Onko Suomi tasa-arvoinen paikka mielestäsi? Siis miesten ja naisten välillä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Itse olen sitä mieltä että täydellistä tasa-arvoa ei edes pysty saavuttamaan.

Mutta se ei tarkoita sitä etteikö siihen pitäisi pyrkiä.

Mutta miten mahdottomaan voi pyrkiä? Miehet synnyttämään jne?

Synnyttäminen ei ole tasa-arvoasia. Luuletko tosissasi, että tasa-arvo tarkoittaa samanlaisuutta?

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Vaikka meillä on asiat moniin muihin maihin verrattuna hyvät, mielestäni tasa-arvo ei ole toteutunut riittävän hyvin.

1. Naiset saavat samasta työstä (ja samalla koulutuksella) pienempää palkkaa kuin miehet, täysin perusteetta.

2. Asenneilmasto on naisten urakehityksen vastainen. Kukaan ei kummastele isää, joka jättää isyysloman pitämättä, mutta nainen, joka lähtee töihin heti äitiysloman jälkee, leimataan huonoksi äidiksi.

3. Naiset usein estävät miehiä toteuttamasta isyyttään. Vanhemmuus on liiaksi monopolisoitu äitien hoidettavaksi, isä saa olla leikkikaveri/lapsenvahti silloin, kun se äidille sopii. Niin kuin joku jo sanoikin, erotilanteessa isien oikeudet (ja joskus myös velvollisuudet) ovat mitättömät.

4. Tyttöjä ja poikia kasvatetaan edelleen eri tavalla. On tutkittu, että poikia esim. kehutaan koulussa enemmän kuin tyttöjä, jopa silloin, kun tyttöjen suoritus on ollut yhtä hyvä tai parempi kuin poikien. Poikien kysymyksiin myös vastataan useammin kuin tyttöjen kysymyksiin. Lisäksi jaottelu tyttöjen ja poikien väreihin, leluihin, leikkeihin jne. luo ja ylläpitää epätasa-arvoa - turhaan.

Miesten ja naisten tasa-arvoa suurempi ongelma meillä on kuitenkin ihmistenvälinen tasa-arvo. Tämä näkyy esimerkiksi maahanmuuttajien ja seksuaalisten vähemmistöjen syrjimiselle. Mielestäni ihmisten

Olisin maininnut samat seikat.

Ei tasa-arvo ole todellakaan totetunut yhteiskunnassamme.

Minusta tuo ei ole tasa-arvokysymys, vaan biologiaa. Omituinen käsitys.

No mun mielestä tasa-arvo keskusteluissa pyritään mahdottomuuksiin koska tulee biologia vastaan. Naiset ei voi tehdä kaikkea mitä miehet voi ja päinvastoin. Sen sijaan että yritettäisiin mahdottomia, pitäisi pyrkiä sovittamaan ihmisten elämät keskenään.

Vaikka meillä on asiat moniin muihin maihin verrattuna hyvät, mielestäni tasa-arvo ei ole toteutunut riittävän hyvin.

Tähän huomauttaisin sen verran, että niissä monissa meidän mielestämme epätasa-arvoisissa maissa naiset ovat täysin tyytyväisiä omaan elämäänsä eivätkä näe tarvetta tasa-arvotaistelulle. Ihan niin kuin täälläkin ;) .

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja cet:
Eikös tähän palkka-asiaan liity se, että naisille maksetaan _samasta työstä_ 80 senttiä, miehelle euro.

Ei pidä paikkaansa.

No kyllä pitää http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/03/08/it-naisen-euro-on-96-senttia/20103446/139

Eikä pidä.

Ja nyt voisit lisätä tähän lähteen, jossa kerrotaan muuta.

Eikös tähän palkka-asiaan liity se, että naisille maksetaan _samasta työstä_ 80 senttiä, miehelle euro.

Terveydenhuoltoalalla näin ei ole, vaan kaikille maksetaan sama palkka sukupuolesta riippumatta, mitä nyt eri liittojen sopimukset voivat liikuttaa senttejä puoleen tai toiseen. Minusta se on epäreilua kun miehet nostavat isompaa liksaa miltei kaikilla muilla aloilla. Niinpä erityisesti terveydenhuoltoalalle pitäisi hetimiten alkaa maksaa ns. mieslisää, jotta epäkohta korjautuisi.

No mun mielestä tasa-arvo keskusteluissa pyritään mahdottomuuksiin koska tulee biologia vastaan. Naiset ei voi tehdä kaikkea mitä miehet voi ja päinvastoin. Sen sijaan että yritettäisiin mahdottomia, pitäisi pyrkiä sovittamaan ihmisten elämät keskenään.

