Onko suku pahin vai paras?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avokas

Vieras
Olemme keski-ikäinen "uuspari". Minulla on taustana pitkä avioliitto ja aikuisia lapsia. Miehelläni on ollut pitkä parisuhde, mutta hän on asunut yksin.

Olemme seurustelleet pari vuotta ja eläneet nyt avoliitossa vuoden. Mieheni lapsuusperheellä on takana vaikeuksia, alkoholismia ym. Vanhemmat ovat olleet riippuvaisia lapsistaan sekä henkisesti että rahallisesti. Mieheni isä kuoli samoihin aikoihin, kun aloitimme seurustelun.

Mieheni on ollut koko elämänsä ajan kiinteässä suhteessa vanhempiinsa. Viime vuosina hän on käynyt vanhempiensa luona päivittäin syömässä ja seurustelemassa aamuin ja illoin. Tarvittaessa muulloinkin, koska isä sairasteli paljon.

Kun muutimme avoliittoon, pyysin, että tilanne muuttuu, eikä päivittäistä käyntiä enää tarvita. Mielestäni alussa oli hienoa, että miehelläni oli niin läheiset välit äitiin ja isään.

Avoliittoon muutettuamme alkoivat anopin puhelinsoitot miehelleni, joita oli 4-6 kertaa päivässä. Pieninkin asia piti soittaa ja ilmoittaa tai pienillä syillä hän sai mieheni käymään luonaan. Ajattelin sen menevän ohi, kunhan aikaa kuluisi. Ei mennyt. Jopa mieheni kuntoutuksessa ollessa anoppini soitti sinne (mieheni on 44-vuotias). Minun mielestäni minun tehtäväni oli pitää yhteyttä sinne.

Ehdotin miehelleni ja anopilleni, että tekisimme sopimuksen. Käymme anoppini luona viikonloppuisin ja mieheni soittaisi hänelle kerran viikossa, koska huomasin, ettei anoppini pysty hallitsemaan omaa soitteluaan. Kaikki suostuivat (anoppini ei ollut riemuissaan, mutta suostui kuitenkin). Sopimus piti 1-2 viikkoa ja soittelut alkoivat taas.

Ulkomailla käydessämme on ehdottoman tärkeää, että ilmoitamme välillä sisarusten kautta, että kaikki on hyvin. Ja heti Suomeen palattua pitää mieheni soittaa äidilleen. Viimeisimmän ulkomaanmatkamme jälkeen anoppini sanoi ajatelleensa, että on siellä lomalla varmaan ollut miehelläni ikävä, kun ei ole paljon kielitaitoa. Ja hirveä huoli on koko ajan, että miten me pärjäämme siellä matkalla.

Anopillani on tapana soittaa päivittäin jokaiselle lapselleen ainakin kerran. Sitten hän kertoo toisille sisaruksille kaikkien kuulumiset. En pidä siitä, että mieheni kertoo äidilleen työasiansa ja meidän asiat. Mielestäni meillä on oma perhe ja kaikki ei kuulu kaikille, vaikka välit olisivat kuinka hyvät.

Olen nyt saanut välinrikkojamaineen suvussa. En kuulemma ymmärrä heidän menneisyyttään. Mieheni sanoo, että heillä on aina ollut tapana soittaa usein ja kertoa kuulumiset. Vaikeina aikoina on pitänyt pitää yhtä jne.

Minulla elää äiti, jonka kanssa olen puhelinyhteydessä ja sisaruksia, joiden kanssa nähdään ja soitellaan silloin tällöin. Välimme ovat erittäin hyvät ja kaikki tietävät, että välitämme toisistamme, vaikka emme jatkuvasti olisikaan yhteydessä.

Mieheni ei uskalla olla vastaamatta äitinsä puheluihin, koska luulee olevan jokin hätä. Anopin asiana voi kuitenkin olla vain se, että mitä me tehdään.

