Onko tämä rakkautta? Mitä tekisit tilanteessani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oikeastaan vastaan jo tuohon otsikon ensimmäiseen kysymykseen: Olen rakastanut erästä miestä jo kohta 15 vuoden ajan. Erinäisistä syistä johtuen emme koskaan ole saaneet mahdollisuutta olla parisuhteessa. Olemme joko seurustelleet tahoillamme tms., mutta tunteet ovat olleet aina molemminpuolisia. Suhteemme on luokiteltavissa ehkä ystävyydeksi, johon kuitenkin on toisinaan kuulunut myös intohimoa (suutelu, halailu, seksi, viestittely, tunteiden paljastaminen). Tähän hieman vaikeasti selitettävään suhteeseemme kuuluu myös pettymyksiä toisiimme, loukkaantumista, pahaa mieltä jne. Olemme molemmat hyvin dramaattisia luonteiltamme, ja välillä suuttuneet verisestikin toisillemme ja vähän kuin kostoksikin ajautuneet muiden kumppaneiden luo. Emme siis kuitenkaan ole koskaan seurustelleet, joten emme ole olleet tilivelvollisia toisillemme.

No, tällaisen ihme säätämisen ohella tunteet ovat olleet äärimmäisen vahvat, ja silti olen tällä hetkellä kolmatta vuotta naimisissa ihan toisen miehen kanssa. Tein avioitumispäätöksen hetkessä, jälleen tunnekuohussa kun halusin ehkä jotenkin "näpäyttää" tuota rakkauteni kohdetta. Typerää, lapsellista, äärimmäisen idioottimaista ja hätäistä käytöstä. Tietäähän sen, että ne todelliset tunteet tai rakkaus ei unohdu sillä, että avioituu jonkun toisen kanssa. Ehkä toivoin myös loppua tuolle meidän kissa ja hiiri -leikille, mutta ei... Kaipaan ja rakastan häntä niin paljon.

Ero tuntuu ainoalta oikealta vaihtoehdolta vielä nyt, kun minulla ja aviomiehelläni ei ole yhteisiä lapsia. Ihan jo siitä syystä, että aviomiehenikään ei tarvitsisi elää valheessa. En halua tieten tahtoen satuttaa häntä, vaikka sitä on varmasti vaikea uskoa. :( Toisekseen vain eroamalla pystyisin olemaan rehellinen itselleni, enkä tuhlaisi meidän kummankaan elämää tähän avioliittoon.

Sitä en tiedä, saanko koskaan yhteistä elämää tuon rakkauden kohteeni kanssa, mutta ainakin saisin haaveilla hyvällä omallatunnolla. Olen valmis ottamaan sen riskin, että elän loppuelämäni ilman miestä. Tuntuu vain, ettei sydämeeni mahdu ketään toista. Jos tarinastani sai jotain selvää, kerro, mitä sinä tekisit tilanteessani.

En kaipaa ylimääräisiä haukkumisia, tiedän kyllä virheeni ja kuinka olen tuhlannut nämäkin kolme vuotta aviomieheni elämää. Joskus sitä kuvittelee, että elämä asettuisi uomiinsa kun vähän yrittäisi hämätä... Että itsekin alkaisi uskoa valheisiinsa :/ Typerää, ajattelematonta.

Mulla on ihan sama tilanne yhden naisen kanssa - on ollut jo 7 vuotta. Hän on taas uudessa parisuhteessa, ollut naimisissa jo kahdesti, ja silti olemme palanneet aina yhteen. Erossaolo repii molempia, mutta hänellä ei anna luonne myöten seurustella.
Olen valinnut yksinolon mielummin kuin jonkun kolmannen, täysin syyttömän ja viattoman, ihmisen loukkaamisen.

Eli kuuntele sydäntäsi ja elä oikein.

Ei kukaan tunnekuohussa avioidu, paitsi Las Vegasissa humalassa/huumeissa. Kyllä sanomisen olisi voinut perua ajoissa. En ala haukkumaan sinua, koska toivoit niin. Olen päättänyt puheeni.

