Onko tässä tilanteessa mitään tehtävissä...? Tuntuu niin toivottomalta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Hmmm... mitenköhän tilanteen selostaisin, että saisitte parhaiten selville mitä tarkoitan. Haen apua ja neuvoja tähän tilanteeseen... jos tässä nyt on jotain tehtävissä.

Isäni on ollut jo pitkään masentunut, eikä tilannetta ainakaan parantanut äitini kuolema. Tästä on tosin aikaa jo useampi vuosi. Äidin eläessä isä eli osittain "vapaata" elämää, äiti hoiti ns. kaiken. Äidin kuoleman jälkeen isä "heräsi" ja alkoi ottaa vastuuta teoistaan ja elämästään mutta nyt... nyt on taas mennyt kaikki alamäkeen. Jätti työpaikkansakin ja ei saa mistään rahaa tällä hetkellä. Alkoholia kuluu paljon.

Nykytilanne on se, että isä asuu omakotitalossa yksin. Ei hoida itseään eikä taloa. Toisinaan käy pesullakin vain kerran viikkoon ja siten haisee pahalle. Vaatteita pesee jos ne näyttävät likaisilta... mm. kylpytakkia tai pyyhettä ei tarvitse pestä _ikinä_, koska ne ei hänen mielestään näytä likaiselta (ainakin haisee kyllä)... vaikka minun silmään on valkea pyyhekin lähes keltaisen ruskea. Mutta kun tästä hänelle mainitsin, niin isäni vain sanoi, että eihän pyyhe voi likaantua kun siihen puhdas iho pyyhitään... Ei siivoa lähes koskaan, joskus saattaa imuroida enimmät hiekat yms. lattioilta. Petivaatteet ovat suoraan sanottuna paskaa täynnä... joskus tosiaan jopa sitä itseäänkin, useimmiten hiekkaa, jopa oksennustakin löytyy pedistä ja ties mitä. Vaihtaa ne vain pari kertaa vuodessa, jos joku toinen ei sitä tee hänen puolestaan. Hänellä on muutamia sairauksia, lääkehoitoa vaativia... mutta en ole aivan varma ottaako lääkkeitään aina ihan oikein. Ottaa jos muistaa ottaa. Nämä vain muutamia esimerkkejä tilanteesta.

Taloa ei hoida mitenkään. Jo äidin eläessä äiti joutui tekemään kaikki, jopa ns. miesten työt, ja nyt isä ei sitten tee sitäkään vähää. Minä ja muutama muu sukulainen käymme siivoamassa satunnaisesti. Mutta mitään remontteja ei ole tehnyt vuosikausiin. Putki kuulemma vuotaa jossain, mutta ei sillä väliä... antaa olla. Vettä tulee hanasta vain tippa kerrallaan, mutta antaa senkin olla... vesivahinko voi olla kylpyhuoneessa, kun haisee homeelle... tapetit repsottaa, lattiat on huonossa kunnossa, katto pitäisi uusia, vähän jo vuotaakin toisinaan... antaa vaan olla... nurmikkoa ei ole ajettu, se kasvaa niittynä eikä sillä väliä... polttopuita ei ole tehnyt tulevaksi talveksi...

Ja sekin vielä, että huomasin hänelle tulleen perintäyhtiöistä ja ulosotosta kirjeitä kun ei ole maksanut laskujaan. Sähkölasku oli mennyt perintään (näin kun oli pöydällä avattuna) ja ulosotosta oli tullut avaamaton kirje, enkä voinut avata sitä.

Tuntuu niin huolestuttavalta koko tilanne. Isä ei välitä mistään mitään. Kotia ei tarvitse korjata, itseään ei tarvitse hoitaa... ei huvita, ei kiinnosta, antaa olla. Siihen kai hän luottaa, että toiset tekee kaiken hänen puolestaan. (Ja jos joku jotain tekee, niin ei sitä arvosta vaan ehkä saattaa jopa haukuilla palkita...)

Mitä tässä on tehtävissä, vai onko yhtään mitään? Aikuisesta miehestä kuitenkin kyse.

Tiedän miltä sinusta tuntuu.