Ainoat, jotka ottavat tasa-arvokeskustelussa biologian esille, ovat niitä, jotka vastustavat tasa-arvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:

Terveydenhuoltoalalla näin ei ole, vaan kaikille maksetaan sama palkka sukupuolesta riippumatta, mitä nyt eri liittojen sopimukset voivat liikuttaa senttejä puoleen tai toiseen. Minusta se on epäreilua kun miehet nostavat isompaa liksaa miltei kaikilla muilla aloilla. Niinpä erityisesti terveydenhuoltoalalle pitäisi hetimiten alkaa maksaa ns. mieslisää, jotta epäkohta korjautuisi.

Samaa mieltä. Ja terveydenhuoltoalan lisäksi myös IT-alalla tulisi tarkistaa palkkausta.

Mutta eihän tasa-arvo ole biologisten faktojen kumoamista! Okei, mies ei voi synnyttää ja okei, mies on esim. vahvempi. Mitä sitten? Tärkeintähän on, että molemmilla sukupuolilla ja kaikilla kansanosilla on oikeus kouluttautua ja toteuttaa itseään yhtä lailla, samasta työstä saadaan samaa palkkaa, ketään ei sorreta missään sukupuolen, ihonvärin, uskonnon, seksuaalisen suuntautumisen jne. vuoksi. Ei synnyttäminen ole tekosyy epätasa-arvoiseen kohteluun sen enempää kuin sekään, että ei voi synnyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:

Minusta tämä on pieni profeministinen kannanotto :heart: :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta eihän tasa-arvo ole biologisten faktojen kumoamista! Okei, mies ei voi synnyttää ja okei, mies on esim. vahvempi. Mitä sitten?

Mutta vaikka miehet on keskinmäärin vahvempia, niin yksilön vahvuutta arvioitaessa ei pitäisi ottaa huomioon sukupuolta. Se on tasa-arvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ja tätä viestiä ei kirjoittanut ap, vaan minä, "mimmi"
Mutta eihän tasa-arvo ole biologisten faktojen kumoamista! Okei, mies ei voi synnyttää ja okei, mies on esim. vahvempi. Mitä sitten? Tärkeintähän on, että molemmilla sukupuolilla ja kaikilla kansanosilla on oikeus kouluttautua ja toteuttaa itseään yhtä lailla, samasta työstä saadaan samaa palkkaa, ketään ei sorreta missään sukupuolen, ihonvärin, uskonnon, seksuaalisen suuntautumisen jne. vuoksi. Ei synnyttäminen ole tekosyy epätasa-arvoiseen kohteluun sen enempää kuin sekään, että ei voi synnyttää.

2. Asenneilmasto on naisten urakehityksen vastainen. Kukaan ei kummastele isää, joka jättää isyysloman pitämättä, mutta nainen, joka lähtee töihin heti äitiysloman jälkee, leimataan huonoksi äidiksi.

Mulle tuli heti mieleen se kohu, joka nousi, kun Suvi Linden ei jättänyt ministerintehtäviään adoption jälkeen, vaan mies jäi kotiin hoitamaan.

Tosin mun puolesta Linden olisi saanut erota, mutta se johtuu vain siitä, että mun mielestä se on tyhmä ministeri :D .

Tähän huomauttaisin sen verran, että niissä monissa meidän mielestämme epätasa-arvoisissa maissa naiset ovat täysin tyytyväisiä omaan elämäänsä eivätkä näe tarvetta tasa-arvotaistelulle. Ihan niin kuin täälläkin ;) .

Tähän olisi kiva kuulla jokin kommentti. Millä perusteella tasa-arvoon tyytyväiset ajattelevat, että he eivät ole perinteiden sokaisemia samalla tavalla kuin näissä "epätasa-arvoisissa maissa".

Mä en näe Suomea tasa-arvoisena maana. Miehien asema alkaa olla kanssa aika kiikun kaakun kaiken tämän naisten jyräyksen jälkeen. Suomessa tasa-arvo käsitetään myös usein virheellisesti sellaiseksi että sukupuolet olisivat täysin samanlaisia. Eihän me olla. Kyllä siihen on syynsä että miehet ja naiset ovat erinlaisia.

Tasa-arvoasiasta tässä ketjussa on jo hyviä kommentteja. Mutta enemmän kuin sukupuolten välinen tasa-arvotilanne mua huloestuttaa sosiaalinen tasa-arvo. Ja yleensäkin suomalaisen mielipideilmaston raakuus (ja mumukriitikot älkööt vaivautuko, en tarkoittanut _pelkästään_teitä). Yhteiskunta polarisoituu kovaa vauhtia. Kaikilla ei ole tasaveroisia lähtökohtia elämälleen.

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mä en näe Suomea tasa-arvoisena maana. Miehien asema alkaa olla kanssa aika kiikun kaakun kaiken tämän naisten jyräyksen jälkeen. Suomessa tasa-arvo käsitetään myös usein virheellisesti sellaiseksi että sukupuolet olisivat täysin samanlaisia. Eihän me olla. Kyllä siihen on syynsä että miehet ja naiset ovat erinlaisia.

