Onko tää reilu sanktio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras

Meillä oli lapsia kylässä, vanhempineen siis. Vierailun jälkeen saatiin selville, että nämä lapset olivat rikkoneet pari lelua. Ei voi puhua vahingosta, kun oli sanottu että miten niillä saa leikkiä ja miten ei, ja olivat sitten tarkoituksella tehneet juuri niin kuin ei olisi saanut tehdä, ja seurauksena oli sitten se, että lelut meni rikki.

Uudet osat maksavat yhteensä 90 euroa. Eli kyse oli autoradan autoista, jotka rikkoivat ja uudet autot maksavat 45 euroa kappale. Pyydettiin, että lapset yhdessä (3 lasta, 10-12-vuotiaat) korvaavat toisen autoista. Eli toisen auton kustannukset jäävät meille kokonaan.

Onko teidän mielestänne reilu sanktio lapsille?

kuulostaa ihan reilulta. jos mä olisin niiden lasten vanhempi, niin tarjoutuisin kyllä maksamaan kaiken rikki menneen ja muksut saisivat käyttää siihen omia viikkorahojaan.

miten nuo vanhemmat muuten suhtautuivat?

No vanhemmat suhtautuvat asiaan vähän nihkeästi. Ilmeisesti ajattelevat, että meidän olisi pitänyt valvoa niiden leikkiä vierailun ajan, vaikka vanhemmat oli mukana. Ja pelisäännöt oli kyllä pojille tehty ihan selviksi.

Se on sitten vanhempien oma asia, että millä tavalla ne lapset sen hankkivat. Itse tekisin niin, että lapsi saisi sen eteen tehdä jotain työtä. Muutenhan siitä ei ole lapsille mitään rangaistusta, jos äiti vaan maksaa niiden puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
No jos olet varma että tekivät sen tahallaan-kuinka voit olla varma?Mutta vahinkoja sattuu kaikille, eikä niille voi mitään...

No jos lapsille oli sanottu, sekä tällä kerralla että aiemmin, että autoradalla saa ajaa, mutta autoja ei saa heitellä, eikä niitä saa pitää paikoillaan kun kaasuttaa, koska ne menevät rikki, ja lapset silti näin tekivät ihan tietoisesti, niin ei se minusta ole enää vahinko.

Ja siis kyse on tosiaan siitä, että autot olivat kärähtäneet, kun olivat pitäneet niitä paikoillaan ja kaasuttaneet samaan aikaan. Seurauksena se, että toinen autoista ei kulje enää ollenkaan, ja toinen vain takaperin jos sitäkään.

Eli siis moneen kertaan oli säännöt kerrottu kyllä.

Tulipa pieni deja vu... Tällanen tismalleen samanlainen juttu oli vähän aika sitten... ;) Onko kyse siis edelleen samasta tapauksesta? Oli miten oli, olin jo sillon sitä mieltä, että ne vieraat maksamaan KOKO helahoidon, kun kerran kielloista huolimatta rikkoivat... Julmaa, mutta reilua ja pitäähän niille mukuloille opettaa jo nuorena, että joutuu itse korvaamaan aikuisenakin, jos jotain hajottaa!

Jep, laitoin jo aikaisemminkin tästä jutusta.

Mietittiin, että jos vaan puolet siksi kun siinä oli meidän alta kouluikäinen katsomassa, oli kyllä sanonut että ei saa tehdä noin mutta ei sitten tullut meile siitä kertomaan, kun isommat olivat kovistelleet :/ Häneltä siis kuultiin jälkikäteen, että mitä siinä oli käynyt.

vieraat maksamaan KOKO helahoidon, kun kerran kielloista huolimatta rikkoivat... Julmaa, mutta reilua ja pitäähän niille mukuloille opettaa jo nuorena, että joutuu itse korvaamaan aikuisenakin, jos jotain hajottaa! [/quote]

sammaa mieltä

No jos olet varma että tekivät sen tahallaan-kuinka voit olla varma?Mutta vahinkoja sattuu kaikille, eikä niille voi mitään...

vahinkoja sattuu, mutta nää lapset tais olla jo sen verran isoja että ymmärtävät ohjeita, joita oli annettu autoradalla leikkimisestä. ihan oikeutettu sanktio minusta.

Ihan reilu on, jos vanhemmilla on mahdollisuus tuo maksaa. Mulla oli aikoinaan yh ystävä, jolla oli paljon lapsia - tai siis hän on kyllä ystäväni edelleen, mutta tapahtuma sattui "aikoinaan" - ja kielloista huolimatta hänen lapsensa ottivat likan tavaroita ja rikkoivat. Samalla reissulla perheen poika potkaisi meillä lasioven rikki. En mä tältä äidiltä voinut mitään korvauksia vaatia, koska tiesin, että heillä ei kertakaikkiaan olisi ollut varaa maksaa niitä. Sen jälkeen lelut, joita ei saanut rikkoa, laiton piiloon jo ennen tämän perheen tuloa.

Tahallaan tai vahinko ihan sama, rikkoja on velvollinen korvaamaan. Minusta heidän pitäisi maksaa molemmat autot.
En ole koskaan ymmärtänyt vanhempia jotka eivät ole valmiita korvaamaan lastensa tekosia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ihan reilu on, jos vanhemmilla on mahdollisuus tuo maksaa. Mulla oli aikoinaan yh ystävä, jolla oli paljon lapsia - tai siis hän on kyllä ystäväni edelleen, mutta tapahtuma sattui "aikoinaan" - ja kielloista huolimatta hänen lapsensa ottivat likan tavaroita ja rikkoivat. Samalla reissulla perheen poika potkaisi meillä lasioven rikki. En mä tältä äidiltä voinut mitään korvauksia vaatia, koska tiesin, että heillä ei kertakaikkiaan olisi ollut varaa maksaa niitä. Sen jälkeen lelut, joita ei saanut rikkoa, laiton piiloon jo ennen tämän perheen tuloa.

