Onko teillä kokemusta lapsen kaverista joka...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outoa?

Vieras
valhtelee jatkuvalla syötöllä ja vierittää kirkkain silmin syytä kaverinsa niskoille? Eli poikani kaveri on aikamoinen tyyppi, en oikein enää tiedä miten hänestä pitäisi ajatella. Meillä hän käy melkein päivittäin.
Aloin katselemaan hänen touhujaan hieman tarkemmin tässä kuukausi sitten kun hän tuli hädissään soittamaan meidän ovikelloa. Hän kertoi minulle suurilla silmillään tuijottaen että poikani oli lyönyt hänen pikkuveljeään. Onneksi juuri kun hän kertoi tätä ohi meni yks toinen poika samasta kaveriporukasta joka sanoi ettei poikani ole mitään tehnyt vaan tuo kertomaan tullut poika itse oli lyönyt veljeään. Ja kun asiaa vielä pojaltani kysyi, hän oli ihan ihmeissään ja lisäksi kun menin paikalle, hän oli korkeassa puussa jonne hän oli äheltänyt itseään varmaan viimeiset puoli tuntia! :)
Sitten poika on alkanut meillä keksimään ihan täyttä diipadaapaa ja mm. kuiskimaan pojalleni "Säikytetään teidän koiraa kun se nukkuu..." johon poikani on tokaissut kovaan ääneen ettei nukkuvaa koiraa saa koskaan mennä säikyttämään!
Viikko sitten sain sitten hämmentyneen puhelun hänen äidiltään joka ilmoitti ettei poikani ole siivonnut omia jälkiään vaikka hänelle niin käskettiin kun hän oli heillä. Äiti lähti tuomaan poikaani meille ja sen verran (10min.) nämä veljekset olivat olleet keskenään kotona. Sanoin pojalleni että kylässä ollessa on toteltava ja siivottava jälkensä, ei ole kohteliasta lähteä kotiin siivoamatta jos on levittänytkin tavaroita. Ja mielestäni tämän äidin olisi pitänyt käydä tarkistamassa jäljet ennenkuin lähti tuomaan lastani kotiin!
Koska kun hän meni kotiin oli KAIKKI lelut levitetty yläkerrassa pitkin yläkertaa ja tämä poikani kaveri sanoi että poikani on lähtenyt siivoamatta yhtään. Poikani taas sanoo että on siivonnut yli puolet leluista pois eivätkä he edes olleet levittäneet paljoa.
Sitten paljastui että tämä poikani kaveri oli levittänyt lelut poikani lähdettyä ja vierittänyt syyn poikani niskoille.
En usko että tämä lapsi tekee tuota tahallaan, hän ei ihan ymmärrä mitä teoillaan tekee mutta minua ottaa niin kovasti päähän! Olen ollut tuolle pojalle kiva, ottanut meidän mukaan erilaisiin tapahtumiin mutta nyt alkaa olla mitta täynnä. Poikani tykkää hänen seurastaan, heillä on ihan hauskoja leikkejä mutta välillä hän itsekin ottaa etäisyyttä häneen. Ja ymmärrän kyllä miksi!
Onko muilla vastaavanlaista kokemusta ja miten olette selvittäneet asiat! Täytyy vielä sanoa että pojan äiti on tosi kiva ja herttainen mutta ehkä liikaa uskoo lapsensa tarinoita...

Mulle tulee ekana mieleen, että vanhemmat antaa kotona ikätasoon nähden liian kovia rangaistuksia lapselle. Meidän pojalla samanlainen kaveri, jonka äitinsä antaa jostain kärpäsen pierun kokosesta asiasta parinviikon mittasen rangaistuksen ja naputtaa asiasta koko sen kahden viikon ajan. Ja lapsihan valehtelee, että korvat heiluu, kun on huomannut, että äiti nielee valeet ja sitten ollaan tyyliin "eihän se meidän Pertti tee mitään tuhmaa. Se on niiiin kiltti" ja Pertti nauraa partaansa, kun ei tullut rangaistusta.

