Onko tää nyt kiusaamista vai mitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wieraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wieraana

Vieras
Ekaluokkalaisia tyttöjä, kaikki samalla luokalla ja asuvat saman kadun varressa, kulkevat siis kouluun samaa matkaa.
Nyt joulun jälkeen on alkanut omalla tyttärellä " koskee mahaan, koskee päähän", kun aamulla pitäis kouluun lähteä. Kyselyjen jälkeen lopulta paljastui, että koulumatkoilla kaks muuta tyttöä haluaakin kävellä kahdestaan ja bussissa istua vierekkäin, mun tyttö ei sopis mukaan. Iltapäivisin nämä kaks ovat usein kaksistaan jommankumman kotona ja jos mun tyttö vaikka bussista lähtiessä sanoo, että nähdään illalla, vastaus on, että ei me voida olla sun kaa, kun me ollaan kahdestaan. ( tämän oon itse kuullut, kun joskus olin tyttöä )vastassa). No, nyt muutamana päivänä on sit käynyt näin, että jompikumpi noista kahdesta soittaa mun tytölle illalla, että voitko huomennaolla koulun jälkeen mun kaa jos XXX ei voi.
Mun tyttö on nyt siis varakaveri kummallekin, yhteisiin leikkeihin harvoin kelpaa. Itse aina menee mielellään kumman tahansa tai vaikka molempien kanssa leikkimään. Säälittää vaan tuo, että voit tulla jos toinen ei pääse :( tyttö itse ei vielä ymmärrä olevansa "varakaveri"
Mh vanhemmat on pyritty siihen, että oma lapsi ei syyllistyisi tuollaiseen ulkopuolelle jättämiseen ja monesti kehotetaankin pyytämään molemmat tytöt esim. meille leikkimään. Ymmärrän kyllä senkin, että kyllä joskus saaolla kahdestaan kaverin kanssa, mut esim. koulumatkojen kulkeminen yhdessä, kun samalta suunnalta lähdetään olis mun mielestä asiallista.
Opelta kun kysyin, sanoi, ettei koulussa ole huomannut tuollaista eristämistä. Toisen tytön äidin kanssa oon jutellu, ei oikeestaan kommentoinut mitenkään, toisen tytön äidille en on puhunut. Vieläkö tuota pitäis seurailla ja kuulostella, mihinpäon kääntyy vai pitäiskö radikaali min puuttua

Ei ehkä kiusaamista...mut ärsyttävää ja inhottavaa...niin tyypillistä tytöille. Et kuitenkaan voi suojella loputtomiin lasta, vaan hänen on opittava pärjäämään ja vahvistettava sosiaalisia taitojaan. Kuuntele ja juttele ja ole käytettävissä, neuvo etsimään muitakin kavereita.

Hyvä, että meitit asiaa. Törmäsin eräässä tammikuussa naisryhmässä samaan ilmiöön ja olen ihmetellyt, mikä saa aikuiset naiset käyttäytymään juuri niin kuin tyttäresi koulukaverit.

Toimit hienosti, että opetat tyttöäsi kutsumaan molemmat koulukaverinsa teille kylään ja samalla kohtelemaan tasaveroisesti kaikkia kenenkään jäämättä ulkopuolelle. En tiedä auttaako tyhmien lasten vanhemmille puhua asiasta, koska vanhemmatkaan eivät sitä todennäköisesti ole oppineet ja ikinä tuskin tajuavat. Mutta vahvista tyttösi itsetuntoa. Sinä löydät varmasti oikeat sanat tyttösi tuntien ja auta häntä näkemään muutkin lapset, joista se parempi kaveri löytyisi. Aina ei kannata jäädä tahkoamaan tyhmyyden äärelle, vaan muistaa että fiksuja ihmisiä on muuallakin.

Minä sanoisin tytöllesi, etteivät hänen koulukaverinsa käyttäydy reilusti ja oikein. Ja neuvoisin, ettei oma tyttö toimisi ikinä samoin kun siitä jää niin paha mieli. Sitten auttaisin etsimään kavereita, joita voi kutsua teille kylään ja olemaan niitä parempia kavereita.

