Onko täällä ketään jolla olisi pahaa närästystä tai refluksia?APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Illuusia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Illuusia

Vieras
Minulla on todettu refluksi ja välillä on päiviä jolloin nieleminen on vaikeaa, tai siis tunnen niellessä kipua ja tuntuu, että ruoka takertuu kurkkuun.
Olen aina kuvitellut, että tuo kuuluu refluksiin, mutta se onkin netin mukaan hälyttävä oire ja pitäisi tähystää. Nyt olen täällä paniikissa, että jos minulla on syöpä! Olen myös raskaana ihan alussa ja minulla on 2-vuotias tyttö, nyt jo mietin, että mitä jos kuolen jne..Kamalaa! Onko kenelläkään kokemusta nielemisvaikeuksista refluksin sivuoireena?

Taisit pelästyä vähän turhan kovasti... Tuskin se mitään niin vakavaa on. Tähystys voisi kyllä olla paikallaan, niin refluksin syy saataisiin selville ja esim. keliakia jne. poissuljettua.

Mulla oli raskausaikana niin pahaa refluksia, että joskus kun join kahvia niin tuntu niinku olis puukolla viilletty selkään. Varmaan haava ruokatorvessa tms... Ja muutenkin tuskallista närästystä oli, ja kaikki vaivat loppu synnytykseen. =)

oireilu taitaa vaan pahentua. Nuo nielemisvaikeudet on meinaan melko yleisiä myös stressitilanteissa, paniikki- ja ahdistuneisuushäiriöissä ym. Siis tarkoitan sitä,e ttä kun oireeseen kiinnittää huomiota ja sitä pelästyy niin se tuntuu pahenevan vaan.

Nyt rauhallisin mielin. Tähystys olisi hyvä tehdä ihan sun oman mielenrauhan vuoksi.

Kiitos teille.. :) Vähän olen jo rauhoittunut, mutta ei pitäis lukea netissä oireiluja. :/ Nytkään ei närästä, mutta paahtoleipää yritin syödä ja nieleminen tekee kipeää.

Siis onhan sinulle tehty tähystys silloin kun refluksitauti todettiin, eihän sitä muuten todeta.
Itselläni on tuo kirottu väljä mahaportti, joka on välillä parempana ja välillä huonompana.
Jos refluksi on pahana niin silloin on nieleminen tuskaa, koska mahanesteet ovat ärsyttäneet ruokatorvea.
Itse jouduin jopa raskauden aikana käyttämään lääkitystä, reseptilääkkeitä tarkoitan, koska refluksi äityi niin pahaksi.

Ei ole tehty tähystystä, mutta oireiden perusteella lääkäri sanoi, että on mitä luultavammin refluksia. Tänään varaan lääkäriajan ja vaadin sen tähystyksen. Kiitos, Hirmu vastauksestasi. Olen myös epäillyt, että minulla olisi tuo väljä mahaportti.

Mies sai vähän rauhoiteltua minua kun kerroin mitä murehdin. Hän sanoi, että jos siellä olisi kasvain tms, niin nielemiskipu tuskin häviäisi välillä vaan pahenisi koko ajan.

Minulla on ollut molemmissa raskauksissa refluksiin asti mennyttä närästystä. Mitään tähystyksiä ei myöskään tehty, eikä närästys ole lopunut synnytyksiin. Monesti yöllä heräsin siihen kun sappinesteet lensi nenän/suun kautta ulos.. Ihan voi olla se kurkun ja nielun kipu sitä että nuo mahanesteet on syövyttäneet limakalvoja. Mutta tuossa toisessa raskaudessa sain äitiyspolin lääkäriltä jo puolessa välissä hyvät lääkkeet tuohon refluksiin ja kaikki vaivat loppui siihen. Raskauden jälkeen on auttanut ihan tavan Rennie, toki oireet helpotti huomattavasti kun vauva oli syntynyt. Nyt on kohta 6kk tuosta kuopuksen syntymästä ja muutaman kerran viikossa joudun vielä närästyslääkettä ottamaan.

jos sulla on nielemiskipua, on vatsahapot voineet ärsyttää ruokatorvea ja kurkkua, ja silloin tarvitset kyllä lääkityksen. Itse sain juuri samoista oireista johtuen happolääkekuurin, joka siis estää vatsalaukun suolahapon muodostumista. Voi olla myös että tarvitset tulehdukseen lääkityksen. Mulla oireet paheni niin, että luulin keuhkoissani olevan jotain vikaa, maatemennessä alkoi kipu keskellä rintaa. Aikanaan raskausaikana mulla oli kamala närästys, joka tuntui pahimmalta juuri nukkumaan mennessä, hätäapuna käytin Rennietä, sitä saa apteekista ilman reseptiä ja on turvallista käyttää raskausaikana. Raskaus siis pahentaa oireita, joillakin sitä esiintyy vain ja ainoastaan raskasuaikana. Suosittelen käyntiä lääkärissä samantien, jottei vaivasi pahene. Ruokatorven tulehdus voi olla tosi kurja ja laajeta hoitamattomana myös vatsaan, kuten minulla kävi. Hoitamattomana se voi myös aiheuttaa ruokatorven syöpää, koska siitä pitemmän päälle se aiheuttaa solumuutoksia ruokatorveen.