[QUOTE="vieras";22380881 begin_of_the_skype_highlighting**************22380881******end_of_the_skype_highlighting]Mulle tulee ekana mieleen, että vanhemmat antaa kotona ikätasoon nähden liian kovia rangaistuksia lapselle. Meidän pojalla samanlainen kaveri, jonka äitinsä antaa jostain kärpäsen pierun kokosesta asiasta parinviikon mittasen rangaistuksen ja naputtaa asiasta koko sen kahden viikon ajan. Ja lapsihan valehtelee, että korvat heiluu, kun on huomannut, että äiti nielee valeet ja sitten ollaan tyyliin "eihän se meidän Pertti tee mitään tuhmaa. Se on niiiin kiltti" ja Pertti nauraa partaansa, kun ei tullut rangaistusta.[/QUOTE]

No joo, tää äiti ainakin tosi pienistä asioista juoksee pitkin poikin selvittelemässä asioita jotka ei ees sen poikaa haittaa. Esim kerran tuli meidän oven taakse meidän pojalta kysymään "Oletko sanonut meidän PerttiPauliinaa nynnyksi?"
Eihän tietenkään nimittely ole kivaa ja omalle pojalleni sanoin ettei aleta muita nimittelemään, se on ihan turhaa. Mutta ikinä en menis jonkun oven taakse tuollaista selvittelee. Päinvastoin oon opettanut lapsilleni että jos joku kiusaa niin toisesta korvasta ulos vaan! Ja kerran poikani sanoikin niinkuin olin opettanut kun juuri tämä poika jotain lällätteli "Ei paljoo kuule sun lällättelyt kiinnosta!"
Luulen että tuo kaveri on tosi epävarma, hänellä ei ole kovin hyviä sosiaalisia taitoja niinkuin pojallani ja viimeinen niitti oli kun poikani oppi kesällä ihan itse lukemaan. Jotenkin sen jälkeen tuo poika on alkanut käyttäytymään oudommin poikaani kohtaan. Voisiko olla kateellinen kun ei itse osaa lukea?

[QUOTE="vieras";22380951 begin_of_the_skype_highlighting**************22380951******end_of_the_skype_highlighting]Voi olla kateuttakin.
Voi olla myös vallan tai huomion halua. Huomaa, että puheilla on iso vaikutus äitiin.[/QUOTE]

Niin voihan se olla että kun ei omalla käytöksellään osaa toimia ja saada "valtaa" niin täytyy sit tehdä se mustamaalaamalla toisia. En tarkoita että pojallani olisi sen enempää valtaa mutta tiedätte kai mitä tarkoitan. Poikani on semmoinen supliikkimies ja kovin sanavalmis, tällä pojalla taas on puheentuottamisessa ja selkeydessä aikamoisia puutteita. Ja kovin epävarma poika kyllä on. Välillä ei edes yritä vaan pistää sitten pelleilykortin esille, pienempänä poikaani on tehnonnut juuri hänen viljelemät pissakakkajutut ja muut pelleilyt mutta nykyään poikani ei enää jaksa kuunnella turhaa höpötystä varsinkin jos se jää päälle ja se on sitä saman toistoa joka kerta.

[QUOTE="vieras";22383253 begin_of_the_skype_highlighting**************22383253******end_of_the_skype_highlighting]Siis äiti lähtee viemään vierasta poikaa kotiin, koska poika ei ole siivonnut leikkejään?
Onko tuo nyt ihan normaali käytäntö?[/QUOTE]

Ei vaan siis oli puhe muutenkin että tämä kaverin äiti tuo poikamme kotiin kun en pystynyt itse sinä iltana hakemaan kun miehellä oli auto ja hän oli myöhään töissä.
Eli hän lähti tuomaan poikaani kotiin ja jätti nuo veljekset siksi aikaa keskenään kotiin. Ja sillä välin tämä pojan kaveri vissiin veljensä avustuksella oli levittänyt kaikki lelut ja syytti äidin tullessa kotiin poikaani asiasta.

Miten tämä on nyt hieman outo tarina. Ensin saa sellaisen kuvan, että asutte naapureina, kun tuntuu, että jatkuvasti ovat yhdessä ja on pikkuveljeä ym. Sitten kuitenkin asuvat jossain automatkan päässä.