[QUOTE="vieras";28049762]Ei kukaan tunnekuohussa avioidu, paitsi Las Vegasissa humalassa/huumeissa. Kyllä sanomisen olisi voinut perua ajoissa. En ala haukkumaan sinua, koska toivoit niin. Olen päättänyt puheeni.[/QUOTE]

Tietynlaista liioittelua, mutta jälkikäteen ajateltuna avioitumispäätös oli tehty tunnekuohuissa. Se olisi pitänyt perua. Harmi vaan, että jossittelu on myös typerää ja tehtyä ei voi muuttaa tekemättömäksi vaikka kuinka niin haluaisi ja toivoisi. Juuri siksi en kaipaa haukkumista, sillä ne haukut eivät muuta tilannetta mihinkään enkä usko, että kellekään aikuiselle ihmiselle tulee toisen ihmisen haukkumisesta oikeasti hyvä mieli. Toki ihan todella halusin naimisiin mieheni kanssa, mutta syyt olivat väärät: halusin unohtaa menneen ja aloittaa uuden elämän, halusin rakastaa. En vain pysty siihen. Ja jos ihan rehellisesti sanon, en myöskään enää halua, kun tiedän, etten pysty päästämään menneestä irti. Olen yrittänyt, voisin ehkä yrittää enemmänkin mutta en vain halua tuhlata siihenkään enempää vuosia.

hui mikä tilanne.
mun mielestä ainutta elämäänsä ei voi elää väärän ihmisen kanssa. kuuntele sydäntäsi, mutta tee se niin että mahdollisimman vähän satuttaisit miestäsi. ja tee se tosiaan ennen kuin teillä on lapsia ja joudut rikkomaan lastenkin perheen.
miehesikin on ansainnut naisen, joka rakastaa todella häntä eikä haikaile kenekään toisen perään.

[QUOTE="vieras";28049788]Tietynlaista liioittelua, mutta jälkikäteen ajateltuna avioitumispäätös oli tehty tunnekuohuissa. Se olisi pitänyt perua. Harmi vaan, että jossittelu on myös typerää ja tehtyä ei voi muuttaa tekemättömäksi vaikka kuinka niin haluaisi ja toivoisi. Toki ihan todella halusin naimisiin mieheni kanssa, mutta syyt olivat väärät: halusin unohtaa menneen ja aloittaa uuden elämän, halusin rakastaa. En vain pysty siihen. Ja jos ihan rehellisesti sanon, en myöskään enää halua, kun tiedän, etten pysty päästämään menneestä irti. Olen yrittänyt, voisin ehkä yrittää enemmänkin mutta en vain halua tuhlata siihenkään enempää vuosia.[/QUOTE]

Mun suuri rakkaus perusteli toista avioliittoaan juuri samoin. Oli ajatellut jo ennen naimisiinmenoa, että tekee elämänsä virheen, mutta meni silti naimisiin ja pari kuukautta häiden jälkeen otti muhun taas yhteyttä ja sanoi, ettei ole voinut mua unohtaa. Mä olen reilu, nytkin hän on parisuhteessa ja mä pysyn poissa tieltä. Haluaisin olla onnellinen ja rakastaa, mutta pitäisi sen toisenkin haluta olla mun kanssani, että suhde onnistuisi.

Kun pelissä on paljon tunteita, niin ei uskalla edes yrittää, koska jos se suhde loppuu, niin se on enemmän kuin pieni kuolema.

En usko, että kukaan haluaa olla suhteessa, jossa kumppani kaipaa toisen luo. En itsekään haluaisi sellaista suhdetta.

Itse te annatte itsenne jäädä kiinni menneisyteen, ettekä elä elämäänne. Jos täällä on yksi elämä, en itse haluasi jäädä kiinni tuollaiseen tunteeseen.
Tuskin noista suhteista mitään tulisi... koska jos se olis sitä itseään, te olisitte olleet yhdessä olosuhteista, tilanteista ja kaikesta ympäristöstä riippumatta. Oli aika, jolloin olisin itsekin ajatellut noin, mutta tajusin, ettei sellanen tunne ainakaan rakkautta ole. Ennemmin se on tietynlaista kemiaa tai intohimoa, mutta rakkaus etsisi keinot olla yhdessä heti eikä kymmenen vuoden päästä.

Minusta tuo on vain lapsellinen ajattelumalli, jolla pilataan omaa ja muiden elämää. Väärin molemmilta osapuolilta tuollanen käytös ja kummallista, kun maailmassa on viisi miljardia ihmistä, niin silti itketään vuosia jonkun perään.

