Onko teillä hyvät välit appivanhempiin? Mua ärsyttää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsenlapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="höh";25932776]Kai miehelläsiksin on asiaan jotain sanottavaa, tästäkin tekstistä sai taas kuvan, että vauva on pelkästään naisen "omaisuutta".[/QUOTE]

Kun olisikin... Aika vähän virkkaa näihin asioihin mitään, vanhemmilleen ei uskalla pahaa sanaa sanoa koskaan. Ymmärtää kuulemma miltä minusta tuntuu, ja sanoi että ei ole hänestäkään kiva kuunnella kun noin puhuvat (oli puhe siitä kun anoppi puhuu imetyksestä ja siitä että otan liian helposti syliin). Ei kuitenkaan siis silti sano vanhemmilleen mitään...

taas tälläsiä nykyajan pentuja kasvattamassa pentuja. ihan kamalaa se varmasti olis jos mummo antas pienen palan pullaa sillontällön huoh. eihän se sitä pullaa paljon pikkunen edes söiskään! ottaa niin aivoon tälläset idiootit! meillä pikkunen on maistanut 5kk ikäsestä lähtien jäätelöä,karkkia,erilaisia juustoja,hedelmiä,pullaa,ranskalaisia ym. pitäähän pikkusellekkin makuelämyksiä antaa. näin kun olemme toimineet niin lapsemme ei ole koskaan mättämällä mättäneet herkkuja isompanakaan kun siitä ei ole tehty sitä kiellettyä asiaa.

[QUOTE="vieras";25932784]Niin tuttua, mikä höyryhengityksessä on pelottavaa?[/QUOTE]

Ei höyryhengityksessä itsessään, vaan toteutustavassa: tulikuuma kattila, jossa kiehuvaa vettä ja pieni vaan huppuun siihen yläpuolelle. Meidän naski on sen verran vahva, ettei sitä niin lujasti saa pidettyä kiinni tukalassa paikassa, etteikö olisi ihan mahdollista, että se saa sen kattilan sohaistua alas ja loukattua itsensä. On eräänkin kerran sellaiset esineet ja kipot, joihin tytön ei millään olisi pitänyt yltää, lennelleet ympäriinsä. Se on niin äkkinäinen eikä sille voi vielä selittää, että pysypäs nyt oman turvallisuutesi takia paikallaan.

Tämä on muuten yksi juttu: anopilla ei tahdo mennä perille, että kun omat lapset ja tyttären lapsi ovat olleet sellaisia rauhallisia ja uskoneet kertasanomisesta, että meidän tyttö on vähän toisenlainen ja siihen pätee vähän eri säännöt. Joitakin asioita oon antanut anopin huomata itse kantapään kautta, mutta joitakin juttuja en halua riskeerata.

Ei höyryhengityksessä itsessään, vaan toteutustavassa: tulikuuma kattila, jossa kiehuvaa vettä ja pieni vaan huppuun siihen yläpuolelle. Meidän naski on sen verran vahva, ettei sitä niin lujasti saa pidettyä kiinni tukalassa paikassa, etteikö olisi ihan mahdollista, että se saa sen kattilan sohaistua alas ja loukattua itsensä. On eräänkin kerran sellaiset esineet ja kipot, joihin tytön ei millään olisi pitänyt yltää, lennelleet ympäriinsä. Se on niin äkkinäinen eikä sille voi vielä selittää, että pysypäs nyt oman turvallisuutesi takia paikallaan.

Tämä on muuten yksi juttu: anopilla ei tahdo mennä perille, että kun omat lapset ja tyttären lapsi ovat olleet sellaisia rauhallisia ja uskoneet kertasanomisesta, että meidän tyttö on vähän toisenlainen ja siihen pätee vähän eri säännöt. Joitakin asioita oon antanut anopin huomata itse kantapään kautta, mutta joitakin juttuja en halua riskeerata.
No hommaa höyryhengityslaite. Anoppisi ei välttämättä tiedä, että sellaisia on nykyisin olemassa ja siksi tarjoaa tuota kiehuvaa vettä höyryhengitykseen. Toimi kuten tämän päivän teknologianainen toimii. Vanhat hyvät tavat on historiaa, jos on keksitty uusi hyvä teknologia korvaamaan vanha.

