Onko teidän muiden 4v lapset ärsyttäviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumpula

Vieras
Provosoiva otsikko, pahoittelen.

Mun poika on aina ollut kiltti, huomaavainen, tarvittaessa puolensa pitävä kuitenkin, fiksu ja mukava poika. On sillä uhmavaiheensa ollut mutta enimmäkseen se on ollut aika muru. Poika täytti juuri 4v ja viime aikoina on käytös mennyt ihan päin honkia. Märinää, kiukuttelua, huutoa... Mä en tykkää siitä ja mä en tykkää tosta ja kaikki ruoka on pahaa. Mikään ei käy ja sitten alkaa märinä. Toisaalta poika tuntuu kaipaavan syliä enemmän ja haluaa tulla viereen nukkumaan. Halailee ja sanoo nättejäkin juttuja. Siinä on ihan kaksi persoonaa nykyään.

Onhan tuo ihan tyypillistä tämän ikäiselle? :whistle: Vai onko mun kasvatustyylissä mennyt yhtäkkiä joku pahasti persiilleen?

Kyllähän tuo ihan äidin vika on. Olet kasvattanut kultamussusi kieroon. Näin täällä ainakin päiväsaikaan vastattaisiin.

Mutta täällä on kohtalotoveri, samanlaisen 4-vuotiaan onneton äiti. _O/

No ei toi herra 4 v märise.

Tai joooooo :wave: :whistle: :o

Kun rupee ajattelee... :kieh: :laugh: :headwall:

Tänäänkin siskolla oli joku koru-buumi, niin mä puol tuntia kaivoin pojalle koruja, mikään ei kelvannu ja märis vaan... :headwall:

Ja se nimittely; pippeli ja pierujutut, niitä tulee tauotta, en jaksais.

Ja aika raisu leikkii, kun riehuu niin johonkuhun sattuu pian.
Ja sikailee; rikkoo tai sotkee. :snotty: :kieh:

Mut on muru muuten =) ;) :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän tuo ihan äidin vika on. Olet kasvattanut kultamussusi kieroon. Näin täällä ainakin päiväsaikaan vastattaisiin.

Mutta täällä on kohtalotoveri, samanlaisen 4-vuotiaan onneton äiti. _O/

:D
Pakko myöntää että mä olen tähän asti ihmetellyt miten olen onnistunut kasvattamaan noin upean pojan. Nyt alkaa kai sitten se todellisuus paljastua. :D

Ihana ja rakashan tuo on edelleen. Paukuttelee vaan hermoja "hieman" enemmän. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:

Tänäänkin siskolla oli joku koru-buumi, niin mä puol tuntia kaivoin pojalle koruja, mikään ei kelvannu ja märis vaan... :headwall:

Pierujutut sanotaan vessassa. Ovat siis sallittuja, mutta ei missä vaan. Menettävät sitten viehätyksensä kuin jos olisi silkka kielto.

Riehuminen rajataan. Ei missä vaan, ei milloin vaan, ja rieuhumisella on säännöt ja rajat.

Sikailu loppuu, piste. Rikkominen loppuu, piste.
Js jos mikään ei kelpaa, niin ei sitten. tässä on vaihtoehdot, jos ei kelpaa, ole ilman.

Nimimerkillä 4 vuotiaan uhmiksen äiti, näillä selvittiin.

ihanaa onko mulla kohtalotovereita. olen tänään monen monta kertaa ollut itkun partaalla kun olen syyttänyt itseäni kaikenmaailman kasvatusvirheistä kun meidän ihanasta kiltistä nelivuotiaasta tytöstä on tullut ihan HIRVEÄ!!! ei tottele, jos komennan niin kaataa maidot pöydälle, sylkee päälle, hjeittelee tavaroita, paiskoo ovia, joskus tulee kirosanoja(tämä on oma mokani)... lista on loputon. toivottavasti tällainen kausi ei jatku kovin kauan.

ei nyt ärsyttävä, mutta just itkua tulee jos ei jotain saa (ei siis ennenkään ole saanut kaikkea mitä on halunnut). syliin, viereen nukkumaan, kiehnätään, kauheet pyssyleikit yms...mutta on häm sitten välillä niin taas ihana, kampee syliin ja sanoo: äiti tässä on hyvä olla (itku meinaa äitille silloin tulla ) eli kaiketi jokin ikään liittyvä kausi, meillä siis poika 4v5kk

Onpas muuten lohduttavaa kuulla että muillakin on tälläistä. =)
Kaksijakoinen meininki. Ensin uhataan rikkoa kaikki ja muuta, sitten hetken päästä tullaan syliin ja silitetään äitin päätä. :heart:

