulla on 9-vuotias lapsi, joka siis pärjää jo itsekseen melkeinpä laitteessa kuin laitteessa. Jos samanikäinen erityislapsi saa aikuisen ilmaiseksi mukaansa, ei kaivele yhtään.

Mutta kun on kyse niin pienistä lapsista, ettei samanikäiset taviksetkaan pärjäisi yksinään, niin musta se aikuisen ilmaisranneke on silloin vähän väärin. Mulla on erittäin lähipiirissä erityislapsi, jonka äidillä on avustajakortti. Hän pääsee sillä mm. ilmaiseksi uimaan lapsensa kanssa. Mutta lapsi on sen ikäinen, että tarvitsisi aikuisen mukaansa joka tapauksessa, oli tavis tai erityislapsi. Silloin se on musta vähän kyseenalaista. En tiedä, onko siinä sitten tarkoituksena kannustaa erityislasten vanhempia menemään lastensa kanssa eri paikkoihin. Ettei muuten ehkä tulisi lähdettyä kun se lähteminen ei välttämättä ole yhtä helppoa kuin tavisten kanssa.

Kateellinen en ole, en vaihtaisi tavislastani ilmaisrannekkeeseen eikä mulla ole rahasta niin suuri puute, ettenkö saisi itselleni ranneketta. Mutta tietyissä asioissa sen erityislapsen kanssa ei toimita yhtään sen erilaisemmin kuin taviksenkaan kanssa, ja silloin tuollainen etu on kieltämättä kyseenalaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30047076:
Ottamatta sen enempää kantaa siihen, että erityislasten vanhemmilla on yleensä muutenkin vaikeampaa ja rankempaa kuin tavislasten vanhemmilla, niin vastaan kysymykseen että on reilua ja ei ole reilua. On reilua silloin, kun tämä erityislapsi ei pärjäisi laitteissa yksinään vaikka samanikäinen tavislapsi jo pärjäisi. Esim. mulla on 9-vuotias lapsi, joka siis pärjää jo itsekseen melkeinpä laitteessa kuin laitteessa. Jos samanikäinen erityislapsi saa aikuisen ilmaiseksi mukaansa, ei kaivele yhtään.

Mutta kun on kyse niin pienistä lapsista, ettei samanikäiset taviksetkaan pärjäisi yksinään, niin musta se aikuisen ilmaisranneke on silloin vähän väärin. Mulla on erittäin lähipiirissä erityislapsi, jonka äidillä on avustajakortti. Hän pääsee sillä mm. ilmaiseksi uimaan lapsensa kanssa. Mutta lapsi on sen ikäinen, että tarvitsisi aikuisen mukaansa joka tapauksessa, oli tavis tai erityislapsi. Silloin se on musta vähän kyseenalaista. En tiedä, onko siinä sitten tarkoituksena kannustaa erityislasten vanhempia menemään lastensa kanssa eri paikkoihin. Ettei muuten ehkä tulisi lähdettyä kun se lähteminen ei välttämättä ole yhtä helppoa kuin tavisten kanssa.

Kateellinen en ole, en vaihtaisi tavislastani ilmaisrannekkeeseen eikä mulla ole rahasta niin suuri puute, ettenkö saisi itselleni ranneketta. Mutta tietyissä asioissa sen erityislapsen kanssa ei toimita yhtään sen erilaisemmin kuin taviksenkaan kanssa, ja silloin tuollainen etu on kieltämättä kyseenalaista.

Onko se sittenkään niin epäreilua, jos he saavat vähän helpotusta jo silloin kun mekin vielä maksetaan itsemme lapsen kaveriksi. He eivät saa sitä helpotusta, kun lapsi pärjääkin itse. Mun ei tartte enää olla joka kohdassa lapsen kanssa. Heidän on silti jaksettava tukea lastansa joka paikassa. Mä nostan niille ihmisille hattua, että he jaksavat. Joku parin kympin lippu ei paljon paina siinä.