Nyt tilanne on se, että mieheni ei ymmärtääkseni haluakaan pitää etäisyyttä äitiinsä vaan hän syyttää minua siitä, etten anna hänen olla sukulaisten kanssa tekemisissä. Sisarustensa ja näiden lasten kanssa ovat yhteydessä, mutta mielestäni se on "normaalia" kanssakäymistä. En ole yhtään kertaa pyytänyt olemaan soittamatta sisaruksilleen tai päinvastoin. Eli en vaadi mitään täyttä välien poikki laittamista. Vain kohtuullisuutta olen ollut vailla.

Mieheni mielestä hänen pitää olla paljon yhteydessä äitiinsä, koska kyseessä on jo seitsemänkymppinen ihminen ja ei tiedä kuinka kauan elää. Mieheni sisaruksineen on opettanut vanhempansa siihen, että pienestäkin ongelmasta kiiruhdetaan paikalle. Käytetään kaupassa, siivotaan asunto ym. ym. Anopillani on ainut tehtävä olla päivät puhelimessa. Kyseessä on kuitenkin virkeä ja toimintakykyinen eläkeläinen, jolla mielestäni pitäisi olla omat ystävät, omat harrastukset ja elämässä pientä puuhaa, jotta jatkossakin pysyisi virkeänä. Lapsista irtipäästämstä ja napanuoran katkaisua ei ole missään vaiheessa täysin tapahtunut.

Tilanne on muodostunut minulle ongelmaksi. Tunnen olevani parisuhteessa koko suvun kanssa. Tai toisaalta tuntuu, että parisuhde onkin mieheni ja hänen äitinsä välillä. Minulle jää kodinhengettären ja sängynlämmittäjän rooli. Olen ajatellut, että minulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko hyväksyn tilanteen tai luovutan mieheni äidilleen.

Toivoisin asiallisia mielipiteitä asiasta. Mahdollisesti kohtalotovereitten kommentteja.

Just. Miksi ihmeessä koko suvun pitäisi muuttaa heille sopivaa kaavaa, vain siksi, että sinä niin tahdot? Mietipä omalle kohdalles: sinun pitäisi alkaa soittamaan joka päivä vanhemmillesi ja sisaruksillesi, vain siksi, että miehesi niin haluaa... miltäpä se tuntuisi?

Mielestäni miehesi suvun käyttäytyminen on erikoista. Harvoin kuulee, että yhteydenpito on noin tiivistä ja sanoit itsekin, että anoppisi taholta soittelu on pakonomaista. Itse en pystyisi tuollaisessa suhteessa elämään. Osalla sukulaisistani on soittorinki - jos jotain kertoo yhdelle, sen tietävät pian kaikki. Olen ratkaissut asian niin, etten kerro heille mitään. Vastaan vain jotain ympäripyöreää, "hyvää kuluu", jos joku kysyy.

Olet jo yrittänyt sopia asiasta miehesi kanssa. Todennäköistä on, ettei hän siitä enää muuttu. Toivottavasti löydät jonkun ratkaisun, mutta älä jää onnettomaan parisuhteeseen.

Heillä on erilainen tapa elää, jos et sitä hyväksy, tai se ottaa sinua hermoon, niin etsi uusi mies. Tosin uudella miehellä saattaa olla lapsia, jotka soittelee isälleen joka päivä, ja käyvätkin fyysisesti isänsä luona.

Asuin yhdessä miehen kanssa, joka soitteli äidilleen päivittäin. Kaikki juhlapyhät piti viettää äidin kanssa ja kylässä mies kävi joka viikko. Mies vei oman pyykkinsä äidillen pestäväksi ja toi ruokalaatikoita tullessaan. Vaikka olen hyvä kokki, niin minun ruoka ei usein kelvannut vaan hän söi mieluummin äitinsä valmistamaa ruokaa. Yritin olla välittämättä heidän touhuistaan, mutta ajan kanssa alkoi ärsyttämään. Asuimme yhdessä kaksi vuotta, jonka ajan hän jakoi kaiken henkisen/arjen asiat vain äitinsä kanssa ja minä olin vain seksiä varten. Sama tunne kuin olisi yhdessä naimisissa olevan kanssa ja kuin itse olisi se toinen nainen. Äidille hän kertoi asioita, kuten missä hän vietti aikaansa iltaisin jos ei tullut kotiin, minä en saanut tietää mistään mitään. Jos kysyin, niin sain vastauksen etten ole hänen äitinsä. Tuollainen äidin helmoissa pyöriminen ei ole normaalia aikuisen miehen käytöstä.

