Onko sektio nyt muodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Rubik:
Kyllä sä oletkin melkoinen älykkö.

Suomessa kyllä tehdään myös näitä leikkauksia mukavuussyistä. Asiakas vaatii leikkausta itselleen, vaikka ei tarvitsisi. Mikä on hassua, koska mukavaa se ei varmasti ole. Ainakaan niille, joilla vauva on jossain vaarassa.

Mukavuus my ass! Olen synnyttänyt alakautta: sain 3. asteen repeämät, sulkijalihas poikki, kakkavaipat jalassa, yli puoli vuotta meni ennenkuin pystyin istumaan ja ja yli vuosi ennenkuin pysyi ruumiintoiminnot hallussa. Seuraava syntyi edellisestä episodista johtuen sektiolla. Aivan järkyttävä toimenpide, puudutus ei onnistunut, järkyttävät leikkauskivut, olin monta kuukautta invalidi, haava tulehtui, vielä vuoden päästäkin haavakipua ja rajoittaa urheilua.

Tarinan opetus: mieluummin 3. asteen repeämä ja kakkavaipat alatiesynnytyksestä kuin sektio. Ei enää ikinä sektiota! Siitä jos mistä oli mukavuus kaukana!

Alkuperäinen kirjoittaja H:
Mitä pahaa siinä on jos joku saa sektion "vaan koska itse haluaa". Eikö se oo saatana jokaisen oma vartalo siinä kyseessä. Siis itse oon yhen alakautta synnyttänyt ja samoin meinasin toisenkin synnyttää mutta ihmettelen vaan mitä toisten sektiot muille kuuluu.

Samaa minäkin ihmettelen. Mutta samoinhan muille kuuluu myös se imettääkö ja kuinka kauan sitä tekee, myös päivähoidon järjestäminen kuuluu myös muille. Ja mitähän tähän vielä ottais esimerkiksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja Hyi:
Itse en koskaan halua sektiota. Eihän se ole edes luonnollinen tapa synnyttää ja tämän takia äidin ja lapsen välille ei tule sidettä.:( Kaikki tuntemani sektioäidit ovat sanoneet, että tunneside omaan lapseen jäi puuttumaan sektion takia.:(

no just. miksköhän mä tunnen noihin sektiolla syntyneisiin lapsiini sitten yhteyden? heh.

No minulle tehty kolme sektiota, mutta ei todellakaan sen takia että se olisi muotia. :D Ekassa mulla ja vauvalla oli hengenvaara jos olisin alakautta synnyttänyt, oli siis paha raskausmyrkytys, ja hän syntyi alle kilosena. Tokassa taas vauva ei olisi kestänyt alakautta synnytystä ja kolmas oli turvallisempi myös syntyä sektiossa kun kaksi sektiota oli jo takana vaikka siinä raskaudessa ei mitään ongelmia tullut.

Juu, mäkin oon kerran kokenut ton muotisektion ja keväällä meen uudestaan, ihan siksi että se on muodissa, ekalla kerralla lapsen terveys ja nyt mun omani ajaa tuohon, mut en mä noista oikeesti välitä, ihan siksi meen sektioon, että se on muodikasta.

Ps. mä mielelläni synnyttäisin alakautta, mutta tosiaan terveydellisistä syistä se ei ole mahdollista

Alkuperäinen kirjoittaja kaiken kokenut:
Alkuperäinen kirjoittaja Rubik:
Kyllä sä oletkin melkoinen älykkö.

Suomessa kyllä tehdään myös näitä leikkauksia mukavuussyistä. Asiakas vaatii leikkausta itselleen, vaikka ei tarvitsisi. Mikä on hassua, koska mukavaa se ei varmasti ole. Ainakaan niille, joilla vauva on jossain vaarassa.

Mukavuus my ass! Olen synnyttänyt alakautta: sain 3. asteen repeämät, sulkijalihas poikki, kakkavaipat jalassa, yli puoli vuotta meni ennenkuin pystyin istumaan ja ja yli vuosi ennenkuin pysyi ruumiintoiminnot hallussa. Seuraava syntyi edellisestä episodista johtuen sektiolla. Aivan järkyttävä toimenpide, puudutus ei onnistunut, järkyttävät leikkauskivut, olin monta kuukautta invalidi, haava tulehtui, vielä vuoden päästäkin haavakipua ja rajoittaa urheilua.

