Onko teillä hyvät välit appivanhempiin? Mua ärsyttää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsenlapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsenlapsen äiti

Vieras
Nyt on pakko vähän purkautua, kun ärsyttää nuo appivanhemmat... Meillä on 8 kk vanha vauva ja alan olla niin täysin ja lopullisen kyllästynyt siihen että JOKA helkutin kerta kun siellä käydään kylässä alkaa se sama vinkuminen siitä että pitäisi antaa tuo vauva niille hoitoon! Olen selvästi sanonut (useaan kertaan) että en halua vielä antaa, ja että ehkä myöhemmin, kun nyt on menossa jonkinasteinen vierastus- ja eroahdistuskausi. Joku varmaan taas sanoo että pitäisi antaa että tottuu ja on tarpeeksi vanhakin ja blaa blaa blaa - vaan minä kun en anna niin en anna, piste!

Lisäksi varsinkin anoppi on alkanut ohjeistamaan minua välillä vauvan hoidossa muutenkin. Olisi kuulema jo korkea aika lopettaa imetys, yöheräilyt johtuvat siitä kun nukutan vauvaa vieressäni enkä pinnasängyssä ja otan vauvan liian herkästi syliin kun itkettää... Imetyksen lopettamisella varmaan ajaa takaa sitä että sitten vauva olisi helpompi jättää heille hoitoon. Ja yöheräilyt ei tasan johdu siitä että vauva nukkuu vieressäni - välillä on öitäkin kun vauva herää tissille vain kerran yössä. Puhuvat inhottavasti "vierottamiskuureista".

En jaksa kuunnella enää yhtään höpinää tuosta hoitoonjäämisestä. Ennen näitä puheita jouduin joka kyläilykerralla kuuntelemaan kyselyjä siitä enkö vieläkään ole aloittanut kiinteitä ruokia (täysimetin 6 kk) ja kommentteja tyyliin "kyllähän sitä voisi eli pitäisi jo pottua X:n saada!" (alkoi kun vauva oli 4 kk). Ja nyt kun vauva syö soseita niin nyt pitäisi jo pullaa saada antaa! Viimeksi kun olin kylässä sanoin suoraan että ei vielä näin pienelle, johon anoppi tokaisi (puhui vauvalle) että "no, mummo syöttää mahan täyteen herkkuja sitten kun jäät hoitoon - ei oo silloin tuo äiti meitä vahtimassa..." Siinä meni anopilta viimoisetkin mahdollisuudet saada vauva lähivuosina hoitoon! :O Ylipäätään ihmetyttää heillä se herkkutouhu, tuntuu olevan oikein elämäntehtävä syöttää lapsenlapset mehuja ja pullamössöjä täyteen...

Tuntuu, etteivät ota välillä kuuleviin korviinsa minun mielipiteitä - minullahan se oikeus on kuitenkin siitä lapsen hoidosta ja hoitoonjättämisestä päättää. En varmasti pysty jättämään vauvaa heille hoitoon jos eivät ollenkaan kunnioita minua. Harmittaa kun muuten meillä on ollut aina ihan ok välit ja lähelläkin asuvat niin että lapsella olisi lyhyt matka käydä mummolassa. :(

Niin se tahtoo noiden mummojen kanssa olla. Meillä kuopus oli koliikkivauva ja mun äiti sano, että tee näin ja näin rauhottuu kyllä. No äiti oli meillä sitten yhden yön ja totesi, että ei siihen itkuun mikään auta. Anoppi oli aivan "hermona" ja käski viedä lapset HETI lääkäriin, ku ei tuommoinen itku oo normaalia. No aikanaan koliikki loppu ja mummotki rauhottu. Koita vaan jaksaa sitä "kaikki" tietävää anoppia, aikanaan helpottaa.

Taitaa olla moni mummo samanlainen, mutta avuksihan he vain tahtovat olla:) Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...

Juu siis kyllä minä uskon ja ymmärrän tämän, mutta se tässä tuntuu niin pahalta kun minua ei KUUNNELLA. Pitäisi kai siinä mummonkin tajuta että jos minä sanon etten halua että 8 kk ikäiselle syötetään jotain pullaa, suklaata tms. niin silloin sitä ei myöskään syötetä - olin katsomassa tai en. :O

No jos sinä itse et ole saanut lapsena mummolta herkkuja niin miksi asia pitäisi kieltää myös omalta lapseltasi, oletko kateellinen.
Lapsi ei siitä hajoa jos saa herkkuja ja aika pian oppivat että mummolassa ja kotona on eri meininki.

Ota vihannekset pois sieraimesta ja hengitä vapaasti.

[QUOTE="Nuuh";25932626]No jos sinä itse et ole saanut lapsena mummolta herkkuja niin miksi asia pitäisi kieltää myös omalta lapseltasi, oletko kateellinen.
Lapsi ei siitä hajoa jos saa herkkuja ja aika pian oppivat että mummolassa ja kotona on eri meininki.