No nämä kaikki kolme oli yh-perheistä, ja ei ole isotuloisia vanhemmat. Mutta kun ei olla mekään :( Tuokin oli saatu lapselle ostettua säästämällä ja sukulaisten kanssa yhdessä.

Jos meillä olisi itsellä tuosta vaan varaa korjata tai ostaa uudet, niin eihän siinä mitään olisi sitten, pojille riittäisi joku muu sanktio minusta silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

No nämä kaikki kolme oli yh-perheistä, ja ei ole isotuloisia vanhemmat. Mutta kun ei olla mekään :( Tuokin oli saatu lapselle ostettua säästämällä ja sukulaisten kanssa yhdessä.

Jos meillä olisi itsellä tuosta vaan varaa korjata tai ostaa uudet, niin eihän siinä mitään olisi sitten, pojille riittäisi joku muu sanktio minusta silloin.

Käsitinks mie oikein ett kolmesta er perreestä? sittenhä siitä tulis sen kolmisen kymppii /mökki eli ei miusta kohtuuton

Ymmärrän tuon. Itsekin olin silloin yh ja olen edelleenkin ja kyllähän se kirpaisi, kun piti itse se lasiovi kustantaa. Jäi sen verran ale kotivakuutuksen omavastuun, ettei vakuutusyhtiöltäkään apua herunut. Rikottu lelukin harmitti, oli sellainen kallimman puoleinen Barbien huviristeilijä, jonka neiti oli vain muutamaa viikkoa aikaisemmin saanut mummilta ja ukilta joululahjaksi. Se vene sitten meni, sille ei voinut mitään, mutta lasiovi mun oli pakko korjauttaa, koska rikkinäinen lasi olisi ollut lapselle vaarallinen. Mutta sen jälkeen joka ainoa kerta, kun ko perhe oli tulossa käymään, pistin KAIKKI rikkimenevät likan lelut omaan vaatekaappiini.

Alkuperäinen kirjoittaja Maura:

Käsitinks mie oikein ett kolmesta er perreestä? sittenhä siitä tulis sen kolmisen kymppii /mökki eli ei miusta kohtuuton

Joo, kolmesta perheestä ja tosiaan jos korvaisivat vaan puolet niin se olis 15 euroa yhdelle perheelle.

Ja meille itselle sitten se 45 euroa mikä vielä jää.

Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:
Kyllä lapsille pitää opettaa ettei raha kasva puussa ja mitään ei saa ilmaiseksi.Puolet on hyvä koska omasikin leikissä oli mukana.
Niin pitäisi, mutta kaikki eivät opeta. Mä olin aika järkyttynyt, kun ystäväni siihen lasioven hajoamiseen sanoi vain "oho, soita isännöitsijälle". No just joo, mitä se isännöitsijä siihen auttaa. Mutta tajusin sitten, että koska he asuivat kaupungin vuokra-asunnossa, kaupunki olisi sen oven korjauttanut. Mä olin yksityisellä vuokralla ja jouduin maksamaan oven korjauksen omasta pussistani. Muutenkin kyllä huomasin, että mä olin jo silloin ihan hirveä "materialisti" verrattuna ystävääni, sillä mä sain suurinpiirtein paskikset, jos tapettiin joku veti lyijykynällä viivan ja ystäväni ei ollut moksiskaan, jos heillä tenavat piirteli seiniin. Kaupunki kun säännöllisin väliajoin antoi uudet maalit, niin sillähän niistä piirustuksista selvisi.

Tulipas mieleen yks juttu.

Mun veli oli perheinee meillä yötä,niillä oli silloin kaks poikaa.
Minä oli laittamassa esikoistani päikkäreille ja veli sekä ex-ukko olivat kaupas,veljenvaimo lasten kanssa olkkarissa.
olipa tämä vaimoke nukahtanut pikkusohvalle ja pojat piirrelly meidän kk vanhan nahkasohvan kuulakärkikynällä,ja vielläpä sen isomman sohvan,
tulin olkkariin ja näin mitä ne sankarit oli tehny,herätin vaimokkeen ja pyysin katsoo..
Hänen kommentti oli "voi voi"
Veli ja ex-ukko tuli kaupasta ja näki sen taideteoksen,kerroin ketkä oli asialla,
veli kysy paljon noi makso? kerroin hinnan mutta kielsin ostamasta uutta koska niilläkin vain veljen palkka tuloina,
Veli laitto vaimokkeensa soittelee ja tiedustelee millä sen saa pois.
NO iskusta löyty sellanen jännä kynä jota hangattiin monta kertaa ja sitten se kuulis lähti pois.

Veli laitto vaimonsa hakee sellasen ja viellä putsaamaan sen sohvan,mitä kävi pojille? kuukauden lauantai namit ja kaikki ylimääräset ostot jäi saamatta.

"Onko teidän mielestänne reilu sanktio lapsille? "

Aatelkaa Suomen kieltä, miten monipuolinen se on :D

reilun voi käsittää kahella tavalla tuosta:

onko reilu = onko liian reilu, eli liian iso/suuri maksu/sanktio

onko reilu = onko reilu =reilua antaa tuollanen sanktio

Yhteistyössä