Onko sinulla ja puolisollasi yhteiset rahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voodoo doll
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

voodoo doll

Jäsen
24.09.2008
493
0
16
Vai maksaako kumpikin oman osansa asumiskuluista, ruuasta yms?
Oletteko naimisissa?
Meillä on ollut yhteiset rahat seurusteluajoista asti.
Eilen keskustelin mieheni kanssa asiasta kun hän hämmästeli että vielä nykyaikana niin moni nainen on ns miehen tossun alla. Ja joutuu elämään pienillä tuloilla JOS mies tienaa enemmän. Siis kun parisuhteessa pidetään omat rahat.

Alkuperäinen kirjoittaja voodoo doll:
Oletteko naimisissa?
Eilen keskustelin mieheni kanssa asiasta kun hän hämmästeli että vielä nykyaikana niin moni nainen on ns miehen tossun alla. Ja joutuu elämään pienillä tuloilla JOS mies tienaa enemmän. Siis kun parisuhteessa pidetään omat rahat.

On. Yhteinen tili, jonne kaikki tulot menevät ja johon molempien pankkikortit ovat ohjattu.

Oletteko naimisissa?

Meillä on omat rahat ja maksetaan kumpikin oma osuus menoista. Mutta en mä todellakaan silti tossun alla elä, tietenkään. Ja kyllä, tottakai mies tienaa enemmän ja siks maksaa myös enemmän.

Mä taas en ymmärrä että kohkotetaan tasa-arvosta miten miehen pitää tehdä puolet kotitöistä ja tehdä ruokaa yms. yms. mutta kun tulee puhe rahasta niin miehen pitää automaattisesti jakaa rahansa vaimonsa kanssa. Musta se ei ole tasa-arvoa vaan just se että molemmat osallistuu samassa suhteessa talouteen. Oli sitten eri tilit tai samat tilit.

Toki tilanne on eri jos toinen on kotona ja tämä päätös on ollut yhteinen. Silloin on selviö että mies "elättää" perheensä sen aikaa.

Oletteko naimisissa?

Minusta taas tuntuu hassulta puhua nykyajasta ja vaimon taloudellisesta tossun alla olemisesta ;) Nykyään onneksi lähdetään siitä, että nainenkin voi ansaita elantonsa kouluttautumalla ja tekemällä töitä, kenekään ei tarvitse olla taloudellisesti riippuvainen miehestään. Ja se ei tietenkään tarkoita sitä, että pienempituloisen pitäisi perheessä maksaa 50-50 kaikesta.

Paljon epätasa-arvoisempi tilanne on sellainen, jossa on yhteiset rahat ja naisen pitää pyytää mieheltä rahaa menoihinsa vähän kuin huoltajaltaan. Suoraan 50-luvulta.

En tiedä, mitä yhteisillä ja eri rahoilla tarkoitetaan. Meillä on omat tilit, joista kumpikin maksaa yhteiset menot ja käyttää loput mihin haluaa tai on käyttämättä. Kun asiat pelaavat ja on luottamusta, tämä toimii hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Oletteko naimisissa?

Meillä on omat rahat ja maksetaan kumpikin oma osuus menoista. Mutta en mä todellakaan silti tossun alla elä, tietenkään. Ja kyllä, tottakai mies tienaa enemmän ja siks maksaa myös enemmän.

Mä taas en ymmärrä että kohkotetaan tasa-arvosta miten miehen pitää tehdä puolet kotitöistä ja tehdä ruokaa yms. yms. mutta kun tulee puhe rahasta niin miehen pitää automaattisesti jakaa rahansa vaimonsa kanssa. Musta se ei ole tasa-arvoa vaan just se että molemmat osallistuu samassa suhteessa talouteen. Oli sitten eri tilit tai samat tilit.

Toki tilanne on eri jos toinen on kotona ja tämä päätös on ollut yhteinen. Silloin on selviö että mies "elättää" perheensä sen aikaa.

Meillä jaetaan kaikki rahat PERHEEN ylläpitämiseen. Jos jotain tarvitsee ostaa niin ei aleta miettimään kumman rahoja ne on. Yhdessähän tässä eletään.
Jokainen pari varmasti tekee omat ratkaisunsa miten heidän talous hoidetaan. Mutta silti musta tuntuu kohtuuttomalta ajatus että puoliso joutuisi lainaamaan toiselta rahaa normaaliin elämiseen.

Mä taas en ymmärrä että kohkotetaan tasa-arvosta miten miehen pitää tehdä puolet kotitöistä ja tehdä ruokaa yms. yms. mutta kun tulee puhe rahasta niin miehen pitää automaattisesti jakaa rahansa vaimonsa kanssa.

Se minua ihmetyttää, että aina oletetaan, että mies on se suurempipalkkainen. Meillä on nyt aika tasan tulot, mutta yhteiselomme aikana on vaihdellut se kumpi on ollut perheen päätienaaja ja aina on silti ollut yhteiset rahat.

Ajatus, että jakaa menot suhteessa tuloihin on ihan ok, mutta totuus on, että suurempituloiselle jää silti euromääräisesti enemmän huvitteluun. Eli onko sitten reilua, että toinen lähtee viikoksi Karibialle toisen käväistessä miniristeilyllä Tukholmassa (noin kärjistetysti)?

