Onko tämä ihan oikein? Aikuinen nainen pääsi jonon ohi vaikka olin lapsen kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="asd";27416141]Kerran menin karmeessa migreenissä päivystykseen. Kaikki varmaan luuli, että pääsin jonon ohi, kun pääsin heti sinne "peremmälle" lepäämään enkä joutunut odottamaan aulassa.[/QUOTE]
Mä pääsin kamalassa migreenissä jonon ohi. Heti aulaan käveltyäni (no, hoiperreltuani...vasenta puupökkelönä mukana roikkunutta jalkaani perässä raahaten) pääsin sängylle ja siitä vietiin heti eteenpäin.

Ei muuten v*ttuakaan olis kiinnostanut yhdenkään lapsen (edes omien :kieh: ) korvatulehdukset siinä vaiheessa.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Mä pääsin pari viikkoa sitten jonojen ohi, vaikka itse kävelin luukulle ilmoittautumaan. Mies olisi tilannut mulle ambulanssin, mutta en halunnut, joten mies heitti mut päivystykseen. Mulla oli kauhea vatsakipu, mutta silti mua ei laitettu kiireellisimpään luokkaan. Menin aulaan odottamaan ja kipu yltyi niin, etten pystynyt enää istumaan. Silloin pääsinkin heti ekalle lääkärille ja pian sen jälkeen sain kipupiikkejä ja sitten odottelin jo sängyssä toista lääkäriä. Jouduin jäämään sairaalaan ja seuraavana aamuna leikkaukseen. Kuulin lääkäreitten päivystyksessä puhuvan, että hirveästi on potilaita, mutta mä pääsin nopeasti lääkärille. Monet varmaan joutuivat odottamaan tuntitolkulla.

Eipäs nyt syyllistetä kaikkia korvatulehduspotilaiden äitejä. Toki se kai usein on lievempi, mutta meillä on jokaisen korvatulehduksen kanssa jouduttu yölläkin päivystykseen ihan lastenlääkärin kehoituksesta kun maksimit panadolit ja pronaxenit eivät ole laskeneet kuumetta. On pitänyt laittaa hallittu yliannostus. Ja se tauti on hellittänyt vain antibioottikuurilla. Tosin vasta viiveellä, mutta jos lauantaina yöllä menee, se kuuri tehoaa pari päivää aiemmin kuin jos maanantaina menisi. Siihen asti nimittäin kuume pysyy siellä 40'C. Tietty kiireisimpien pitää mennä ohi, mutta on mekin ohi menty monesti. Täällä perähikiällä voi jono olla 5min tai 2tuntia, muttei onneksi samaa luokkaa kuin pääkaupunkiseudulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27417428:
Täällä perähikiällä voi jono olla 5min tai 2tuntia, muttei onneksi samaa luokkaa kuin pääkaupunkiseudulla.

Helsingissä ei oo pelkoa että joku kamala aikuinen ohittaa lapsen kun menee Nico- Petterin kanssa Lastenklinikan päivystykseen.
Ollaan oltu siellä kolmesti 10vuoden sisään yöaikaan eikä koskaan oo tarvinnut odotella viittä minuuttia kauempaa ( eikä lapset oo edes ihan henkitoreissaan olleet)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27417428:
Eipäs nyt syyllistetä kaikkia korvatulehduspotilaiden äitejä. Toki se kai usein on lievempi, mutta meillä on jokaisen korvatulehduksen kanssa jouduttu yölläkin päivystykseen ihan lastenlääkärin kehoituksesta kun maksimit panadolit ja pronaxenit eivät ole laskeneet kuumetta. On pitänyt laittaa hallittu yliannostus..

ton voi hoitaa puhelimitsekin. Lääkäri antaa luvan suurempaan annostukseen kyllä jos on pakko.

[QUOTE="vieras";27417485]ton voi hoitaa puhelimitsekin. Lääkäri antaa luvan suurempaan annostukseen kyllä jos on pakko.[/QUOTE]

Niin mutta kun se ei auta niin sitten se lääkäri kehottaa tulemaan tarkkailtavaksi. Joka kerta olen saanut lastenlääkärin heti puhelimeen ja hänen kanssaan on sumplittu yliannostukset. Mutta ei ne anna, enkä minä uskaltaisi yhtä ylimääräistä enempää kotona laittaakaan. Onneksi korvatulehdukset loppui kun lopetin tavallisen maidon antamisen. Parhaimmillaan oli kolme tuommoista ärhäkkää viiden viikon sisällä.

[QUOTE="hmh";27415869]Miksiköhän pikkulasten äidillä ei voi olla kotona Panadol suppoja? Miksiköhän siinne päivystykseen pitää mennä yöllä tai virustulehduksessa yleensä ollenkaan?...

