Onko teidän mielestä oikeasti ok huutaa lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä enemmän niitä lapsia on, sen enmmän on just tota käytännön "huutamista" kun on pakko hoitaa toisen juttu ensin alta pois. Ja sitä paremmin myös huomaa lasten erilaiset tempperamentit. Minusta ap:n ajattelumaailma vaikuttaa yksipuoliselta, vaikka itsekin toivoisin että neljä poikaani olisivat aina vain enkeleitä jotka ymmärtävät kerralla. Aina ei vain oikeasti ole aikaa mihinkään pitkin keskusteluihin. Eikä kyllä hermojakaan.

[QUOTE="päivi";24640240]Mitä enemmän niitä lapsia on, sen enmmän on just tota käytännön "huutamista" kun on pakko hoitaa toisen juttu ensin alta pois. Ja sitä paremmin myös huomaa lasten erilaiset tempperamentit. Minusta ap:n ajattelumaailma vaikuttaa yksipuoliselta, vaikka itsekin toivoisin että neljä poikaani olisivat aina vain enkeleitä jotka ymmärtävät kerralla. Aina ei vain oikeasti ole aikaa mihinkään pitkin keskusteluihin. Eikä kyllä hermojakaan.[/QUOTE]

Minulla on kolme omaa lasta ja kaksi sijaislasta ikävälillä 1-16v. Olen toiminut lasten ja erityislasten parissa 20 vuotta. Älä syytä lapsia ja heidän temperamenttejaan, kun itsekin sanot: Aina ei vain oikeasti ole aikaa mihinkään pitkiin keskusteluihin. Eikä kyllä hermojakaan. Kyse on siis sinun tärkeysjärjestyksestäsi ja ajankäytöstäsi, sekä omista hermoistasi. Ei lasten "vaikeudesta".

voi a p, onneksi sä tiedät ja osaat. Jos maailmassa lapsia olisi vain täydellisillä ihmisillä, niin se jos mikä olisi kamalaa. Mutta hyvä kun nyt tiedän mistä mun elämässä on kyse :)

no joskus tulee huudettua, kun mikään ei mene perille. enkä ala sitä kyllä katumaankaan. ei se lapsi siitä pilalle mene. ja meillä lapset kyllä tietää sen, että silloin niiden touhu on mennyt oikeesti pari metriä yli hilseen, kun mä alan huutamaan, etten mä turhasta huuda

Oon joskus räjähtänyt lapselle, mutta mun mielestä huutaminen ei ole oikein. Aina on kaikille vaan tullut paha mieli. Tietynlainen äänen korottaminen on eri asia ja toki tiukasti voi sanoa, jos ei rauhallinen puhe tehoa.

Oma lapseni on kyllä semmoinen, ettei huutaminen tehoa yhtään. On luonteeltaan rauhallinen kaveri ja huutamisesta vaan säikähtää... Tähän mennessä ollaan juttelemalla päästy parhaisiin tuloksiin... Tosin lapsi on vasta 5 vee, joten teini-ikää odotellessa...

[QUOTE="Tiina";24640021]Sun olis vaan pitäny pysäyttää auto, laskeutua lapsen tasolle ja kertoa juurtajaksain ystävällisesti perustellen miksi ei saa potkia.[/QUOTE]

Jaha, katsot televisiota.

On ja ei ole.

Jos huutaminen on ainoa kommunikointikeino niin se ei ole ok.

Hermostuksissaan tai suutuksissaan huutaminen on ok, jos kerran asia ei nätisti sanottuna mennyt perille. Ja sehän on ihan normireaktio; aikuinen säikähtäneenä voi karjaista lapselle eikä siinä ole mitaan pahaa. Liika hyssyttely sen sijaan on pahasta.

Lapsi ei tottele huutoa yhtään sen paremmin - se on parissa vaaratilanteessa tullut todistettua. Pyrin muutenkin välttämään huutamista, mutta hätätilanteessa tulee huudettua, eli silloin kun yrittää ehtiä estämään jotain pienempää tai suurempaa katastrofia tapahtumasta.

Meillä lapsi tottelee parhaiten kun häntä koskettaa ja sanoo selvästi artikuloiden että seis tai ei jne. Mutta tosiaan kun jotain on tapahtumassa niin minunkin tulee huudettua. Se on osin omaa säikähtämistä.

Yhteistyössä