onko teillä muilla sotkuinen koti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäitiliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäitiliini

Vieras
mua on nyt ruennut ahdistaan kun tuntuu tää oma koti aina niin sotkuiselta. olen siis kotiäitinä ja meillä on kaksi pientä lasta (2,5-vuotias ja 1-vuotias). tuntuu, että vaikka kuinka keräisin leluja, sohvatyynyjä, lehtiä ym. tavaraa mitä lapset levittävät, niin silti on kokoajan kauhea sotku...ja sit toisekseen, en enää edes jaksa olla niin tarkka. keittiön siivoan kyllä, mutta esim. lastenhuonetta en vain jaksa siivota enää niin usein kuin pitäisi.
haluaisin että kykenisin pitämään kotimme paremmassa järjestyksessä mut ku voimat ja aika ei riitä!

Juu onhan tää aina silloin kun lapset ei nuku. Siivoan heti kun menevät päikkäreille ja heti kun menevät illalla nukkumaan. Ja välittömästi kun ne herää on sen näköistä ettei täällä siivota ikinä :D

Kyllä muakin ketuttaa, mutta yritän olla ottamatta stressiä, kun sille nyt ei tällä hetkellä mitään voi...

Ei tietenkään! Lapset pitää kasvattaa niin, etteivät ne sotke ja jos sotkevat, siivoavat heti jälkensä. Meillä on 4v, 2v ja vauva, ja koti aina kuin sisustuslehden kannesta!

Parempi vähän paskaa nurkissa kuin puhdas helvetti.

Mä jaksoin pitää kodin tiptop siistinä silloin, kun oli vain yksi lapsi. Toisen kanssa ei enää onnistunutkaan.

Hep, täältä löytyy kans sotkuinen koti! Aina on kampetta joka paikka täynnä ja vaikka kuin siivoo niin kohta on taas tavarat pitkin poikin. Ärsyttää kyllä kun ruokapöytä on aina täynnä lehtiä, mainoksia, kirjeitä jne. Pitäis kait tsempata....

On, on ja on. Lapset levittävät lattiat täyteen leluja, kirjoja ja roolivaatteita ihan hetkessä. Keittiössäkin on usein leluja, piirustuspapereita ja värikyniä pöydänalus täynnä, ja kun illalla lattian tyhjentää, on murusten määrä järkyttävä. Todellakin välillä masentaa, mutta tällaista tämä elämä on pienten lasten kanssa kun asuu pienissä tiloissa.

Täällä kans! Lähes aina ainakin pientä sotkua. Enkä jaksa sitä keittiötäkään aina siivota. Ja lapset 3v ja 1,5v. Mutta en ota stressiä, vuorotyö+pienet lapset kun imee aika hyvin mehut... Siivoan aina sitten kun tulee inspis. Ja lasten lelut saa meillä olla levällään, aina iltaisin pyritään siivoomaan lasten huone.

Taitaa meillä olla. Kyllä nuo 2 niin tehokkaasti levittää nuo lelunsa ympäri taloa että hulluksi tulisi jos yrittäisi koko ajan pitää kaiken tiptop.

Mutta mun mielestä ne lelut siellä täällä ei ole mikään paha juttu. Siistiksi tän mökin saa vartissa jos jostain syystä tarvii.
Eli ei tää mitään kaatopaikkaa kuitenkaan muistuta, vaikka usein on paljon tavaraa hujan hajan.

Likaista meillä ei ole koskaan.

Taitaa olla hyvin monen kotiäidin stressi tuo kodin siisteys.
Olen nyt kuopuksen aikana oppinut vähän hölläämään...joka päivä jotain ylimääräistä perussiisteyden lisäksi tehdään,mutta aina on jokin paikka sitten kaaoksessa.
Nykyisin jo osaan antaa olla...laitan esim. eskari-ikäisen oven kiinni ja yritän olla keksimättä sinne mitään asiaa kun alkaa ahdistaa sotkut.
Hänellä aina joku isompi leikki kesken eli paljon tavaraa esillä.
Sen vaadin häneltä itseltään,että sänky on siisti ja työpöytä.

Aloittajalla sen ikäiset lapset,että ihan voit unohtaa pölyrätin kanssa juoksemisen...lapset eivät kärsi jos epäjärjestystä...heille annettu aika on tärkeämpää.

Nyt kesällä ihanaa kun saa tehtyä siivouksen niin sen jälkeen voi olla ulkona iltapesulle ja nukkumaan asti.
Iltapalakin syödään usein takapihalla.

