Onko täällä paikalla kehitysvammaisten lasten äitejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana oleva kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana oleva kyselee

Vieras
Jos on niin minkä asteisia vammoja lapsillanne on? Miten olette arjessa selviytyneet? Onko kukaan laittanut lastaan laitokseen? Olisitteko tehneet missään vaiheessa aborttia jos olisitte tienneet vammasta?

Ihan sen takia vain kyselen kun en itse suostunut menemään sikiöseulontoihin vaikka olisi ollut mahdollisuus. En vain halunnut tietää onko lapsessa joku vika. :/ Olisi ollut tosi ahdistavaa elää sen tietoisuuden kanssa kun en kuitenkaan aborttiin olisi pystynyt.

Alkujärkytyksien jälkeen hyvin, kannattaa mennä sopeutusvalmennuskursseille. Emme laita laitokseen jso oma terveys vaan sallii kotona hoitamisen. Enkä olisi tehnyt, ainoastaan jos vamma niin vakava että esim odotettu elinikä alle 3 v ja sekin tehohoidossa tms laitteissa kiinni.

Nyt puolivälin ylittäneenä olen alkanut pelkäämään että jos olenkin tehnyt väärin säilyttäessäni mahdollisen vaikeavammaisen lapsen. On täysi arvoitus syntyykö terve vai vammainen. Mitään muuta ahdistusta minulla ei olekaan.

Juup, 4,5v down-poika ja 3v autisti-tyttö löytyy. Kehitysvamma tytön kohdalla nyt ei ole varma mutta erityislapsi kuitenkin ja monelta osin raskaampi tai ainakin haastavampi hoidettava kuin veljensä.

Ihan hyvin ollaan arjesta selvitty ja varmaan tullaan selviämäänkin vaikka välillä sitten onkin rankempia hetkiä. Ei haluttu kuopuksen kohdalla lapsivesipunktioon kun ei oltaisi kuitenkaan aborttia tehty, eilmeisen hyvä asenne meidän kohdalla. :whistle: Ja en siis vieläkkään olisi aborttiin valmis jos ei vammat olisi todella vakavat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt puolivälin ylittäneenä olen alkanut pelkäämään että jos olenkin tehnyt väärin säilyttäessäni mahdollisen vaikeavammaisen lapsen. On täysi arvoitus syntyykö terve vai vammainen. Mitään muuta ahdistusta minulla ei olekaan.

No, siinä tapauksessa kannattaa unohtaa nuo ahdistukset ja pyrkiä vaan nauttimaan raskaudesta. Mitkään seulatkaan eivät olisi voineet taata sinulle tervettä lasta (mikä huomattiin oman kuopuksen kohdalla) ja vielä syntymän jälkeenkään et voi olla varma mitä seuraavat vuodet eteen tuo. Kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä lapsesi on ihan terve. =)

Unohda syyllisyys siitä, ettet ole käynyt seuloissa. Vammainen lapsi voi tulla tai olla tulematta kävitpä seuloissa tai et. Itselläni on monivammainen lapsi, vaikka kävin läpi kaikki tutkimukset mitä tarjottiin. Nauti raskausajasta. Toki on hyvä, että on varautunut myös siihen mahdollisuuteen, ettei kaikki aina mene siten kuin on suunnitellut. Mutta etukäteen ei kannata surra eikä pelätä olematonta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Unohda syyllisyys siitä, ettet ole käynyt seuloissa. Vammainen lapsi voi tulla tai olla tulematta kävitpä seuloissa tai et. Itselläni on monivammainen lapsi, vaikka kävin läpi kaikki tutkimukset mitä tarjottiin. Nauti raskausajasta. Toki on hyvä, että on varautunut myös siihen mahdollisuuteen, ettei kaikki aina mene siten kuin on suunnitellut. Mutta etukäteen ei kannata surra eikä pelätä olematonta.

Peesaan dysfasia lapsen äitinä!

Täältä löytyy 4v down-poika,täysi yllätys (mutta iloinen sellainen).
Joskus sairaalassa minulle sanottiin, että erityisiä lapsia annetaan erityisille ihmisille.

Yhteistyössä