Voin sanoa että voit upottaa elämästäsi vuosia joita ei koskaan saa takaisin hoitamaan ihmistä joka ei välttämättä halua tai kykene parantumaan. Jos kuitenkin haluat tehdä jotain ja yrittää hoitaa aikuista ihmistä, kokeile seuraavia juttuja:

1) Koeta saada hänet innostumaan esim. nettideittailusta tai tsättäilystä, koeta saada hänet edes jonkinlaiseen kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa, netissä tai muuten.
2) Ehdottele hänelle harrastuksia, mitä tahansa. Masennuksen paras hoitokeino on "diversion," eli ajatusten vieminen muualle, ja kotona maatessa on mahdoton ajatella muuta kuin omaa ahdinkoaan.
3) Koeta kestää, ja ymmärrä, että masennus lähtee aina ihmisestä itsestään ja lähipiiri voi ainoastaan tukea. Se tuki on vapaaehtoista, ja se vie energiaa lähipiiriltä ja altistaa heidätkin masentuneisuudelle, eli tiedä milloin kannattaa vain toivoa ja jättää lähihoito pois.
*Jokeri*) Ehdota hänelle suoraan että hakeutuu apuun koska kaikki ovat huolissaan hänestä.

Itse lopetin vuosia sitten lähisukulaisten perään huolimisen ja olen ollut huomattavasti terveempi siitä lähtien.

Jos ei hoida itseään ja raha-asioita ja koti on rempallaan, kannattaa ottaa yhteyttä maistraattiin edunvalvojan määräämiseksi. Ei selvästikään osaa pitää itsestään huolta.

Ainakin raha-asiat on syytä saada edunvalvojan hoidettavaksi. Ota siis yhteyttä maistraattiin ja laita se pyörä pyörimään.

Ota myös yhteyttä isäsi asuinkunnan kotihoitoon ja pyydä sieltä arviointikäynti yms tarpeellinen, että isäsi tilanne saadaan hoidettua.

Tiedän miltä sinusta tuntuu.

Voin sanoa että voit upottaa elämästäsi vuosia joita ei koskaan saa takaisin hoitamaan ihmistä joka ei välttämättä halua tai kykene parantumaan. Jos kuitenkin haluat tehdä jotain ja yrittää hoitaa aikuista ihmistä, kokeile seuraavia juttuja:

1) Koeta saada hänet innostumaan esim. nettideittailusta tai tsättäilystä, koeta saada hänet edes jonkinlaiseen kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa, netissä tai muuten.
2) Ehdottele hänelle harrastuksia, mitä tahansa. Masennuksen paras hoitokeino on "diversion," eli ajatusten vieminen muualle, ja kotona maatessa on mahdoton ajatella muuta kuin omaa ahdinkoaan.
3) Koeta kestää, ja ymmärrä, että masennus lähtee aina ihmisestä itsestään ja lähipiiri voi ainoastaan tukea. Se tuki on vapaaehtoista, ja se vie energiaa lähipiiriltä ja altistaa heidätkin masentuneisuudelle, eli tiedä milloin kannattaa vain toivoa ja jättää lähihoito pois.
*Jokeri*) Ehdota hänelle suoraan että hakeutuu apuun koska kaikki ovat huolissaan hänestä.

Itse lopetin vuosia sitten lähisukulaisten perään huolimisen ja olen ollut huomattavasti terveempi siitä lähtien.

Kiitos vinkeistä. Aika monia olenkin jo testannut...

Olen ehdottanut harrastuksia, mutta vastaus on aina "ei kiinnosta". Olen ehdottanut, että käy kyläilemässä sukulaisissa ja ystävien luona mutta ei kiinnosta. Ei siis tee mitään eikä käy missään. On aina yksin kotona.

Ehdotin, että lähdetään matkalle kun puhui aiemmin että haluaa matkustella... mutta ei, ei kiinnosta, eikä ole nyt rahaakaan kun otti lopputilin.

Ja vielä: olen sanonut suoraan, että hae apua. Hänellä onkin masennuslääkitys mutta en tiedä syökö lääkkeitä... olen ehdottanu AA-kerhoa, mutta ei halua sinne. Myöntää olevansa alkoholisti mutta ei halua apua.