[QUOTE="vieras";28049889]Minusta tuo on vain lapsellinen ajattelumalli, jolla pilataan omaa ja muiden elämää. Väärin molemmilta osapuolilta tuollanen käytös ja kummallista, kun maailmassa on viisi miljardia ihmistä, niin silti itketään vuosia jonkun perään.[/QUOTE]

Sepä se, kun kukaan muu niistä viidestä miljardista ihmisestä ei saa aikaan samanlaisia tuntemuksia, samaa "vaikka kuolen hänen puolestaan" -tunnetta. Mäkin yritin lopettaa sen itkemisen sen "jonkun" perään mutta aika heikoin tuloksin.

[QUOTE="vieras";28049911]Sepä se, kun kukaan muu niistä viidestä miljardista ihmisestä ei saa aikaan samanlaisia tuntemuksia, samaa "vaikka kuolen hänen puolestaan" -tunnetta. Mäkin yritin lopettaa sen itkemisen sen "jonkun" perään mutta aika heikoin tuloksin.[/QUOTE]

Juuri näin. Tota tunnetta ei tajua ennen kuin sen on kokenut.
Kukaan ei ole koskaan saanut mua tuntemaan oloani samanlaiseksi, kenenkään lähellä ei ole ollut yhtä hyvä. Ja mä olen jo melkein 50v, että siitä on hyvä lähteä.

[QUOTE="vieras";28049911]Sepä se, kun kukaan muu niistä viidestä miljardista ihmisestä ei saa aikaan samanlaisia tuntemuksia, samaa "vaikka kuolen hänen puolestaan" -tunnetta. Mäkin yritin lopettaa sen itkemisen sen "jonkun" perään mutta aika heikoin tuloksin.[/QUOTE]

Olet siis tavannut kaikki?
Tuo " rakastan niin että vaikka kuolen hänen puolestaan"-tunne on illuusio, joka karisisi kyllä yhteisten vuosien myötä :)
Saisin selittää näkökantaani vielä huomennakin, etkä ymmärtäisi mitä tarkoitan... mutta ehkä elämänkokemus sen sinulle joskus opettaa.
Olet ilmeisesti tuosta ihmisestä itse rakentanut itsellesi mielikuvan jota rakastat.
Ja faktaa on se, että kestävä parisuhde ei perustu tuon kaltaiselle rakkaudelle :)

[QUOTE="vieras";28049973]Olen kyllä vastaavaa itse kokenut menneisyydessä ja siellä se saa pysyä.
Asian tekee vielä surullisemmaksi tuo ikäsi.[/QUOTE]

Itselläni on takana vähän samanlainen tilanne, enkä päässyt tästä miehestä eroon ajatuksissa vuosienkaan aikana. Tunne oli molemminpuolinen. Ehdin olla tässä välissä jo naimisissakin vuosikausia miehen kanssa, joka tiesi avioituessamme, että kaipaan toisen luo. Silti oltiin naimisissa yli kymmenen vuotta. Nyt olen kuitenkin päässyt tuosta miehestä eroon. Ei minulla ole häntä kohtaan enää mitään tunteita, kirjoiteltiin tuossa pari vuotta sitten facebookissa.

Nyt minulla on sellainen tilanne, että olen joutunut hiljattain vähän pakosta eroamaan uudesta miehestä, koska hän ei halua parisuhdetta. Rakastaa kyllä, kuten minäkin. Nähdään ja nautitaan toisistamme yhä edelleen. Kuitenkin olen yrittänyt päästä tästä suhteesta yli ja deittailla muita, muttamutta...kukaan ei sytytä minua niin kuin tämä ihana mies. Ei lähellekään. Se tunne vaan on järkyttävän intensiivistä, kun sellaisen ihmisen tapaa.

Ja ikää on vähän päälle 40 vuotta, eli en ihan teini ole enää itsekään.

Teidän suhteenne voi onnistua, mutta yhtä hyvin voi olla onnistumatta. Minun mielestäni tuo on silkkaa peliä, kun ette ole oikeasti menneet yhteen tunteistanne huolimatta. Jokin tuossa mättää, kun kumpikaan ei ole tähän mennessä sanonut toiselle, että jätetään kumppanimme ja ollaan ikuisesti yhdessä. Ehkä tiedätte jo valmiiksi, että siitä ei tulisi mitään intohimoisten luonteidenne takia? Meinaan että jos pitää kostaa toiselle ja pistää välitkin poikki, vaikka ei edes seurustella, niin aikamoista ylidramatiikka teidän suhteessanne on ja sellainen on tosi kuluttavaa pitkän päälle.