Tarinan opetus: mieluummin 3. asteen repeämä ja kakkavaipat alatiesynnytyksestä kuin sektio. Ei enää ikinä sektiota! Siitä jos mistä oli mukavuus kaukana!

sorry lainaukset meni vähän väärin, tämä kommentti ei ollut nyt siis ylläolevan kirjoittaneelle!

Itse en koskaan halua sektiota. Eihän se ole edes luonnollinen tapa synnyttää ja tämän takia äidin ja lapsen välille ei tule sidettä.:( Kaikki tuntemani sektioäidit ovat sanoneet, että tunneside omaan lapseen jäi puuttumaan sektion takia.:(

Älä jauha paskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Joo on muotia, siks mäkin hankaloitin synnytystäni että pääsisin muodikkaasti hätäsektioon enkä synnyttäisi vanhanaikaisesti alakautta, olisihan se ikävää olla out.

joo sama. tahallani päätin että lapsi kääntyy kasvotarjontaa, jää jumii eikä lähe imukupilla. ja tahallani halusin että joutuu teholle letkuihin...

miettis ihmiset vähän mitä suustaan päästävät...

Mitä???? No kyllä meillä on äidin kans ollu aina hyvä side vaikka olen sektio lapsi, sun tutuilla on joku muu ongelma. Siis et ottais vaikka omasi ja vauvan henki vaarassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Mira:
Suomessa tehdään vielä aika vähän sektioita verrattuna esim. amerikkaan. Kummatkin tavat kokeneena niin en yhtään ihmette miksi jotku haluaa sektion. Suosittelen sitä myös omille tytöilleni kun lapsia joskus saavat :)

Mä en kyllä haluaisi sektiota, siitä jää arpikin. Paljon kivempi, kun näkee, kuinka vauva putrkahtaa ulos ja heti jaksaa ottaa vauvan lähelle ja pitää sitä.

ehkäpä kaikilla ei ole mahdollisuutta valita?

Et oo tosissas! On varmaan sitten sun kavereilla vikaa päässä! Mulle tuli ainakin heti vahvat tunteet ja olin ihan rikki ja sekaisin kun vauva joutui teholle ja tutkimuksiin. Rakastan lastani yli kaiken!

Yhdellä tutulla ei näytä kovin vahva side lapseensa olevan vaikka ihan alateitse on synnyttänyt. On jotenkin kömpelö lapsensa kanssa eikä yhtään luonnollinen.

Joten sektiolla ei ole mitään tekemistä äidin ja lapsen tunnesiteen kanssa!

Oikein suututtaa!

:laugh: No hyvä että mä edes jossain asiassa olen in. :D

Mulle tehty kaksi sektiota, eka suunnitellusti perätilan+ahtaan lantion vuoksi ja toinen oli hätäsektio. Kumpaankaan en olisi halunnut eikä ne mitään kivoja kokemuksia olleet kaikkineen päivineen. Mutta lopputulos on tärkein. =)

Mitä pahaa siinä on jos joku saa sektion "vaan koska itse haluaa". Eikö se oo saatana jokaisen oma vartalo siinä kyseessä. Siis itse oon yhen alakautta synnyttänyt ja samoin meinasin toisenkin synnyttää mutta ihmettelen vaan mitä toisten sektiot muille kuuluu.

Lääketieteen etiikan kannalta voisi ajatella, että lääkärin velvollisuus on toimia potilaan parhaaksi. Jos sektio näyttää merkittävästi suuremmalta riskiltä kuin alatiesynnytys, lääkäri voi käsittääkseni kieltäytyä sitä tekemästä. Suomessa tosin moraalinen ongelma on väistetty siten, että katsotaan synnytyspelko hyväksyttäväksi syyksi pitää sektiota parempana vaihtoehtona. Ja mikäpä siinä, suurimmassa osassa tapauksista riskit ovat varsin pienet molemmissa vaihtoehdoissa.

Mutta ei kukaan voi vaatia lääkäriä tekemään asioita sillä perusteella, että "omapa on kroppa". Tai no tietenkin rahalla löytyy aina joku yksityislääkäri, joka tekee toimenpiteen kuin toimenpiteen. Michael Jacksonkin löysi aina jonkun, joka suostui leikkelemään nenää tai kirjoittamaan lisää troppeja, kun potilas niin tahtoi.

