Onko tapani väärä vai patistaako lasta kuitenkin enemmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Eli ongelma on edelleen se, ettei lapsi halua tehdä läksyjä.

Noh pikku pakolla olen hänet kuitenkin ne komentanut tekemään ja lapsi malttaa jonkin aikaa läksyjä tehdäkin, tosin melko hutaisemalla. Ja usein sitten joku pikku tehtävä kuitenkin jää tekemättä. Esim; numeroita pitäisi tehdä 3 riviä ja lapsi tekee yhden rivin. Mutta kerta läksyjen tekeminen on lapselle niin vastenmielinen juttu, niin olen antanut hänen tehdä sen yhden rivin numeroita ja loput ovat saaneet jäädä tekemättä. Kun kuitenkin näen, että kyllä lapsi numeroita osaa jotenkuten omalla tyylillään tehdä ja muutenkin hän minusta hallitsee ihan ok matematiikkaan liittyvät asiat. Lapsi on nyt siis ekalla luokalla.

Samoiten tuskaa lapselle tuottaa pienten tekstikirjaimien tekeminen ja väritystehtävät.

no sitä lapsesi kynän käyttöä kannattaisi harjoitella jollain lapselle mieluisella tavalla. kuulostaa siltä että käden motoriikasta kiikastaa.. tykkäisikö piirtää tai värittää tai tehdä jotain muita tehtäviä?
entä jos kerta kaikkiaan istut vieressä niin kauan että läksyjen teko alkaa sujua. otat vaikka lehden siihen itsellesi niin ei tule 'hengitettyä niskaan', auttaisko se lapsen keskittymistä vai hermostuisko vaan liikaa?

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Tietenkin kaikki läksyt mitä on annettu tehdään. Koitas motivoida jotenkin. Vaikka jokaisen tehdyn rivin jälkeen saa pari suklaarusinaa palkaksi tai tarroja ja niistä isomman palkinnon.

Mutta kun lapsi ei vain tee läksyjä kuin tietyn määrän, niin miten saada hänet jatkamaan loppuun asti? Kun lapsi saa tarpeekseen läksyistä, niin hän vain palaa lattialle legojensa keskelle leikkimään, eikä millään maanittelulla tai houkuttelulla saa häntä palaamaan takaisin koulupöydän ääreen läksyjä tekemään. Hän vain karjuu ja raivoaa takaisin eikä usko puhetta - ei millään.

Mieskin on sitä mieltä, että ei heti koulusta tultua läksyjä pidä tehdäkään. Vaan ensin lapsen on annettava leikkiä ja rentoutua noin 2-3 tuntia ja sitten vasta tehdään läksyt. Näin lapsi voi kerrata läksyjä tekiessään, että mitä on jäänyt tunneilta mieleen ja mitä on tänään opittu ja tehty koulussa.

on väärä. Läksyt on tehtävä huvittu tai ei. Kaivat itse kuoppaa lapsellesi, joka ei opi tekemään läksyjä ja hoitamaan asioitaan huolellisesti ja kunnolla, sitten kun ongelmat oikeasti alkavat, niin kipaise katsomaan peiliin.

Peesi. Tapasi todellakin on väärä. Opettajat odottavat lasten tekevän kaikki annetut läksyt ja tekemättömistä varmasti tullaan jossakin vaiheessa rankaisemaan, mikäli opettaja vain huomaa ne. Mutta tuotakin merkittävämpi ongelma on se asenne, jonka lapsesi oppii läksyjä kohtaan.

Samalla tapaa toimit, kun pyydät lasta keräämään lelunsa, siistimään jälkensä, syömään ruokansa, lopettamaan kiljumisensa, tulemaan sisälle, menemään autoon, pukemaan päälleen...

Eli asetat rajat ja pidät ne, et lipsu.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24513335:
Mutta kun lapsi ei vain tee läksyjä kuin tietyn määrän, niin miten saada hänet jatkamaan loppuun asti? Kun lapsi saa tarpeekseen läksyistä, niin hän vain palaa lattialle legojensa keskelle leikkimään, eikä millään maanittelulla tai houkuttelulla saa häntä palaamaan takaisin koulupöydän ääreen läksyjä tekemään. Hän vain karjuu ja raivoaa takaisin eikä usko puhetta - ei millään.