Alkuperäinen kirjoittaja AP?:
jos sulla on nielemiskipua, on vatsahapot voineet ärsyttää ruokatorvea ja kurkkua, ja silloin tarvitset kyllä lääkityksen. Itse sain juuri samoista oireista johtuen happolääkekuurin, joka siis estää vatsalaukun suolahapon muodostumista. Voi olla myös että tarvitset tulehdukseen lääkityksen. Mulla oireet paheni niin, että luulin keuhkoissani olevan jotain vikaa, maatemennessä alkoi kipu keskellä rintaa. Aikanaan raskausaikana mulla oli kamala närästys, joka tuntui pahimmalta juuri nukkumaan mennessä, hätäapuna käytin Rennietä, sitä saa apteekista ilman reseptiä ja on turvallista käyttää raskausaikana. Raskaus siis pahentaa oireita, joillakin sitä esiintyy vain ja ainoastaan raskasuaikana. Suosittelen käyntiä lääkärissä samantien, jottei vaivasi pahene. Ruokatorven tulehdus voi olla tosi kurja ja laajeta hoitamattomana myös vatsaan, kuten minulla kävi. Hoitamattomana se voi myös aiheuttaa ruokatorven syöpää, koska siitä pitemmän päälle se aiheuttaa solumuutoksia ruokatorveen.

jatkan:

eikä tuon lääkityksen saamiseen tarvita tähystystä. JOS oireesi jatkuvat pitkään synnytyksen jälkeen, sitten voisit ajatella sitä tähystystä.

Ok. Kiitos paljon vastauksesta. Minulla on Zolt nimistä lääkettä, mutta en ole varma saako sitä syödä raskausaikana. Olen ihan alussa raskaana ja nielemiskipua on ollut jo pidemmän aikaa. Saattaa kestää viikon tai pari päivää ja olla poissa esim. kuukauden. Pitää tutkia, että voiko Zolttia syödä raskausaikana. Ei kai minulla vielä ole voinut tulla solumuutoksia ruokatorveen? :/

jatkan:

eikä tuon lääkityksen saamiseen tarvita tähystystä. JOS oireesi jatkuvat pitkään synnytyksen jälkeen, sitten voisit ajatella sitä tähystystä.

Lääkityksen saamiseen ei tarvita tähystystä, mutta suositeltavaa se on, ja jos tähystys on tehty ja syyksi löydetty vaikka palleatyrä niin silloin on leikkaus aiheellinen.
Ja ei lääkärit yleensä lähde diagnoosia tekemään ilman tarkempaa tutkimusta, ja tarkka tutkimus vaikuttaa lääkitykseenkin.

niitä tulee jos ruokatorvessa on PITKÄÄN jatkunut hoitamaton tulehdus. Ja kun aloitat happolääkityksen, syö kuuri loppuun vaikka oireet helpottaisivatkin, muuten ne palaavat ja joudut aloittamaan uudelleen alusta uuden kuurin. Jollet voi nyt käyttää Zolt'ia voit käyttää ainakin Gavisconia mutta kysy lääkäriltäsi mikä olisi paras tapa saada tulehdus pois ja estää sen uusiminen.
Älä hätäile turhia; tuo on kovin yleinen vaiva ja on hoidettavissa!

Alkuperäinen kirjoittaja Hirmu:

jatkan:

Lääkityksen saamiseen ei tarvita tähystystä, mutta suositeltavaa se on, ja jos tähystys on tehty ja syyksi löydetty vaikka palleatyrä niin silloin on leikkaus aiheellinen.
Ja ei lääkärit yleensä lähde diagnoosia tekemään ilman tarkempaa tutkimusta, ja tarkka tutkimus vaikuttaa lääkitykseenkin.

Kyllä meidän lapselle tehtiin alustava diagnoosi ihan normi tutkimisen jälkeen vastaanotolla ja saatiin lääkitys heti, lapsen ruokatorvi oli ehtinyt tulehtua. Varmistus saatiin puolen vuoden kuluttua kun päästiin happomittaukseen. Ei tähystetty vaan tehtiin varjoainekuvaus, eli lapselle juotettiin valkoista mössöä jonka kulkua kuvattiin RÖNTGENILLÄ.

Ja lääkityksen siis saa ihan oireiden perusteella.

Pitää maanantaina soittaa lääkärille, tänään en sinne pääse. Gavisconia saa ilmeisesti ilman reseptiä? Jos hakisin sitä kuitenkin tänään. Minulla ei kovin usein nouse hapot kurkkuun asti, mutta röyhtäilen jatkuvasti. Voiko röyhtäilykin ärsyttää ruokatorvea?

Yhteistyössä