Kuten jo sanoin, en ole itsekään laisinkaan varma, tulisiko minun ja tuon rakkauden kohteeni yhteiselosta mitään. Syntyisikö suhdetta, syntyisikö mitään vakavampaa. Mutta olennaisinta asiassa on se, että olemalla sitten vaikka yksin olisin ainakin rehellinen itselleni (ja muille).

Joku puhui siitä, että ehkä elämänkokemus auttaa. En tiedä että missä vaiheessa voi sitten puhua elämänkokemuksesta... Olen kuitenkin jo aikuinen ihminen (35v), ja kokenut elämässäni yhtä sun toista. Olen ollut monien miesten kanssa parisuhteessa, kokenut yhden yön juttuja, ollut vakavissani ja leikkinyt, pettynyt ja saanut joitakuita pettymään jne., enkä koskaan kenenkään kanssa ole tuntenut mitään, mitä koen tuota rakkaudenkohdettani kohtaan. Esimerkiksi nykyistä miestäni rakastan, mutta en sillä tavalla, miten itse määrittelen rakkauden. Rakkaus on toki muutakin kuin intohimo, mutta kaipaan sellaista rakkautta, jossa oikeasti tunnen eläväni ja tunnen että toisen menettäminen olisi maailmanloppu. Tätä on todella, todella vaikea selittää. En osaa kiintyä ihmisiin, paitsi tuohon yhteen.

Ette nimittäisi tätä rakkaudeksi - miksi sitten? Kertokaa, mitä tämä sitten on?

Ehkä olen jämähtänyt jonnekin väärälle tasolle ihmissuhdeajatuksissani, ehkä minussa on jokin vika. Niin tai näin, elämä tällaisenaan on yhtä helvettiä. Jos olisin yksin (ja vaikka pysyisin sitten yksin), olisi kuitenkin aina se mahdollisuus, että VOISIN saada yhteisen elämän rakkauteni kohteen kanssa. Ehkä tällä luonteella ei sitten ole edellytyksiä pitkään, tasaiseen ja onnelliseen parisuhteeseen. Ehkä en tarvitsekaan sellaista parisuhdetta ollakseni onnellinen.

Eroaisin ja hakisin terapia-apua riippuvuuteen.

Onko se riippuvuutta, ettei pysty unohtamaan jotain ihmistä? Että rakastaa häntä, eikä näin ollen kykene saamaan "tyydytystä" kenestäkään muusta?

Olen kuitenkin yrittänyt mennä eteenpäin eli ainakaan en ole jäänyt roikkumaan ja vellomaan murheeseen ja unelmiin (tai no unelmiini kyllä, mutta tiedostaen pyrkinyt elämässä eteenpäin, päässytkin mutta tajunnut ettei kaikki ole niin helppoa). En tiedä, korjaantuisiko tilanne ja tasaantuisivatko tunteeni, jos kortit tulisi katsottua loppuun asti eli jos edes kokeilisin suhdetta tuon miehen kanssa mikäli se enää olisi mahdollistakaan.

[QUOTE="vieras";28050334]Kuten jo sanoin, en ole itsekään laisinkaan varma, tulisiko minun ja tuon rakkauden kohteeni yhteiselosta mitään. Syntyisikö suhdetta, syntyisikö mitään vakavampaa. Mutta olennaisinta asiassa on se, että olemalla sitten vaikka yksin olisin ainakin rehellinen itselleni (ja muille).

Joku puhui siitä, että ehkä elämänkokemus auttaa. En tiedä että missä vaiheessa voi sitten puhua elämänkokemuksesta... Olen kuitenkin jo aikuinen ihminen (35v), ja kokenut elämässäni yhtä sun toista. Olen ollut monien miesten kanssa parisuhteessa, kokenut yhden yön juttuja, ollut vakavissani ja leikkinyt, pettynyt ja saanut joitakuita pettymään jne., enkä koskaan kenenkään kanssa ole tuntenut mitään, mitä koen tuota rakkaudenkohdettani kohtaan. Esimerkiksi nykyistä miestäni rakastan, mutta en sillä tavalla, miten itse määrittelen rakkauden. Rakkaus on toki muutakin kuin intohimo, mutta kaipaan sellaista rakkautta, jossa oikeasti tunnen eläväni ja tunnen että toisen menettäminen olisi maailmanloppu. Tätä on todella, todella vaikea selittää. En osaa kiintyä ihmisiin, paitsi tuohon yhteen.

