Onko täällä kaksospoikien äitejä - kummalliset tuntemukset mietityttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nipsuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on erimunaiset kaksoset, tyttö ja poika. Olen heistä todella onnellinen ja ylpeä. On uskomatonta, että vartaloni kykeni moiseen temppuun. Mutta eihän se ole sinulta pois, en ymmärrä miksi tunnet huonommuutta. Käy juttelemasa jollekin asiantuntijalle.

[QUOTE="Nipsuli";28772620]Kiitos. Onko Sulla koskaan huolia ja murheita, stressaatko mistään? Koetko väsymyksestä huolimatta - jo ennen lapsia siis - että kaikki sujuu ja et märehdi mitään? Pahoitatko mieltäsi mistään?[/QUOTE]

On huolia ja stressaan välillä olemattomia. Esim. poikien kotiuduttua keskosina olin huolissani nouseeko paino, riittääkö maito jne. vaikka mitään syytä ei ollut.

Mieltäni en juuri koskaan pahoita, en jaksa vaivautua :D

Väsymyksestä huolimatta yritän olla positiivinen ja miettiä että ehkä nämä parin viikon päästä jo nukkuu paremmin tai että toisilla on kolmoset ja niiden kanssa on vielä enemmän hommaa. Mietin monesti myös, että mieluummin hoidan valvomiset nyt kerralla rankemman kautta pois päiväjärjestyksestä kuin aloittaisin uudestaan vuoden päästä.

[QUOTE="Nipsuli";28772620]Kiitos. Onko Sulla koskaan huolia ja murheita, stressaatko mistään? Koetko väsymyksestä huolimatta - jo ennen lapsia siis - että kaikki sujuu ja et märehdi mitään? Pahoitatko mieltäsi mistään?[/QUOTE]

Mulla ei ole kuin yksi yksikkölapsi enkä mäkään stressaa enkä märehdi enkä paljon mieltänikään pahoittele. Olenko ylempi? :)

Mulla ei ole kuin yksi yksikkölapsi enkä mäkään stressaa enkä märehdi enkä paljon mieltänikään pahoittele. Olenko ylempi? :)

Jos ei stressaa mistään ja "silti" kantaa kerrallaan yhden lapsen, niin silloin tuntuu että sitä elinvoimaa on keskimääräistä vähemmän. Vähän niin kuin että jos ei ole mitään riskitekijöitä ja silti saa vakavan taudin, niin asiathan ovat tavallaan vieläkin huonommin kuin sillä, jolle tauti tuli sellaisen syyn takia, jonka olisi voinut eliminoida.

[QUOTE="Nipsuli";28773224]Jos ei stressaa mistään ja "silti" kantaa kerrallaan yhden lapsen, niin silloin tuntuu että sitä elinvoimaa on keskimääräistä vähemmän. Vähän niin kuin että jos ei ole mitään riskitekijöitä ja silti saa vakavan taudin, niin asiathan ovat tavallaan vieläkin huonommin kuin sillä, jolle tauti tuli sellaisen syyn takia, jonka olisi voinut eliminoida.[/QUOTE]

Ihan tosissaanko sä tällaisia mietit? Mene hoitoon.

[QUOTE="Nipsuli";28773224]Jos ei stressaa mistään ja "silti" kantaa kerrallaan yhden lapsen, niin silloin tuntuu että sitä elinvoimaa on keskimääräistä vähemmän. Vähän niin kuin että jos ei ole mitään riskitekijöitä ja silti saa vakavan taudin, niin asiathan ovat tavallaan vieläkin huonommin kuin sillä, jolle tauti tuli sellaisen syyn takia, jonka olisi voinut eliminoida.[/QUOTE]

Tietääkö joku etukäteen minkä vakavan taudin tulee saamaan, jos yleensä mitään? En minäkään arvannut sairastuvani rintasyöpään enkä edes tiedä, mitä olisin voinut tehdä etukäteen asian estääkseni.

Olisiko sinulla liian vähän tekemistä noin yleensä, kun noin outoja mietit? Elinvoimalla ja yksikkö- tai monikkoraskauksilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Ihan höpöjuttua. Itse uskon ennemmin siihen uskomukseen, että poikalasten äidit joutuvat niin koville, että elinikä lyhebee. Mulla on itselläni identtiset poikakaksoset ja ensimmäiset vuodet olivat tajuttoman rankkoja.

Olen ollut siinä käsityksessä, ettei identtinen kaksosuus ole nykytiedon mukaan perinnöllistä vaan sattumanvaraista.

Juurikin näin. Taipumus epäidenttisiin kaksosiin voi kyllä periytyä isän suvun puolelta eli taipumuksena siihen että tulevalla äidillä irtoaa kaksi munasolua kerralla.

Identtiset kaksoset syntyvät kun hedelmöittynyt munasolu jakautuu alkionkehityksen alkuvaiheessa mutta syytä siihen miksi jakautuminen tapahtuu ei tiedetä. Tiede ei siten tunne isän puolelta periytyviä identtisiä kaksosia.

Harva toivoo kaksosia, koska riskit ovat suuremmat kaikin tavoin ja hoitaminen raskaampaa. Veikkaan kyllä, että kaksosista saa enemmän tukea ympäristöltä, joka kompensoi edellisiä. Ehkä se ihailu ja tuki onkin se mistä olet kateellinen. Tuttusi saa enemmän huomiota.

Jos jotakin fyysistä voimaa ym. kaksosten äideillä on tilastollisesti enemmän, niin miksi sitä pitäisi kadehtia? Se on varmaan synnynnäinen ominaisuus, kuten se, että toisten kroppa sopii paremmin painonnostoon ja toisten vaikka uimiseen. Lopputuloksessa kuitenkaan ei ole lasten kannalta eroa. Oman eliniän kadehtiminen on myös naurettavaa. Sama kuin menisi Okinawan mummojen keskelle itkeskelemään, että teillä on niin korkea elinikä, yhyy.

Yhteistyössä