Tyhmä käytös ei häviä aikuisiälläkään, jos sitä ei ole lapsesta asti osattu neuvoa. On ihan karmeaa, miten aikanaiset vetävät samaa linjaa kuin lapsena.

Ap:n tyttären pitäisi oppia vähän ylpeyttä. Sen lisäksi olisi hyvä, jos löytäisitte hänelle mukavempia uusia kavereita, joiden kanssa voi viettää aikaa. Voisit myös selittää hänelle tuon kahden muun tytön harrastaman varakaveri systeemin ja kehottaa kieltäytymään "varakutsusta".

Klassikko. Jos tuota tapahtuu koulussa, ope voi siihen puuttua, sillä ketään saa jättää yksin. Mutta voiko vapaa-ajalla pakottaa olemaan kaveri? Surullinen tilanne kyllä. Onneksi/ "onneksi" tytöille on tyypillisiä myös kaverinvaihtoviikot, joten tilanne voi muuttua vielä vaikka miten.

Onpas tosi harmillinen tilanne, mutta kovin kakspiippuinen juttu.

Itsellä on lapsuudesta tosi kurja muisto, kun yhden luokkakaverin äiti tuli joka aamu mun luokse ja pyysi minua lupaamaan, että olen välitunneilla hänen tyttönsä kanssa. Mut oli kasvatettu olemaan jokaisen kaveri, mutta kun joskus olisi ollut mukavaa olla kahdestaan parhaan ystäväni kanssa.. Oikeasti ihan ahdisti, kun aamulla kävelin parhaan kaverin kanssa yhdessä kouluun ja koulun pihassa odotti sen yhden tytön äiti. Tiesin heti, että taas se tulee pyytämään että lupaisin olla myös hänen tyttönsä kanssa.

Nyt sitten oma tyttöni on lähes samassa tilanteessa. Hänellä on kaksi ystävää, jotka molemmat haluaisivat olla tyttöni kanssa, mutta sitten taas eivät voi sietää toisiaan. Tyttöni on ikävässä välikädessä, kun joutuu aina jommalle kummalle sanoa että tänään leikkii sen toisen kanssa. Tästä asiasta on ollut keskustelua molempien tyttöjen äitien kanssa, mutta eipä tuohon oikein aikuinen voi puuttua. Ei voi pakottaa aina olemaan sellaisen kanssa, jonka kanssa ei vain tule toimeen, mutta sitten taas ei saisi jättää ketään ulkopuolelekkaan.. Ihan hirmu vaikea tilanne.

Onko lapsellasi ketään muuta kaveria kuin nuo kaksi? Olisiko mahdollista tutustuttaa hänet johonkin kivaan lapseen? Kun tyttöni oli yksinäinen, otin yhteyttä yhden luokkakaverin äitiin ja sovittiin, että luokkakaveri tulee meille leikkimään. Nykyään ovat tyttöni kanssa bestiksiä.

Tuotahan se näyttää olevan tyttöjen elämä, alusta loppuun. On huomattu meilläkin nyt niin neljäs- kuin seiskaluokkalaisenkin kohdalla.
Mutta ne tilanteet elää, pian entiset bestikset onkin jo riidoissa, ja yhtäkkiä kelpaakin kaveriksi.
Ei kai siihen auta kuin yrittää saada lapsi sopeutumaan, että sellaista se elämä on.

Tuo on tytöille aika tyypillistä käytöstä, että nyhjätään kahdestaan. Se on ikävää, mutta ei ole suoranaista kiusaamista. Tyttösi on vain ns. kolmas pyörä ja kaksi muuta bestiksiä. Näiden kahden muun tytön vanhemmilla olisi aihetta tehdä kasvatustyötä, mutta hyviä ystävyyssuhteita ei valitettavasti synny painostamalla ja pakottamalla. Eikö luokalla ole muita tyttöjä (tai poikia), joiden kanssa tyttösi voisi yrittää ystävystyä? Ei kannata jäädä kenenkään varakaveriksi roikkumaan, se on raskasta kenelle vaan.

Yhteistyössä