No, joskus on syitä, kuten hengenahdistus (vaikka hämmästyttävän usein ovat arjen kotikonstit jotenkin käsittämättömän hukassa silloinkin...). Mutta. Etpä voi tietää mikä on sen vieressä istuvan ja nopeammin pääsevän aikuisen naisen akuutti asia. Voi olla rytmihäiriö, munuaisaltaan tulehdus, psykoosi tai raiskaustutkimus (joka aina menee muiden asioiden ohi paitsi elvytyksen). Päivystyksessä on kiire, ja pikuusieluisinta mitä siellä voi yleensä tehdä on vahtia omaa vuoroaan ja olettaa toisten ihmisten olevan vähemmän tärkeitä kuin itse. Säälin lasta jonka täytyy kasvaa noin asennevammaisen äidin lapsena.[/QUOTE]

Kerro ihmeessä kaikki vinkit, mitä hengenahdistuksessa voi tehdä. Ottaa kuuppaan aina yöllä lähteä päivystykseen, kun kotilääkkeetkään ei auta. Joten ilolla otan vastaan kaikki ohjeet. Lapsella infektioastma.

[QUOTE="hilda";27415558]
Ja lisäksi joskus kun ei ollut AJOKORTTIA NIIN KIVA MIEHEN oli istuu tuntikaupalla odottamassa[/QUOTE]

Tää oli kyllä ketjun paras :'D
Suomessa miehen elinajanodote on n. 77 vuotta eli pitkälti yli 600 000 tuntia. Onhan se tosiaan kauhea vääryys jos noista kuudestasadastatuhannesta tunnista joutuu muutaman viettämään niin, ettei ole kivaa...

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Tää oli kyllä ketjun paras :'D
Suomessa miehen elinajanodote on n. 77 vuotta eli pitkälti yli 600 000 tuntia. Onhan se tosiaan kauhea vääryys jos noista kuudestasadastatuhannesta tunnista joutuu muutaman viettämään niin, ettei ole kivaa...

Sitä paitsi mä en ymmärrä miks helvetissä sen miehen piti edes istua siellä päivystyksessä. Miksi se ei voinut viedä ne sinne ja sitten äiti soittaa että tuu nyt hakemaan kun olivat valmiita?

Mutta tosiasia on se että ruttuinen sydänoireinen saattaa kuolla vaivoihinsa ilman asiallista, välitöntä hoitoa, korvatulehduslapsi ei.

Täälläpäin arkiaikoja ei saa kuin viikkojen päähän, joten kyllä se on päivälläkin päivystysaika otettava, mikäli mielii lääkärin nähdä. Mutta minä en olekaan väittänyt, että sydäboireilevan pitäis meitä odottaa, kyllä me olemme aina jaksaneet jonotella.

Ja todellakin, jos korvat puhkeaa itsestään tulee tärykalvoon arpikudosta, joka vaikuttaa kuuloon alentuvasti. Yhdestä kerrasta ei suurta haittaa, mutta useampi tekee jo isompaa haittaa. Liimakorva tekee sitten ihan omat juttunsa. Ja kyllä aina ei se ab-kuurikaan ehdi ajoissa, ja on puhennut kuurista huolimattakin korvat. Tämä on siis ihan kokemusta. Ehkä minä korvakierteisenä ja korvakierteisen lapsen (jolla jo varmaankin kuudennet putket) osaan ja YMMÄRRÄN erottaa liimakorvan ja puhkeamisen aiheuttavien haittojen erot. Ja meillä on kyllä aika tarkat ohjeet miten toimitaan ja samat ohjeet tulleet useammalta korvalääkäriltä. Mutta ehkä palsta on viisaampi...

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27417072:
No tosiaan ainakin tuon Duodecimin lähteen mukaan, tärykalvon puhkeamisesta ei ole haittaa.

Terveysporttia minäkin käytän paljon työssäni, mutta tuohan oli ihan yleistä lätinää. on aivan eriasia jos satunnainen korvatulehdus, kuin vuosien kierre. Ja toisilla korvat puhkeaa, toisilla ei. Riippuu tulehduksesta.

Mutta niinkuin sanoin yöpäivystykseen toki ei mennä. Mutta täällä jos mielii tk-normi ajan saada, menee se viikkojen päähän. Se ei tulehdukseen auta.

Jos nyt ihan oikeasti aletaan puhumaan tästä että mitä mahdollista vauriota voi tulla pysyvästi lapselle kun joutuu olemaan jonottamassa vaikkapa tulehtuneen korvan kanssa niin mietitäänkö sitten ihan realistisesti?

En ole lääkäri, tarkennettakoon (ilmeisesti nykyään voi silti toimia sellaisena vuosikausia eikä kukaan epäile mitään...)