Ymmärrän!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25932904:
No hommaa höyryhengityslaite. Anoppisi ei välttämättä tiedä, että sellaisia on nykyisin olemassa ja siksi tarjoaa tuota kiehuvaa vettä höyryhengitykseen. Toimi kuten tämän päivän teknologianainen toimii. Vanhat hyvät tavat on historiaa, jos on keksitty uusi hyvä teknologia korvaamaan vanha.

No sepä se, kun sellainen löytyy! (Ja aikaisemmin, kun vauva oli vain muutaman hassun kuukauden, käytettiin ihan vain lämmintä vesihöyryä kylppärissä.) Mutta kun anoppi on tottunut tekemään asiat tietyllä tavalla ja minä vaan "vouhotan". Vouhotan silloinkin, kun yritän opettaa, miten babyhaleria (inhalaattoria) käytetään ja miten vaunujen turvavaljaat toimii ja tavaratalossa haluan mennä hissillä mieluummin kuin raahaan vaunut vauvoineen liukuportaissa.

[QUOTE="vieras";25932878]taas tälläsiä nykyajan pentuja kasvattamassa pentuja. ihan kamalaa se varmasti olis jos mummo antas pienen palan pullaa sillontällön huoh. eihän se sitä pullaa paljon pikkunen edes söiskään! ottaa niin aivoon tälläset idiootit! meillä pikkunen on maistanut 5kk ikäsestä lähtien jäätelöä,karkkia,erilaisia juustoja,hedelmiä,pullaa,ranskalaisia ym. pitäähän pikkusellekkin makuelämyksiä antaa. näin kun olemme toimineet niin lapsemme ei ole koskaan mättämällä mättäneet herkkuja isompanakaan kun siitä ei ole tehty sitä kiellettyä asiaa.[/QUOTE]

Voi elämä... Kukahan tässä nyt onkaan se idiootti, ei minun mielestäni ainakaan ap! :O

On tainut teikäläiseltä jäädä väliin NYKYAIKAISET neuvolan ohjeistukset...

[QUOTE="vieras";25932878]taas tälläsiä nykyajan pentuja kasvattamassa pentuja. ihan kamalaa se varmasti olis jos mummo antas pienen palan pullaa sillontällön huoh. eihän se sitä pullaa paljon pikkunen edes söiskään! ottaa niin aivoon tälläset idiootit! meillä pikkunen on maistanut 5kk ikäsestä lähtien jäätelöä,karkkia,erilaisia juustoja,hedelmiä,pullaa,ranskalaisia ym. pitäähän pikkusellekkin makuelämyksiä antaa. näin kun olemme toimineet niin lapsemme ei ole koskaan mättämällä mättäneet herkkuja isompanakaan kun siitä ei ole tehty sitä kiellettyä asiaa.[/QUOTE]

Voi elämä... Kukahan tässä nyt onkaan se idiootti, ei minun mielestäni ainakaan ap! :O

No sepä se, kun sellainen löytyy! (Ja aikaisemmin, kun vauva oli vain muutaman hassun kuukauden, käytettiin ihan vain lämmintä vesihöyryä kylppärissä.) Mutta kun anoppi on tottunut tekemään asiat tietyllä tavalla ja minä vaan "vouhotan". Vouhotan silloinkin, kun yritän opettaa, miten babyhaleria (inhalaattoria) käytetään ja miten vaunujen turvavaljaat toimii ja tavaratalossa haluan mennä hissillä mieluummin kuin raahaan vaunut vauvoineen liukuportaissa.
No sitten sulla on yksinkertaisesti tyhmä anoppi. Mä käytän itsekin höyryhengityslaitetta, vaikka olenkin jo 50 v. paljon kätevämpi. Ja joo, olin äiti jo aikana, kun noita laitteita ei vielä ollut. Kuuman veden kanssa plaraaminen on itsellenikin tuttua enkä totta mooses alkaisi enää sen kanssa pelaamaan, kun laitekin on keksitty. Jotain hyvä ja helppoa sentään teknlogiakin on saanut aikaan :)

Ymmärrän täysin. Ap, sun ei tarvitse olla heidän kanssa tekemisissä. He ovat kuitenkin lapsesi isovanhemmat ja mieletön rikkaus. He eivät edes elä suunnattoman pitkään enää. Mutta sun ei ole pakko olla tekemisissä, älä silti vie lapselta isovanhempia. Lue miten mulla meni:

Olin appivanhempieni kanssa väleissä kunnes esikoinen syntyi. Aina yritin olla ystävällinen, vaikka lähtökohtaisesti heidän kultapojalleen en heidän mielestään kelvannut. Esikoisen synnyttyä määräily alkoi mennä yli. Sitten alkoi juuri tuo kasvatukseen ja hoitoon puuttuminen ja minun väheksyminen. Anoppi ei kuunnellut tai arvostanut sanojani ja periaatteitani ollenkaan. Hampaat irvessä hoidin vierailut kunnes mäsähti.