Ota vihannekset pois sieraimesta ja hengitä vapaasti.[/QUOTE]

Olen ihan varmasti saanut herkkuja, ei ole siitä kiinni. :D

Kyse on PERIAATTEESTA, ja nyt tässä vaiheessa vielä siitäkin kun vauvalla on ikää vasta 8 KUUKAUTTA... Kuka syöttää tuonikäiselle pullaa tai suklaata??

Mummoille pitää välillä asiat selittää yhtä tiheään ja ymmärrettävästi, kuin 'miksi'-iässä olevalle leikki-ikäiselle... Neljä vuotta kun jaksat pitää pääsi ja olla tiukkana, lapsi on tarpeeksi vanha selkeästi ilmaisemaan omankin mielipiteensä :) Silloin meillä helpotti painostaminen, kun lapsikin jo sanoi mummulle, että hän puhuu ihan höpöjä (Mummu tarjosi pojalle karkkia ennen ruokaa karkkia ja väitti ettei se haittaa).

no mitäs haittaa siitä on jos sun pikkunen 8kk ottaa palan pullaa :D ei se vauva niin paljoa sitä pullaa tai suklaatia kumminkaa edes jaksa syödä! ja pitäähän lapsen saada pieniä makuelämyksiä.

[QUOTE="aapee";25932643]Olen ihan varmasti saanut herkkuja, ei ole siitä kiinni. :D

Kyse on PERIAATTEESTA, ja nyt tässä vaiheessa vielä siitäkin kun vauvalla on ikää vasta 8 KUUKAUTTA... Kuka syöttää tuonikäiselle pullaa tai suklaata??[/QUOTE]

Mun omat on varmasti saaneet pullaa 8kk ikäisenä, suklaasta en ole ihan varma. Ne on siinä iässä saaneet mummojen toimesta myös näkkäriä, hedelmiä, peruna- ja liharuokia, kiisseliä ja keksejä.
Kumpikaan ei ole ylipainoinen eikä ole hampaissa reikiä, eikä lapsista ole tullut vaativia hirviöitä.

[QUOTE="vieras";25932652]no mitäs haittaa siitä on jos sun pikkunen 8kk ottaa palan pullaa :D ei se vauva niin paljoa sitä pullaa tai suklaatia kumminkaa edes jaksa syödä! ja pitäähän lapsen saada pieniä makuelämyksiä.[/QUOTE]

No en minä halua että noin pienelle ainakaan mitään suklaata syötetään! :O Miksi pitäisi jo näin pieni opettaa karkille? :O

Meillä anoppi oli tollanen esikoisen kohdalla, jonkun kuukauden kuuntelin kunnes mulla meni hermot ja sanoin pari valittua sanaa. Sen jälkeen se on pitäny matalaa profiilia eikä oo puuttunu lastenhoitotapoihin ja muihin asioihin. Nyt kun meillä on 3 lasta niin se on hiljaa myöntäny että kyllä noista lapsista näköjään kasvoi kuitenkin ihan normaaleja vaikka oonkin monta asiaa tehny toisin kuin hän :D

Suositukset lasten ruokinnasta ovat muuttuneet ja yllättävän vaikea on oppia uusia oppeja. Itselleni aurinkorasvat ja aurinkolasit ovat niitä "uusia humputuksia", joita en osaa pitää tärkeinä.

Mummon aika käy pitkäksi odottaa, että saisi lapsen hellittäväkseen. Joku kompromissi, lapsi hoitoon kun olet hammaslääkärissä tai kampaajalla.

[QUOTE="vieras";25932649]Relax.[/QUOTE]

Ja tällä tarkoitan siis omaa asennettasi. Mummo tarklittaa hyvää. Onhan 8kk jo iso yöheräilijä ja su. jaksamisesta varmasti huolissaan. Kerro neuvolan ruokintasuosituksista, yleensä.tepsii. Ja voi sitä antaa palan pullaa, jo siinä ei ole maitoa. Ei siis maitoa ennen 10 kk ikää. Ehdota vaikka leipää mummolle. Mikset veisi lasta hetkeksi ja kävisit vaikka lenkillä ja saunassa heillä yksin tai ostoksilla tai yatävien/miehen kanssa syömässä?

Minullakin oli hyvät välit anoppiin ennen lapsen syntymää mutta siitä eteenpäin välit ovat huonontuneet ja huonontuneet, koska yrittää puuttua liikaa kasvatukseen ym. Meillä tilanne rauhottui hieman vasta kun latasin monen vuoden jutut päin naamaa, alkoi jo pelätä ettei näe lapsenlastaan.Pitäisikö siis korottaa ääntään kunnolla? Tuskin mikään auttaa :)

Mummot antavat niitä neuvoja, joita itse aikoinaan saivat ja jotka hyviksi itse havaitsivat. Ei siitä kannata pillastua, koska itsekin aikanaan tulet toimimaan samoin.