Aika hurjalta kuulostaa. Monet kumminkin luulee, että sektio on joku mukava juttu.

Korjattiinko sun alapäätä vai toipuiko se itsestään?

Tuntuu niin pahalta nämä jotku kommentit..
Minäkään en halunnut sektiota, mutta minulla ei ollut vaihtoehtoja. Kolme lasta olen sektiolla synnyttänyt, ja todellaki on tunneside jokaiseen lapseen, kaikki tuntuivat heti alusta asti rakkailta ja omilta :)
Harmittaa joskus ihmisten kommentit kun kuulevat että sektioita minulle tehty, "ai, etkö ole synnyttänyt ketään lapsistasi?" ym. yhtä järkevät... Kaikki eivät vaan tajua, että aina ei voi synnytystapaan itse vaikuttaa.. Mutta tärkeintä on oikeasti se lopputulos, niinku joku tuolla jo sanoi.

Aika hurjalta kuulostaa. Monet kumminkin luulee, että sektio on joku mukava juttu.

Korjattiinko sun alapäätä vai toipuiko se itsestään?

En ikinä luullu että ois kivaa, seuraavana päivänä lähdin hampaat irvessä kävelemään pitkin käytäviä, pakotin itseni yksin ylös sängystä. Oli sen kuukauden kipeä olo.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Kyllä muodillakin on tavallaan tekemistä asian kanssa. Katsokaapa vaikka Latinalaisen Amerikan sektiotilastoja. Tuskin siellä naiset ovat niin olennaisesti erilaisella anatomialla varustettuja kuin täällä.

Joten voisi sanoa, että Suomessa sektio nimenomaan ei ole muotia, vielä ainakaan. En sitten tiedä, tuleeko se sitten tänne kun brasilialainen vahaus on jo vanha juttu...

Yks brasilialainen tyttö kertoi, ettei siellä kukaan halua synnyttää alateitse enää. Mutta sen äiti oli neuvonut sitä, että kannattaa synnyttää alateiste, koska sitten on paljon vähemmän sairas. :) Siellä kuulemma naiset käy myös paljon kauneusleikkauksissa.

Ja minä olen kuullut egyptiläisen kertovan, että tyttölasten sukuelinten silpominen on heidän ilmastossaan oikeastaan se terveellisin ja fiksuin vaihtoehto. En nyt todellakaan rinnasta keisarinleikkausta tuohon kauheaan toimitukseen. Mutta vaikeata se on tietää vaihtoehdoista, jos koko kaveripiiri ja vielä äitikin vannoo, että näin se oikea nainen tekee. Aika tyly tilanne on niinkin päin, jos koko suku ja kaveripiiri kertoo, että "oikea nainen synnyttää", ja sitten ei itse siihen pystykään.

No hekotihek, lisää hölynpölyä!

Ensin muotisektio ja nyt ei tunnesidettä!

Nytpä "tapaat" elämäsi ekan kerran sektioäidin jolle syntyi tunneside ihan samoin sektiolla syntyneeseen jälkeläiseensä kuin alateitse syntyneeseen jälkeläiseensäkin! Ja toi sektoitu oli vielä esikoinen!

Ja heti heräämössä aloin imettämäänkin tunnin ikäistä sektiovaub
vaani kun spinaalissa leikattiin niin hereillä olin! Että se sitten siitäkin myytistä ettei sektioäidiltä imetyskään onnistu, taaperoksi asti kun kaikkia olen imettänyt ja imetän tätä nykyistäkin vauvaa!

Kyllä muodillakin on tavallaan tekemistä asian kanssa. Katsokaapa vaikka Latinalaisen Amerikan sektiotilastoja. Tuskin siellä naiset ovat niin olennaisesti erilaisella anatomialla varustettuja kuin täällä.

Joten voisi sanoa, että Suomessa sektio nimenomaan ei ole muotia, vielä ainakaan. En sitten tiedä, tuleeko se sitten tänne kun brasilialainen vahaus on jo vanha juttu...

Yks brasilialainen tyttö kertoi, ettei siellä kukaan halua synnyttää alateitse enää. Mutta sen äiti oli neuvonut sitä, että kannattaa synnyttää alateiste, koska sitten on paljon vähemmän sairas. :) Siellä kuulemma naiset käy myös paljon kauneusleikkauksissa.