Olin toisessa raskaudessa viimeisillään raskaana, ja mulle tuli iso riita aviomiehen kanssa. Hän meni yöksi vanhempiensa luokse, koska (HYVÄSTÄ SYYSTÄ!) ajoin hänet pois kotoa. Mies ei pettänyt tai muuta pahaa, mutta oli vaan täysi idiootti ja mä en sellaista katsele. Seuraavana päivänä anoppi tuli kotiini ja alkoi haukkumaan ja huutamaan. Siis huutamaan omassa kodissani lapsen kuullen siitä, miten hänen poikaparkansa käy töissä ja JOUTUU SILTI vaippoja vaihtamaan ja leikittämään lapsiaan, ettei ihme että kaipaa rauhaa. Että miehen pitäisi saada lepäillä kun rankan päivän jälkeen kotiin tulee eikä joutua lapsenlikaksi.

Anopin kanssa vain ollaan niin eri vuosikertaa, että turha alkaa hänelle luentoa pitämään miten lasta nykyään hoidetaan. Mutta anoppi haukkui mua henkilökohtaisesti, enkä sitä aio antaa anteeksi. Sitä tosin ei ole anteeksi pyydettykään. Anoppi lähetti tekstarin, ettei halua olla kanssani tekemisissä. Ei siis olla tekemisissä. en silti lapsilta mummoa veisi. He vierailee miehen kanssa mummolassa, ja mä saan silloin omaa aikaa. Ihanaa!! Kannattaa keskittyä positiivisiin asioihin tässäkin. Mun ei tarvitse yrittää miellyttää sitä kapeakatseista fossiilia enää, ja mä voin tehdä omia juttujani kun mies vie lapset mummolaan.

No on se kamalaa. Nykyisin. Jos et usko hyvällä, niin uskot aikanaan pahalla. Eli et saa lapsenlapsiasi hoitoosi. Mutta ota silloin ilo irti asiasta ja lähde kuuden kuukauden lomalle Australiaan :) Niin mä aion tehdä, jos mulle tulee omasta mielestäni kohtuuttoman hankala lapsenlapsi hoidettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja lasi puoliksi täynnä;25933104:
Ymmärrän täysin. Ap, sun ei tarvitse olla heidän kanssa tekemisissä. He ovat kuitenkin lapsesi isovanhemmat ja mieletön rikkaus. He eivät edes elä suunnattoman pitkään enää. Mutta sun ei ole pakko olla tekemisissä, älä silti vie lapselta isovanhempia.

En minä tarkoita ettenkö haluaisi olla heidän kanssaan tekemisissä, kun kyllä minä haluan! Haluaisin vaan niin kovasti löytää semmoisen yhteisen sävelen... En ole heille pahasti sanonut, ihan asiallisesti olen yrittänyt kertoa esimerkiksi etten halua sitä lasta antaa VIELÄ hoitoon. Heillä vaan ei tunnu menevän kaaliin...

Annan kyllä lapsen hoitoon sitten, kun osaavat kunnioittaa minunkin mielipidettäni. Kyläilen siihen asti lapsen kanssa yhdessä. En minä halua lapselta isovanhempia viedä.

[QUOTE="Nuuh";25932626]No jos sinä itse et ole saanut lapsena mummolta herkkuja niin miksi asia pitäisi kieltää myös omalta lapseltasi, oletko kateellinen.
Lapsi ei siitä hajoa jos saa herkkuja ja aika pian oppivat että mummolassa ja kotona on eri meininki.

Ota vihannekset pois sieraimesta ja hengitä vapaasti.[/QUOTE]

No heh heh. Tuskin monikaan 8kuukautisena on pullaa vetänyt naamaansa.

Aloittajalle voimia, meillä vähän sama tilanne. Ärsyttää juurikin tuo herkkujen tunkeminen, kun lapsi on vasta vuoden ikäinen ja pärjäisi hyvin ilmankin.