[QUOTE="aapee";25932643]Olen ihan varmasti saanut herkkuja, ei ole siitä kiinni. :D

Kyse on PERIAATTEESTA, ja nyt tässä vaiheessa vielä siitäkin kun vauvalla on ikää vasta 8 KUUKAUTTA... Kuka syöttää tuonikäiselle pullaa tai suklaata??[/QUOTE]

Ehkä se, joka on itse lapsena oppinut että maksa on terveellistä jokaviikkoista ruokaa tai että tuoremehuja kannattaa juottaa pariviikkoisille.

Eikä se hammaspeikko siitä tartu, että samasta lusikasta syöttää, höpö, höpö. Turhaa tiskia vaan tulee.

Luulenpa, että tiedän miltä susta tuntuu. Ne asiat mitä minä teen "väärin", on toisia kuin sulla, mutta periaate taustalla on sama: anoppi ei kunnioita sitä, että me miehen kanssa lapsemme vanhempina kasvatetaan lapsemme ja isovanhempien on vain yksinkertaisesti kunnioitettava sitä. (Eikä musta tässä keskustelussa ole olennaista se, että voiko pienelle antaa pullaa, vaan se, että anoppi ei kunnioita miniänsä mielipidettä vaikka kyse on ap:n omasta lapsesta).

Esimerkiksi me ei anopin kanssa kinata siitä, voiko lapselle antaa pullaa, mutta säännölliset ruoka-ajat ilmeisesti on jotenkin naurettavia. Toinen iso vääntö puhkesi viimeksi kun lapsella oli flunssa: anoppi olisi antanut yksivuotiaalle höyryhengitystä "perinteiseen tyyliin", eli pienen pää pyyhkeen alle huppuun kiehuvan vesikattilan päälle. Ei kuulemma varmasti satu mitään, kun pitää kunnolla kiinni. Tästä väiteltiin jonkin aikaa ja minä lopulta jo melkein huusin, että ei, kun se ei ole turvallista. Kuulen sitten toiseen huoneeseen kun anoppi kuiskaa pojalleen, että "tehdään se silti, ei sanota tolle äitille mitään." Pelottaa kans jättää lasta kahden kesken anopin kanssa...

Meillä oli vähän samaa havaittavissa anopin kanssa. On kovasti halunnut poikaa (nyt tasan 1v) hoitoon, ja kyselly varmaan n. 3kk iästä alkaen että "vieläkö se tissiä syö" "no onpa se vaan aikamoinen mammanpoika" jne. Itse muistaa kyllä aina välillä kertoa kuinka poikansa (mun mies) söi tissiä kaksivuotiaaksi kun ei kertakaikkiaan suostunut lopettamaan. Ja tuo imetysihmettely johtuu just siitä että haluis lapsen itselleen hoitoon.

On nyt viime kuukausien aikan kummasti jotenkin rauhoittunut, ehkä se pahin vauvakuume on mennyt ohi. Nyt saakin poikaa hoitaa muutaman tunnin pätkiä, se sopii jo mullekin.

Mitä ihmettä, ette oo tosissanne että 8kk ikäselle on okei antaa pullaa ja suklaata :o ? Höpö höpö! Ei kaikki 8kk ikäset edes osaa käsitellä semmosta ruokaa ja voi tulla mahavaivoja. Ei ihme että suomalaiset on niin punkeroita jos teidän mielesä vauvoille saa jo sitä antaa :D..

Mun appivanhemmat asuu 600km päässä ja hyvä niin ;). Omalle äidilleni joskus muka suutun, kun leikillään tarjoaa omalle 8kk vauvalleni kakkua, mutta tiedän ettei hän sitä oikeasti antaisi :). Sitten kun ikää on 1,5-2v niin suklaata oon antanu maistella. Esikoinen saa mummulassa kyllä syödä herkkuja jos mummu antaa, kunhan kotona syö kunnolla. Ei me siellä mummulassa asuta. Ja kyllä meidän 8kk tyttö saattaa aamuyöstä syödä kerran tissiä, en oo pitäny kummallisena jos kerran yössä herää. Luulen että kyseessä on ennemminkin "äititankkaus" eli sylipula, vaikka nukkuu sivuvaunussa pinnasängyssä.

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Siis periaatteista. Lapsen hoidossa tulee kunnioittaa lapsen vanhempien periaatteita ja ohjeita. Jos on eri mieltä asian voi ilmaista, mutta ei tule toimia tahallaan toisin vastoin vanhempien ohjeita/pyyntöjä lapsen suhteen. Ei kyse ole pelkästään pullan tai suklaan syöttämisestä...

Yhteistyössä