Onko tästä säästämisestä mitään hyötyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säästäväisyyson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Säästäväisyyson

Vieras
Minä olen aina elänyt siten, että oikeestaan mitään ei oo ostettu velaksi. Ainoastaan asuntolainaa on (toki runsaasti) ja sitten autolainaa on ollut. Nyt juuri autot on omia, joten kiva kun jää 500 ekstraa (kahdesta autosta) kuussa. Toki nuo olemme pitkään laittaneet ns. "autotilille", jotta olis varaa joko karjota tai sitten vaihtaa autoa.

Mieheltä tää on opittua, hän aina sanoo, että parempi kun maksaa ite niin ei tartte korkoja maksella tms.

Silti alkaa tuntua, että ne jotka elelee "velaksi" on tehnyt sitä jo vuosikausia ja eihän se sieltä ikinä vastaan tule. Mun kaverikin tienaa saman kuin minä ja mies vähemmän kuin mun mies. Autot on hienot ja kuussa menee yli 800 (!!!!) niihin. Kaikkea hienoa ne ostelee ja matkailee, aina velaksi. Mutta eipä se niiden talous oo siihen kaatunut... Mietin vaan, että miksi sitä kituuttaa... Mielipiteitä?

Niin, eihän teidän nyt kituuttaa tarvitsekaan. Tuosta viidestä sadasta, minkä kuukaudessa säästätte, voitte aivan hyvin jos siltä tuntuu, laittaa liikenteeseen juuri siihen tarpeeseen, hemmotteluun, mihin haluatte. Joko koko summan tai vain osan siitä. Ja siltikin voitte kartuttaa sitä "autotiliänne".

Tosiasiahan on kuitenkin se kuten tuossa jo sanottiinkin: kukaan ei rahojaan kuollessaan mukaansa saa.
Parempi siis käyttää ne eläessään.

Niin, eihän teidän nyt kituuttaa tarvitsekaan. Tuosta viidestä sadasta, minkä kuukaudessa säästätte, voitte aivan hyvin jos siltä tuntuu, laittaa liikenteeseen juuri siihen tarpeeseen, hemmotteluun, mihin haluatte. Joko koko summan tai vain osan siitä. Ja siltikin voitte kartuttaa sitä "autotiliänne".

Tosiasiahan on kuitenkin se kuten tuossa jo sanottiinkin: kukaan ei rahojaan kuollessaan mukaansa saa.
Parempi siis käyttää ne eläessään.
Tuossa on vain se pointti et olisi hyvä tietää koska kuolee.

Minä olen aina elänyt siten, että oikeestaan mitään ei oo ostettu velaksi. Ainoastaan asuntolainaa on (toki runsaasti) ja sitten autolainaa on ollut. Nyt juuri autot on omia, joten kiva kun jää 500 ekstraa (kahdesta autosta) kuussa. Toki nuo olemme pitkään laittaneet ns. "autotilille", jotta olis varaa joko karjota tai sitten vaihtaa autoa.

Mieheltä tää on opittua, hän aina sanoo, että parempi kun maksaa ite niin ei tartte korkoja maksella tms.

Silti alkaa tuntua, että ne jotka elelee "velaksi" on tehnyt sitä jo vuosikausia ja eihän se sieltä ikinä vastaan tule. Mun kaverikin tienaa saman kuin minä ja mies vähemmän kuin mun mies. Autot on hienot ja kuussa menee yli 800 (!!!!) niihin. Kaikkea hienoa ne ostelee ja matkailee, aina velaksi. Mutta eipä se niiden talous oo siihen kaatunut... Mietin vaan, että miksi sitä kituuttaa... Mielipiteitä?
80-luvun lopulla moni eli velaksi ja isosti. Sitten tuli 90-luvun alun suuri lama ja he menettivät kaiken, eivätkä koskaan päässeet siitä kuopasta ylös.

Kyllä tuo velaksi eläminen on perseestä. Koko ajan menee enempi lyhennyksiin ja korkoihin. Yleensä hommat hoituu sillä, että palkat vähän nousee, mutta annas olla jos toinen jää työttömäksi tai kun eläke koittaa...

Se vaan on fakta, että jos elät velaksi, niin joudut tuhlaamaan kahta kauheemmin maksamalla kalliita velkoja. Autolainat ja kulutusluotot eivät ole halpoja.

Muutenkin kun ei se onnea tuo se kuluttaminen. Vaikuttaa toi sun kaveri just tollaselta aivopestyltä kulutushysteerikolta.

Juu, niin on raha mullekin välttämätön paha ja siksi ei ole hyvä jos joutuu vanhana ja sairaana kituuttamaan pienellä eläkkeellä.
Jos edes vanhaksi elääkään...
Eläminen menoineen pitää suhteuttaa niin ettei ns.koirat pääse kuseksimaan kintuille. Huomisen murehtimisesta saa luvan huolehtia hevonen. "Sitten kun" ja jossittelu estää elämästä, jälkipolville on parempi jättää omia rahoja vain hautajaiskulujen verran.

80-luvun lopulla moni eli velaksi ja isosti. Sitten tuli 90-luvun alun suuri lama ja he menettivät kaiken, eivätkä koskaan päässeet siitä kuopasta ylös.