Kuten joku jo kirjoittikin, sinä et voi miestä kieltää pitämästä yhteyttä sukuunsa eikä hän voi pakottaa sinua omille tavoilleen. Minä en ole erityisen sukurakas ihminen. Silti olet mielestäni luonut keinotekoisen kilpailuasetelman itsesi ja miehesi sukulaisten välille. Ette te kilpaile keskenään vaan täydennätte toisianne.

Isäni oli tuollainen, soitteli jatkuvasti. Miehesi tykkää siitä, että hänen äitinsä soittaa jatkuvasti ja siellä vieraillaan mistä syystä tahansa. Miehesi selvästi pitää äitiään tärkeämpänä kuin sinua.
Jos et siedä tilannetta, niin lähdet pois liitosta.

olen samaa mieltä, täysin oma valintasi.

Jostain syystä miehesi perhe pitää yhteyttä toisiinsa päivittäin ja kertoo kaikki asiat toisilleen. Näin on ollut ja näin tulee mitä ilmeisimmin olemaan. Etenkin kun sinä takerrut tähän asiaan ja vaadit muutosta.
Kun kiukuttelet ja ärsyynnyt, niin anoppi huolestuu entistä enemmän onko pojalla asiat kunnossa ja soittelee sen vuoksi useammin. Miehesi taas potee huonoa omaatuntoa ja sen myötä pitää entistä enemmän velvollisuutenaan huolehtia vanhempiensa hyvinvoinnista.

Muutosta saa kyllä aikaiseksi.
Mutta ei suinkaan käskyttämällä, vaatimalla, komentelemalla, mankumalla eikä syyllistämällä.
Ja se muutos lähtee sinusta itsestäsi.

Sinä et nyt oikein ymmärrä millainen vaikutusmahdollisuus sinulla olisi mieheesi.
Sinun tehtäväsi on tehdä itsesi miehellesi kiinnostavammaksi kuin äitinsä.

Itse lisäisin mm. seksin määrää ja ennenkaikkea sen laatua ja monipuolisuutta. Seksillä on mieletön painoarvo parisuhteessa, samaten piilohellittelyillä ja sellaisella yhteisellä tekemisellä jossa suku ei todellakaan ole mukana ja joista ei suvulle kerrota. En näet usko että miehesi kertoo näitä syvimpiä yhteisiä asioitanne äidilleen tai sisaruksilleen.
Kun yhteiset hetket tekee sellaisiksi, että mies odottaa niitä, niin aika äkkiä hän lopettaa äitinsä kanssa keskustelut. Näet kun tarjolla on muuta paljon mielenkiintoisempaa.

Minä vähät välittäisin siitä, että anoppi soittelee. Aina kun anoppi soittaisi, vastaisin hänelle iloisesti, moi mitä kuuluu, juttelisin niitä näitä. Ihan sama vaikka soittaisi 10 kertaa päivässä. Lopettaisin puhelun muutaman minuutin kuluttua jollain verukkeella, ruoka palaa hellalle, joku on oven takana, anteeksi mulla on kauhea vessahätä, pitää mennä laittamaan pyykit pesukoneeseen jne..

Mielikuvitusta vaan kehiin ap, kyllä se siitä.
Mutta pointti on kuitenkin siinä, että älä ikinä provosoidu äläkä ärsyynny anopin puheluista.

Kuten joku jo kirjoittikin, sinä et voi miestä kieltää pitämästä yhteyttä sukuunsa eikä hän voi pakottaa sinua omille tavoilleen. Minä en ole erityisen sukurakas ihminen. Silti olet mielestäni luonut keinotekoisen kilpailuasetelman itsesi ja miehesi sukulaisten välille. Ette te kilpaile keskenään vaan täydennätte toisianne.