Samoilla linjoilla. :) Ihan mielelläni suon sen rannekkeen erityislasten vanhemmille enkä ole siitä yhtään kateellinen, mutta jos kysytään että onko tuo menettely tasapuolista pienten lasten vanhemmille niin eihän se oikeastaan ole. Jos lapsi on vaikkapa 4 v niin yhtä lailla tarvitsee aikuisen mukaansa, on erityislapsi tai ei.

Mistä syystä ad/hd:sta saa invakortin? Outoa. :D Sama mulle sinänsä koska ei minulla niille paikoille käyttöä ole, mutta vähän epäreilulta tuntuu jos jonkun pyörätuolipotilaan pitää rullailla kauppaan kauempaa jotta tervejalkainen ad/hd-lapsi pääsee etuovelle parkkiin. Joo voi olla vilkas parkkialueella, mutta invapaikka kuulostaa vähän liiottelulta. Tämä vain minun mielipiteeni. :)

[QUOTE="vihreä";30047109]Onko se sittenkään niin epäreilua, jos he saavat vähän helpotusta jo silloin kun mekin vielä maksetaan itsemme lapsen kaveriksi. He eivät saa sitä helpotusta, kun lapsi pärjääkin itse. Mun ei tartte enää olla joka kohdassa lapsen kanssa. Heidän on silti jaksettava tukea lastansa joka paikassa. Mä nostan niille ihmisille hattua, että he jaksavat. Joku parin kympin lippu ei paljon paina siinä.[/QUOTE]

Kuten sanoin, "ottamatta sen enempää kantaa siihen, että erityislasten vanhemmilla on yleensä muutenkin vaikeampaa ja rankempaa kuin tavislasten vanhemmilla.....".

[QUOTE="Lissu";30047127]
Mistä syystä ad/hd:sta saa invakortin? Outoa. :D Sama mulle sinänsä koska ei minulla niille paikoille käyttöä ole, mutta vähän epäreilulta tuntuu jos jonkun pyörätuolipotilaan pitää rullailla kauppaan kauempaa jotta tervejalkainen ad/hd-lapsi pääsee etuovelle parkkiin. Joo voi olla vilkas parkkialueella, mutta invapaikka kuulostaa vähän liiottelulta. Tämä vain minun mielipiteeni. :)[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä. Invapaikka on mun mielestäni tarkoitettu nimenomaan liikuntarajoitteisille. Mun isäkin saisi invakortin, mutta koska vika ei ole jaloissa, hän ei sellaista kehtaa ottaa. Meidän naapurilla on invakortti, jonka turvin pysäköi mm. talon eteen, vaikka hänellä on parkkipaikkakin yhteisellä parkkialueella. Siltä tämä henkilö tekee koiran kanssa parin kilometrin lenkkejä. Ei oikein tunnu siltä, että se invalupa olisi oikeasti tarpeen.

Mulla ei ole erityislasta, ystävälläni on ja hänen kanssaan olen useasti käynyt omien lapsieni kanssa uimassa kylpylässä. Ja monta kertaa ystävä on joutunut lähtemään lapsensa (4-5 v.) kanssa pois ehtimättä edes altaalle, koska lapselle on tullut esim. jumi tai raivari, joka ei niin vain menekään ohi. Ei minun tavislapsilla koskaan ole raivarit olleet samanlaisia tai tullut vastaavia jumituksia. Kuinka monesti tavislasten vanhemmat oikeasti joutuvat lähtemään esim. kylpylästä pois ilman uimaan pääsyä?? Veikkaan, että aika harvoin...

Erityislapset ovat tosiaan erityislapsia ja monesti "työllistävät" vanhempia eri tavalla kuin samanikäiset tavislapset. Vai saako teidän tavislapset raivareita kovista äänistä, niin että yrittävät hakata päätä seinään/lattiaan ja tämä tosiaan voi kestää tunnin, toisen tai kolmannenkin? .

