Onko täällä useamman lapsen perheitä jotka ovat köyhiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En sanoisi olevamme köyhiä, mutta tällä hetekllä pienituloisia, kun olen työtön. Korkeasti olen kyllä koulutettu, mutta niin vaan työtön olen. Välillä pelottaa ihan hemmetisti tulevaisuus. Haluaisin kovasti koulutusta vastaavaa työtä, etten ole 6 vuotta ollut yliopistolla "turhaan" ja haalinut opintolainaa ym. Mut kai sitä pitää sit mennä mihin työhön vaan.

Itse lasken köyhäksi sellaiset perheet, jotka joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen. Ja olemme myös itse tällainen perhe. Silloin eletään minimitoimeentulolla, eikä se mitenkään helppoa ole, vaikka monet olettavatkin sossusta heltiävän rahaa ihan mihin vaan ja ihan miten paljon vaan. Itse saamme tt-tukea noin 200e kuussa, perheen tulot kaikkineen ovat 2000e, ja ihmisiä on 6.

[QUOTE="mä vaan";23055171]Itse lasken köyhäksi sellaiset perheet, jotka joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen. Ja olemme myös itse tällainen perhe. Silloin eletään minimitoimeentulolla, eikä se mitenkään helppoa ole, vaikka monet olettavatkin sossusta heltiävän rahaa ihan mihin vaan ja ihan miten paljon vaan. Itse saamme tt-tukea noin 200e kuussa, perheen tulot kaikkineen ovat 2000e, ja ihmisiä on 6.[/QUOTE]

Monella pienituloisella työläisellä on samat tai jopa pienemmät tulot / suuremmat menot kuin toimeentulotukiasiakkailla. Eikö teillä ole kukaan töissä?

[QUOTE="vieras";23055191]Ei tuo kerro mitään. Suurin ongelma "köyhillä" on tyhmyys eli rahaa ei osata käyttää niin että se riittäisi.[/QUOTE]
Karkeasti sanottu, mielestani, mutta nainhan se usein lienee.

köyhäksi en sanoisi meidän perhettä. olemme vähävaraisia.
Meillä on tulot 2000e ja tällä elää 6 hlöä.
tästä jää noin 600e-700e ruokaan, hygieniatrvikkeisin, vaatteisiin ja lääkeisiin.
tästä rahastta hankitaan myös tytön lukion kirjat, maksetaan lasten judoharrastukset/ kipailumatkat. Ruokaa on syöty joka päivä ja herkkupäiväki on kerran viikossa.
Väittäisin että siksi me pärjätään näin hyvin kun ei omisteta autoa ja asutaan lähellä kaupunkia ( 5km kaupunkiin)

miten luokittelet köyhän ? eli millä summalla joudut kuusa pärjäämään ja montako muuta rahoillasi elää ? mun rahoilla elää tällä hetkellä 2 aikuista ja 3 lasta, ja tuo summa on kuussa (kaikkine mahdollisine kelan tukineen) 1280 euroa (siis netto)...vuokra ja muut pakolliset (sähkö, tv-lupa, puhelin, netti, vakuutukset ) vie kuussa n. 840 euroa...joten hirveesti ei jää henkeä kohden ruoka/vaate/harrastus rahaa, mutta hengissä ollaan ja kohtuu onnellisia.

[QUOTE="vieras";23055198]Monella pienituloisella työläisellä on samat tai jopa pienemmät tulot / suuremmat menot kuin toimeentulotukiasiakkailla. Eikö teillä ole kukaan töissä?[/QUOTE]

On töissä mieheni. Tekee olosuhteiden pakosta nyt lyhyempää päivää (firmassa ollut pitkään huono työtilanne) ja palkkakin sitten sen mukainen. Odotettavissa kuitenkin parannusta työtilanteeseen. Mutta toistaiseksi hyvin tiukoilla ollaan. Ja menoja siis mm miehen työmatkakulut 250e kuussa, joka on aika paljon tuloihin nähden.