Mieskin on sitä mieltä, että ei heti koulusta tultua läksyjä pidä tehdäkään. Vaan ensin lapsen on annettava leikkiä ja rentoutua noin 2-3 tuntia ja sitten vasta tehdään läksyt. Näin lapsi voi kerrata läksyjä tekiessään, että mitä on jäänyt tunneilta mieleen ja mitä on tänään opittu ja tehty koulussa.

Lapsi voi kotiin tultuaan syödä välipalan ja samalla voitte vaihtaa kuulumisia. Sitten on läksyjen vuoro. 2-3 tunnin kuluttua on pieni koululainen yleensä jo liian väsynyt tekemään läksyjä. Läksykirjojen äärestä ei nousta ennenkö läksyt on tehty. Jos karkaa Ota legot pois, anna rangaistuksia tai nosta takaisin pöydän ääreen. Istu vieressä ja vahdi. Teillä taitaa kuri olla vähän kateissa. Kyllä meilläkin vastaan väittää ja huutaakin jos on väsynyt, mutta tekee kuitenkin niin kun sanotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24513335:

kasaat ne legot pois ja nostat kaapinpäälle tms. sitten otat lasta kädestä kiinni ja talutat siihen pöytään. ja istut vieressä niinkauan kuin on tarvis. ei mitään maanittelua tai raivoamista. teot puhukoot puolestaan jos ei sana kuulu

Hyviä neuvoja olette antaneet - kiitokset!! Mutta silti harmittaa, kun lapsi on niin jästipää, ettei millään tahdo uskoa mitä hänelle sanotaan tai mitä hänen toivotaan tekevän. Usein sitten pitää hermostua kunnolla ja sitten lapsi vasta jotenkuten uskoo. Tai sitten kun komentaa jotain tekemään, niin lapsi alkaa ladella uhkauksia tyyliin, "minä räjäytän tämän kodin dynamiitilla" tai "äiti saa rakentaa tämän legon kuntoon, häh häh hää".

"vieras", lapsi ei ole ikänä kerännyt lelujaan, vaikka on kuinka pyytänyt - komentanut ja maanitellut. Aina minä (äiti) saan ne kerätä, jos haluan, että paikat pysyvät suht' kunnossa. Varsikin silloin jos on sukulaisia tulossa kyläilemään. Pääsääntöisesti kuitenkin lapsen huone on sikinsokin sekaisin legoista ja legon ohjelehtisistä. Ajattelen, että jos lapsi haluaa leikkiä sekaisessa huoneessaan, niin siitä vain, sehän on lapsen oma huone. En minä jaksa jatkuvasti raivata ja järjestellä huonetta, kun se on kuitenkin hetkessä sekaisin jälleen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24513457:
"vieras", lapsi ei ole ikänä kerännyt lelujaan, vaikka on kuinka pyytänyt - komentanut ja maanitellut. Aina minä (äiti) saan ne kerätä, jos haluan, että paikat pysyvät suht' kunnossa. Varsikin silloin jos on sukulaisia tulossa kyläilemään. Pääsääntöisesti kuitenkin lapsen huone on sikinsokin sekaisin legoista ja legon ohjelehtisistä. Ajattelen, että jos lapsi haluaa leikkiä sekaisessa huoneessaan, niin siitä vain, sehän on lapsen oma huone. En minä jaksa jatkuvasti raivata ja järjestellä huonetta, kun se on kuitenkin hetkessä sekaisin jälleen.

:D Meillä on kotona sellainen periaate, että jos mä joudun siivoamaan leluja, niin ne on sitten mun sen jälkeen. :rolleyes: kyllä kummasti lisää lasten halukkuutta siivota. Kerran oon takavarikoinut joka ikisen esineen niiden huoneesta.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
kuulostaa todellakin siltä, että kasvatatte sellaisella tyylillä, että lapsenne ei aikuisena tule pärjäämään. Jos ei lapsena jo opi tekemään asioita ihan jo senkin vuoksi, että ne pitää tehdä vaikka ei huvittaisikaan, niin aikuisena hän jättää koulut kesken, ei mene töihin (kun nyt ei huvittanut aamulla nousta) ym Lapsuuteen kuuluu oppia tekemään läksytkin vaikka ei niin huvittaisi, eikä niitä kannata opettaa edes lahjomalla tekemään.