Yhteinen tili on ollut siitä lähtien kun yhteen muutettiin. Sovittiin että kassa on yhteinen ja yhteisesti käytettävissä riippumatta siitä, paljon kumpikin siihen kantaa. Naimisissa olemma :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä taas en ymmärrä että kohkotetaan tasa-arvosta miten miehen pitää tehdä puolet kotitöistä ja tehdä ruokaa yms. yms. mutta kun tulee puhe rahasta niin miehen pitää automaattisesti jakaa rahansa vaimonsa kanssa.

Se minua ihmetyttää, että aina oletetaan, että mies on se suurempipalkkainen. Meillä on nyt aika tasan tulot, mutta yhteiselomme aikana on vaihdellut se kumpi on ollut perheen päätienaaja ja aina on silti ollut yhteiset rahat.

Ajatus, että jakaa menot suhteessa tuloihin on ihan ok, mutta totuus on, että suurempituloiselle jää silti euromääräisesti enemmän huvitteluun. Eli onko sitten reilua, että toinen lähtee viikoksi Karibialle toisen käväistessä miniristeilyllä Tukholmassa (noin kärjistetysti)?

Meillä on mies parempituloinen, minulla taas isompi omaisuus. Ylimääräinen, mitä kultakin on jäänyt, on mennyt suurimmaksi osaksi perheen hyväksi (asunnon lyhentämiseen, kalusteisiin jne). Välillä toisella on pyyhkinyt paremmin, välillä toisella.

Ollaan toteutettu myös omia haaveitamme enkä näe siinä mitään ongelmaa. Minusta sekin on toisen kunnioittamista, että antaa tilaa ja mahdollisuuden tehdä myös itsenäisiä päätöksiä rahojensa suhteen eikä vaadi, että kaikesta pitäisi olla yhteinen päätös. Silloinhan ei ole luottamustakaan toiseen ja hänen rahankäyttöönsä. Tämä tietysti edellyttää toimivaa suhdetta ja toimivaa rahankäyttöä.

Jos tilanne olisi esimerkkisi kaltainen, parisuhteen suurin ongelma on varmasti muualla kuin taloudessa eikä siinä ole tulevaisuutta muutenkaan.

naimisissa ollaan mut erilliset rahat... vituttaa kituutella khtuella kun miehen tulot on kymmenkertaiset...

joo siis tämä tällainen on aivan perseestä ja "tossun alla" olemista :/

Tätä juuri tarkoitin sillä tossun alla olemisella. Siis jos ja kun toinen ei tienaa syystä tai toisesta paljoakaan, mutta hoitaa kotona lapsia.

naimisissa ollaan mut erilliset rahat... vituttaa kituutella khtuella kun miehen tulot on kymmenkertaiset...

joo siis tämä tällainen on aivan perseestä ja "tossun alla" olemista :/

Tätä juuri tarkoitin sillä tossun alla olemisella. Siis jos ja kun toinen ei tienaa syystä tai toisesta paljoakaan, mutta hoitaa kotona lapsia.

Mä vaan ärsyynnyin hirveästi kun aloituksessasi kirjoitit että erilliset tilit on toisen tossun alla olemista. Kun tosiaan niin ei aina ole. Tai jos on, niin meillä kai sitten mies on. Kun tosiaan mä olen se joka halusin tilit erottaa :D.

Meillä on mies parempituloinen, minulla taas isompi omaisuus. Ylimääräinen, mitä kultakin on jäänyt, on mennyt suurimmaksi osaksi perheen hyväksi (asunnon lyhentämiseen, kalusteisiin jne). Välillä toisella on pyyhkinyt paremmin, välillä toisella.

Ollaan toteutettu myös omia haaveitamme enkä näe siinä mitään ongelmaa. Minusta sekin on toisen kunnioittamista, että antaa tilaa ja mahdollisuuden tehdä myös itsenäisiä päätöksiä rahojensa suhteen eikä vaadi, että kaikesta pitäisi olla yhteinen päätös. Silloinhan ei ole luottamustakaan toiseen ja hänen rahankäyttöönsä. Tämä tietysti edellyttää toimivaa suhdetta ja toimivaa rahankäyttöä.

Jos tilanne olisi esimerkkisi kaltainen, parisuhteen suurin ongelma on varmasti muualla kuin taloudessa eikä siinä ole tulevaisuutta muutenkaan.

Itse asiassa esimerkki ei välttämättä ole niin kaukaa haettu. Kaverini nousi opiskellessa puoli viideltä siivoamaan ja sen jälkeen kouluun, jotta rahat riittäisivät, kun taas hänen kihlattunsa, avopuolisonsa, pisti sataakin euroa kerralla peliautomaattiin. Mielestäni myös parisuhteessa ongelma, mutta itse he eivät kokeneet asiaa siten... Samaten tuttavapiirissä on perhe, jossa aina tarkasti omat rahat - jopa ulkona syödessä 50 sentin tarkkuudella.

Yhteistyössä