Itse en allekirjoita tuota väitettä, että monella työläisellä pienemmät tulot. Tai ehkä onkin, mutta eivät ehkä ole tarkistuttaneet mahdollisuuttaan toimeentulotukeen, asumistukeen jne. Koska toimeentulotuki on kuitenkin se minimi toimeentulo, ja siihen on oikeus KAIKILLA, kuka sitä hakee, ja laskelmissa vajeelle jää. Mutta monethan eivät omien sanojensa mukaan alennu toimeentulotukea hakemaan, vaan kituuttavat vieläkin pienemmällä. Ja se on mielestäni naurettavaa. Tai ainakin naurettavaa sitten haukkua niitä ihmisiä, jotka siihen tukeen turvautuvat taloudellisen tilanteen huonontuessa (etenkin siis tarkoitan normaaleja lapsiperheitä).

Ja sitten taas asuntovelalliset, jotka joutuvat köyhyyteen velkojensa takia, niin se on mielestäni sitä yli varojen elämistä, otetaan reteenä isot lainat ja sit ollaankin pississä kun työt loppuu ja valitetaan kun sossu ei maksakaan niitä lainoja, vaikka jollekin toiselle saattaa toimeentulotukea maksaa jotta saa vuokraa maksettua...

suomessa ei voi olla köyhä.toimeentulotuki takaa perustoimeentulon jokaiselle jos omat tulot eivät riitä.se,miten sen käyttää on jokaisen oma valinta,mutta oikein käytettynä se riittää elämiseen

köyhäksi en sanoisi meidän perhettä. olemme vähävaraisia.
Meillä on tulot 2000e ja tällä elää 6 hlöä.
tästä jää noin 600e-700e ruokaan, hygieniatrvikkeisin, vaatteisiin ja lääkeisiin.
tästä rahastta hankitaan myös tytön lukion kirjat, maksetaan lasten judoharrastukset/ kipailumatkat. Ruokaa on syöty joka päivä ja herkkupäiväki on kerran viikossa.
Väittäisin että siksi me pärjätään näin hyvin kun ei omisteta autoa ja asutaan lähellä kaupunkia ( 5km kaupunkiin)
Eikos tuo ole jonkinmoinen todiste siita ,etta varat kaytetaan viisaasti?

[QUOTE="vieras";23055282]suomessa ei voi olla köyhä.toimeentulotuki takaa perustoimeentulon jokaiselle jos omat tulot eivät riitä.se,miten sen käyttää on jokaisen oma valinta,mutta oikein käytettynä se riittää elämiseen[/QUOTE]

Se todellakin riittää elämiseen, kunhan osaa rahat järkevästi käyttää. Mutta se ei todista sitä, etteikö voitaisi puhua köyhyydestä. Ei sellaisesta köyhyydestä tietenkään kuin jossain Afrikassa tai jossain, mutta köyhyydestä siinä määrin, että aika monesta perusasiastakin etenkin toimeentulotuella elävä perhe joutuu luopumaan, ja monenlaisia ratkaisuja keksimään saadakseen arjen sujumaan. Kuitenkin eletään hyvinvointivaltiossa, jossa ruoka ja oikeastaan kaikki muukin on kallista. Eli toimeen tulee, mutta kyllä mä edelleen köyhäksi laskisin sen, jos tulot ovat niin pienet että toimeentulotukea saa.

[QUOTE="mä vaan";23055271]Ja sitten taas asuntovelalliset, jotka joutuvat köyhyyteen velkojensa takia, niin se on mielestäni sitä yli varojen elämistä, otetaan reteenä isot lainat ja sit ollaankin pississä kun työt loppuu ja valitetaan kun sossu ei maksakaan niitä lainoja, vaikka jollekin toiselle saattaa toimeentulotukea maksaa jotta saa vuokraa maksettua...[/QUOTE]