Mä yrtitän pitää kodin puhtaana, sotkuista täällä kyllä on. Lähinnä siis niin, että imuroin ja pesen lattioita ja pyyhin pöytiä. On ne siellä jossain lelujen alla kohtuu puhtaina, mutta eivät aina vaan näy!

tuolla kirjanlukemispinossa kirjoitinkin että meillä kyllä siivotaan paljon. Kaikki pöytäpinnat on 80%ajasta tyhjät. ja tahrattomat. Lattioilla on paikoitellen, ympäri taloa, pikkuauto ja nukkeja ja leegoja, mutta se ei haittaa kun lapsille on leikit tavallaan aina vähän kesken. Eli leut ei ole sotkuista. Mutta vaatteet tai muut tavarat lattioilla on sotkuista. Puhumattakaan villakoirista tai ruuanmuruista.
Ota sinäkin ap pöytätasot tyhjiksi, vaatteet vaatekaappeihin, niin huomaat heti kuinka siistin oloista on. Pieni pölykerros kirjahyllyssä tms. ei näy 2m päähän. Ruuanmurut ruokapöydän alla taas näkyy ja tuntuu jaloissa ja kulkeutuu joka paikkaan.

Mä tein niin kun kyllästyin tuohon tavarakaaokseen, että vein kylmästi kirpparille kaikki koriste-esineet ja muut ylimääräiset tavarat mitkä yleensä kuleksi nurkissa. Mainokset ja lehdet vien säännöllisesti keräykseen. Eipä oo enää kauhea sotku ku ei oo millä sotkea. Ainoastaan noita leluja meilläkin kuleksii pitkin poikin, mutta niistä en ressaa, leikkiköön.

Nii ja myös kirja-hylly hävitettiin, meillä kun se tuppasi keräämään kauhean määrän sotkuisen näköistä tavaraa. Olkkarissa on nyt sohva ja tv-taso...ei muuta =D

On siistiä mutta meillä vain tuo yksi+kaverit jättää jälkensä. Huomaan että aina on joku tavara käsissä mennessä ja tullessa, paikoilleen menossa. Oon vähän hygieenikko myönnän mutta jos ap ei aina jaksa niin hellitä. Itse sinä sitä siisteyttä vaadit itseltäsi, ei varmaankaan muut.

helpottavaa kuulla, että toisillakin on sotkuista!
itse kun menee johonkin kylään niin tuntuu että toisten kodit on niin siistejä. mutta taitavat aina vain siivota just ku tulee vieraita, niin kuin minäkin teen :)

Ei oo meil sotkusta. Pojat 6v ja 2v siivoovat omat jälkensä, 2v ei oikee viel meinaa siivoo mut pikku hiljaa oppii. Siivoon joka päivä vähän esim. imuroin eilen ja tänään pyyhin pölyjä ja huomenna vessan pesu... Ei tää rankkaa oo! :D

Ei ole. Pyritään välttämään sitä, että olisi liikaa tavaraa. Jos haluat helpon neuvon ap, niin laita esim lasten leluista osa välillä kaappiin odottamaan vuoroaan. Sitten ne taas kiinnostavatkin enemmän kun ovat välillä pois. Ja pidä esillä vain yksi lasten palikka/ lego ym pientä sällä hirveästi -sarja kerrallaan. Jos ne kaikki ovat saatavilla, niin aina on sotkuisen oloista kun pienet palat/ osat ovat levällään ympäriinsä.

Tai ellei kiinnosta, niin älä stressaa, anna olla, omapa on kotisi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
Meillä on puhdasta, mutta ei aina niinkään siistiä. illalla sitten viimeistään raivataan lelut pois ja asetellaan sohvatyynyt :D aamuun asti se ihana siisteys sitten jatkuu.

Minä heitin sohvan koristetyynyt komeroon, koska ne olivat AINA lattialla. Viltistä en vielä haluaisi luopua, koska istun iltaisin telkkaria katsellessani sen alla. Vaikka se vilttikin tuntuu aina olevan mytyssä lattialla...

Jellonainen

Mä ajattelin kanssa viskaa ihan noi meidän sohvatyynyt kokonaan pois :D "uhkailin" jo lapsia että ne lähtee jos ne on aina pitkin olohuonetta ja lattioilla ja lelut sohvalla. meillä pitää vilttejä olla niin paljon että akikille riittää, pojat on äidistä ottaneet mallia :D