Ei kukaan ajattele, että naiset ja miehet ovat samanlaisia tai että heidän edes tulisi olla samanlaisia. Kyse on siitä, että vaikka esim. pojat ovat yleensä matemaattisempia, niin sitä miten matemaattinen ihminen on, ei tule arvioida sen mukaan onko tyttö vai poika.

Sitten on tietenkin nämä täysin yksiselitteiset ongelmat, kuten miehen euro on naisen 80 senttiä, naiset tekevät enemmän kotitöitä, pojat saavat enemmän huomiota, miehiä syrjitään huoltajuuskiistoissa jne.

Noista huoltajuuskiistaTILASTOISTA sen verran, että YLEENSÄ se on äiti, joka on kantanut vastuun lasten hoidosta ja kasvatuksesta. Silloin on ihan luonnollista ja oikein, että pienet lapset asuvat eron jälkeenkin äidin luona, joka heistä aina on huolehtinut.

Ei kukaan ajattele, että naiset ja miehet ovat samanlaisia tai että heidän edes tulisi olla samanlaisia. Kyse on siitä, että vaikka esim. pojat ovat yleensä matemaattisempia, niin sitä miten matemaattinen ihminen on, ei tule arvioida sen mukaan onko tyttö vai poika.

Tähän miesten matemaattisuuteen haluaisin puuttua. Tutkimusten mukaan tyttöjen ja poikien matemaattisella lahjakkuudella ei ole merkittävää eroa ennen kouluikää. Ilmeisesti pikkuhiljaa piilo-opetussuunnitelma ja muut yhteiskunnan ja sosiaaliset normit ohjaavat siihen, että poikien matemaattista lahjakkuutta tuoetaan ja tyttöjen ei. Tämä yksi esimerkki, on paljon vastaavia, myös sellaisia, joissa poikien lahjakkuutta latistetaan tai jopa rangaistaan sosiaalisesti.

Tasa-arvoasiasta tässä ketjussa on jo hyviä kommentteja. Mutta enemmän kuin sukupuolten välinen tasa-arvotilanne mua huloestuttaa sosiaalinen tasa-arvo. Ja yleensäkin suomalaisen mielipideilmaston raakuus (ja mumukriitikot älkööt vaivautuko, en tarkoittanut _pelkästään_teitä). Yhteiskunta polarisoituu kovaa vauhtia. Kaikilla ei ole tasaveroisia lähtökohtia elämälleen.

Mä näen asian niin, että ihan mitä tahansa "yksittäistä" tasa-arvoa lisäämällä saadaan aikaiseksi edistystä myös muissa.

Facebookissa on muuten sellainen ryhmä kuin "Lukutaidoton maahanmuuttaja tienaa enemmän kuin minä, se VITUTTAA!!" ja siinä on yli 14 000 jäsentä. Mun mielestä ryhmän nimessä on kauheaa se, että ihmistä arvotetaan sillä, onko hän saanut koulutusta ja että tukien saamista pidetään "tienaamisena".

Mä näen asian niin, että ihan mitä tahansa "yksittäistä" tasa-arvoa lisäämällä saadaan aikaiseksi edistystä myös muissa.

Facebookissa on muuten sellainen ryhmä kuin "Lukutaidoton maahanmuuttaja tienaa enemmän kuin minä, se VITUTTAA!!" ja siinä on yli 14 000 jäsentä. Mun mielestä ryhmän nimessä on kauheaa se, että ihmistä arvotetaan sillä, onko hän saanut koulutusta ja että tukien saamista pidetään "tienaamisena".
Se tuki on työtä tekevän selkänasta revittyä rahaa.

Tähän miesten matemaattisuuteen haluaisin puuttua. Tutkimusten mukaan tyttöjen ja poikien matemaattisella lahjakkuudella ei ole merkittävää eroa ennen kouluikää. Ilmeisesti pikkuhiljaa piilo-opetussuunnitelma ja muut yhteiskunnan ja sosiaaliset normit ohjaavat siihen, että poikien matemaattista lahjakkuutta tuoetaan ja tyttöjen ei. Tämä yksi esimerkki, on paljon vastaavia, myös sellaisia, joissa poikien lahjakkuutta latistetaan tai jopa rangaistaan sosiaalisesti.

Salaliitto tyttöjä vastaan :o :o

Tasa-arvo ei ole sitä, että naiset rupeavat juomaan yhtä paljon kuin miehet. Tasa-arvo ei ole sitä, että pienten lasten äidit viettävät töissä yhtä paljon aikaa kuin pienten lasten isät. Tasa-arvo ei ole sitä, että vaimo hakkaa aviomiestään, koska tämä hakkaa vaimoaan. Tasa-arvo ei ole sitä, että naisten täytyy käyttäytyä kuin miehet.

Suomi on ja ei ole tasa-arvoinen maa. Paljon hyvää on saatu aikaan ja vielä on paljon edessä.

Uusimmat

Yhteistyössä