Itse yritän aina mennä toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Antaa mummojen jupista.

[QUOTE="aapee";25933204]En minä tarkoita ettenkö haluaisi olla heidän kanssaan tekemisissä, kun kyllä minä haluan! Haluaisin vaan niin kovasti löytää semmoisen yhteisen sävelen... En ole heille pahasti sanonut, ihan asiallisesti olen yrittänyt kertoa esimerkiksi etten halua sitä lasta antaa VIELÄ hoitoon. Heillä vaan ei tunnu menevän kaaliin...

Annan kyllä lapsen hoitoon sitten, kun osaavat kunnioittaa minunkin mielipidettäni. Kyläilen siihen asti lapsen kanssa yhdessä. En minä halua lapselta isovanhempia viedä.[/QUOTE]

Tarkoitin sitä, että vaikka kuinka paljon haluaa, ei voi muiden puolesta sentään nöyristellä tai jankuttaa loputtomiin. Minulla ja anopilla siis aika viileät välit vaikka päällisin puolin hyvin maireat, kunnes esikoinen syntyi. Sitten kun tuli hoitoon liittyvää asiaa jne, niin anoppi niin eri linjoille ettei mun puhetta kuunneltu yhtään. "Mitä sitä sylissä nukutan, oppii lapsi aina vaatimaan syliä" Jeah. Ja että kyllä se oppii kun jättää huutamaan. Nämä oli vain sellaisia asioita, etten niistä jaksanut loputtomiin inttää. Onneksi tuli tämä riita ja viimeinen niitti. ei tarvinnut enää stressata anoppilaan lähdöstä. Ei olla siis missään tekemisissä enää. Mies ja lapset silti kyläilevät ja hyvä niin, lapset innoissaan kun saavat huomiota ja herkkuja, ja mä onnellinen kun olen saanut latautua kaikessa rauhassa.

Tarkoitin, etten tajua äitejä jotka oman egon takia kieltää isovanhemmat.

Ihan ekana mulla tuli mieleen että onkohan appivanhempiesi ensimmäinen lapsenlapsi? Ainakin osittain selittäis ton hoitoonvinkumisen ja halun hemmotella (herkkujen tuputtaminen).

Mulla on lähes päinvastainen tilanne anopin kanssa,on siis rasittavuuteen asti arka ja ylivarovainen jne. Lapsi pian 2,5v ollut appivanhempieni hoidossa ehkä max 10 kertaa. Oltais annettu enemmänkin,mutta varsinkin vauva-aikana anoppi ei yhden "epäonnisen" hoitokerran jälkeen selvästi uskaltanut/halunnut vauvaa hoitaa.
Sekin oli musta jotenkin ihan uskomattoman absurdi tilanne. Vauvalla oli sillon ikää vähän alle 4kk,ja anopin piti tulla meille pariksi tunniksi häntä hoitamaan. Reilun puolen tunnin jälkeen hän (jolla 3 omaa lasta ja meidän vauva oli 2. lapsenlapsi) soitti miehelleni että voisimmeko tulla kotiin,hän ei saa lasta rauhottumaan. Myöhemmin kun kävimme asian läpi,paljastui että hän ei uskaltanut antaa pulloa (pullossa oli siis äidinmaitoa,pullosta juominen oli vauvalle ihan tuttua puuhaa) vauvalle kun tämä itki/huusi. "Ettei vaan vedä maitoa henkeen ja tukehdu.." - Joo-o,ihmekös tuo jos ei vauva rauhotu jos on nälkäinen eikä saa maitoa.."ehkä" olis rauhottunu kun olis sen pullon saanu suuhunsa..

Toi on kyllä appivanhemmissa (ja muissakin niin tekevissä) jotenkin ihan järkyttävä tyyli että kuiskitaan lapselle (niin että lapsen vanhemmat taatusti kuulee) just jotain että "saat sitten pullaa kun ei oo äiti kieltämässä".. ja muutenkin vanhempien mielipiteiden lyttääminen. Oli asiat oikein tai väärin (turvallisuudesta ei tietenkään pidä tinkiä ja viimekädessä todellinen lapsen etu on tärkein),vanhempien mielipiteet ja tavat on se minkä mukaan lasta kasvatetaan ja kohdellaan.

Yhteistyössä