Onko tämä normaalia poikien käytöstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lapsi on esikoiseni joten ei ole kauheasti kokemista poikien maailmasta ja tilanne ärsyttää minua tällä hetkellä tosi paljon.

Poikani ( 7v) odotteli luokan edessä sillä välitunti oli loppunut ja pitää odottaa siinä tietyssä kohdassa.

Yhtäkkiä poikani sai iskun nyrkistä sivulta kasvoihinsa. Se oli samalla luokalla olevan poika joka on kyllä jo 9v sillä on jäänyt luokalle. Sellainen aika ilkeä poika joka ärsyttää usein yhden toisen myöskin vanhemman pojan kanssa.

Tuo 9v poika joka löi seisoi vain siinä ja hänen vieressään oli heidän luokkalainen tyttö ja he tekivät sen high 5 liikkeen eli läppäsivät toistensa kämmeniä.

Poikani ei tehnyt mitään. Ei yhtikäs mitään! Isku sattui. Kysyin miksi ei sanonut edes että mitä toi oli, lopeta, ei saa. Poika sanoi minulle että ei sanonut mitään sille koska tuntui niin pahalta kun ne kaksi selvästi oli suunnitellut sen ja ovat häntä vastaan. Ei sanonut mitään ettei se löisi lisää.

Luokassa poikani sanoi tapahtuneesta opettajalle ja opettaja sanoi että puhutaan siitä huomenna.

Onko tuo ihan normaalia että joku tulee vain ja lyö?
Takaisinlyöminen ei kuulu poikani tyyliin ja tuo poika on isompi ja vahvempi että kävisi huonosti.

Sitten usein esim. liikkatunnilla pukukopissa tuo iso tai sen kaveri ärsyttää, juoksee vaikka opettajan luokse ja sanoo että poikani olisi haukkunut heitä hirveillä kirosanoilla ja opettaja on vihainen pojalleni ja uskoo näitä vanhempia kiusaajia.
Tuo haukkumisjuttu ei ole minusta niin paha, ärsyttää kyllä jos se vaikuttaa lapsen käytöksen arvosteluun.
Hän on oikeasti sellainen kiltti ja hiljainen lapsi eikä kiroile eikä ärsytä eikä lyö toisia.

Tee rikosilmoitus, tuo ei muuten lopu. Meillä oli aikoinaan kaikenlaista kiusantekoa(opettaja ihan kädetön) ja lopulta kävivät fyysisesti porukalla käsiksi. Kun poliisi puuttui asiaan, loppui touhu siihen. Opettaja tosin kiukutteli siitä vaikka kuinka pitkään, mutta loppuipa kiusaaminen.

Kiitos neuvosta! Hyvä idea. Minä kiehun kun ei saa olla rauhassa koulussa! Ei kellään ole oikeutta hakata siellä toista. Tönimistä tapahtuu kanssa jne.
Ap

Ei ole normaalia, tajuat sen varmaan kyllä itsekin. Opettajan pitää puuttua tuommoiseen heti eikä huomenna. Tuohon pukuhuonejuttuun sinun olisi pitänyt puuttua jo het kättelyssä eikä jäädä ihmettelemään. Ota yhteyttä rehtoriin ja nuorisopoliisiin.

Samaa mieltä, tee rikosilmoitus.

Ole ääni lapsesi puolesta, ole itse esimerkki ettei tommosta pidä hyväksyä! Miten lapsi oppii jos ei vanhemmat näytä mallia??
Miksi vaadit lasta puuttumaan asiaan, kun et itsekään aikuisena puutu??

Tee rikosilmoitus, tuo ei muuten lopu. Meillä oli aikoinaan kaikenlaista kiusantekoa(opettaja ihan kädetön) ja lopulta kävivät fyysisesti porukalla käsiksi. Kun poliisi puuttui asiaan, loppui touhu siihen. Opettaja tosin kiukutteli siitä vaikka kuinka pitkään, mutta loppuipa kiusaaminen.

En nyt ehkä ihan ensimmäisenä lähtisi tekemään rikosilmoitusta?

Kiitos neuvosta! Hyvä idea. Minä kiehun kun ei saa olla rauhassa koulussa! Ei kellään ole oikeutta hakata siellä toista. Tönimistä tapahtuu kanssa jne.
Ap

Ei ole normaalia, että käydään lyömässä muita nyrkillä naamaan. Omien lasteni koulussa kaikenlaisiin epäkohtiin tartutaan napakasti. Epäkohtiin, joita tapahtuu vapaa- ajalla puututaan vanhempien kanssa napakasti. Muksut ei jaksa tehdä typeryyksiä, kun tietävät, että siitä seuraa tuntien kuulustelu ja tapahtumien selvittäminen.