Mä yritän asennoitua niin että tämä on vasta hyvää harjoitusta kuusivuotisuhmakautta odotellessa. :xmas: :D

Täytyy kyllä sanoa että lievää on ollut, poika siis nyt 5v.
On silläkin ollut ennakkoluuloja justiin joitakin ruokia kohtaan, mutta mä en anna vaihtoehtoja.
En siis mielestäni pakota mutta totean että kaikkea maistetaan ja jälkiruokaa on turha kuvitella saavansa jos nokkaa nyrpistellään.
Ja kyllä mä sille myöskin ihan suoraan sanon että inhoan märinää ja kiukuttelua, ettei viitsisi sitä tehdä..
Kehutaan paljon kun on nätisti, kuinka on niin reipas, kiltti ja ihana ja hyväkäytöksinen, on kyllä mun mielestäni hyvin toiminut.. :D

Vastaus on:

KYLLÄ :D

Mutta niin lutusella tavalla. Kädet puuskassa kun mulle on huudettu että potkin sulle veret senkin pöperöpää ja hetken päästä halataan ja kerrotaan kuinka rakas äiti mä oon niin ei siinä voi kun sydän muljahdella :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Onpas muuten lohduttavaa kuulla että muillakin on tälläistä. =)
Kaksijakoinen meininki. Ensin uhataan rikkoa kaikki ja muuta, sitten hetken päästä tullaan syliin ja silitetään äitin päätä. :heart:

Mä yritän asennoitua niin että tämä on vasta hyvää harjoitusta kuusivuotisuhmakautta odotellessa. :xmas: :D

:D silloin meillä esikoiseni ainakin haastoi mut täysillä ja oma aikusuuteni oli jatkuvasti koetuksella. Siis 6 v. uhmassa, jolloin neiti kaikkitietävä oli jo varsin verbaalinen tulittaja. ..

Joku vei mun sulosen pikkutytön ja toi pikkuhirviön tilalle! Eli ihan on samat meiningit täällä.. Tyttö on nyt 3 v 8 kk ja jonku viikon ollu yhtä taistelua taistelun perään. Sillä on nyt niiiiiiiin kauhee uhma ettei mitään rajaa. Mikään ruoka ei passaa, pyörittelee vaan ja tökkää lautasen pois. Jos maitoa on erehtynyt antamaan ruoan kanssa, ensin tyhjennetään lasi lautaselle.. Ihan kiusallaan testaa kokoajan, kuinka pitkälle voi asioissa mennä. Tasan tarkkaan tietää rajat ja kielletyt asiat mutta katsoo mua suoraan silmiin jänskä hymy kasvoilla ja tekee jotain kiellettyä eli testaus on nyt kovaa. Ja huutoo on enemmän ku laki sallii, tai siis meillä tyttö lähinnä kiljuu, korkealta ja kovaa..

Yks aika hyvä esimerkki näistä sen kiukutteluista sattu tossa pari päivää sitten. Tyttö tuli olohuoneeseen vesilasin kanssa. Sanoin hänelle heti että pöydän ääreen juomaan. Mitään ei tapahtunut joten sanoin että heti pöydän ääreen juomaan tai täytyy laittaa vesi pois. No, tyttö katsoi mua kauniisti silmiin ja kaatoi veden lattialle :o

Onhan näitä uhmia ollu aiemminkin mutta tää on jotain ihan järjetöntä. Olen näiden kiellettyjen asioiden kans nyt ottanu sellasen nollatoleranssin jotta tyttö huomaisi että niistä rajoista ei ihan tosissaan luisteta. Jospa tätä sitten ei kestäisi niin montaa kuukautta..

Ja samoten ku ap:llä, tyttö kans haluaa kovasti hellyyttä. Monta kertaa päivässä hän tulee "äitiä halimaan".

Mutta jospa tää ennen murrosikää menis ohi.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:

Pierujutut sanotaan vessassa. Ovat siis sallittuja, mutta ei missä vaan. Menettävät sitten viehätyksensä kuin jos olisi silkka kielto.

Riehuminen rajataan. Ei missä vaan, ei milloin vaan, ja rieuhumisella on säännöt ja rajat.

Sikailu loppuu, piste. Rikkominen loppuu, piste.
Js jos mikään ei kelpaa, niin ei sitten. tässä on vaihtoehdot, jos ei kelpaa, ole ilman.

Nimimerkillä 4 vuotiaan uhmiksen äiti, näillä selvittiin.

Niin joo, mutta kun ne pierujutut ON hauskoja :laugh:

Ja Legojen rikkomisen ymmärrän, ei 4v MUN mielestä kuulu osata niillä niin leikkiäkään, että ne pysyis kasassa ja hermot samalla, lapsen siis.