Niin vaikeaa... :( Lapseni haluaisivat käydä ainoan ukkinsa luona mutta mitenkäs sinne menet, kun tilanne on tämä. :(

Jos ei hoida itseään ja raha-asioita ja koti on rempallaan, kannattaa ottaa yhteyttä maistraattiin edunvalvojan määräämiseksi. Ei selvästikään osaa pitää itsestään huolta.

OSAA mutta ei jaksa eikä halua eikä kiinnosta... se on se ongelma. Ei ole väliä onko kaikki ok vai eikö... ei ole väliä onko itse tai koti missä kunnossa... niin aina sanookin, että "ihan sama, ei väliä".

Jos alkaisin edunvalvojaa hankkimaan, niin siinä menis välit ja kaikki. Ei onnistu.

[QUOTE="yks";30190477]Se ettei kiinnosta on varmaan masennuksen oire?

JOs laskuja jää maksamatta, niin kyllä jokin taho kiinnostuu ja hommaa sen edunvalvojan.[/QUOTE]

Jos hänelle sanoisin esim. tuosta että on jättänyt laskuja maksamatta niin vastaus olisi todennäköisesti jotain tyyliin "älä sinä minun asioihin puutu, minä teen niinku tykkään ja vaikea se on laskuja maksaa jos ei ole rahaa...".

Enkä kyllä usko... että sinänsä normaali mies (vaikkakin masentunut) joka ei sairasta mitään "isompaa" mt-ongelmaa niin eipä sellaista varmaan holhoukseen saa...?!

Kerran mainitsin jostain asiasta, että hoitaisi sen kuntoon niin vastaus oli kanssa jotain että ei häntä häiritse, antaa tulla vaikka poliisit hakemaan vankilaan, jos siitä on kiinni. Eli ihan sama.

Ei ole hakenut kelalta tai mistään mitään päivärahaa lopputilin jälkeen. Sanoi vaan kerran, että ei hän osaa eikä ymmärrä mistä pitäisi hakea apua. On siis nyt käytännössä rahatta.

Soita vaan nyt sinne kotihoitoon ainakin. Ethän sä voi isääs heitteille jättää, kun selvästi ei selviä elämästään itse.

Sun VELVOLLISUUS on välien menemisen uhallakin hankkia isällesi apua.

Eikö ukki voi tulla hetkeksi teille keräämään voimiaan?
Pyyhe ongelma on helposti hoidettu, pese se ja vaihda tilalle toinen.

Joo, pyyheongelma on ongelmista pienin ja hoidettu monia kertoja jo... se oli vain esimerkki siitä miten ei välitä mistään.

Ja ei isäni halua tulla meille keräämään voimia tai muutenkaan. Ei käy missään eikä halua minnekään kotoaan. Just ja just ruokakaupassa ja apteekissa käy. Olen pyytänyt käymään meillä (ja muuallakin) mutta ei käy missään. En tiedä ymmärtääkö, että pitäisi toimia toisin (eli huolehtia itsestään ja kodistaan) vaikka olen joskus maininnutkin asioista. Ehkä ei tosiaan vaan välitä. (Tästä esimerkkinä se, että lakanoitakaan ei vaihda kuin kerran-pari vuoteen ja kun sanoin että oli TOSI likaiset lakanat niin sanoi että hyvinhän niissä on nukuttanut...) Kai se kaikki kuuluu masennukseen (ja varmaan osittain luonteeseenkin, ehkä). Mutta miksei lääkitys ole vaikuttanut asiaan, ehkei sitten syö lääkkeitään tai väärä lääkitys...

[QUOTE="yks";30190511]Soita vaan nyt sinne kotihoitoon ainakin. Ethän sä voi isääs heitteille jättää, kun selvästi ei selviä elämästään itse.

Sun VELVOLLISUUS on välien menemisen uhallakin hankkia isällesi apua.[/QUOTE]

Kuka sen kotihoidon maksaa? Ei isä ainakaan eikä mullakaan siihen ole varaa kun kuitenkin maksaa joitakin satasia vähintään kuukausittain.

Enkä jätä isää heitteille, vaan yritän auttaa parhaani mukaan mutta kaikkeen minäkään en kykene. On oma elämä ja omatkin lapset joista huolehtia.

Onko talo oma? Olisko aika myydä ja muuttaa kerros- tai rivitaloon, siellä ainakin taloyhtiö hoitaa isoimmat ongelmat ja kunnossapidon yhtiövastikkeen hinnalla.

