Onko sisaruksilla samat kaverit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaverit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaverit

Vieras
Meillä 5 ja 8 vuotiaat pojat ja 12 vuotias tyttö. Kun 8 vuotiaalla on kaveri käymässä myös nuorempi ja vanhempi sisarus haluavat heidän seuraan jos omaa kaveria ei ole juuri silloin seuraksi. Annatteko tällaisessa tilanteessa veljelle rauhan olla kaverinsa kanssa vai saako muut sisarukset olla mukana leikeissä? Kun isoimmalla on kaveri niin hän on vain kaverin kanssa, on itsestään selvää että nuoremmat eivät ole tule samaan seuraan kun on kotona kaverin kanssa. Nuorin näkee kavereita pvkodissa, kotona ei vielä kukaan käy kyläilemässä.
Olen miettinyt että pojille tulee johonkin väliin varmaan samoja kavereita, kun ikäeroa on kuitenkin vajaa 3 vuotta... mutta miten toimisitte? Päästänkö nuorimman mukaan jätkien kanssa leikkimään... vai myös vanhimman vaikka hän ei ota nuorimpia samaan seuraan oman kaverinsa kanssa? Tähän asti olemme ohjeistaneet sisaruksia antamaan toiselle rauhan olla kaverinsa kanssa kaksin. Keskimmäinen näkee oman ikäisiä kavereita vielä tosi paljon harvemmin kuin vanhin...

Minulla on 9- ja melkein 7-vuotiaat tytöt. Kummallakin on omia kavereita ja muutama yhteinen kaveri. Isompi haluaa yleensä leikkiä kavereiden kanssa ulkona tai kavereiden kotona, että saa olla pikkusiskolta rauhassa. Joskus tulevat meille, jos pienemmälläkin on kaveri, niin isommatkin saavat leikkiä rauhassa. Pienempi haluaa enimmäkseen kavereita kotiin tai leikkivät pihalla tai kaverin luona.

Näissä ei ole ongelmaa, mutta tytöillä on pari yhteistä kaveria, jotka eivät ole keskenään kavereita, niin meidän tytöt ja yhteinen kaveri kolmestaan on aika hanka yhdistelmä. Yhteiset kaverit ovat enemmän pienemmän kavereita. Monesti jos isompi leikkii yhteisen kaverin kanssa ja pienempi tulee paikalle, isompi haluaa lähteä omien kavereiden luo. Joskus isompi menee yhteisen kaverin luo ja sanoo minulle, että älä kerro pikkusiskolle, niin saavat leikkiä rauhassa. Olen silloin yrittänyt ohjata pienempää muiden kaverien kanssa leikkimään, mutta en halua valehdella, jos pienempi haluaakin leikkiä sen kaverin kanssa missä isosisko on.

Suurin ongelma näissä yhteisissä kavereissa on, jos ovat kolmestaan meillä ja yhteinen kaveri, 7v, haluaa leikkiä isomman tytön kanssa. Pienempi tietysti suuttuu. Toisinpäin ei ongelmaa ole, kun isompi etsii muuta seuraa tai tekemistä. Viimeksi oli isompi tyttöni lähdössä tämän 7v kaverin kanssa ulos, ja sanoivat pienemmälle, melkein 7v, että me mennään semmoiseen paikkaan mihin ei voi alle 7-vuotiaat tulla. Ärsyttävää! Sanoin, että sitten meidän kumpikaan tyttö ei lähde minnekään.

Meillä 12- ja 10-vuotialla (tyttö ja poika) on ihan omat kaverit joiden kanssa touhuilevat omissa huoneissaa, nuoremmilla 6v ja 4v (poika ja tyttö) on vielä yhteisiä kavereita paljonkin. 6v olisi hyvin kiinnostunut isoveljen tekemisistä,mutta yhteistä säveltä ei oikein tällä hetkellä ole,isompi touhuaa joskus pikkuveljen kanssa,mutta ei silloin kun hänellä on oma kaveri.