Ja kun ei korua löytyny mikä kelpais oli ilman.

Ja jos sikailee liikaa, herra istuu nurkassa.

Ja se sikailee siksi ,kun on tylsää. Ja SE on MUN vika tai isänsä, ei lapsen. =) ;)

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
On silläkin ollut ennakkoluuloja justiin joitakin ruokia kohtaan, mutta mä en anna vaihtoehtoja.
En siis mielestäni pakota mutta totean että kaikkea maistetaan ja jälkiruokaa on turha kuvitella saavansa jos nokkaa nyrpistellään.
Ja kyllä mä sille myöskin ihan suoraan sanon että inhoan märinää ja kiukuttelua, ettei viitsisi sitä tehdä..
Kehutaan paljon kun on nätisti, kuinka on niin reipas, kiltti ja ihana ja hyväkäytöksinen, on kyllä mun mielestäni hyvin toiminut.. :D

Meillä on käytäntö että ei ole pakko syödä mutta mitään välipaloja on sitten ihan turha kerjätä ennen seuraavaa ruoka-aikaa. :saint: Tuo on ennen ollut kaikkiruokainen (kesäkurpitsa ja herkkusienet on ainoat mistä se ei tykkää ) joten tiedän tuon entykkää-jutun olevan ihan kiukuttelua vaan.

Mä yritän kehua myös heti kun hommat sujuu. Jospa se tuottaisi joskus tulosta...

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
6 v. uhmassa, jolloin neiti kaikkitietävä oli jo varsin verbaalinen tulittaja. ..

Juuri tätä mä pelkään. Selitin äsken miehelle 4v ja 6v uhman eroja. Sanoin että neljävuotias osaa märistä ja ehkä haukkua (paitsi meillä poika ei ole haukkunut meitä vielä mitenkään) mutta 6v hallitsee jo suorastaan vittuilun jalon taidon. Mies ymmärsi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:

Meillä on käytäntö että ei ole pakko syödä mutta mitään välipaloja on sitten ihan turha kerjätä ennen seuraavaa ruoka-aikaa. :saint: Tuo on ennen ollut kaikkiruokainen (kesäkurpitsa ja herkkusienet on ainoat mistä se ei tykkää ) joten tiedän tuon entykkää-jutun olevan ihan kiukuttelua vaan.

Mä yritän kehua myös heti kun hommat sujuu. Jospa se tuottaisi joskus tulosta...

Meillä toi ruokajuttu on sattuneesta syystä hankala... :|

Jos ei joku kelpaa, siis maistaa ja ei maistu, niin on pakko antaa jotain muuta, ettei kuukahda.

Joten sen suhteen ei voi minkään, mutta jos sanon, että 5 haarukallista vielä siis sitä kelpaavaa ruokaa, niin kyllä syö vaikka jo muka lopetti.

Mutta kaverin 4v lapsi ei syö oikeestaan mitään, kun pahin nyt päällä.
Päivässä minimisaldo ollut 2rkl riisiä... :o
Tiukka neiti hällä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Yks aika hyvä esimerkki näistä sen kiukutteluista sattu tossa pari päivää sitten. Tyttö tuli olohuoneeseen vesilasin kanssa. Sanoin hänelle heti että pöydän ääreen juomaan. Mitään ei tapahtunut joten sanoin että heti pöydän ääreen juomaan tai täytyy laittaa vesi pois. No, tyttö katsoi mua kauniisti silmiin ja kaatoi veden lattialle :o

Oho. :o Aika tyly. :D
Voisin kuvitella että tuosta meidän nuoremmasta (neiti pippuri täyttää kohta 2) tulee juuri tälläinen. Voi olla pojan uhmat vielä lastenleikkiä sen rinnalla...

Juu, niin on täälläkin mennyt ennen lähes kaikki, että ikään kuuluvaa varmasti, uskon ( tai no ainakin haluan uskoa ) sen menevän ohi.
Toivotaan että tuottaa, tuosta oikein huomaa miten se on gutaa kun kehutaan, kun tietää itsekin että osaa olla todella kivasti eikä valita turhasta.
Ja tietysti lapsen pitää saada olla välillä tosi känkkiskin, mutta ei liian usein kuitenkaan, äidin hermot ei sitä kestä.. :saint:

No on, ja todella ärsyttävä. Mitään ei uskota eikä totella. Heti jos asiat ei mee niinkuin hän haluaa niin alkaa pillitys. Ja se on alkanut tappelemaan oikein huolella isoveljen kanssa. Nytkin tänään hakkasi veikan takapuolta ja sanoi että antaa pyllyturpaan :o

Yhteistyössä