Tässä taas oiva esimerkki jo tästä mainitsemastani "köyhän" tyhmyydestä. Ylisuurista lainoista olen sitä mieltä, mutta tiesitkö esimerkiksi sitä että asuntolainalliselle jää palkasta enemmän käteen kuin vuokralaiselle? Tiesitkö että monesti vuokra-asuminen on kalliimpaa kuin omistusasuminen kaikkinensa? Niinpä, niinpä, ei ne toimeentulotukiasiakkaat välttämättä mitään köyhimpiä ole ;)

[QUOTE="mä vaan";23055377]Se todellakin riittää elämiseen, kunhan osaa rahat järkevästi käyttää. Mutta se ei todista sitä, etteikö voitaisi puhua köyhyydestä. Ei sellaisesta köyhyydestä tietenkään kuin jossain Afrikassa tai jossain, mutta köyhyydestä siinä määrin, että aika monesta perusasiastakin etenkin toimeentulotuella elävä perhe joutuu luopumaan, ja monenlaisia ratkaisuja keksimään saadakseen arjen sujumaan. Kuitenkin eletään hyvinvointivaltiossa, jossa ruoka ja oikeastaan kaikki muukin on kallista. Eli toimeen tulee, mutta kyllä mä edelleen köyhäksi laskisin sen, jos tulot ovat niin pienet että toimeentulotukea saa.[/QUOTE]

Mitkä on sellaisia perusasioita joista toimeentuloasiakas joutuu luopumaan? Joku tuossa aikaisemmin luetteli pakollisia menoja: tv-lupa, netti ja puhelin, siis häh? Ilman näitäkö ei sitten voida elää...

Tästä tulee mieleen se ketju, jossa joku (oliko Neith?) pohti, miten ajaudutaan köyhäksi perheeksi. Jo otsikosta kumpuaa sellainen asenne, että "rahaa ei ole, mutta lapsia vaan lisää" tai "ei se vauva paljon kuluta, ihan samalla rahalla sen kanssa pärjää kun tälläkin porukalla". Ja sitten ihmetellään, kun kolme kouluikäistä yhtäkkiä kuluttaakin rahaa kolminkertaisesti yhteen kouluikäiseen verrattuna...

Suomi on liian hyvinvointivaltio. Täälä ihmisillä on varaa pistää aivot narikkaan ja tehdä vaikka mitä idioottimaisuuksia, koska kyllähän valtio sitten kantaa, kun itse ei enää pysty...

meillä 5hengen talous ja lapset 7v,5v ja 3v
Tulot yhteensä 1751,50 ja pärjäämme oikein hyvin=)
Ei ne isot tulot vaan pienet menot!!!
Asumme omakotitalossa 150km hesasta=)

[QUOTE="vieras";23055434]Tässä taas oiva esimerkki jo tästä mainitsemastani "köyhän" tyhmyydestä. Ylisuurista lainoista olen sitä mieltä, mutta tiesitkö esimerkiksi sitä että asuntolainalliselle jää palkasta enemmän käteen kuin vuokralaiselle? Tiesitkö että monesti vuokra-asuminen on kalliimpaa kuin omistusasuminen kaikkinensa? Niinpä, niinpä, ei ne toimeentulotukiasiakkaat välttämättä mitään köyhimpiä ole ;)[/QUOTE]

Esim. meidän olisi halvempi asua omassa talossa, kuin tässä vuokralla.

[QUOTE="totta";23055943]Esim. meidän olisi halvempi asua omassa talossa, kuin tässä vuokralla.[/QUOTE]

niin myös meillä. jos asuttais samankokoisessa omistusasunnossa ei tarttis maksaa 1200e , vaan päästäis puolet vähemmällä

[QUOTE="totta";23055943]Esim. meidän olisi halvempi asua omassa talossa, kuin tässä vuokralla.[/QUOTE]

Niinpä. Sama meillä. Ja käteen jää palkasta enemmän asuntolainan kanssa. Mutta ei, aina nämä "köyhät" toimeentulotukiasiakkaat vetoavat siihen että mitäs menit ottamaan asuntolainan. Ihan kuin heidän yksinoikeutensa olisi olla "köyhä" Jos me asuttaisiinkin kalliimmin vuokralla ja vielä pienemmillä tuloilla niin mihinkähän sitten vetoavat. Heidän aivoilla ajateltuna varmaan "onpa vikanne kun pidätte autoa ja käýtte töissä" Ei nämä torvit tajua sitä että monelle työssäkäyvällekään ei jää enempää koska mm. asuminen ja päivähoitomaksut maksetaan itse. Ne kun maksetaan heille valmiiksi niin eivät edes muista sellaisten laskujen olemassa oloa...