MUTTA, jos lapsen kuulo vaurioituu tulehduksen seurauksena, niin se ei tasan johdu muutamasta tunnista päivystyksessä vaan siitä että Jemmica-Paavalin vanhemmat ovat päättäneet antaa lapsen olla kipeytyneen korvan kanssa jo ties kuinka monta päivää itkuisena.

Ei siinä enää ole varaa alkaa jonosta itkemään jos on ollut valmis katselemaan sitä lapsen kipua muutenkin jo pitemmän aikaa. ainakaan muita syyllistävästi, se on ihan henk koht voi voi.

Korvakipujen pitäisi aina pistää hälytyskellot soimaan, samoin kuin kovan (>39 astetta) kuumeilun, silloin ei jäädä kotiin ihmettelemään josko tämä mikälie menisikin ohi ihan odottelemalla.

Ja jos nyt olet ollut paskamutsi / paskafatsi, niin kertokaa sille vastaanottovirkailijalle että tulipas jo kiusattua omaa lasta useamman päivän pelkän buranan/panadolin voimalla.

En tajua miten joku voi katsoa sitä itse potilasta murhaavasti. :D
Eihän hän sitä päätä pääseekö millon sinne vaan kyllä ne ammattilaiset tekevät sen arvion tarpeesta ja onneksi tekevätkin! Jotkut ovat niin huvittavia. :D

En mäkään tajua murinoita ja mulkoiluja. Meilläkään ei pääse iänmukaan vaan tarpeen. Lapsen kanssa oon päässy ohi ja oottanu. Tosiaan sitä ei aina näe päällepäin mikä on asiana joten turha valittaa.

[QUOTE="vieras";27417485]ton voi hoitaa puhelimitsekin. Lääkäri antaa luvan suurempaan annostukseen kyllä jos on pakko.[/QUOTE]

Ja vastaan vaan pitää sanoa? Että puhelimitse kun lekuri itse kehoitti menemään paikan päälle? On se jännä että aina joku toinen tietää paremmin ja vielä näkemättä koko tilannetta.

Provo kai tää oli?

Mä en usko että missään on semmosta että lapsi pääsee aina ohi. Mitä jos on joku lapsi jolla on vaan kuumetta ja nuhaa, tai korvatulehdus tms, ja sitten päivystykseen tuodaan joku sydänkohtauksen saanut? Hahah, enpä usko että lapsi menee edelle.

Ite pääsin eilen päivystyksessä varmaan kaikkien edelle, vaikka oli paljon lapsia ja yks yski TODELLA pahan kuuloisesti.

Yhdessä kunnassa oli se sääntö että tarpeen mukaan MUTTA korvakipuiset lapset ensin. Ei tosin ollu ea samassa kun päivystys muuten. Täälä mennään aina arvioidussa järjestyksessä.

Jos nyt ihan oikeasti aletaan puhumaan tästä että mitä mahdollista vauriota voi tulla pysyvästi lapselle kun joutuu olemaan jonottamassa vaikkapa tulehtuneen korvan kanssa niin mietitäänkö sitten ihan realistisesti?

En ole lääkäri, tarkennettakoon (ilmeisesti nykyään voi silti toimia sellaisena vuosikausia eikä kukaan epäile mitään...)

MUTTA, jos lapsen kuulo vaurioituu tulehduksen seurauksena, niin se ei tasan johdu muutamasta tunnista päivystyksessä vaan siitä että Jemmica-Paavalin vanhemmat ovat päättäneet antaa lapsen olla kipeytyneen korvan kanssa jo ties kuinka monta päivää itkuisena.

Ei siinä enää ole varaa alkaa jonosta itkemään jos on ollut valmis katselemaan sitä lapsen kipua muutenkin jo pitemmän aikaa. ainakaan muita syyllistävästi, se on ihan henk koht voi voi.

Korvakipujen pitäisi aina pistää hälytyskellot soimaan, samoin kuin kovan (>39 astetta) kuumeilun, silloin ei jäädä kotiin ihmettelemään josko tämä mikälie menisikin ohi ihan odottelemalla.

Ja jos nyt olet ollut paskamutsi / paskafatsi, niin kertokaa sille vastaanottovirkailijalle että tulipas jo kiusattua omaa lasta useamman päivän pelkän buranan/panadolin voimalla.