On tavislapsi ja on esimerkiksi autistilapsi ja ikää molemmilla viisi vuotta. Oletteko ihan varmoja, että molempien kanssa voi toimia ihan just samalla tavalla? Minun ei ole esimerkiksi koskaan tarvinnut pitää viisi vuotiasta suihkutiloissa koko ajan kädestä, ettei lapsi karkaa. Sama altailla. Minun ei ole tarvinnut istua melkein kylki kyljessä tuon viisi vuotiaani kanssa vaan olen voinut katsoa vaikka lastenaltaan toisesta päästä lapsen toimintaa. Minä voin viedä lapseni syvempäänkin altaaseen kellukkeiden kanssa, ystäväni oli koko uinnin ajan lastenaltaassa.

Näin menee yhden erityislapsen kanssa. Suon kyllä ilmaislipun ystävälleni ilman muuta, sillä ei hän samalla tavalla pääse uimisesta nauttimaan kuin minä. Ja joo, tässä oli nyt kyse yhdestä erityislapsesta, mutta en usko, että hän on ainoa vastaavanlainen lapsi.

Moni tuntuu nyt ajattelevan, että erityislapsi = lapsi, jonka erityisyys on psyykkisellä puolella. Erityislapsia on myös niitä, joiden erityisyys on fyysisellä puolella, kuten esim. aiemmin mainitulla lähipiirin lapsella.

Se, mitä tarkoitin sillä, että tietyissä asioissa sen lapsen kanssa toimittaisiin samalla tavalla oli sitten tavis tai erityinen, liittyi nimenomaan siihen, että esim. huvilaitteissa aikuinen menee kolmevuotiaan kanssa laitteeseen, oli lapsi tavis tai ei. Tai että uimahalliin mennään alle kouluikäisen kanssa yhdessä, oli tilanne mikä hyvänsä.

Niin kuin sanoin, en mä näitä etuja olisi poistamassa eikä vaikuta mun elämääni mitenkään.

[QUOTE="Perhonen";30047362]Mulla ei ole erityislasta, ystävälläni on ja hänen kanssaan olen useasti käynyt omien lapsieni kanssa uimassa kylpylässä. Ja monta kertaa ystävä on joutunut lähtemään lapsensa (4-5 v.) kanssa pois ehtimättä edes altaalle, koska lapselle on tullut esim. jumi tai raivari, joka ei niin vain menekään ohi. Ei minun tavislapsilla koskaan ole raivarit olleet samanlaisia tai tullut vastaavia jumituksia. Kuinka monesti tavislasten vanhemmat oikeasti joutuvat lähtemään esim. kylpylästä pois ilman uimaan pääsyä?? Veikkaan, että aika harvoin...

Erityislapset ovat tosiaan erityislapsia ja monesti "työllistävät" vanhempia eri tavalla kuin samanikäiset tavislapset. Vai saako teidän tavislapset raivareita kovista äänistä, niin että yrittävät hakata päätä seinään/lattiaan ja tämä tosiaan voi kestää tunnin, toisen tai kolmannenkin? .

On tavislapsi ja on esimerkiksi autistilapsi ja ikää molemmilla viisi vuotta. Oletteko ihan varmoja, että molempien kanssa voi toimia ihan just samalla tavalla? Minun ei ole esimerkiksi koskaan tarvinnut pitää viisi vuotiasta suihkutiloissa koko ajan kädestä, ettei lapsi karkaa. Sama altailla. Minun ei ole tarvinnut istua melkein kylki kyljessä tuon viisi vuotiaani kanssa vaan olen voinut katsoa vaikka lastenaltaan toisesta päästä lapsen toimintaa. Minä voin viedä lapseni syvempäänkin altaaseen kellukkeiden kanssa, ystäväni oli koko uinnin ajan lastenaltaassa.

