Onko täällä äitejä, joilla synnytys on käynnistynyt ennenaikaisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J-t harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J-t harmaana

Vieras
Lähinnä että on vaikka ultrassa huomattu, että kohdunsuun tilanne alkaa olemaan aika lailla kypsä, ja synnytys voi alkaa koska tahansa... Itellä viikkoja hiukan vajaa 32 ja oon jo tarkkailussakin ollut suppareitten takia ja tilanne kohdunsuulla koko ajan menossa kypsemmäksi.

Sitä kyselisin, että mitä toimenpiteitä teille on tehty? Onko otettu osastolle vuodelepoon, varmaan on vauvan keuhkoja kypsytelty sun muuta? Eli ootteko olleet sitte sairaalassa vauvan syntymään asti..ja kauanko vauva joutui olemaan sairaalassa ennen kotiutumista?

Kiitos.

minun lapseni synnytys käynnistyi rv 30+, mutta saatiin lääkkeillä pysäytettyä. Sitä ennen oli kohdunsuu sormelle auki ja pehmeä. Sain samantien kortisonit ja jäin osastolle. Siellä olin siihen saakka kun vauva syntyi rv 33+.Koitettiin estelläkin toisilla lääkkeillä mutta eivät auttaneet. vauva oli sairaalassa useamman viikon. Vauvan sairaalassa oloaika riippuu täysin vauvan voinnista. Yleinen periaate taitaa olla, että LA:n tienoilla kotiudutaan.

Kaikki on todella yksilöllistä! Ja hoitokäytännöt vaihtelee sairaaloittain. Nyt vain otat tosissaan tilanteen ja olet rauhassa. Onneksi asenne sinulla on kohdillaan (että haluat olla mieluummin sairaalassa vuodelevossa kuin kotona.) Sillä asenteella jaksaa jo pitkälle!

Minulla syntyi 24 viikolla ja sairaalassa vierähti reilu kolme kuukautta, eli siinä lasketun ajan tiennoilla päästiin kotiin (vauva siis pääsi, itse olin viikon verran sairaalassa). Mä olin vuodelevossa neljä päivää ennen kuin leikattiin. Sain supistuksia estävää lääkettä ja makasin sängyssä pää kallistettuna alaspäin jonkin verran. Sun tilanne on vähän erilainen kun viikkoja on noin hyvin kasassa. Varmaan ottavat vuodelepoon osastolle jos synnytys uhkaa. Kortisoni piikit tod.näk. antavat (jos kohta siis syntyisi) sinulle vauvan keuhkoja auttamaan.
Mutta sulle tosiaan viikkoja rupeaa olemaan jo ihan kivasti ja jokainen päivä on plussaa! Muista huilailla ja olla passattavana, nyt on sen aika!

[QUOTE="Hippo";27153072]Minulla syntyi 24 viikolla ja sairaalassa vierähti reilu kolme kuukautta, eli siinä lasketun ajan tiennoilla päästiin kotiin (vauva siis pääsi, itse olin viikon verran sairaalassa). Mä olin vuodelevossa neljä päivää ennen kuin leikattiin. Sain supistuksia estävää lääkettä ja makasin sängyssä pää kallistettuna alaspäin jonkin verran. Sun tilanne on vähän erilainen kun viikkoja on noin hyvin kasassa. Varmaan ottavat vuodelepoon osastolle jos synnytys uhkaa. Kortisoni piikit tod.näk. antavat (jos kohta siis syntyisi) sinulle vauvan keuhkoja auttamaan.
Mutta sulle tosiaan viikkoja rupeaa olemaan jo ihan kivasti ja jokainen päivä on plussaa! Muista huilailla ja olla passattavana, nyt on sen aika![/QUOTE]

Joo nyt oon saanut olla pari viikkoa...no sen tarkkailureissun jälkeen ihan levossa. Mun on äiti täällä apuna ja hoitaa nuo kolme tenavaa. Mä vaan makailen ja napsutan sormia, että nälkä ja juotavaa kiitos =) Mutta siltikin heti kun lähen vaikka vessaan ni supistaa tosi kipeesti ja paineen tunne on jotain ihan järkyttävää. Ja tilannetta ei auta se, että on kaksoset tulossa. Ens maanantaina on nyt seuraava kontrolli äitipolilla ja jännittelen sitä, josko joudun siltä reissulta sitte osastolle... Niin ja mille osastolle, kun normaalitilanteessa synnyttäisin SatKS:ssa mutta nyt toisen vauvan sairauden takia synnytys on sovittu TYksiin, eli laittavatko mut sitte Turkuun jo samantien..... Hankalaa kun ei mitään tiiä varmaksi.

Meilläkin oli kyseessä kaksoset ja se olikin osasyynä ennenaikaisuuteen. Luulisin että Tyksiin sinut laittavat, on teho-osastot ja lääkärit lähempänä! Ja varsinkin jos toisella vauvalla on todettu sairaus jo nyt ja ennenaikaisuus uhkaa. Mutta koita olla huolehtimatta! Meillä on ihan reippaat neidit nyt vaikka kovin aikaisin syntyivätkin. Toki jotain jälkiä on keskosuudesta jäänyt, mutta sinulla tosiaan noita viikkoja on ihan kivasti kasassa ja niinkuin sanoin, jokainen päivä on plussaa!
Itse en silloin lepoaikana saanut enää nousta vessaan (toisen jalka oli jo ulkona), joten jouduin käyttämään alusastiaa :/
Jos haluat enemmän tietoa asioista, niin kevyt.net on paikka mistä löytyy varmasti jeesiä :)

Uusimmat

Yhteistyössä