Onko täällä narsistien uhreja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nyt harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voisi myös keskustella muista sairaista ihmisistä, jotka aiheuttavat haittaa omilla ongelmillaan. Miehelläni on yksi entinen nainen joka on hullu ja hänestä on ollut kovasti vaivaa. Ihmettelen kyllä.

Kerron itse että kyse on omasta siskostani, jonka narsistisuudesta olen päässyt melkolailla varmuuteen ihan viimeaikoina. Todella ahdistavaa tästä tekee sen, että hän on ollut osa minun elämää niin pitkään, ja tuntuu että ilman hänen vaikutusta, voisin olla niin paljon ehjempi ihminen. Toisaalta olo on helpottunut...

Kyllä se helpottaa joo, kun saa selkeän selityksen toisen käytökselle. Mulla on mummolla paljon narsisitisia piirteitä ja ne tulevat erityisesti esiin nyt, kun pappa ei ole enää tasapainottamassa tilannetta. Kiukku toisen käytöstä kohtaan vähenee ja itse pääsee siinäkin mielessä helpommalla, kun tajuaa, ettei kohtelun syy olekaan omassa itsessä ja siinä, että tekisi aina kaiken väärin.

[QUOTE="jojo";22478300]Kyllä se helpottaa joo, kun saa selkeän selityksen toisen käytökselle. Mulla on mummolla paljon narsisitisia piirteitä ja ne tulevat erityisesti esiin nyt, kun pappa ei ole enää tasapainottamassa tilannetta. Kiukku toisen käytöstä kohtaan vähenee ja itse pääsee siinäkin mielessä helpommalla, kun tajuaa, ettei kohtelun syy olekaan omassa itsessä ja siinä, että tekisi aina kaiken väärin.[/QUOTE]

Niin, helpottavaa on juurikin se että ymmärtää, ainakin minun tilanteessa, sen että itse ei olekaan välttämättä kuvitellut kaikkea, eikä olekaan "vainoharhainen" ja itse päästään vialla.

Isäni on narsisti sekä appiukkoni, ovat vaikuttaneet minuun sekä suoraan että epäsuoraan. Narsisteja on toosi paljon tuolla työelämässä ym. Itse osaan tulkita ne oireet hyvinkin kokemukseni sekä koulutukseni pohjalta.

Mä olen itse päässyt aika vähällä verraten vaikka äitiini, joka tietysti vietti lapsuutensa alusta loppuun kodissa, jossa toinen vanhemmista oli narsisti. Hän tosin muuttikin pois niin aikaisin kuin suinkin kykeni, enkä ihmettele yhtään, nyt kun olen katsellut tilannetta "sillä silmällä".

[QUOTE="jojo";22478300]Kyllä se helpottaa joo, kun saa selkeän selityksen toisen käytökselle. Mulla on mummolla paljon narsisitisia piirteitä ja ne tulevat erityisesti esiin nyt, kun pappa ei ole enää tasapainottamassa tilannetta. Kiukku toisen käytöstä kohtaan vähenee ja itse pääsee siinäkin mielessä helpommalla, kun tajuaa, ettei kohtelun syy olekaan omassa itsessä ja siinä, että tekisi aina kaiken väärin.[/QUOTE]

Niin, helpottavaa on juurikin se että ymmärtää, ainakin minun tilanteessa, sen että itse ei olekaan välttämättä kuvitellut kaikkea, eikä olekaan "vainoharhainen" ja itse päästään vialla. Millaisia narsistisia piirteitä mummollasi on?

[QUOTE="harmaa";22478377]Mitkä on oireet? (Mä nimittäin joskus ihan oikeasti mietin oonko itse narsisti :ashamed: )[/QUOTE]

Kuulostaa tutulta tuo että on itse ajatellut olevansa narsisti, mutta se on siinä mielessä "positiivinen" asia, että minä olen saanut kuulla ja ymmärtänyt että narsistin mielessä ei edes käy että hänessä itsessään olisi mitään vikaa, eli että hän itse olisi esim. narsisti.

[QUOTE="harmaa";22478377]Mitkä on oireet? (Mä nimittäin joskus ihan oikeasti mietin oonko itse narsisti :ashamed: )[/QUOTE]

Narsisti - Tunnista narsisti

Tuolla on vähän jotakin. Jokaisellahan on piirteitä niin narsisimista kuin ties mistä muustakin, pidä se mielessä :) Narsisti harvoin tunnistaa itseään narsistiksi.

Kuulostaa tutulta tuo että on itse ajatellut olevansa narsisti, mutta se on siinä mielessä "positiivinen" asia, että minä olen saanut kuulla ja ymmärtänyt että narsistin mielessä ei edes käy että hänessä itsessään olisi mitään vikaa, eli että hän itse olisi esim. narsisti.

Niin jatkoa vielä, että itse myös teini-ikäisenä ajattelin että olen itse narsisti, koska tämä narsisti ja hänen tukijoukkonsa saivat minut uskomaan niin...

