Onko teidän mielestä aihetta puheterapiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avvav
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäiselle, minusta ainakaan ei kuulosta siltä, että puheterapialle on tarvetta. Vertailukohtana minulla on oma poikamme, joka tuon ikäisenä ei vielä juurikaan osannut tuottaa sanoja, joita moni vieraampi ihminen olisi ymmärtänyt. Me vanhemmat toki ymmärsimme poikamme puhetta useimmiten, mutta meilläkin oli kuitenkin päivittäin tilanteita, joissa poika turhaantui ja suuttui, kun emme häntä ymmärtäneet. Kommunikointi oli sidoksissa vain siihen hetkeen ja tilanteeseen, joka kulloinkin oli käsillä, koska silloin puheesta pystyi paljon päättelemään, vaikka ei muuten sitä olisikaan ymmärtänyt.

Sinänsä kyllä uskon, että puheenkehityksen ongelmiin kannattaa tarttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Näin jälkikäteen ajatellen meidän olisi pitänyt vaatia omalle pojallemme puheterapiaa jo 2-vuotisneuvolassa, kun poika oli käytännössä katsoen ollut hiljaa 1-2-v välisen ajan ja sanoi ensimmäisen sanansa juuri tuolloin 2-vuotiaana. Kehitystä tapahtui kuitenkin aina juuri sen verran, että tilannetta jäätiin aina vaan seuraamaan. Monet tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että varhainen puuttuminen kehityksen ongelmiin on tärkeää.

Silti, jos kyseessä on vain yksittäiset äänneongelmat, en itsekään pitäisi asiassa kiirettä. Useimmat oppivat kaikki äänteet ennemmin tai myöhemmin. Joillekinhan se ärrävika voi jäädä puheterapiasta huolimatta - ja ärräviankin kanssa voi oppia elämään, vieläpä ihan menestyksekkäästikin..

[QUOTE="vieras";28176193]Kuten ap totesi

"Minulla ei ole mitään kokemusta 3v 8kk puheesta, joten siksi täällä kyselen asiasta."

Neuvolan tädillä sen sijaan on kokemus 3v 8kk puheesta ja hän pyysi käymään vielä uudelleen. Ap ei jostain syystä halua mennä, vaikka lapsella on vaikeuskia 5 eri kirjaimen kanssa.[/QUOTE]

Joo ja kuten todettu, meillä oli ihan sama tilanne kuin ap:lla, hukassa siis myös nuo muut,ei vain r ja s, eikä minulla mitään tietoa noista asioista. Ainoa ero meillä on se, että minä googletin ja googletin ja tutkin ja mietin asiaa, katselin ja kuuntelin lastani. Sen sijaan ap kysyy samaa asiaa täällä, mikä ei ehkä koskaan ole hyvä vaihtoehto oikeasti tärkeiden asioiden kohdalla, sori vaan siskot...Itse yritin käyttää omaa järkeäni ja ainakin meidän kohdalla se toimi oikein hyvin.

Täällä ei tuolla perusteella pääsisi. Jos siellä resursseja riittää, niin ota yhteyttä sinne neuvolaan, niin voivat laittaa puheterapeutille arviointia varten lähetteen.

Siis neuvolaanko teidän piti nyt ottaa yhteyttä, vai suoraan puheterapeutille?

Mielestäni tilanne kuulostaa ihan normaalilta, ainakin jos myös muut kuin sinä (= muut kuin lapsen omat vanhemmat) saavat lapsen puheesta pääosin hyvin selvää. Parin kirjaimen puuttuminen tuossa iässä on ihan tavallista, ja todennäköisesti korjaantuvat ajan myötä "itsestään". Toki kannattaa tilannetta seurata, ja varmaan seuraavassa neuvolassa asiasta jutellaan, mutta en nyt ajattelisi että mitään pikaisia toimenpiteitä kaivataan. Mutta jos on sovittu että otat keväällä yhteyttä, niin soittelet tietysti ja kerrot, että puhe on nyt puolen vuoden aikana mennyt paljon eteenpäin. Sanokoon neuvolan työntekijä/ puheterapeutti (kummalle sinun pitikään soittaa) sitten mielipiteensä, onko tarpeen tulla käymään.

Riippuu kunnasta varmasti onko resursseja. Me asutaan itse Oulussa ja pojalta puuttuu r, s, y, ö ja ä (sanoo ä, ö ja r joissain sanoissa). 4v. neuvolassa oli puhetta puheterapiasta ja sanoi että jos ei 5v. neuvolaan mennessä opi niin sitten puheterapiaan.

Sitten hieman pohjoisempana lapsi jolla tosi paljon puuttuvia kirjaimia ja kirjaimet sekoittuu/vaihtaa paikkaa jatkuvasti puheessa ja puhe tosi epäselvää niin sanottiin 4v. neuvolassa että ehdottomasti terapiaan ja terapeutti sitten sanoi ettei ole vielä ajankohtainen vaan annetaan kasvaa vielä.

Käytimme 4 v. 4 kk-ikäistä poikaamme puheterapeutilla r-kirjaimen puuttumisen takia. Hän ei ollut lainkaan huolissaan, vaan sanoi että vasta eskarissa tai kouluiässä aloitetaan puheterapia, mikäli lapsi itse niin haluaa. Oma halu on ensisijaisen tärkeää,jotta lapsi sitoutuu pitkäjänteiseen harjoitteluun. Taaperon ja leikki-ikäisen puhe on vasta kehittymässä, joten luottaisin neuvolan ohjaukseen. Jos sieltä passitetaan puheterapiaan, niin ilomielin sitten, mutta itse en tässä tilanteessa hätäilisi.