[QUOTE="mä vaan";23055171]Itse lasken köyhäksi sellaiset perheet, jotka joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen. Ja olemme myös itse tällainen perhe. Silloin eletään minimitoimeentulolla, eikä se mitenkään helppoa ole, vaikka monet olettavatkin sossusta heltiävän rahaa ihan mihin vaan ja ihan miten paljon vaan. Itse saamme tt-tukea noin 200e kuussa, perheen tulot kaikkineen ovat 2000e, ja ihmisiä on 6.[/QUOTE]

Mikä on köyhyyttä. Palkkatuloilla saman kokoinen perhe saa käteen 2900€, sisältäen lapsilisät +hoitotuen. Välissä tulot romahti alle 2000€:n, mutta oli väliaikaista. Ihmiset, jotka eivät saa toimeentulotukea, voi silti mieltää itsensä köyhäksi. Köyhyys voi joskus olla itse aiheutettua, kuten meillä miehen irtisanoutuessaan työstä ja uuden työn alkamiseen meni pari kk:tta.

[QUOTE="vieras";23056306]Niinpä. Sama meillä. Ja käteen jää palkasta enemmän asuntolainan kanssa. Mutta ei, aina nämä "köyhät" toimeentulotukiasiakkaat vetoavat siihen että mitäs menit ottamaan asuntolainan. Ihan kuin heidän yksinoikeutensa olisi olla "köyhä" Jos me asuttaisiinkin kalliimmin vuokralla ja vielä pienemmillä tuloilla niin mihinkähän sitten vetoavat. Heidän aivoilla ajateltuna varmaan "onpa vikanne kun pidätte autoa ja käýtte töissä" Ei nämä torvit tajua sitä että monelle työssäkäyvällekään ei jää enempää koska mm. asuminen ja päivähoitomaksut maksetaan itse. Ne kun maksetaan heille valmiiksi niin eivät edes muista sellaisten laskujen olemassa oloa...[/QUOTE]

voi kuule aika moni työssäkäväkään ei tarvitse autoa. kaikki alle 10km matkat voi pyöräilläkin.

Köyhyys on enimmäkseen korvien välissä. Taloudellista niukkuuttaan päivittelemisen ja ainaisen valituksen sijaan voisi panostaa vaikka henkisen pääoman kasvattamiseen. Sama pätee hyvätuloisiinkin. Suomessa on vaikea olla todella köyhä, ellei itse ole tilannetta aiheuttanut tai ole todellinen väliinputoaja. Niin, ja itse olen ns. köyhä, laskujen jälkeen minulle ja kahdelle lapselleni jää noin 600 euroa elämiseen. Hyvin pärjätään, jää säästöönkin!

[QUOTE="vieras";23055158]En sanoisi olevamme köyhiä, mutta tällä hetekllä pienituloisia, kun olen työtön. Korkeasti olen kyllä koulutettu, mutta niin vaan työtön olen. Välillä pelottaa ihan hemmetisti tulevaisuus. Haluaisin kovasti koulutusta vastaavaa työtä, etten ole 6 vuotta ollut yliopistolla "turhaan" ja haalinut opintolainaa ym. Mut kai sitä pitää sit mennä mihin työhön vaan.[/QUOTE]

saakos tiedustella mikä ala ja oletko jo ollut koulutusta vastaavassa työssä? ihmettelen miten saada jalka oven väliin... hohhoi.

Yhteistyössä