Kyllä. Sitten jouduttiin ikuiseen velkahelvettiin ja tästäkin syyteltiin pääosin muita.

Minun vanhemmilla oli tämmöisiä kavereita paljon. Aina oli hienot autot ja kulutusjuhla oli kovaa. Muistan, että kadehdin usein heitä. No sitten ysäri muutti kaiken. Moni joutui aivan kuseen ja aika usein oli mun isä lainailemassa.

Ei kukaan noista velaksijuhlijoista sen jälkeen enää päässyt kunnon elintasoon. Siksi itte en koskaan tekis noin. Onnellisempi mä oon kun tiedän ettei talous kaadu ekaan myrskyyn kuin siihen, että pihassa on bemari joka nielee kuussa 500 euroo pelkästään lainaan.

Kyllä. Sitten jouduttiin ikuiseen velkahelvettiin ja tästäkin syyteltiin pääosin muita.

Minun vanhemmilla oli tämmöisiä kavereita paljon. Aina oli hienot autot ja kulutusjuhla oli kovaa. Muistan, että kadehdin usein heitä. No sitten ysäri muutti kaiken. Moni joutui aivan kuseen ja aika usein oli mun isä lainailemassa.

Ei kukaan noista velaksijuhlijoista sen jälkeen enää päässyt kunnon elintasoon. Siksi itte en koskaan tekis noin. Onnellisempi mä oon kun tiedän ettei talous kaadu ekaan myrskyyn kuin siihen, että pihassa on bemari joka nielee kuussa 500 euroo pelkästään lainaan.
90-luvun suuri lama kaikessa karmeudessaan oli poliitikkojen suomalaisten poliitikkojen ihan itse tekemä.

Palstan nuoremmat velalliset voivat laskea mitä se aiheuttaisi omalle taloudelle jos asuntolainasta joutuisi maksamaan korkoa 16 prosenttia tai jos lainan euromäärä tuplaantuisi yhdessä yössä.

Olemme menossa kohden korkeampia korkoja ja jokainen sukupolvi joutuu maksamaan oppirahansa.

No missä määrin aloittajan elämä on nyt "kitumista" ?
Jos kämppälaina hoituu, autot on maksettu jne...
Vai onko se kitumista vain siksi, että naapuri elää ns. leveämmin?

Jos nyt ei ole ihmeellisempiä puutteita tai hankintoja eikä tu yllätyksiä niin vuodessahan tossa kerää ittelleen ihan kivan puskurin jota sit tarvittaessa voi käyttää vaikka siihen matkailuun jos huvittaa.

90-luvun suuri lama kaikessa karmeudessaan oli poliitikkojen suomalaisten poliitikkojen ihan itse tekemä.

Palstan nuoremmat velalliset voivat laskea mitä se aiheuttaisi omalle taloudelle jos asuntolainasta joutuisi maksamaan korkoa 16 prosenttia tai jos lainan euromäärä tuplaantuisi yhdessä yössä.

Olemme menossa kohden korkeampia korkoja ja jokainen sukupolvi joutuu maksamaan oppirahansa.
Ja mikä oli se roskapankki?

No minä oon kans alkanu miettii säästämisen järkevyyttä. Olen aina ollut säästäväinen, se on jotenkin iskostunut minuun ihan liikaa. Vain asuntolainaa on, auton (10 te) ostin käteisellä tietysti. Mun nettopalkka on noin 2000 euroa ja siitäkin jää yleensä liki puolet säästöön. En vain oikein tarvitse mitään. Tässä kuussa aattelin ostaa Häglöfsin repun, mutta se on varmaan ainoa mihin ”tuhlaan”, muuten raha menee lähinnä ruokaan ja satunnaisiin lasten juttuihin. Mulla on koululaisia eikä pk-kulujakaan ole.

Välillä mietin että pitäiskö repäistä jotenkin ja ostaa jotain hienoa, mutta sekin tuntuu turhalta. En saa mitään kiksejä esim. uusista vaatteista kuten monet muut. Nautin paljon kotona olosta niin mihin sitä rahaa menis.

Tänä kesänä käytiin koko perhe Kiinassa ja sinne kyllä meni rahaa, mutta tilille jäi silti pitkälle yli 10 te. Ja miehellä omat säästöt lisäksi.

Toisaalta mulla on turvallinen olo näin. Jos työpaikka menisi, niin ei tulisi konkurssi kun tiedän pärjääväni tosi vähällä rahalla. Eri asia on näillä velaksi eläjillä - silloinhan koko korttitalo kaatuisi.

Luojan kiitos olen älynnyt elää säästäväisesti koko elämäni. Asuntovelkaa on otettu ja joskus myös vähän autoa varten. Nyt viisi kymppisenä se pahin mahdollinen tilanne realisoitui. Pahan päivän varalle säästämäni rahat ovat nyt tuiki tarpeen, sillä mieheni kuoli yllättäen. Säästöjeni ansiosta pystymme lasten kanssa jatkamaan omassa kodissamme asumista ja jatkamaan elämäämme suhteellisen normaalisti taloudellisessa mielessä.