Onko täällä päiväkodin henkilökuntaa paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä vaan"

Vieras
Jos teidän päiväkodissa vanhempia, jotka tekevät esim 3-vuorotyötä, pitävätkö he lapset aina vapaapäivinä kotona? Meillä hoitaja joskus sanonut, että ihanaa tyttölleni, kun saa olla niinkin paljon vapaata kun vapaapäivinä pidän häntä aina kotona. Vapaata tytölle tulee arkisin 1-3pvää ja tietenkin viikonloput aina isänsä kanssa kotona, jos minä olen töissä.

Ens vuonna sit alkaa eskari ja oon miettinyt, voiko sieltä olla noin paljon jatkuvasti pois? Toi 3 arkivapaata on siis harvinaisempaa, yleensä sitä on 1-2 pvää viikkoon.

En ole pk-työntekijä mutta meillä on ainakin suositus että jos on eskarissa niin suotavaa olisi olla paikalla joka päivä. Heillä on projektiluonteisia tehtäviä ja yhteistyötä koulun kanssa joissa voi tippua kelkasta. Voihan vapaapäivinä olla vain sen eskariajan (4h). Toki satunnaiset vapaat on OK. Samalla opetellaan siihen että ei koulustakaan olla poissa huvin vuoksi vaan paikalla on oltava joka päivä.

Meille päikystä on sanottu että esikoululaisilla ei ole oppivelvollisuutta ja päivien mittaan on paljon tilanteita kun voi tehdä tehtäviä jotka on vapaiden johdosta tekemättä. Ennemmin juuri painotettu että vapailla ei tarvitse eskariin mennä, koululaisen arkeen ehtii opetella koulussa. Niitä muita taitoja sitten opetellaan eskarissa...

meillä sanottiin kun eskari alkoi että vielä kannattaa ja voi pitää vapaapäiviä, mikä ei sitten niin vaan koulussa onnistu.Ja näin tehtiin, vp silloin tällöin, nyt aloitti jo koulun ja innoissaan menee joka päivä.

Munkin mielestä on ihanaa, että lapsella on arkivapaita. :) Mun mielestä sen pitäisi olla kyllä melkeinpä itsestäänselvyys, että lapsi on kotona silloin, kun vanhempi/vanhemmat on. Ellei ole joku poikkeustilanne.

Olen ollut päiväkodissa siljaisena ja kaikki vanhemmat ei ikävä kyllä pidä lapsia kotona vapaapäivinään.

Teen vuorotyötä mutta lapsi on silti vapaapäivinäni 3 tuntia eskarissa koska haluaa itse olla. tylsäähän sillä kotona olisi kun ei ole kavereita. Muut saa vapaasti päivitellä jos haluaa...

Päiväkodin täti (hoitovapaalla oleva) täällä... itse olen eskareitteni vanhemmille sanonut, että nauttikaa nyt arkivapaista lapsen kanssa kun vielä voitte, koulussa ei enää voi! Eli minä kannustan.

Tosin, jos jollakin lapsella olisi haasteita oppimisen kanssa, niin voi olla että suosittelisin käymään eskarissa ainakin aina kun tehdään jotain esikoulutehtäviä. Tämä ainoana poikkeuksena. Ei ole kyllä koskaan vielä käynyt niin.

Päiväkodin täti (hoitovapaalla oleva) täällä... itse olen eskareitteni vanhemmille sanonut, että nauttikaa nyt arkivapaista lapsen kanssa kun vielä voitte, koulussa ei enää voi! Eli minä kannustan.

Tosin, jos jollakin lapsella olisi haasteita oppimisen kanssa, niin voi olla että suosittelisin käymään eskarissa ainakin aina kun tehdään jotain esikoulutehtäviä. Tämä ainoana poikkeuksena. Ei ole kyllä koskaan vielä käynyt niin.

Kyllä sitä päivää on vielä paljon jäljellä vaikka lapsi olisikin eskarissa 3-4 h. Mun mielipide on kysyä lapselta itseltään, haluaako hän mennä eskaritunneille. Kaikki lapset eivät halua äitinsä kanssa kylki kyljessä kyhnöttää, kaverit ovat jo tärkeitä tässä vaiheessa. Mutta on myös niitä lapsia, jotka mamman kainalo on vielä paras, joten lapsen toiveita kannattaa kuunnella.

Yhteistyössä