Näin menee yhden erityislapsen kanssa. Suon kyllä ilmaislipun ystävälleni ilman muuta, sillä ei hän samalla tavalla pääse uimisesta nauttimaan kuin minä. Ja joo, tässä oli nyt kyse yhdestä erityislapsesta, mutta en usko, että hän on ainoa vastaavanlainen lapsi.[/QUOTE]

Tämä on niin totta! Meilläkin autisti ja juurikin tuollaista, tosin sillä erotuksella että en ole koskaan kuullutkaan mistään avustaja korteista/rannekkeista. Rahat tiukilla koska toinen vanhemmista on lapsen omaishoitaja ja ei tämän takia voi olla normaalisti työelämässä. 370e kuukausituloilla ei muutenkaan ihan hirveesti missään käydä, niin ottaisin ihan mieluusti jonkun avustuksen vastaan, sillä ei autistin kanssa missään julkisilla paikoilla itse rentoudu kun vahtii 7 v lasta herkeämättä ja opettaa toimimaan erilaisissa vastaa tulevissa tilanteissa. Kestämään yllättäviä tapahtumia jne.

Ja kuten joku jo mainitsikin tavis lapset oppivat pikkuhiljaa itsenäisemmiksi. Kuinka moni ei voi päästää 7v lasta hetkeksikään silmistään kodin seinien ulkopuolella? kuinka moni joutuu useinmiten 7v:n kanssa poistumaan uimahallista ennenkuin on edes ehtinyt altaalle? Kuinka oni joutuu toimimaan 7v:n tulkkina jos lapsi leikkii kaverin kanssa? Onpa epistä jos tämän 7v:n vanhampi ei joutunut maksamaan täyttä hintaa siitä että kävi kääntymässä uima altaan reunalla ja ompa epäreilua kun erityislapsen vanhempi ei maksa täyttä hintaa siitä että käy huvipuistossa ajelemassa 10 kierrosta karusellissa ja lähtee pois. Elämä on epäreilua, ei voi mitään :/

Mulla on erityislapsi enkä minä silti ole koskaan ymmärtänyt sitä että sellaisiin asioihin jota pienen lapsen kohdalla joutuu aikuinen aina tekemään/avustamaan/olemaan mukana, pitäisi saada joitakin ylimääräisiä etuuksia.
En esimerkiksi koskaan ymmärtänyt sitä, miksi sain invaparkkiluvan kun lapsi oli alle yksivuotias ja yksivuotias kulkee rattaissa pääsääntöisesti aina ellei sitä kanna

Mulla on erityislapsi enkä minä silti ole koskaan ymmärtänyt sitä että sellaisiin asioihin jota pienen lapsen kohdalla joutuu aikuinen aina tekemään/avustamaan/olemaan mukana, pitäisi saada joitakin ylimääräisiä etuuksia.
En esimerkiksi koskaan ymmärtänyt sitä, miksi sain invaparkkiluvan kun lapsi oli alle yksivuotias ja yksivuotias kulkee rattaissa pääsääntöisesti aina ellei sitä kanna

Ihanko ne pyssyn kanssa uhaten pakotti sinut sen invakortin ottamaan? No mutta eihän sun ole sitä mikään pakko silti käyttää, jos koet sen vääräksi. Parkkeeraat vaan maksulliselle normipaikalle, jos pieni erityislapsesi ei vaadi sen kummempia kommervenkkejä kuin kuka hyvänsä samanikäinen. Toisilla voi olla toisin.

Ehkä on helpompi myöntää ne etuuden heti, kuin lähteä tulkinnanvaraisesti arpomaan, että mitä on se "normaali ikätaso" johon pitäisi verrata, jos siis on sellainen diagnoosi, joka on selvillä ja tulee johtamaan kuitenkin siihen etuuteen.

Eikä ole aina erityisyydestä kiinni, mulla on myös (erityisen lisäksi) kaksi muuta lasta, ja heistä 10-vuotiasta en voisi mitenkään antaa olla omalla valvonnalla, eli hän ei ole ikätasonsa mukainen. Ei diagnoosia, vaikka tutkittu on monestakin syystä, eli ei ole oikeasti virallisesti erityislapsi. Silti 50 kertaa haastavampi kuin se diagnosoitu erityislapseni.

Yhteistyössä