Näin on. Minua ärsytti suunnattomasti ap:n tapa alkaa kontrolloida kuinka monta kertaa päivässä anoppi saa soittaa pojalleen tai käydä vanhempiensa luona.

Mies on tottunut pitämään huolta vanhemmistaan ja on todella typerää yrittää määräillä ja kontrolloida tuossa asiassa. Joko ap. hyväksyy miehen tuollaisena tai eroaa.

Jotenkin niin tyypillistä, että vain se oma tapa elää ja pitää sukulaisiin on oikea, kaikki muut ovat väärässä.

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä pitäisi yleensä pyrkiä siihen mikä on ns. normaalia. Mitään kummallisuuksia ei tulisi viljellä, oli ne sitten miten paljon tahansa jonkun perheen perinteitä. Äidin kanssa puhelimessa puhuminen päivittäin ei ole aikuisen miehen normaalia käytöstä ja siksi puolisolla on oikeus vaatia tavan muuttamista normaalimmaksi. Sama tässä kuin muussakin "sairaaloisessa" tai neuroottisessa käytöksessä, eli sitä ei tule ylläpitää, vaan auttaa ihmistä kasvamaan siitä ulos.

Mun mielestä pitäisi yleensä pyrkiä siihen mikä on ns. normaalia. Mitään kummallisuuksia ei tulisi viljellä, oli ne sitten miten paljon tahansa jonkun perheen perinteitä. Äidin kanssa puhelimessa puhuminen päivittäin ei ole aikuisen miehen normaalia käytöstä ja siksi puolisolla on oikeus vaatia tavan muuttamista normaalimmaksi. Sama tässä kuin muussakin "sairaaloisessa" tai neuroottisessa käytöksessä, eli sitä ei tule ylläpitää, vaan auttaa ihmistä kasvamaan siitä ulos.

Mikään tässä maailmassa ei ole epänormaalimpaa kuin normaalius.

Viimeksi muokattu:
..kaikille kommenteista. On mielenkiintoista huomata, miten erilaisia mielipiteitä maailmaan mahtuu. Joidenkin mielestä on ihan normaalia, että napanuoran katkaisu lapsiin ei ole onnistunut ajoissa. On surullista, että alkoholistiperheessä vanhemmat saavat lapsensa tuntemaan syyllisyyttä ja huonoa omaatuntoa, jos lapset eivät heitä hoivaa. Vanhemmuushan yleensä kääntyy ko. tapauksissa väärinpäin.

Vanhempien pitäisi mielestäni osata laskea lapsistaan irti ja molempien osapuolten jatkaa elämäänsä. Tottakai hyvät välit ovat hieno asia, niin pitää ollakin. Ja tarvittaessa ollaan tukena puolin ja toisin. Pidemmän päälle tarrautumistilanne ahdistaa lapsiakin ja oma parisuhde jää hoitamatta. Olen nähnyt läheltä joitakin miehiä, joilla elämä meni vanhemmista huolehtiessa. Vanhempien poismenon jälkeen sitten huomataan, että oma vanhuus on tulossa ja parhaat vuodet jäivät käyttämättä. En toivo tätä miehelleni.

et sanonut aloituksessasi, että miehesi vanhemmat ovat alkoholisteja. Jos miehesi on joutunut lapsesta saakka kantamaan vastuuta vanhemmistaan, hänen käytöksensä on ymmärrettävää. Samaten olisi, jos vanhemmat ovat tai ovat olleet mielenterveydeltään sairaita.

Suosittelen miehellesi alkoholiriippuvaisten läheisten ryhmään menemistä.
Miehesi ei muutu sinun nalkutuksellasi. Sinun määräilysi ja rajojen asettaminen on miestäsi alistavaa samalla lailla kuin vanhempien asioista huolehtiminen.

Jos miehesi vanhemmat eivät ole alkoholisteja, niin kommenttisi alkoholistien lapsista oli aika outo.

et sanonut aloituksessasi, että miehesi vanhemmat ovat alkoholisteja. Jos miehesi on joutunut lapsesta saakka kantamaan vastuuta vanhemmistaan, hänen käytöksensä on ymmärrettävää. Samaten olisi, jos vanhemmat ovat tai ovat olleet mielenterveydeltään sairaita.

