Onko sinusta parempi tarkistaa lapsen läksyt vai jättää tarkistamatta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kfkflf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kfkflf

Vieras
Siis että onko oikein tehty siis.

Eräs erityisopettaja joskus oikein toivoi, ettei lapsen läksyjä tarkistettaisi, jotta hän näkee koulussa että missä on hyvä ja missä ei niin hyvä

Tietenkin ne tarkistetaan ja korjataan. Ei se lapsi muuten opi. Mutta ne vanhat, väärät vastaukset voi jättää silti näkyviin opettajaa varten. Oikeat vastaukset voi kirjoittaa toisella värillä siihen viereen/lähelle. Näin meille on neuvottu ihan tavallisen koulun opettajan toimesta ja näin teemme.

Kannattaa tietysit tarkistaa, että on tullut tehtyä ja itsekin tietää, missä on vaikeuksia. Voi kehottaa lasta itseään katsomaan niitä vääriä kohtia, jos vaikka itse huomaisi, että mikä on mennyt vikaan, mutta ei kannata niihin liikaa puuttua.

Kyllä mä yleensä tarkistan, mutta eipä niissä paljoa korjattavaa ole. Onhan se ihan hyvä, että opettaja tietää jos oppilaalla on paljon virheitä kototehtävissä, niin osaa auttaa oikealla tavalla ja antaa tarvittaessa tukiopetusta.

[QUOTE="vieras";27267837]Kannattaa tietysit tarkistaa, että on tullut tehtyä ja itsekin tietää, missä on vaikeuksia. Voi kehottaa lasta itseään katsomaan niitä vääriä kohtia, jos vaikka itse huomaisi, että mikä on mennyt vikaan, mutta ei kannata niihin liikaa puuttua.[/QUOTE]

Näin. Etenkin jos lapsi on jo isompi ja tehtävät eivät ole aikuisen omaa vahvuusaluetta.
Krhmmatikkakrhm.

Munmielestäkodin tehtäväon tarkastaa että lapsi onläksyttehnytmutta ei kodin tehtäväole niitä korjailla juuri siksi että koulussa tietävät millä tasolla lapsi on ja emmehän me kotona välttis tiedä opetustyyljä joita koulussa käytetään.

Tarkistan, mutta en korjaa virheitä vaan kehotan lasta katsomaan onko hänen mielestään kaikki oikein. Usein lapsi itse huomaa virheen, kun katsoo rauhassa.
En näe mitään hyötyä siitä että minä ne tarkistan, koska ne on kuitenkin lapsen tehtävät eikä mun.

En sen kummemmin tarkista läksyjä kun tunnollisesti nuo on niitä tehneet, mutta jos lapsi pyytää apua tai muuten ohimennen huomaan, että tuli virhe, niin sitten korjaillaan. Usein olen kuitenkin kädenmitan päässä kun nuorin koululainen tekee läksyjänsä (tykkää tehdä keittiössä) ja noinkohan edes osaisin mitään kommentoida teinien läksyihin :D

Tarkistan ja korjataan. En kerro oikeita vastauksia mutta ohjaan ja opetan vaikeimmissa paikoissa. Paljon on kyllä vaan huolimattomuusvirheitä, tyyliin piste puuttuu lauseen lopusta. Mutta jos on osaamattomuutta niin opetan ja yhdessä katsotaan. Ei opettaja ehdi/voi jokaista erikseen korjata virheissä! Eli asia jää oppimatta.

Esikoinen on vasta eskarilainen, mutta kuvittelen että mielelläni haluaisin tehtävät tarkistaa. Tuskin kuitenkaan tehtäviä tekisin lapsen puolesta oikein. Ehkä kehottaisin vielä häntä itseään miettimään missä onvirheitä tai sitten pyskisin keksimään vastaavia esimerkkejä asioihin joissa lapsi kaipaa ohjausta.

Meillä lapset ovat alusta asti vastanneet ihan itse ja omatoimisesti läksyistään ja ovat oppineet hoitamaan ne itsenäisesti ja vastuullisesti. Sama oli homman nimi kun itse olin koululainen. Minusta tämä on hyvä käytäntö ainakin kun meidän lapsilla selvästi on ollut edellytykset tällaiseen itsenäiseen vastuunkantoon eikä koulu ole ollut vaikeaa. Jos olisi vaikeuksia, olisin enemmän tukena.

[QUOTE="mie";27269128]Tarkistan ja korjataan. En kerro oikeita vastauksia mutta ohjaan ja opetan vaikeimmissa paikoissa. Paljon on kyllä vaan huolimattomuusvirheitä, tyyliin piste puuttuu lauseen lopusta. Mutta jos on osaamattomuutta niin opetan ja yhdessä katsotaan. Ei opettaja ehdi/voi jokaista erikseen korjata virheissä! Eli asia jää oppimatta.[/QUOTE]

Näin. Jos oppilaita on 23, niin miten se tunti riittää uuden oppimiseen, jos ensin pitää käydä JOKAISEN lapsen läksyt läpi. Ja kun seuraava tunti alkaa, niin taas sama juttu.

Yhteistyössä