Ette nimittäisi tätä rakkaudeksi - miksi sitten? Kertokaa, mitä tämä sitten on?

Ehkä olen jämähtänyt jonnekin väärälle tasolle ihmissuhdeajatuksissani, ehkä minussa on jokin vika. Niin tai näin, elämä tällaisenaan on yhtä helvettiä. Jos olisin yksin (ja vaikka pysyisin sitten yksin), olisi kuitenkin aina se mahdollisuus, että VOISIN saada yhteisen elämän rakkauteni kohteen kanssa. Ehkä tällä luonteella ei sitten ole edellytyksiä pitkään, tasaiseen ja onnelliseen parisuhteeseen. Ehkä en tarvitsekaan sellaista parisuhdetta ollakseni onnellinen.[/QUOTE]

Justhan sulle sanottiin. Peliä ja pelleilyä.

Ei voi tuntea rakkautta ihmistä kohtaan jonka kanssa ei elä. Tuo on ihastusta, siksi se ei ole rakkautta.

Rakkautta on se, kun tuntee sen toisen ärsyttävimmätkin puolet, sitoutuu silti, ja rakastaa.

Jotain teinipissisilluusiota tuo on, IRL doesn't exist, ikä 35 - surullista.

[QUOTE="vieras";28050358]Onko se riippuvuutta, ettei pysty unohtamaan jotain ihmistä? Että rakastaa häntä, eikä näin ollen kykene saamaan "tyydytystä" kenestäkään muusta?

Olen kuitenkin yrittänyt mennä eteenpäin eli ainakaan en ole jäänyt roikkumaan ja vellomaan murheeseen ja unelmiin (tai no unelmiini kyllä, mutta tiedostaen pyrkinyt elämässä eteenpäin, päässytkin mutta tajunnut ettei kaikki ole niin helppoa). En tiedä, korjaantuisiko tilanne ja tasaantuisivatko tunteeni, jos kortit tulisi katsottua loppuun asti eli jos edes kokeilisin suhdetta tuon miehen kanssa mikäli se enää olisi mahdollistakaan.[/QUOTE]

On se.

Ei voi tuntea rakkautta ihmistä kohtaan jonka kanssa ei elä. Tuo on ihastusta, siksi se ei ole rakkautta.

Rakkautta on se, kun tuntee sen toisen ärsyttävimmätkin puolet, sitoutuu silti, ja rakastaa.

Jotain teinipissisilluusiota tuo on, IRL doesn't exist, ikä 35 - surullista.

Näin on, ja riippuvainen ihminen jää kiinni vaikka haikailuun.
Jotain romanttista soopaahan tuossa yritetään ajatuksissa kehitellä ja tilanne todellisuudessa on aivan muuta. Todellisella rakkaudella ei ole esteitä. Teillä ei muuta näytä olevankaan.

[QUOTE="vieras";28050358]Onko se riippuvuutta, ettei pysty unohtamaan jotain ihmistä? Että rakastaa häntä, eikä näin ollen kykene saamaan "tyydytystä" kenestäkään muusta?

Olen kuitenkin yrittänyt mennä eteenpäin eli ainakaan en ole jäänyt roikkumaan ja vellomaan murheeseen ja unelmiin (tai no unelmiini kyllä, mutta tiedostaen pyrkinyt elämässä eteenpäin, päässytkin mutta tajunnut ettei kaikki ole niin helppoa). En tiedä, korjaantuisiko tilanne ja tasaantuisivatko tunteeni, jos kortit tulisi katsottua loppuun asti eli jos edes kokeilisin suhdetta tuon miehen kanssa mikäli se enää olisi mahdollistakaan.[/QUOTE]

Tunnetason stockholm syndrome. Et ees anna itelles mahista olla rakastettu oikeassa elämässä, kun kietoudut fantasiaan jostakusta saavuttamattomasta.

Yhteistyössä