Onko tää teistä reilua? Kysymys äidin ja isän vapaa-ajasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miinamami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miinamami

Vieras
Me molemmat käydään kokopäivätyössä. Meillä on kaksi lasta: 4v ja 3v. Mies harrastaa paljon. Harrastaa erästä kamppailulajia ja lisäksi laskettelee. Minä taas en harrasta mitään säännöllisesti. Miehellä menee iltaisin 3-4 arki-iltana aikaa harrastusten parissa. Kerrallaan menee kamppailulajin parissa tunti-pari ja lasketellessa voi mennä koko ilta, jolloin kotiutuu vasta lasten mennessä nukkumaan. Viikonloppuisin on välillä kuusikin tuntia putkeen rinteessä.

Minä teen periaatteessa kaikki kotityöt ja enimmäkseen hoidan lapsetkin. Mies on sitä mieltä, että kun kerran olen kotona niin voin hyvin noita asioita tehdäkin. Jos mulla olisi jotain menoa, niin sitten mies voisi kyllä olla kotona sen aikaa, mutta kun ei ole kuin harvoin jotain erityistä.

Mua alkaa vähitellen nyppiä tämä. Taas oon kokopäivän pyykännyt, imuroinut, laittanut ruokaa, ulkoillut lasten kanssa ja juuri mies tuli kotiin rinteestä ja aikoo mennä vielä uudestaankin tänään.

no pitäskö sen miehen olla kotona van siksi että sinäkin olet. ala ite käymään salilla, uimassa, jumpassa jotain.. me harrastetaan miehen kanssa molemmat 3-4 iltana viikossa. välillä mies lähtee kun mä tuun. se joka on kotona niin hoitaa kotityöt. jos mä oon jumpassa niin mies esim laittaa lapsille ruokaa ja pyykit kuivumaan. kun mä tuun, mä laitan lapsille iltapalan, laitan tiskit ja laitan lapset sänkyyn..
urheilulliset harrastukset on niin hyviä harrastuksia että kyllä vanhempienkin pitää saada tilaisuus niitä harrastaa. onhan se toki kurja jos sielä rinteessa menee koko päivä eikä lapset isäänsä näe. onneksi tuo on kuitenkin kausiluonteinen harrastus.

No nyppis kyllä muakin.

Siis kyllä mä ymmärrän, että jos ihminen tykkää jostain harrastuksesta, niin se sitä haluaa tehdä. Mun mieheni on koko pienen ikänsä harrastanut kamppailulajeja ja musta on ihan reilua, että lasten syntymänkin jälkeen pystyy harrastamaan. Mutta onneksi mun mieheni on sen verran realisti, että tajusi ennen esikoisen syntymää jo, että se ei vaan voi olla niin paljon harrastuksensa parissa lasten tulon jälkeen. Kompromissina harrastuskerrat tippui puoleen (ellei erikseen sovita että miehen sopii mennä useamin).
Mä en ole koskaan oikeastaan harrastanut mitään "vakituista". Mutta se ei kyllä tarkota ettenkö haluaisi. Tällä hetkellä ei kertakaikkiaan vaan ole aikaa ja mielumin sitten suon miehelle mahdollisuuden päästä edes joskus oman harrastuksensa pariin.
ehkä mäkin ehdin sitten kun lapset kasvaa ja pääsen koulusta pois...

en kyllä tiedä mitä sä voisit tilanteessasi tehdä. Ehkä koettaa saada miehen ymmärtämään, että jokaista hänen harrastuksessa käyttämää tuntia kohden pitäisi sulla olla aikaa omille menoilla (harrastuksille). Tosin tuossa voi käydä pian niin, että yhteistä aikaa ei pahemmin jää..

[QUOTE="vieras";25550377]no pitäskö sen miehen olla kotona van siksi että sinäkin olet. ala ite käymään salilla, uimassa, jumpassa jotain.. me harrastetaan miehen kanssa molemmat 3-4 iltana viikossa. välillä mies lähtee kun mä tuun. se joka on kotona niin hoitaa kotityöt. jos mä oon jumpassa niin mies esim laittaa lapsille ruokaa ja pyykit kuivumaan. kun mä tuun, mä laitan lapsille iltapalan, laitan tiskit ja laitan lapset sänkyyn..
urheilulliset harrastukset on niin hyviä harrastuksia että kyllä vanhempienkin pitää saada tilaisuus niitä harrastaa. onhan se toki kurja jos sielä rinteessa menee koko päivä eikä lapset isäänsä näe. onneksi tuo on kuitenkin kausiluonteinen harrastus.[/QUOTE]
No on tämäkin kun molemmat vanhemmat vaan harrastelee kaikki illat. Milloin ehditte lapsia näkemään enemmän kuin sen puolen tunnin ajan päivässä? Kannattaako niitä lapsia hankkia, jos pitää olla koko ajan menossa ihan kuin ei perhettä olisikaan.

Kun on antanut tilanteen ajautua noin pitkälle, niin sitä on vaikea korjata, kukaan ei pidä saavutettujen etujen leikkauksista. Kun on päässyt suurin piirtein vastikkeettoman täysihoidon piiriin miehesi lailla, niin totta kai tilanne on hänestä mukava,

Mutta harrastusinventaario teidän pitäisi pitää. Joko niin, että hankit yhtä paljon harrastuksia ja otatte kotiin lapsille hoitajan tai sitten jakamalla harrastusajat järkevästi.

Mies voisi myös maksaa kotiin siivoojan joka toinen viikonloppu kerta ei osallistu kotitöihin.

No on tämäkin kun molemmat vanhemmat vaan harrastelee kaikki illat. Milloin ehditte lapsia näkemään enemmän kuin sen puolen tunnin ajan päivässä? Kannattaako niitä lapsia hankkia, jos pitää olla koko ajan menossa ihan kuin ei perhettä olisikaan.

Tätä minäkin mietin, että miten ap:n tilanteessa voisi olla ratkaisuna se, että ap:kin alkaisi harrastamaan yhtä paljon. Entäs lapset ja ne kotityöt? Ja voihan niillä lapsillakin olla harrastuksia, vai jätetäänkö nekin väliiin, että äiti ja isä saa olla pois kotoa. Ei kai tämä ole mikään kilpailu kuka on enemmän poissa kotoa, vaan kyse on minusta siitä, että oltaisiin enemmän yhdessä perheenä.

Meillä mies harrastaa myös tosi paljon, mutta ottaa lapset mukaan Esim. punttisalille menee koko porukka ( on painonnostaja ) laskettelemaan on ottanut isommat jo 3v asti mukaan ( ovat nyt 5v ja 6v )

laitat lapset sinne mukaan. itse kamppailulajeja harrastaneena tiedän, että lapsetkin voi niitä harrastaa ja varsinkin laskettelua.

No eihän toi tilanne mitenkään reilu ole. Sinä olet ilmainen piika ja miehesi elää poikamieselämää. Miksi muuten lähditte perhettä perustamaan? Siksi kun kavereillakin on?

En mä rupea kyllä tekemään kahta työtä, palkkatyötä + kotitöitä siten, että toinen käy töissä ja tekee vapaa-aikansa mitä huvittaa. Jos perhe ei sitä toista lainkaan kiinnosta, voi lähteä sitten menemään ja harrastamaan, mun kohdallanihan tilanne ei muuttuisi parisuhteesta lainkaan! Ei vaan tarttisi enää passata toisen aikuisen sotkuja ja pyykkejä lasten ja omieni päälle.

Yhteistyössä