[QUOTE="vieras";22385729 begin_of_the_skype_highlighting**************22385729******end_of_the_skype_highlighting]Miten tämä on nyt hieman outo tarina. Ensin saa sellaisen kuvan, että asutte naapureina, kun tuntuu, että jatkuvasti ovat yhdessä ja on pikkuveljeä ym. Sitten kuitenkin asuvat jossain automatkan päässä.[/QUOTE]

No mitäs outoa siinä on että kaverit ovat päivittäin tekemisissä vaikka asuisivatkin parin kilometrin päässä toisistaan? Keskity olennaiseen äläkä lue rivien välistä. Ja mitä pikkuveli tuohon naapurissa asumiseen liittyy? Tällä kaverilla siis on pikkuveli, so?

Voisi olla mun poika joka on erityislapsi ja saanut hoitoa jo 2vuotta, Hän ei erota totta ja tarua vaan jutut menee sekaisin ja välillä ei tiedä mitä uskois. Pitkän selvittelyn ja päivien päästä selviää asioiden oikea laita. Vaatii etsivän kykyjä pysyä kärryillä :)
Mutta kaverit tietää ja vanhemmat myös joten sopu on säilynyt.
Välllä kertoo ihan omia keksittyjä mielikuvitus juttuja. Tuliskohan kirjailijaks?!

[QUOTE="Hello";22387952 begin_of_the_skype_highlighting**************22387952******end_of_the_skype_highlighting]Voisi olla mun poika joka on erityislapsi ja saanut hoitoa jo 2vuotta, Hän ei erota totta ja tarua vaan jutut menee sekaisin ja välillä ei tiedä mitä uskois. Pitkän selvittelyn ja päivien päästä selviää asioiden oikea laita. Vaatii etsivän kykyjä pysyä kärryillä :)
Mutta kaverit tietää ja vanhemmat myös joten sopu on säilynyt.
Välllä kertoo ihan omia keksittyjä mielikuvitus juttuja. Tuliskohan kirjailijaks?![/QUOTE]

Kyllä mä tiedän että lapset sepittelee juttuja mutta jos vieritetään tieten tahtoen kaverin syyksi mitä on itse tehnyt niin ei mene ymmärrykseen!
Siis kuka urpo oikeesti menee vaan huvikseen levittää joka ikisen lelunsa sen jälkeen kun mun poika ja sen äiti lähtenyt hetkeksi kotoa. Ja sitten väittää että mun poika jättänyt siivoamatta???
Mä nyt taidan vaan nyt tarjota pojalleni muiden kaverien seuraa, ei ole ihan balanssissa tuo poika. Ja hän ei ole erityislapsi. Poikani on pidetty ja hänellä on paljon kavereita, toisin kuin tällä pojalla. Jostain syystä poikani silti leikkii mieluiten tämän pojan kanssa. On hänessä siis hyvääkin mutta tuo valehtelu on sellainen josta mä en pidä!

Meillä oli pojalla tässä kesällä kauan odotettu kaveri viimeinkin mut ei se oikein sujunut. Toinen poitsu kiristi meitin poikaa ettei leiki sen kans jos ei saa pyöräillä meidän pojan pyörällä (meillä vaihdepyörä, toisella pojalla ei) ja kuulin keittiön ikkunasta kun toinen poika kiristi mun poikaa et jos ei lähdetä kaksin uimaan niin en leiki sun kans. Tätä oli tosi paljon ja kyse siis 6-vee pojista. Ja kun meillä ei ole leikkikavereita niin meitin poika antoi paljon periksi kun halusi vaan olla tän kaverin kanssa. ja äitinä mua ärsytti kamalasti. Sit alkoi pojat rikkoa rajoja eli menivät pidemmälle mitä oli lupa ja tätä ongelmaa ei ollut ennen tä kaverin tuloa. Poika sanoi vaan et kaveri sanoi ettei leiki jos ei mene sen kanssa. Vimeinen niitti oli kun poitsut karkas ja varastivatkaupasta. Pääsivät livahtaan ulos mut mentiin sit me ja toisen pojan perhe maksamaan varastetut tavarat ja puhuttaan pojat kaupalle. Oma poika oli tosi häpeissään ja surkeena, ei syyttänyt toista poikaa enkä tiedä kumman idea se oli ollut eikä sillä niin väliäkää kun molemmat oli mukana tekemässä. Ja muutaman kerran tää toinen poika oli varastanut meitin pojan pyöränkin tai sit naapurin pojan pyörän.