Mene isäsi kanssa Kelaan, että hän saa raha-asiansa hoitoon ja päivärahat tms. haettua. Sossuun aika, sieltä saa varmaan apua siihen, mitä kaikkea hänen tulee hoitaa ja mitä hakemuksia tehdä, siellä on ammattilaiset sitä varten.

Onko talo oma? Olisko aika myydä ja muuttaa kerros- tai rivitaloon, siellä ainakin taloyhtiö hoitaa isoimmat ongelmat ja kunnossapidon yhtiövastikkeen hinnalla.

Mene isäsi kanssa Kelaan, että hän saa raha-asiansa hoitoon ja päivärahat tms. haettua. Sossuun aika, sieltä saa varmaan apua siihen, mitä kaikkea hänen tulee hoitaa ja mitä hakemuksia tehdä, siellä on ammattilaiset sitä varten.

Noh, tässä yksi iso ongelma lisää. Isä ei halua myydä enkä minäkään. Haluamme pitää talon suvussa. Isä ei halua lähteä kotoaan minnekään ja sanookin että vasta sinkkiarkussa jalat edellä...

Ei halua myöskään mennä "anelemaan almuja kelasta tai sossusta". Ja sanoo että "eihän ne sieltä anna mitään kuitenkaan".

Ja vaikka tässä nyt ehdotuksia tulee ja minä ne hylkään niin ei se sitä tarkoita, etten haluaisi isää auttaa tai ettei mikään kelpaa... vaan olen jo yrittänyt yhtä ja toista mutta ei ole mikään auttanut. Ei kehoittaminen, ystävällisesti puhuminen, käskeminen eikä mikään. Saan vaan haukkuja, v*ttuilua jne. niskaani...

Alkaa tuntua siltä, että edunvalvojan hakeminen alkaa olla ainoa vaihtoehto... mutta onko mitään muuta tehtävissä? Ja ei kai sitä nyt tuosta vaan voi aikuiselle miehelle mitään holhoojaa/edunvalvojaa hakea? Enkä toisaalta halua, että isä joutuu onhelmiin minun takiani. Joku ulkopuolinen määräisi hänen asioistaan, ei kuulosta hyvältä.

Noh, tässä yksi iso ongelma lisää. Isä ei halua myydä enkä minäkään. Haluamme pitää talon suvussa. Isä ei halua lähteä kotoaan minnekään ja sanookin että vasta sinkkiarkussa jalat edellä...

Ei halua myöskään mennä "anelemaan almuja kelasta tai sossusta". Ja sanoo että "eihän ne sieltä anna mitään kuitenkaan".

No sitten sinun täytyy alkaa kartoittaa talon kunto ja tehdä tarvittavat reontit ja korjaukset. Vai mitä arvoa näet pystyyn lahoavassa talossa? Eli tilaat ammattilaiset paikalle ja pankkiin hakemaan remonttilainaa. Isästäsi ei siihen ole, joten se jää nyt sinun tehtäväksi.

Hae isällesi tarvittavat lomakkeet ja täytä ne hänen puolestaan. Ilman rahaa ei vaan voi olla. Vai aiotko maksaa isäsi elämisen?

"Alkoholia kuluu paljon" - millä hän sitä ostaa, jos on rahaton?

Tilillä on ollut säästöjä, jotka on kohta loppumassa. Ja saa ilmaiseksi tutuilta ja sukulaisiltakin. Niin tyhmältä kuin se ehkä kuulostaakin niin toiset rahoittavat ja auttavat hänen juopotteluaan. Ja kaikki rahat mitä tilillä on, niin ne menee aika lailla siihen alkoholiin... aamukaljalla taitaa päivä aika usein alkaa ja loppuu kirkkaaseen pulloon... :( Ja ruokaan rahat ei aina riitäkään.

Ole yhteydessä kunnan sosiaalitoimistoon, jos seillä on useampia yksiköitä, aikuissosiaalityöhön. "Sossu" tekee muutakin kuin jakaa toimeentulotukea, ja jos ei muuta, niin saat ainakin hyviä neuvoja tilanteeseen.