Suosittelen miehellesi alkoholiriippuvaisten läheisten ryhmään menemistä.
Miehesi ei muutu sinun nalkutuksellasi. Sinun määräilysi ja rajojen asettaminen on miestäsi alistavaa samalla lailla kuin vanhempien asioista huolehtiminen.

Jos miehesi vanhemmat eivät ole alkoholisteja, niin kommenttisi alkoholistien lapsista oli aika outo.

Aloittaja kirjoitti "Mieheni lapsuusperheellä on takana vaikeuksia, alkoholismia ym"...

Viimeksi muokattu:
sori en huomannut.
Ap sanoi myös, että miehen isä kuoli samaan aikaan kun mies ja ap alkoivat seurustelemaan.
Jos kyseessä on aeimminkin lapsistaan riippuvainen äiti, niin kai sitä nyt tuossa tapauksessa entistä riippuvaisemmaksi tulee.
Ymmärrän erittäin hyvin sen jos äitinkin on juonut tai on mielenterveydeltään häilyvä. Kyllä siinä lapsella, aikuisellakin, on koko ajan tressi taustalla, onko jotain sattunut kun näkee, että äiti soittaa.

Olen yhä sitä mieltä, ettei nalkuttaminen eikä miehesi kiusaaminen asialla auta.
Miehen pitää hakea itse apua tai vertaistukea, siis jos hän itse haluaa vähentää kanssakäymistään äitinsä kanssa.

Ap:lle sanoisin, tilanteeseen voi myös sopeutua.
Hyväksyy miehen ja anopin sellaisina kuin mitä he nyt ovat. Tue miestäsi siinä, että hän jaksaa huolehtia yhä äidistään. Rakasta miestäsi, ole vahvana tukijalkana hänen elämässään mukana.
Elämä on täynnä valintoja ja sinun on päätettävä onko miehesi sen arvoinen, että jatkat yhteiseloa.

olen samaa mieltä, täysin oma valintasi.

Jostain syystä miehesi perhe pitää yhteyttä toisiinsa päivittäin ja kertoo kaikki asiat toisilleen. Näin on ollut ja näin tulee mitä ilmeisimmin olemaan. Etenkin kun sinä takerrut tähän asiaan ja vaadit muutosta.
Kun kiukuttelet ja ärsyynnyt, niin anoppi huolestuu entistä enemmän onko pojalla asiat kunnossa ja soittelee sen vuoksi useammin. Miehesi taas potee huonoa omaatuntoa ja sen myötä pitää entistä enemmän velvollisuutenaan huolehtia vanhempiensa hyvinvoinnista.

Muutosta saa kyllä aikaiseksi.
Mutta ei suinkaan käskyttämällä, vaatimalla, komentelemalla, mankumalla eikä syyllistämällä.
Ja se muutos lähtee sinusta itsestäsi.

Sinä et nyt oikein ymmärrä millainen vaikutusmahdollisuus sinulla olisi mieheesi.
Sinun tehtäväsi on tehdä itsesi miehellesi kiinnostavammaksi kuin äitinsä.

Itse lisäisin mm. seksin määrää ja ennenkaikkea sen laatua ja monipuolisuutta. Seksillä on mieletön painoarvo parisuhteessa, samaten piilohellittelyillä ja sellaisella yhteisellä tekemisellä jossa suku ei todellakaan ole mukana ja joista ei suvulle kerrota. En näet usko että miehesi kertoo näitä syvimpiä yhteisiä asioitanne äidilleen tai sisaruksilleen.
Kun yhteiset hetket tekee sellaisiksi, että mies odottaa niitä, niin aika äkkiä hän lopettaa äitinsä kanssa keskustelut. Näet kun tarjolla on muuta paljon mielenkiintoisempaa.

Minä vähät välittäisin siitä, että anoppi soittelee. Aina kun anoppi soittaisi, vastaisin hänelle iloisesti, moi mitä kuuluu, juttelisin niitä näitä. Ihan sama vaikka soittaisi 10 kertaa päivässä. Lopettaisin puhelun muutaman minuutin kuluttua jollain verukkeella, ruoka palaa hellalle, joku on oven takana, anteeksi mulla on kauhea vessahätä, pitää mennä laittamaan pyykit pesukoneeseen jne..