Muutaman kerran pojat vielä leikki yhdessä mut sit mun poika ei suostunut enää hakemaan toista poikaa. Lopulta suostui kertomaan et kiristi et jos mun poika ei anna pyörää tai jos mun poika ei mene varastaan jotain niin ei leiki sen kans. En tiedä tapahtuiko noin oikeasti mut mitään ongelmia ei ole ollut sen jälkeen kun meitin poitsu lopetti toisen pojan kans leikkimisen. Et kyllä näitä löytyy. Tuntuu vaan käsittämättömältä et kuusi vuotiaat osaa tolla lailla kiristää. Tykkään tän toisen pojan äitistä ja ollaan kavereita mut on aika hankalaa treffata kun mun poika ei millään haluis mennä niille kylään kun tää toinen poika on siellä :(

Meillä oli pojalla tässä kesällä kauan odotettu kaveri viimeinkin mut ei se oikein sujunut. Toinen poitsu kiristi meitin poikaa ettei leiki sen kans jos ei saa pyöräillä meidän pojan pyörällä (meillä vaihdepyörä, toisella pojalla ei) ja kuulin keittiön ikkunasta kun toinen poika kiristi mun poikaa et jos ei lähdetä kaksin uimaan niin en leiki sun kans. Tätä oli tosi paljon ja kyse siis 6-vee pojista. Ja kun meillä ei ole leikkikavereita niin meitin poika antoi paljon periksi kun halusi vaan olla tän kaverin kanssa. ja äitinä mua ärsytti kamalasti. Sit alkoi pojat rikkoa rajoja eli menivät pidemmälle mitä oli lupa ja tätä ongelmaa ei ollut ennen tä kaverin tuloa. Poika sanoi vaan et kaveri sanoi ettei leiki jos ei mene sen kanssa. Vimeinen niitti oli kun poitsut karkas ja varastivatkaupasta. Pääsivät livahtaan ulos mut mentiin sit me ja toisen pojan perhe maksamaan varastetut tavarat ja puhuttaan pojat kaupalle. Oma poika oli tosi häpeissään ja surkeena, ei syyttänyt toista poikaa enkä tiedä kumman idea se oli ollut eikä sillä niin väliäkää kun molemmat oli mukana tekemässä. Ja muutaman kerran tää toinen poika oli varastanut meitin pojan pyöränkin tai sit naapurin pojan pyörän.

Muutaman kerran pojat vielä leikki yhdessä mut sit mun poika ei suostunut enää hakemaan toista poikaa. Lopulta suostui kertomaan et kiristi et jos mun poika ei anna pyörää tai jos mun poika ei mene varastaan jotain niin ei leiki sen kans. En tiedä tapahtuiko noin oikeasti mut mitään ongelmia ei ole ollut sen jälkeen kun meitin poitsu lopetti toisen pojan kans leikkimisen. Et kyllä näitä löytyy. Tuntuu vaan käsittämättömältä et kuusi vuotiaat osaa tolla lailla kiristää. Tykkään tän toisen pojan äitistä ja ollaan kavereita mut on aika hankalaa treffata kun mun poika ei millään haluis mennä niille kylään kun tää toinen poika on siellä :(

Oletko puhunut sen äidin kans tästä asiasta? Meillä kans tän valehtelevan pojan äiti tosi symppis tyyppi mut tosiaan niin sinisilmäinen poikansa juttuihin että taidan senkin vuoksi pitää hieman etäisyyttä nyt. Tuntuu että jos yhteistyö jatkuu vielä eteenpäin niin se olisi tikittävä aikapommi, äiti ei varmasti tuosta ainakaan järkiinny ellei sitten joku ammattilainen puuttuisi niinkuin esim koulussa.

Yhteistyössä