Onko suhteessa aina jotain vikaa, jos puoliso pettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uskollinen vaemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sekava selitys:
Alkuperäinen kirjoittaja Uskollinen vaemo:
Ainakin mun ystäville on pettäjä-ukot joskus selittäneet, etteivät itsekkään tajua, miksi pettivät, kun niin rakastavat puolisoaan ja ovat onnellisia... Mitä mieltä olette?

Miehet eivät osaa käsitellä omia tunteitaan välttämättä kovin hyvin, niin että osaisivat analysoida että miksi tekivät jotain. Minä uskon että jokaiselle teolle on olemassa syy, miksi se tehdään. Myös pettämiselle. Se ei välttämättä johdu petetystä, mutta jotainhan siinä haetaan mitä suhteesta ei saa. Sitten eri asia on se, että voiko yhdestä suhteesta saada kaiken mitä haluaa, ja tarvitseeko sitä saadakaan. Missään tapauksessa petetyt eivät saa syyllistää itseään.

Niinpä. Ja voisko olla niinkin, että pettämisellä pettäjä haluaa pönkittää omaa (heikkoa) itsetuntoaan tai osoittaa miehuuttaan/naiseuttaan (minä kelpaan vieraillekkin...), jos hoksaatte, mitä tarkoitan?

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

Täyttä paskaa tuo väite

ei se täyttä paskaa ole vaikkei ihan aina pädekään. suurin osa pettäjistä pettää kuitenkin toistekin. itse aloitukseen.. ei välttämättä ole vikaa, tai se "vika" voi olla ihan pettäjän korvien välissä ja niin ettei kumppani tiedä mitään häikkää missään olevankaan.[/quote]

Niin juuri, tuota ajoin takaa tuolla edellisellä kommentillani, parisuhde voi olla kunnossa, mutta pettäjän oma pää ei. Vai voiko?

Uskon, että vaikka kotona odottaisi kuinka ihana pullantuoksuinen vaimo ja kauniin lapset ja kaikki on hyvin, voi puoliso silti hairahtua pettämään, ns. tilaisuus tekee varkaan.

Seksin määrällä on suora vaikutus miehen pettämistaipumukseen, suhteen tai vaimon laadusta riippumatta.

Päivittäinen tyhjennys on yleisesti toimivaksi todettu keino estää pettämistä. Terveellä miehellä riski sortua houkutuksiin kasvaa ratkaisevasti jo pari päivän laiminlyönnin jälkeen.

on myös seksi riippuvaisia. Ja joillekin se pettäminenkin on tavallaan riippuvuus. Sillä on ihan nimi ja tutkittu asia.
Eli ei se aina tarkoita että suhteessa on jotain vikaa.
Tai tavallaan on, koska silloin on suhteessaihmisen kanssa joka ei suhteeseen kykene. ELi se on suhteen vika.

Siis kait se niin on että suhteessa on jotain vikaa, mutta mitä ja onko suoranaista syyllistä niin se on eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vaikiaa:
on myös seksi riippuvaisia. Ja joillekin se pettäminenkin on tavallaan riippuvuus. Sillä on ihan nimi ja tutkittu asia.
Eli ei se aina tarkoita että suhteessa on jotain vikaa.
Tai tavallaan on, koska silloin on suhteessaihmisen kanssa joka ei suhteeseen kykene. ELi se on suhteen vika.

Siis kait se niin on että suhteessa on jotain vikaa, mutta mitä ja onko suoranaista syyllistä niin se on eri asia.

No se. Suhde voi olla viallinen, mutta se ei välttämättä ole kummankaan syy erityisesti. Tai toinen (petetty) osapuoli ei tiedä suhteen olevan toiselle viallinen...

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Kaikki pettää tavalla tai toisella kun tilaisuus tulee...turha kaunistella. Toisille ei vaan tilaisuuksia tule;on hyvin rajattu,suojattu, ohjelmoitu,koulittu järjestelmä koko avioliitto. Suhdettahan pitää koko ajan pitää yllä ja suojata niin kuin tietokonettakin;ohjelmia uusitaan, päivitettään,suojataan jne. jne. samanlainen systeemihän on ihmisten välinen suhdekin. Sitä vaan elämä on sellaista,ettei aina riitä energia siis voinat ja resurssit suojata sitä liittoa/suhdetta ja viuuuhhhhh siinä hyökkää virukset jos on iskeäkseen ja vanhoilla ohjelmilla on rasittava junnata jos päivityksiä saatikka uudempia ohjelmia on mahdollisuus saada.