No onpas täällä ollut hurjaa keskustelua! :)

Siis ei mulla mitään puheterapiaa vastaan ole, päinvastoin iloisina sinne mennään jos tarvetta on. Toki haluan pojalleni vain parasta. Mutta halusin vain kuulla miten muilla, joilla ollut samoja "ongelmia". Kun ei ole kokemusta, en tiedä mitä tämän ikäisen pitäisi jo osata. Taustalla myös se, että olen kuullut, että meidän neuvolatäti on ehkä vähän liian innokas ohjaamaan lapsia kaikenmaailman neuvontaa ja terapiaan. En haluaisi viedä poikaani puheterapiaan, jos ei ole tarvista. Sittenhän poikakin miettii, että puheessa on jotain vikaa, vaikkei olisikaan. On nimittäin erittäin fiksu poika.

Kyllä ihmiset saavat pojan puheesta selvää. Ainakin mummun ja papan kanssa ei ollut mitään ongelmaa, kun olimme siellä lomailemassa. He eivät siis näe usein poikaamme, kun asuvat yli 500 km:n päässä ja eipä heillä ollut ongelmia ymmärtää toisia. Poika käy myös kerhossa ja eivät sielläkään ole kyllä sanoneet, etteivät ymmärtäisi poikaamme.

Toki soitan neuvolaan ja kerron kuulumiset. Saa neuvolatäti sitten itse päättää tulemme hänen luona käymään. Hän arvioi puheterapeutin tarpeen, emme me ja suoraan emme siis terapiaan ole menossa.

Tämän viestin kirjoitin ainoastaan siksi, että saisin vertaistukea vanhemmilta joiden lapsilla ollut samanlaista. En siksi, etten haluaisi poikaa viedä terapiaan, en siksi, etten soittaisi neuvolaan, enkä miksikään muutenkaan. :)

täällä menee nyt osalla puurot ja vellit sekaisin... alkuperäisellä kysyjällä kuitenkin lapsella puuttuu muitakin kirjaimia kuin r ja s. niin on turha sanoa, että meidän lapselle sanottiin että riittää kun r kirjaimen oppii ennen koulua. onhan kuitenkin niin, että r ja s kirjaimen kanssa näin onkin. niihin puheterapeutit puuttuvat vasta eskari-ikäisenä, siihin asti niiden annetaan kypsyä. mutta muiden kirjainten osalta on toisin, siihen en ota sen enemmän kantaa kun en puheterapeutti ole. työskentelen kuitenkin päiväkodissa, jossa 3 puheterapeuttia pitää vastaanottoa viikottain, joten toki jotain olen asioista oppinut. monesti tuollaisissa tilanteissa pyydämme yhdessä tuumin vanhempien kanssa puheterapeuttia "kuuntelemaan" lasta, eli ottaa 1-3 kertaa lasta luokseen ja kertoo sitten näkemyksensä tilanteesta.

Meidän tytön 4v neuvolassa kiinnitettiin huomiota puheeseen. Ei tule kirjaimia R, S, L ja D ainakaan. Olin ehdottomasti puheterapiaa vastaan ja sanoin, että katsotaan 5v neuvolassa sitten uudestaan. Nyt varasin vanhemmalle tytölle neuvola-aikaa jokunen aika sitten ja pyysin lähetteen tälle kun 8kk aikana ei ollut edistystä tapahtunut ja lasta on alettu päiväkodissa kiusaamaan puheesta (sössöttämisestä) ja hoitajat olivat huolissaan taantumisesta / puheen lopettamisesta. Nämä tulivat siis ilmi vasta kun olin jo pyytänyt lähetteen. Meillä on ensimmäinen käyntiaika "kiireellisenä" ensi kuussa (3kk jouduttiin odottamaan) kun tyttö täyttää silloin 5v.

Alkuperäinen kirjoittaja ärrän kierrän ympäri orren;28176058:
No voi tietysti mennä, mutta mikä ihmeen kaikentietäjä se neuvolantäti tai joku muu vieras muka olisi? Mihin on ihmisten oma järki ja osaaminen taas hävinnyt? Kaikkeen tarvitaan joku ulkopuolinen neuvomaan ja sanomaan. Eihän ne edes tunne koko lasta. Eikä siihen sen kummempia harjoituksia tarvita kuin mitä oma järkikin sanoo...no, kukin tyylillään.

ja tässä on kyllä erikoinen asenne ihmisellä. mikä lie oma ammattisi, mutta ainakaan et
arvosta muiden ihmisten työtä/ammattitaitoa... neuvolantädillä nyt jotain tietoa lapsen
puheesta ainakin pitäisi olla, ja tietyt kriteerit koska lähete puheterapiaan. ja kaikkia
kielenpulmia nyt vaan ei maalaisjärjellä ja eikä "oman järjen sanomilla harjoituksilla" voi
korjata. valitettavasti.
mutta onneksi alkuperäinen aikoo toimia järkevästi sinunlaistesi "neuvoista" huolimatta :)

Yhteistyössä