Anna lasten itse päättää. En pakottaisi noin isolla ikäerolla väkisin ottamaan esim pienempiä mukaan leikkiin.

Käy helposti niin että isompi on usein pienemmän ja tämän kaverin seurassa mutta pienempi ei pääsekään mukaan jos isommalla on kaveri. Minusta se pitäisi toimia kumpaankin suuntaan. Isompi osaa " saada" itsensä helpommin pienempien porukkaan mukaan ettei pienemmät osaa kieltäytyä mutta osaa isompana myös helpommin kieltää pienemmän pääsyn isomman ja hänen kaverin mukaan.

En nää tossa mitään pahaa. Eikö ton pitäis olla ihan hyvä juttu?

Mä ja mun veljeni liikuttiin teininä samoissa porukoissa ja meillä on yhteisiä kavereita. Oltiin/ollaan sisarusteni kanssa läheisiä, joten yhteisiä on luonnollisesti ollu kaveritkin. Siskoni alko meijän remmissä liikkuu, kun tuli teini- ikään. Yhä edelleen on hyvät ja todella vahvat välit meillä sisaruksilla. Ollaan toistemme parhaat kaverit vaikka ollaankin sisaruksia. Lähes joka päivä soitellaan ja autetaan aina toisiamme, kun on paha paikka ja hyvät asiat jaetaan myös.

Mun mielestä toi on vaan hyvä asia. Lähentää ja lujittaa myös sisarusten välejä ja näin ainakin meillä on menny.

Käy helposti niin että isompi on usein pienemmän ja tämän kaverin seurassa mutta pienempi ei pääsekään mukaan jos isommalla on kaveri. Minusta se pitäisi toimia kumpaankin suuntaan. Isompi osaa " saada" itsensä helpommin pienempien porukkaan mukaan ettei pienemmät osaa kieltäytyä mutta osaa isompana myös helpommin kieltää pienemmän pääsyn isomman ja hänen kaverin mukaan.
No eihä se reilua ole, mutta sellaista se elämä on.
Yleensä myös isompi osaa sopeuttaa leikkinsä pienempien juttuihin, kun taas pienemmät eivät siinä määrin osaa isompien juttuja ja sääntöjä.

Väliin voi olla yhdessä, väliin sitten on annettava rauha lapselle ja hänen kaverilleen. Riippuu leikistäkin.

Itse en ole niin tykännyt, kun naapureista laittavat pienemmänkin sisaruksen mukaan meille, kun lapsi on pyytänyt isompaa kaveriksi. Tulee sellainen ilmainen lapsenvahti olo, kun tulee sellainen lapsi, jonka perään minun on pakko katsoa, kun pelkän kaverin kanssa voisivat leikkiä rauhassa ilman, että minun pitäisi joka hetki katsella perään. Parhaimmillaan sitten lapsien vanhemmat ovat voineet häippäistä esim kauppaan mitään ilmoittamatta ja lapsilla ei ole edes avaimia, että pääsisivät kotiin :confused: Vanhempien mukaan pärjäävät pihalla itsekseen. Samaten aikaisemmin ärsytti, kun avaimettomuuden takia sitten nuo kakarat kävivät meillä pyytämässä, että joku tulisi avaamaan heille pyöräkellarin oven, että saavat pyörän käyttöön. Nykyään meidän lapsi ei edes noiden kanssa pahemmin halua olla, kiinnostuksen kohteet ovat aika erilaiset. Sen isomman samanikäisen kanssa voisi aina joskus ollakin, mutta ei halua olla missään tekemisissä ongelmallisen pienemmän kanssa (jolla häiriödiagnooseja piisaa).

Parempi on, että kummallakin on omat kamunsa. Itseäni jurppi lapsena tosi paljon se kun äiti aina tunki pikkusiskoni mukaan kun menin kaverille tai jonnekin leikkiin. Sisko siis 1,5 v nuorempi. Olisin halunnut joskus olla rauhassa siitä kakarasta.

Yhteistyössä