Ihan ilman kyynisyyttä olen melko varma, että asia on juurikin näin. Ja täysin sukupuolesta riippumatta. Siveyden sipulit voivat vaikka ihan itse tykönään pohtia (ei siis tarvitse raportoida tänne, että ei ikinäikinäikinä), että kuinka kävisi, jos olisi ihan satavarmaa, ettei jää kiinni ja joku George Clooney (tai kuka se elokuvataivaan kuumin mies tällä hetkellä onkaan?) tarjoaisi kyytiä tilapäiseen taivaaseen?

Ei oo ja nikki miä kirjotti aiheesta jokin aika sitten todella hyvin ja omakohtaisesti ( en osaa/jaksa nostaa ketjua, mut jos joku viittii ) just tästä aiheesta. Jotkut on vaan sellasia et vaikka se puoliso olis miten ihana ja hyvä tahansa ni jokin vaan vetää tilanteisiin joissa pettää. Ja erilaiset sosiaaliset tilanteet joihin kuuluu alko ja vastakkaisen sukupuolen edustajat (työmatkat, saunaillat, pikkujoulut) provosoi hyvinkin helposti pettämään jos on sen sortin ihminen.
Ei todellakaan ole vakio et suhteessa on vikaa jos toinen pettää, mut siihen on helppo vedota omaa omaatuntoa (jos sellainen on) hyvitelläkseen.

No sulla, Isämies on tietysti oikeus mielipiteeseesi "kaikki pettävät joskus", mutta minä olen tästä asiasta eri mieltä.

Minä rakastan miestäni niin paljon, etten koskaan satuta häntä pettämällä, edes sen George Clooneyn tai vaikka itse Bratt Pittin kanssa. Ja tämä on pätenyt jo 20 vuotta! =)

Ehkä se on tosiaan joillakin geeneissä, veri vetää petturuuteen, mene ja tiedä!

Edustaa hyvin yksioikoista katsantotapaa väittää, että onnellisessa parisuhteessa elävä ei voisi ikinä pettää.
Esimerkiksi masentuneen tai mielenterveysongelmaisen puoliso ei voi millään parantaa pelkällä rakkaudella kumppaninsa mielenterveyttä ja vaikka heidän suhteensa olisi kuinka onnellinen ja tasapainoinen tahansa, voi toinen puolisoista sairastua ja ajautua mm. irtosuhteeseen/-suhteisiin. Ei silloin ole vika parisuhteessa vaan toisen terveydessä!! Ja kun osa väittää, että "kun kerran pettää, aina pettää", väittää samalla, että ihminen ei voi muuttua! Tai ihminen ei voi parantua mahdollisesta mielen sairaudesta, joka on hänet ajanut mm. pettämiseen.
Hieman ehkä pitäisi miettiä omaa ajatteluaan, jos on noin jyrkkä tapa ajatella!

Täällä palstalla usein peräänkuulutetaan miehen omaa vastuuta pettämisestä ja olen siinä ihan samaa mieltä; pettäjä on itse syyllinen, turha raivota sille toiselle naiselle.

Höpö höpö. Tietenjkin pettävä mies on syyllinen tekoonsa. Mutta eihän se mitenkään poista sitä että jos on varatun miehen kanssa tieten, niin MYÖS HÄN ON SYYLLINEN TUOHON TEKOON.

Jos puolisossa on joku perustavaalaatua oleva vika, se pettäminen vaikka, niin silloin suhde ei ole ihan toimiva. Rikkinäinen ihminen ei kykene aidosti toimivaan suhteeseen. Se, että suhde ei toimi, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että siinä petetyssä puolisossa olisi se vika.

Ja ihan täydellisesti tuskin toimii kenenkään suhde, eikä kukaan ihminen ole täysin ehjä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No sulla, Isämies on tietysti oikeus mielipiteeseesi "kaikki pettävät joskus", mutta minä olen tästä asiasta eri mieltä.

Minä rakastan miestäni niin paljon, etten koskaan satuta häntä pettämällä, edes sen George Clooneyn tai vaikka itse Bratt Pittin kanssa. Ja tämä on pätenyt jo 20 vuotta! =)

Ehkä se on tosiaan joillakin geeneissä, veri vetää petturuuteen, mene ja tiedä!

Sanovat sosiobiologit tämän olevan geeneissä molemmilla sukupuolilla. Tosin se ilmenee eri sukupuolilla hiukan eri tavalla. Lähtökohtana on siis geenin itsekkyys. Geeni ei välitä avioliitoista tms. kulttuurisesti hyväksytyistä suvunjatkamisen järjestelmistä. Geenin ainoa tavoite on monistaa itseään.

Geeni voi naisen kautta monistaa itseään ainoastaan noin kerran vuodessa (raskausaika n. 9kk). Tämän vuoksi naisille on edullisinta pyrkiä pariutumaan mahdollisimman tasokkaan kumppanin kanssa, joka kykenee takaamaan syntyvälle lapselle mahdollisimman hyvät kasvuolosuhteet. Aikaisemmin miehen tasokkuus ilmeni mm. fyysisen voiman ja metsästystaidon muodossa, nykyään mm. valta ja varakkuus ovat naisten (geenin) miehissä preferoimia ominaisuuksia.