Tämä on totta. Itse asuin siellä vuoden ja selvä suuntaus oli että varakkaat käyvät sektiossa ja köyhät synnyttävät alakautta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

no just. miksköhän mä tunnen noihin sektiolla syntyneisiin lapsiini sitten yhteyden? heh.

Minulle on kerrottu että naiset "tuntevat yhteyden" ja luovat tunnesiteen JOPA adoptiolapsiinsa!!!

Käsitättekö te tätä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No toinen kaveri ei uskaltanut synnyttää alakautta. Siksi sektio.

Ja mikä nykyajan vauvoja vaivaa jos kaikki on tulossa pyllytarjonnalla?

Mulla parikin tuttua, jotka ovat saaneet -90 luvun puolessa välissä ensimmäiset pelkosectionsa ja pikkusisaret luonnollisesti sectiolla myös. Eli ei nyt ihan tämän päivän juttu toi pelkosectio ole. Mielestäni jopa toisinpäin, eli nykyisin on mahdollista saada tukea, jotta äiti uskaltautuisi pelosta huolimatta alatiesynnytykseen.

Lääketieteen etiikan kannalta voisi ajatella, että lääkärin velvollisuus on toimia potilaan parhaaksi. Jos sektio näyttää merkittävästi suuremmalta riskiltä kuin alatiesynnytys, lääkäri voi käsittääkseni kieltäytyä sitä tekemästä. Suomessa tosin moraalinen ongelma on väistetty siten, että katsotaan synnytyspelko hyväksyttäväksi syyksi pitää sektiota parempana vaihtoehtona. Ja mikäpä siinä, suurimmassa osassa tapauksista riskit ovat varsin pienet molemmissa vaihtoehdoissa.

Mutta ei kukaan voi vaatia lääkäriä tekemään asioita sillä perusteella, että "omapa on kroppa". Tai no tietenkin rahalla löytyy aina joku yksityislääkäri, joka tekee toimenpiteen kuin toimenpiteen. Michael Jacksonkin löysi aina jonkun, joka suostui leikkelemään nenää tai kirjoittamaan lisää troppeja, kun potilas niin tahtoi.

Suomessa ei tehdä yksityisesti sektioita missään.

Eikä monia muitakaan leikkauksia.

Lähinnä tehdään silmä-, korva-nenä-kurkku- ja ortopedisia leikkauksia ja jotain pieniä kauneusleikkauksia. Ei mitään isompaa, ei sektioita esimerkiksi. Se vaatisi niin monen erikoisalan ympärivuorokautisen päivystysvalmiuden että tässä maassa ei maksajia näille löytyisi!

Mulle on ainakin ihan sama onko mun lapset syntyneet sektiolla vai muulla tavalla. Mulla siis kaikki(3) syntyneet sektiolla. Tärkeintä on se että lapset on elossa ja terveitä! Ensimmäinen ja toinen lapsi olisi kuollut jos sektiota ei olisi tehty ja myös ehkä minäkin. Ensimmäinen painoi vain 970g ja ei olisi kestänyt alatiesynnytystä koska oli hyvin heikko ja pieni, ja minäkään en olisi sitä kestänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuntuu niin pahalta nämä jotku kommentit..
Minäkään en halunnut sektiota, mutta minulla ei ollut vaihtoehtoja. Kolme lasta olen sektiolla synnyttänyt, ja todellaki on tunneside jokaiseen lapseen, kaikki tuntuivat heti alusta asti rakkailta ja omilta :)
Harmittaa joskus ihmisten kommentit kun kuulevat että sektioita minulle tehty, "ai, etkö ole synnyttänyt ketään lapsistasi?" ym. yhtä järkevät... Kaikki eivät vaan tajua, että aina ei voi synnytystapaan itse vaikuttaa.. Mutta tärkeintä on oikeasti se lopputulos, niinku joku tuolla jo sanoi.

Miten nämä kommentit voi kenestäkään PAHALTA tuntua?

Mitä väliä mitä joku sanoo? Ei se minua ainakaan kovin syvällisesti hetkauta, että oikein mieleni pahoittaisin!

Kovettakaa itseänne!

Yhteistyössä