Mielikuvitusta vaan kehiin ap, kyllä se siitä.
Mutta pointti on kuitenkin siinä, että älä ikinä provosoidu äläkä ärsyynny anopin puheluista.

Et todellakaan ole koskaan joutunut kestämään narsistista ihmistä, joka soittelee koko ajan ja pitää kaikkia lapsiaan kontrollissa. Osa lapsista on oppinut läheisriippuvaiseksi, kuten ap:n mies ja osa on ap:n tavalla mielipuolisuuden partaalla, kun ei saa siunaaman rauhaa.
Annapa puhelinnumerosi, niin alan soitella sinulle tunnin välein. Lupaan, että kolmantena päivänä en enää usko keitostesi palavan pohjaan...

Viimeksi muokattu:
No jos ap:n anoppi soittaa tunnin välein pojalleen, niin kyse on häirinnästä. Mutta joku täällä neuvoi a-klinikkaa, jonkinsortin häiriöstä koko perhekuviossa on kyse. Jaksaako ap sitten lähteä sitä terapoimaan ja purkamaan, niin se on sitten eri asia.

eihän se anoppi ap:lle soita vaan pojalleen.
Miksi siis ap vetää herneen nenukkaan anopin soitoista?

Tästähän on kyse.
Kai mies itse saa päättää kenen kanssa puhuu puhelimessa, mitä äidilleen kertoo tai ketä käy tapaamassa?

eihän se anoppi ap:lle soita vaan pojalleen.
Miksi siis ap vetää herneen nenukkaan anopin soitoista?

Tästähän on kyse.
Kai mies itse saa päättää kenen kanssa puhuu puhelimessa, mitä äidilleen kertoo tai ketä käy tapaamassa?

Vaikka puhelu tulisi miehen puhelimeen, niin vaikuttaahan se ap:henkin. Tuskin anoppi soittelee ainoastaan silloin, kun mies on yksin. Jos tunnin välein soittaa, niin suuri osa niistä puheluista tulee kesken sellaista aikaa, jonka pitäisi olla ap:n ja hänen miehensä keskinäistä aikaa. Siinä mielessä kaikki puheluaika on ap:lta pois.

Teiltä anopin puolustelijoilta haluaisin kysyä, että haluaisitteko te oman anoppinne käyttäytyvän tuolla tavalla? Tuntuu että niin helposti puolustatte ihan periaatteesta, mutta ette oikein ajattele, millaista tuollaisessa tilanteessa on elää. Minusta tilanne kuulostaa ihan sietämättömältä.

Viimeksi muokattu:
Vaikka puhelu tulisi miehen puhelimeen, niin vaikuttaahan se ap:henkin. Tuskin anoppi soittelee ainoastaan silloin, kun mies on yksin. Jos tunnin välein soittaa, niin suuri osa niistä puheluista tulee kesken sellaista aikaa, jonka pitäisi olla ap:n ja hänen miehensä keskinäistä aikaa. Siinä mielessä kaikki puheluaika on ap:lta pois.

Teiltä anopin puolustelijoilta haluaisin kysyä, että haluaisitteko te oman anoppinne käyttäytyvän tuolla tavalla? Tuntuu että niin helposti puolustatte ihan periaatteesta, mutta ette oikein ajattele, millaista tuollaisessa tilanteessa on elää. Minusta tilanne kuulostaa ihan sietämättömältä.

Tähän tyylin olin minäkin ajatellut vastata, mutta ehdit ekaks. Tuskin kukaan osaa kuvitella millainen on ap:n tilanne, jos ei ole omaa kokemusta. Yleensä ketään ei ärsytä normaali käytös, mutta kun poiketaan normaalista, niin silloin yleensä alkaa ärsyttämään. Jos soittelujen määrä olisi normaali, niin ei ap tänne asiasta kirjoittelisi.