Koska miehille puolestaan on mahdollista levittää siementä lähes rajattomasti, miehille edullisinta on pyrkiä maksimoimaan pariutumistilanteiden lukumäärä. vastapuolen tasokkuudella ei ole läheskään samanlaista merkitystä kuin naisten kohdalla.

Näin siis periaatteessa. Todellisuudessa meillä on olemassa sellainen asia kuin kulttuuri, johon sosiaalistuminen säätelee näitä juttuja aika tavalla. Siitä huolimatta olen edelleen sitä mieltä, että jokainen ihminen on valmis pettämään, kunhan tilanne ja edellytykset ovat kohdallaan. Toisten kohdalla kynnys on epäilemättä korkeampi, mutta tämä ei tarkoita, etteikö se olisi ylitettävissä.

(Lisätään nyt vielä, että itse ole nykyisessä suhteessani pettänyt kertaakaan, mutta en edes yritä valehdella itselleni, etteikö se olisi periaatteessa mahdollista.)

Mä sanoisin että on. Suhteessa on aina kaks, ja jos toisen osalta menee joku pieleen ja se johtaa pettämiseen, niin onhan se silloin koko suhteessa se asia pielessä. Ei sen pieleen menneen asian aina tarvitse näkyä ollakseen sielä. Tietysti riippuu vähä siitäki, mitä kukakin haluaa suhteelta ja puolisolta.

Ongelma vaan voi olla se, että vain yksi osapuoli kokee suhteessa olevan jotakin vikaa. Ei kuitenkaan puhu kumppanilleen, joka luulee kaiken olevan hyvin. Sitten viannäkijä menee ja pettää, ja pettäminen tuleekin toiselle täytenä yllätyksenä. Mites se luokitellaan, jos toinen luulee kaiken olevan hyvin, eikä tiedä että mitään korjausliikkeitä edes tarvitaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Ongelma vaan voi olla se, että vain yksi osapuoli kokee suhteessa olevan jotakin vikaa. Ei kuitenkaan puhu kumppanilleen, joka luulee kaiken olevan hyvin. Sitten viannäkijä menee ja pettää, ja pettäminen tuleekin toiselle täytenä yllätyksenä. Mites se luokitellaan, jos toinen luulee kaiken olevan hyvin, eikä tiedä että mitään korjausliikkeitä edes tarvitaan?

Näin minäkin luulen asian usein olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Miten voi toinen osapuoli ummistaa niin silmänsä siltä tosiasialta, että toinen ei ole onnellinen? Eikö se näy mitenkään arjessa ja kanssakäymisessä?

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
No toi selitys on ihan paskaa,haluavat toista p***** ja sen takii pettävät.haluavat seikkailla. EI toi en tiedä miksi ole selitys...

Mutta mitä mieltä olet, onko silloin parisuhteessa pakosta joku vika, jos ukko vaan haluaa panna kaikkea mikä liikkuu? Tai edes yhden kerran seikkailun vuoksi tai muuten vaan kännissä, kun tilaisuus tulee tarjolle?

ei ole välttämättä mitään vikaa,Äijä on vaan Sika joka panee kaikkea mahdollista! Ja sellaisia ei pidä ees katella! Ne jotka pettää kerran pettää aina

Täyttä paskaa tuo väite

Erimieltä.On usein valitettavasti totta.

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Ei välttämättä suhteessa ole vikaa
Jos siinä pettäjässä on "vikaa"

n. 60% miehistä kantaa geeniä, jonka takia heidän on vaikeampi olla uskollisia yhdelle ja samalle kumppanille kuin loppujen 40 prosentin. Ja tämä on ihan fakta.

Ja ennekuin joku kinuaa linkkiä, niin sori, en just nyt edes muista mistä tuon luin, mutta tuore tutkimus on ja en lukenut Seiskasta

;)

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Miten voi toinen osapuoli ummistaa niin silmänsä siltä tosiasialta, että toinen ei ole onnellinen? Eikö se näy mitenkään arjessa ja kanssakäymisessä?

En tiedä vastausta tuohon. Minä ainakin kuulema osasin esittää tyytyväistä, omasta mielestäni olin ihan maassa. Luulen, että se on tavallaan itsepetosta molemmilla puolilla. Ei nähdä sitä mitä pelätään. No, silloinhan ei tietenkään paljon mikään ole kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Näin mäkin ajattelen. Asia voi olla vielä niinkin, että se vika siinä suhteessa on ehkä tämän pettäjän itsensä aiheuttamaa, suhdehan ei ole kunnossa, jos toinen ei puhu.

Yhteistyössä