[QUOTE="harmaa";22478377]Mitkä on oireet? (Mä nimittäin joskus ihan oikeasti mietin oonko itse narsisti :ashamed: )[/QUOTE]'

Et sä oo, tunnistan narsistin jo kirjoitustavasta. Narsisti ei ole suora, tunteet eivät ole suoria, niin kuin sinulla kuin kirjoitit tekstisi.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;22478452:
Voi olla vain tiettyjä ihmisiä kohtaan. Narsisti valitsee kohteitaan, ja ne vaihtuvat. Yhtäkkiä kohteena voi olla joku muu ja taas joku muu. Näkee tiettyjä piirteitä jossakin ja taas jossakin. Kyse on aika vakavasta persoonallisuushäiriöstä.

Siis lähinnä mietin sitä, että jos on narsisti niin voiko nämä oireet ilmetä vaan tietyssä, yhdessä ihmissuhteessa, esim. pelkästään puolisoa/äitiä/sisarta kohtaan mutta muita kohtaan käyttäytyminen olisi normaalia?

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;22478452:
Voi olla vain tiettyjä ihmisiä kohtaan. Narsisti valitsee kohteitaan, ja ne vaihtuvat. Yhtäkkiä kohteena voi olla joku muu ja taas joku muu. Näkee tiettyjä piirteitä jossakin ja taas jossakin. Kyse on aika vakavasta persoonallisuushäiriöstä.

Narsisti lukee ihmistä, ja käyttäytyy eri tavalla eri ihmisten kanssa, mutta narsistilla on aina ihmissuhteissa sama tavoite, pönkittää omaa egoaan ja käyttää hyväksi. Ensin saatetaan ylistää toista ja olla milein kielin, mutta se on vain tapa jolla houkutellaan tulevia hyväksi käytettäviä uhreja.

Siis lähinnä mietin sitä, että jos on narsisti niin voiko nämä oireet ilmetä vaan tietyssä, yhdessä ihmissuhteessa, esim. pelkästään puolisoa/äitiä/sisarta kohtaan mutta muita kohtaan käyttäytyminen olisi normaalia?

Kyllä kyllä, ymmärsin mitä tarkoitit. Ja vastaus on kyllä. Narsisti voi siis piiskata vaikka omaa vaimoaan siitä, ettei hänen oma äitinsä silloin joskus antanut hänelle lapsena huomiota. Mutta olla silti suhtkoht normaali omille lapsilleen.

Millaisia narsistisia piirteitä mummollasi on?

Noitahan löytyy... Empatian ja vastavuoroisuuden puutteet ovat todella vahvoina esillä. Vaikka mummo kuulisi mistä tahansa läheistä kohdanneesta kauheasta tragediasta hyvänsä, hän sanoo äkkiä "voi kauheaa" ja vaihtaa aihetta takaisin omiin asioihinsa. Keskustella ei oikeastaan järkevästi voi, sillä mummoa ketut kiinnostaa, mistä toinen puhuu, vaan omalla puheenvuorollaan hän jatkaa ihan omasta aiheestaan, joka yllätys yllätys liittyy häneen itseensä.

Mummo ei osaa olla yhtään iloinen toisten puolesta, ilmeisesti on olevinaan jotenkin häneltä pois, jos muilla menee hyvin. Ei tarvitse olla kuin uusi t-paita, niin kateus paistaa jo läpi. Eikä mummo itsekään ole kokenut puutetta elämässään, siitä ei ole kiinni, etteikö hänelläkin olisi mahdollisuutta uuteen paitaan.

Mummo käyttäytyy aivan kuin olisi suurikin kunnia saada tehdä hänelle (ilmaisia) palveluksia. Ellei niitä ala kuulua, hän joko alkaa syyllistää tai muulla tavalla manipuloi toiset toteuttamaan toiveitaan. Ja vaikka miten yrittäisit olla mieliksi 24/7, se ei riitä.

Mitä tulee empatian yms. puutteeseen, mainitsen vielä, että hänelle ei ole olemassakaan "meitä" vaikka hän vieraassa seurassa esittääkin sujuvasti sydämellistä ihmistä. Edes omat lapset ja mies eivät kuulu "meihin" eli jos vaikka mummolasta oli väki jossakin menossa ja otit rantasaunasta pelastusliivit mennäksesi veneilemään, tuli perästä kommenttia, miten hän ei tykännyt, että "vieraat" pyörivät nurkissa. Ne liivit olivat sentään heti siinä ovipielen naulassa ja papalta lupa ottaa ne kun oli tarvis. (ovikaan ei ollut lukossa) Miehensä kanssa mummo jakoi elämäänsä niin vähän, että suorastaan kummeksuttaa, että heillä ylipäätään oli lapsia...

Mummo elää huomiosta, silloin ollaan kivaa ihmistä, kun saa olla kahvihetken tähtenä, mutta mutristelu ja tuhina lakaa heti, jos keskustelu eksyy johonkin muualle. Rasittavaa, sanoisin.

Osa narsismia on se, että ulkopuolisille pidetään "kulissit kunnossa", niin että jos narsistisen miehen vaimo esim. haluaa eroa, niin ulkopuoliset ihmettelevät että miksi ihmeessä se haluaa erota nuin mukavasta miehestä... Kaikki on kylmän suunniteltua, narsistit ovat fiksuja.

Yhteistyössä