Jollei opettaja ja rehtori ota tapausta tosissaan ja hoida tappelupukarille tuntuvaa rangaistusta niin en pitäisi rikosilmoitusta liioitteluna. Kiusaaminen kouluissa ei lopu jos väkivaltaa hyssytellään.

Tässä nyt ei tiedetä vielä miten koulu on puuttunut tapahtuneeseen. Opettajan kanssa siitä voi varmasti keskustella.
Väkivaltaa, tyhmäilyä tai kiusaamista ei pidä hyssytellä. Ne ovat tilanteita, jotka pitää selvittää alusta loppuun. Oman kokemukseni mukaan tilanne ei ole koskaan ollut ihan niin yksinkertainen kuin mitä oma lapseni on väittänyt sen olevan.

• Tykkää
Reactions: päätön
Mun kaverin poikaa kiusattiin ja kaverin mamma vaani koulun pihalla kun koulu loppui ja veti kiusaajan nurkan taakse. Otti kauluksista kiinni ja kuiskasi että jätät Kallen rauhaan tai sulle käy huonosti! Kiusajaa oli ihan peloissaan ja juoksi pois ja lopetti Kallen kiusaamisen.
Suosittelen. Kukaan ei ollut kai väittänyt sille ikinä vastaan tai kovistellut.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Nää tapaukset ei tosiaan ole aina sitä miltä näyttää. Meillä syntyi vastaava tapahtumaketju, kun mun pojan kaveri oli kertonut äidilleen että poikani löi häntä. Sovittiin koululle palaveri ja toinen äiti oli kutsunut sinne poliisin ja sosialikasvattajan. Siellä sitten tuli ilmi että se toinen poika oli lyönytkin ensin... Eli aika nolo tilanne sille toiselle äidille. Mutta hyvä että asia selvitettiin, mun poika ei ollut kertonut kotona mitään.

• Tykkää
No ei ole normaalia.
Itse käskisin kyllä lyödä takaisinkin, mutta olisi kyllä hyvä, jos saisi poliisin ottamaan yhteyttä. En tiedä, minkä verran he tuollaisiin puuttuvat.
Jos tämä on ensimmäinen kerta, kun koulun kanssa asiasta jutellaan, antaisin heille ensin mahdollisuuden selvittää asian.

Ei todellakaan ole mitään normaalia käytöstä! Mutta valitettavasti tuollaiseksi se on mennyt joissakin kouluissa. Viidakon lait hallitsevat ja ristiriidassa on lapsen oikeus turvalliseen koulupäivään.

Mikä oli opettajan perustelu asian käsittelyn siirtäminen huomiselle päivälle? Ei noin, vaan tilanne käsitellään heti saman päivän aikana! No, vahinko jo tehty mutta varmista huomenna lapseltasi että asia on kaikkien osapuolten kesken käsitelty ja selvitelty. Ja lapsellesi ei saa jäädä turvatonta ja pelokasta oloa.

...ja jos jatkossa moista tilannetta tulee niin antaisin ohjeistukseksi antaa takaisin. Kovemmin.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Käsittämättömän huono opettaja. Ota yhteytettä rehtoriin ja tarvittaessa poliisiin. Ja pistä poika karateeseen tai taekwondoon. Se on hyvää kuntoilua ja oppii puolustamaan itseään.

Ei 7v lasten tappelu koulussa välitunnilla ole mikään poliisiasia. Ainakaan jos ei nyt puhuta jostain todella vakavista jutuista jotka johtavat isompaan loukkaantumiseen.

Sitä paitsi näissä tapauksessa on yleensä sana sanaa vastaan siitä, että kuka tappeluun oli syyllinen tai suurempi syyllinen. Tavallisesti kaikki syyttävät jotakuta toista ja kieltävät oman syyllisyytensä.

Jos tapaus päätyy opettajan setvittäväksi asti, niin eipä opettaja voi oikein mitään tehdä jos todisteita ei ole eikä kukaan aikuinen ole nähnyt tapausta. Ainakaan jos opettaja pitää lähtökohtana sitä, että ns. oikeusturva säilyy ja viattomia ei syytetä.

• Tykkää
Helppoahan se on sanoa että tee takas mutta jos itse on se 7-vuotias poika joka ei ole ennen toisia hakannut ja se ilkeä on päätä pitempi kaksi vuotta vanhempi poika joka hakkaa joka päivä jotakuta niin ei se kovin tasavertaiselta kuulosta.:(
Ei tuollaiset kiusaajat ikäisiään tai isompiaan uskaltaisikaan mennä lätkimään. Aina pienempien kimpussa.

Yhteistyössä