Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Ei ole tiukkis. Mielummin kaakaota ja mehua kuin karkkia.
mikä ero näillä on? sokeripommeja kumpiki. Tässä asiassa en ymmärrä niitä joiden mielestä karkki on jotain niin vaarallista, ettei lapselle voi koskaan antaa niitä, mutta sitte samaiset lapset litkii välipalalla mehua ja syö
keksejä. Mun mielestä ne on kaikki samaan kategoriaan kuuluvia ja jos juo sokerimehuja niin silloin voi yhtähyvin ottaa myös karkkiakin joskus.
No pitäähän sitä nyt olla niitäkin lapsia jotka tyhjäävät synttäreillä karkkikipot.
Pikkusisarusten synttäreillä karkkikipot on tyhjentänyt ensimmäisenä ne jotka syövät joka päivä karkkia.
Mutta mun lapsuudenkotona syötiin todella paljon herkkuja, kaikenlaisia. Ja sitä on joutunut miettimään kuinka tekisin toisin jos olisi omia lapsia, vielä niitä ei ole. Mikä on mun mielestä vähiten/eniten haitaksi. Enkä mä lapsille antaisi mitään
keksejä, kun en niistä itsekään tykkää.
Kaakaota ja mehua voi juoda mun mielestä fiksusti. Mutta karkki on sellainen paha ettei toista kyllä ole lapsille.
Mulla taas sellainen tausta, että mun äiti oli niin tiukkis, että sain karkkia vasta kun menin kouluun ja silloinki vielä todella todella harvoin ja vähän. Äidin ajatus oli, että kun lapselle ei anna karkkia niin se ei opi syömään niitä. Kuinka kävi: olen ihan hillitön karkkisieppo. MUlla on ainainen makeannälkä ja nimenomaan haluan KARKKEJA. En välitä kekseistä tai pullasta pätkääkään (niitä sain lapsenakin), vaan karkit, voisin syödä vaikka kilon päivässä. Oon tätä asiaa miettiny, että kuinka paljon on vaikutusta lapsuudella. Jos olisin pienestä asti saanu pienen määrän karkkia säännöllisesti niin olisko suhtautuminen toisin?
Luin eräästä ammattilehdestä erään lastenpsykologin artikkelin kyseisestä aiheesta ja tämä psykologi oli sitä mieltä, että on parempi antaa lapselle säännöllisesti pieniä määriä karkkia kuin kieltää se kokonaan tai jättää erityiseksi juhlaherkuksi. Hän perusteli sitä sillä, että jos karkki on pannassa (mutta lapsi on jo niin iso että tietää että sellaista on olemassa ja monet syövät sitä), niin karkista tulee ns kielletty hedelmä, joka houkuttaa ja sitten kun lapsi alkaa karkkia saamaan, olkoon se sitten vaikka vasta teininä, sen syöminen ryöstäytyyy käsistä. Mutta kun lapsi oppii sitäkin syömään kohtuumääriä pienestä asti niin karkista ei tule mitään kiellettyä hedelmää vaan se on itsestäänselvyys kuten muutkin mitä suusta alas laitetaan. Silloin ei tule houkutusta syödä sitä ylenmäärin silloin kun sitä on saatavilla. harmi etten muista mikä lehti tämä oli, mutta omaan taustaani verraten olen kyllä tään tyypin kanssa samaa mieltä...