No sitten sinun täytyy alkaa kartoittaa talon kunto ja tehdä tarvittavat reontit ja korjaukset. Vai mitä arvoa näet pystyyn lahoavassa talossa? Eli tilaat ammattilaiset paikalle ja pankkiin hakemaan remonttilainaa. Isästäsi ei siihen ole, joten se jää nyt sinun tehtäväksi.

Hae isällesi tarvittavat lomakkeet ja täytä ne hänen puolestaan. Ilman rahaa ei vaan voi olla. Vai aiotko maksaa isäsi elämisen?

Eihän se minun velvollisuuteni ole. Eikä minulla ole rahaa tai mahdollisuutta ottaa lainaa ja vaikka olisikin, niin en siihen alkaisi...

Pitäisi vaan jotenkin (mutta miten?) saada isä älyämään tilansa ja muuttamaan käytöstään ja elämäänsä parempaan suuntaan.

En näe häntä juoppona tai alkoholistina (alkoholisti hän kyllä on) vaan normaalina isänä ja ihmisenä, joka nyt on jotenkin menettänyt elämänsä suunnan ja käyttäytyy oudosti. Ei ole aina kännissä, vaan usein myös selvinpäin ja ns. normaali. Vaikea selittää. Ehkä ulkopuolisen silmin ei huomaa näitä outoja juttuja... mutta läheiset sen huomaa.

Eihän se minun velvollisuuteni ole. Eikä minulla ole rahaa tai mahdollisuutta ottaa lainaa ja vaikka olisikin, niin en siihen alkaisi...

Pitäisi vaan jotenkin (mutta miten?) saada isä älyämään tilansa ja muuttamaan käytöstään ja elämäänsä parempaan suuntaan.

En näe häntä juoppona tai alkoholistina (alkoholisti hän kyllä on) vaan normaalina isänä ja ihmisenä, joka nyt on jotenkin menettänyt elämänsä suunnan ja käyttäytyy oudosti. Ei ole aina kännissä, vaan usein myös selvinpäin ja ns. normaali. Vaikea selittää. Ehkä ulkopuolisen silmin ei huomaa näitä outoja juttuja... mutta läheiset sen huomaa.

Sanoit, ettet halua isän myyvän taloa, haluatte pitää sen suvussa. Mitä käyttöä teillä on talolle, joka lahoaa koko ajan pahemmaksi, jos siellä tälläkin hetkellä vesi valuu rakenteisiin? Se on purkukuntoinen hyvin pian, jos ei jo ole. Joten jos sinäkään et taloa ala kunnostaa, niin kohta teillä ei ole mitään mitä pitää suvussa. Kai ymmärrät tämän?

Sanoit, ettet halua isän myyvän taloa, haluatte pitää sen suvussa. Mitä käyttöä teillä on talolle, joka lahoaa koko ajan pahemmaksi, jos siellä tälläkin hetkellä vesi valuu rakenteisiin? Se on purkukuntoinen hyvin pian, jos ei jo ole. Joten jos sinäkään et taloa ala kunnostaa, niin kohta teillä ei ole mitään mitä pitää suvussa. Kai ymmärrät tämän?

Ei se talo niinkään (tai toki sekin) vaan tontti ja muut maat ympärillä. Ne on suvun maita ja tärkeitä kaikille.

Kerää sukulaisista ja ystävistä porukka ja meette talkoohengessä viikonlopuks laittamaan paikat kuntoon. En mä vois vaan katsoa jos vanhempieni talossa putki ja katto vuotaa ja home muhii lattian alla. Isäsi masennusta ja alakuloa lisää repsottavat paikat, ei puhtaat lakanat auta jos talo lahoaa päälle. Onko sulla sisaruksia? Jos haluat paikan pitää suvussa niin lunasta se ja laita kuntoon jos isäsi ei suostu.

Edunvalvonnalla kuulostaa pahalta sen historian takia. Holhoukseen määrääminen oli nöyryyttävintä mitä ihmiselle voitiin määrätä. Nykyään lähtökohta on auttaa päämiestä ja sopia ja kysyä hänen mielipidettä joka välissä. Sitä en tosin usko hetkeäkään, että saisit isällesi asian kerrottua niin, että hän ymmärtää ja pitää tätä hyvänä ideana.

Yhteistyössä