Viimeksi muokattu:
Joku kyseli perusteluita anopin soittojen puolustamiseen.
Eihän kyse ole siitä, vaan siitä miksi mies vastaa äitinsä puheluihin joka kerran heti. Mies sanoo, että hän pelkää, että äidillä on joku hätä. Se on erittäin hyvä syy.

1. en usko, että ap:llä ja miehellä on lankapuhelinta.
2. sen vuoksi oletan, että anoppi soittaa miehen kännykkään.
3. oletan, että miehellä ja ap:llä ei ole yhteistä kännykkää, kummallakin on omansa.

4. oletan, että miehelle soittaa joku muukin kuin pelkästään anoppi. Kai nämä muidenkin puhelut häiritsevät yhtä paljon niitä yhteisiä hetkiä kuin ne anopin soitotkin.

5. oletan, että ap:llekin joku soittaa joskus myös. Kai nämäkin puhelut häiritsevät yhteisiä hetkiä samalla tapaa kuin anopikin puhelut.

Ratkaisu ongelmaan.
Kumpikin laittaa kännykkänsä äänettömälle niiksi hetkiksi jolloin halutaan olla vain kahden. Kumpikin soittaa, kenelle haluaa, tämän kahden keskisen ajan jälkeen ja juttelee niin pitkään kuin haluaa.

Miksi olen tätä mieltä?
Oma äitini on vanha, siis pelkästään vanha ja sairas, ikää 87 vuotta. Julkiseen "hoitokotiin häntä ei saada koska hän on "hyväkuntoinen". Fyysisesti huonompikuntoisia mummoja ja pappoja on satoja jonossa ennen häntä. Omassa kodissaan häntä pelottaa, hän kaatuilee, hänellä on yksinäistä, hän ei muista syödä ja sen vuoksi huimaa jne.

Äitini soittaa minulle monta, monta kertaa päivässä, hyvin usein keskellä yötäkin. Minulla on omaa elämää, on useampi lapsi, on palkkatyö ja on harrastuksiakin. Puhelimeni on vuoteeni vierellä yötä päivää. Pelkästään sitä varten, jos äitini soittaa.
Olen ainoa lapsi, minä en voi soittoja kenellekään muulle siirtää. Joko vastaan tai en. Joka kerran vastaan.

Mieheni ymmärtää tämän ja useamman kerran viikossa mieheni ottaa puhelimeni itselleen ja sanoo, että mene lenkille, ystävien kanssa kahville jne.. Hän vastaa puheluihin puolestani ja juttelee äitini kanssa, käy jopa katsomassa äitiäni jos jotain on sattunu.
Niin rakastava mies minulla on. Hän jakaa taakkani kanssani juuri nyt tässä arjessa. Ei huuda eikä kiukuttele äitini vuoksi. Mieheni tietää, että minulla on todella iso huoli äidistäni. Kumpikaan meistä ei halua löytää häntä kuolleena lattialta.

Minulla ei ole rahaa, eikä äidilläni ole rahaa eikä omaisuutta yksityiseen hoitokotiin. Minulla ei ole tilaa eikä varallisuutta hankkia isompaa asuntoa jonne voisin äitini ottaa. Nyt hän asuu 50 km päässä. Käyn siellä monta kertaa viikossa.

Elämä on sitä mitä on ja siihen joko sopeutuu tai tekee muutoksia. Minä en pysty äitiäni omilleen jättämään. Ehkä apn mieskään ei pysty äitiään jättämään, etenkin jos taustalla on ollut isompia ongelmia. Vaikka äiti on "terve" ja liikuntakykyinen.

Onko äitisi aina tarvinnut sinua noin paljon, vai vasta nyt vanhana ja sairaana? Ap:n äiti taas on aina soitellut monta kertaa päivässä pojalleen, siinä ero.

Juuri näin. Ihan sama tuli mieleeni. Kysymyksessä on kaksi täysin erilaista tilannetta. Toisessa hätä on konkreettinen ja se on helppo ymmärtää. Toisessa on anoppi, joka haluaa pitää kaikin köysin lapsensa lähellään ja pompoteltavanaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä