Onko tämä teidän mielestä ihan ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä ymmärtäisin jos kyse olisi jostain perusruoka-aineesta tai pääruuasta. Mutta juusto???? Hei oikeesti. Varsinkin jos vanhemmat on sanoneet että se on ihan ok jättää pois, olkoot ilman sitten ellei kerran kelpaa. Eikä mitään sellasta että tilalle vaadittaisiin luomukasvatettua rosvopaistia. Ei kai kukaan pakota lasta syömään vaikka silliä joka päivä ellei se siitä tykkää.

Nojoo kyllä minustakin kuulostaa typerältä että joka päivä on pakko syödä puolikas siivu. Etenkin kun itsekään en juustoa syö (muuta kuin sulatettuna esim. leivän tai pitsan päällä, ja raejuustoa. Ja joskus harvoin kun tulee huoltoasemalta ostettua täytetty leipä missä on juustoa, niin syön sen kyllä), ja ihan terve nuori minusta on kasvanut. Tottakai munkin sitä käskettiin välillä pienen pieni pala maistaa samalla kun muu perhe söi (ja varmasti osaksi kiitos pikkusiskoni, joka varmasti on ollu suunnilleen kannustamassa että "syö, syö, syö...", koska itse pitää juustosta :D:D). Mutta päivähoidossa sitä ei ollut pakko leivänpäälle ottaa.
Eikä mun ja siskoni ollut myöskään pakko juoda maitoa, vaan me saatiin vettä, ja kaikki hoitolapsetkin tiesi että "noi ei juo maitoa kun ne ei tykkää, mutta koska mulla ei ole sen kanssa mitään ongelmaa ja maito on terveellist, niin juon sitä" (tai no en ainakaan muista että asian kanssa olis ollu jotain ongelmaa). Meillä sitten vaan huolehdittiin kotona muuten kalsiumin saannista (ja nykyään pystyn juomaan maitoa jos on pakko ja ehkä kerran kolmessa vuodessa "muuten vaan", ilman että tulee suurempaa ällötys-oloa. Ja teen/kaakaon/murojen kanssa on aina mennyt).

Sitäpaitsi juusto on loppujen lopuksi aika turha lisuke (siis ei pakollista syötävää). (Ja meillä sitä ei ainakaan kouluissa tarjotan kuin ehkä kerran vuodessa. Ttarhoista en oikeastaan tiedä jos siellä on esim. aamupalalla, mutta samasta paikasta sinne tulee ruoka. Ja virallisen linjan mukaan asia olisi pitänyt perustella sillä liian rasvaista - "mantralla" (no siis mun mielestä meijän ope ainaki luki jostain lapusta ne jutut), mutta kyllähän se oikeakin syy sieltä paljastui: pitää säästää).

Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti ja äiti;24034844:
Mä en missään vaiheessa ole ollut sitä mieltä, että tää on ok. Olen koko ajan sanonu, ettei ole. Maistaminen silloin ttällöin ja pakottaminen syömään on eri asioita. Mä en voi sietää pakottamista ja meidän päiväkodissa sitä ei todellakaan tehdä. Meillä leivänpäälliset on vapaaehtoisia. Pääruokia maistetaan, mutta maistiaiset on tosi pieniä. Jos oikeasti on esim. niin, että lapsi syö kaikkea, mutta joku yks ruoka aiheuttaa oksennusrefleksin, on maistamisestakin luovuttu. Ja kuten jo aiemmin tuolla sanoin, ikinä ei ole tullut ongelmia lapsille selittää näitä asioita. Mutta olen sitä mieltä, että ei voi sanella päiväkotiin, miten siellä toimitaan. Siellä on omat kasvatuskäytännöt jne. ja joka perheelle ja lapselle ne ei voi olla omanlaisensa. Se on yhteisö, jossa lapsia kasvatetaan osana ryhmää, ei jokaista nicopetteri-kullannuppua sillä lailla, kun se perhe haluaa. Kasvatuskumppanuus molemmin puolin vaatii sitä, että keskustellaan ja perustellaan näkemyksiä. Ei heti kannata nostaa kamalaa meteliä ja vaatia ja soittaa johtajalle. Sitten toki, jos asiat ei etene, ja selkeästi toimitaan väärin.

Mun mielestä maistamiseen kannustaminen on ok, mutta ei saisi pakottaa, jos lapsi ei millään halua maistaa. Usein lapsi on päiväkodissa maistanut samaa ruoka-ainetta jo useita kertoja, jolloin jo huomaa, pitääkö lapsi siitä vai ei.

Yhteistyössä