Nykysuositusten mukaan korvatulehdukseen ei aina aloiteta antibioottikuuria heti, vaan jos mahdollista niin tulehduskipulääkekuuri ja korvantilaneen seuranta parin päivän välein. Tulehdus voi parantua ilman ab-kuuriakin. Vuotava korva onkin aivan eri asia.
Ab-kuuri ei sitä korvakipua poista, vaan kipulääke.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mä pääsin kerran peijaksessa jonon ohi, koska mulla niin kova päänsärky.
Silloin alkoi joku mami riehumaan odotustilassa. Hänen lapsi oli kuulemma tosi sairas. Siellä se ipana juoksenteli pitkin käytäviä.
Hän oli siis ERITTÄIN sairas.
Itse käyn lapsieni kanssa jorvissa. Siellä ei olla ikinä kauan jonotettu. JA siellä on tuo lasten puoli erikseen..

Nykysuositusten mukaan korvatulehdukseen ei aina aloiteta antibioottikuuria heti, vaan jos mahdollista niin tulehduskipulääkekuuri ja korvantilaneen seuranta parin päivän välein. Tulehdus voi parantua ilman ab-kuuriakin. Vuotava korva onkin aivan eri asia.
Ab-kuuri ei sitä korvakipua poista, vaan kipulääke.

Ei ollutkaan kyse siitä missä kohti mitä tekee lääkäri, vaan siitä että missä kohti mitä tekee vanhempi, kuulon vaurioituminen on kyllä aika selkeä merkki tulehduksen huomiotta jättämisestä vähän pitemmältä ajalta kuin mitä jonotus kestää millä paikkakunnalla tahansa.

Täälläpäin arkiaikoja ei saa kuin viikkojen päähän, joten kyllä se on päivälläkin päivystysaika otettava, mikäli mielii lääkärin nähdä. Mutta minä en olekaan väittänyt, että sydäboireilevan pitäis meitä odottaa, kyllä me olemme aina jaksaneet jonotella.

Ja todellakin, jos korvat puhkeaa itsestään tulee tärykalvoon arpikudosta, joka vaikuttaa kuuloon alentuvasti. Yhdestä kerrasta ei suurta haittaa, mutta useampi tekee jo isompaa haittaa. Liimakorva tekee sitten ihan omat juttunsa. Ja kyllä aina ei se ab-kuurikaan ehdi ajoissa, ja on puhennut kuurista huolimattakin korvat. Tämä on siis ihan kokemusta. Ehkä minä korvakierteisenä ja korvakierteisen lapsen (jolla jo varmaankin kuudennet putket) osaan ja YMMÄRRÄN erottaa liimakorvan ja puhkeamisen aiheuttavien haittojen erot. Ja meillä on kyllä aika tarkat ohjeet miten toimitaan ja samat ohjeet tulleet useammalta korvalääkäriltä. Mutta ehkä palsta on viisaampi...

Luuletko tosiaan että olet AINOA korvakierteisen lapsen äiti? Jollain saattaa olla jopa korvakierteisiä lapsiA... ;)

Ja jos kunnalliselle lääkärille on noin isot jonot ja jos on korvakierteinen lapsi niin tokihan sitten mennään yksityiselle (ja ihan korvalääkärille!!!) hoidattamaan lasta, eikä terkkariin ihan yleislääkärille. :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siitä on kyllä jo vuosia, kun olen joutunut tk:n viikonloppupäivystystä käyttämään, mutta silloin ilmoittautuessa sai arvion ajasta, milloin voisi päästä lääkärille. Jos sanottiin, että menee enemmän kuin kolme tuntia, menin takaisin kotiin ja tulin myöhemmin uudestaan. Joskus kävi niin, että just kun pääsin odotustilaan istumaan, minut pyydettiin sisään. Varmaan se näytti siltä, että pääsin jonon ohi.

[QUOTE="hilda";27415584]terveyskeskuksen päivystytkseen ei kuulu sydänpotilaat ainakaan sen sydänkohtauksen saanut, hän menee ambulanssilla SAIRAALAN päivystykseen!

[/QUOTE]

Kyllä meillä annetaan sydäninfarktin liuotushoito ihan tk:ssa, ja sen jälkeen ambulanssilla 30 km:n päähän.

Juu,minä istuin muutama vuosi sitten sairaalan päivystyksessä yöllä kuumeisen lapsen kanssa 4h.Poika makasi vetoisella käytävällä sohvalla ihan horkassa.Selvisi vihdoin,että sillä on keuhkokuume ja meinasi kuolla sairaalan osastolle vihdoi päästyämme.
Pari päivää sitten olimme samaisessa paikassa päivystyksessä toisen lapseni kanssa(murtunut jalka)odottelimme lääkärille pääsyä siellä 5h.

TK:n päivystyksen kaksikymppinen tyttö on voinut tulla päivystykseen esim. umpisuolikipujen tai kohdun ulkoisen raskausepäilyn takia. Miettikää vähän sitä kipua jos raskaus on munanjohtimessa ja tuuba räjähtää.

Yhteistyössä