Mä en missään vaiheessa ole ollut sitä mieltä, että tää on ok. Olen koko ajan sanonu, ettei ole. Maistaminen silloin ttällöin ja pakottaminen syömään on eri asioita. Mä en voi sietää pakottamista ja meidän päiväkodissa sitä ei todellakaan tehdä. Meillä leivänpäälliset on vapaaehtoisia. Pääruokia maistetaan, mutta maistiaiset on tosi pieniä. Jos oikeasti on esim. niin, että lapsi syö kaikkea, mutta joku yks ruoka aiheuttaa oksennusrefleksin, on maistamisestakin luovuttu. Ja kuten jo aiemmin tuolla sanoin, ikinä ei ole tullut ongelmia lapsille selittää näitä asioita. Mutta olen sitä mieltä, että ei voi sanella päiväkotiin, miten siellä toimitaan. Siellä on omat kasvatuskäytännöt jne. ja joka perheelle ja lapselle ne ei voi olla omanlaisensa. Se on yhteisö, jossa lapsia kasvatetaan osana ryhmää, ei jokaista nicopetteri-kullannuppua sillä lailla, kun se perhe haluaa. Kasvatuskumppanuus molemmin puolin vaatii sitä, että keskustellaan ja perustellaan näkemyksiä. Ei heti kannata nostaa kamalaa meteliä ja vaatia ja soittaa johtajalle. Sitten toki, jos asiat ei etene, ja selkeästi toimitaan väärin.