Mieluummin siis, jos kerran ei suostu legojansa keräämään. Niin sanot ronskisti, että jos hän ei niitä kerää niin sinä kerään ja viet ne roskikseen (pois). Kun kerran on menettänyt jotain niin oppii kyllä jatkossa pitämään huolta leluistaan

miksi ostat lapselle legoja lisää, jos hän ei huolehdi aiemmin saaduistakaan??.

Eikös tuo ole juurikin sitä "curlingvanhemmuutta" mistä nykyään puhutaan, että ei komenneta lasta kunnolla, vaan annetaan tehdä mitä lystää. Ei ole lapsen asia päättää, tehdäänkö läksyt tai siivotaanko huone. Et voi antaa 7-vuotiaan päättää, miten elämää eletään. Sitten kun hän on aikuinen, hän saa ihan rauhassa jättää oman huoneensa siivoamatta - mutta miten hän oppii, kuinka mukavaa on asua siistissä ympäristössä, jos hän ei ole ikinä asunut siistissä huoneessa. Kasvatat nyt laiskaa ihmistä, joka jättää kaikki velvollisuutensa hoitamatta, koska ei ole ikinä oppinut sen vertaa kurinalaisuutta, että jaksaisi edes kotiläksynsä tehdä loppuun.

kasaat ne legot pois ja nostat kaapinpäälle tms. sitten otat lasta kädestä kiinni ja talutat siihen pöytään. ja istut vieressä niinkauan kuin on tarvis. ei mitään maanittelua tai raivoamista. teot puhukoot puolestaan jos ei sana kuulu

Juurikin nän. Mä väittäisin, että suurimman osan lapsista voi kasvattaa ilman huutamista ja marisemista/maanittelua. Kun lapsi näkee, että hänen teoillaan on seurauksia, niin hän toimii niin kuin vanhemmat toivovat. Onhan se sentään vähän hassua, että lapsella on oikeasti mahdollisuus valita sen välillä, että tekeekö hän läksyjä vai rakentaako legoja.

Kyllä ne kaikki läksyt on syytä tehdä. Mutta ei niitä välttämättä tarvitse heti koulusta kotiin tultua tehdä, etsikää sopiva ajankohta, mikä tuntuu parhaalta ne tehdä. Tietyt rutiinit käyttöön.

juttele lapsen opelle, minusta vaikuttaa että lapsi ei ole koulukypsä..

tietty läksyt pitää tehdä mutta millaisen oppimisen maun lapsi saa ensimetreillään, kuria älä kovenna vaan opeta vastuuseen muuta kautta, ohjaamalla oikeaan...ei pakottamalla, vaan löytämällä oman vastuun kantamisen taidon ja mitä hyvää tai pahaa tekemisistä seuraa, muuta kuin äidin vihat tai suklaarusinat, kenen läksyjä ne ovat?

Talossanne on nyt valta lapsella.

Jos hän legot levittää, niin hän ne kerää. Jos ei kerää, niin siitä seuraus.
Selvästikään mitään seurausta ei ole aikaisemmin tullut, kun kerta ei kerää niitä. Hänellä on vaihtoehto että äiti kerää, niin tietenkään hän ei itse kerää kun tarpeeksi vitkastelemalla äiti kerää ne hänen puolestaan.

Läksyt on tehtävä. Joka rivi.
Ehdottaisin että koulusta tultua välipalatauko ja tarvittaessa lepohetki sohvalla, sitten läksyt. Ja vasta kun läksyt on kokonaan tehty ja näytetty äidille että kaikki kolme riviä on hoidettu, niin sitten pääsee leikkimään.

Ja jos legoja ei kerää, niin ilmoita että jos ne jätetään sinulle kerättäväksi, niin sinä keräät ne säkkiin ja viet kellariin kahdeksi viikoksi. Toteuta mitä sanot ja pidä pintasi siihen kahteen viikkoon asti. Kyllä se lapsi ennemmin tai myöhemmin hoksaa että jos leluilla aikoo leikkiä niin ne pitää myös kerätä - tai ne päätyvät kellariin. Tai ulkovarastoon, tai autonkonttiin tms.

Yhteistyössä