Onko teillä omat lakanat kun menette kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Miksi hermostuit =)

Harvasta perheestä löytyy esim. neljä ylimääräistä patjaa.
Etenkin kerrostalossa on säilytystilat ja pyykin kuivaustilat aika rajatut.

En hermostunut, mutta naurattaa: "Olette sydämellisesti tervetulleita meille yöksi. Ottakaahan omat patjat, tyynyt, lakanat, astiat, vessapaperit ja eväät" :D. Siis tuollainen mielikuva mulle tuli.

On kohteliasta viedä omat lakanat ja pyyhkeet mukana. Meidän vieraista aika harvalla on omat lakanat mukana. Ja peditkin joudun yleensä tekemään yksin. Olisi kohteliasta tulla auttamaan.

Mies käy jonkun verran sukuloimassa yksistään. Hänelle olen laittanut mukaan vyöllä sidotun patjarullan, jossa sisällä on tyyny, peitto ja pyyhe. Näin hän pystyy yöpymään helposti missä tahansa, kunhan on vain pieni ala vapaata lattiatilaa käytettävissä. Peti on myös helppo koota päiväksi tai pistää auton perään seuraavan yön kyläpaikkaa varten.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Miksi hermostuit =)

Harvasta perheestä löytyy esim. neljä ylimääräistä patjaa.
Etenkin kerrostalossa on säilytystilat ja pyykin kuivaustilat aika rajatut.

En hermostunut, mutta naurattaa: "Olette sydämellisesti tervetulleita meille yöksi. Ottakaahan omat patjat, tyynyt, lakanat, astiat, vessapaperit ja eväät" :D. Siis tuollainen mielikuva mulle tuli.

En itse koskaan pyydä, eilä meiltäkään ole vuodevaatteita pyydetty tuomaan. Itse viemme ja ystävät tuovat omat lakanansa, ilman mitään ongelmia. Ihan kohteliasta.

Riippuu tosiaan minne menee yöksi. Jos epäselvyyttä, kysäisen perheeltä. Esim mökille mennessä otan omat, kun isäntäperhe kuitenkin "joutuisi" raahaamaan kotiin ne lakanat pestäväksi, eikä kaikkien kesämökeillä edes ole valmiiksi semmoista arsenaalia petivaatteita. ei musta suunnaton vaiva ottaa omia mukaan kun autolla kuljetaan. Jos tultais junalla, olettaisin (kysyisin) että majoittavasta päästä tulee petivaatteet, kun muutenkin paljon kannettavaa julkisilla tultaessa.

Siis mä luulin tätä vitsiksi, mutta taas olin väärässä :D Enpä oo ikinä kuullut, että joku ottaisi omat lakanat mukaan :D Just meillä oli pippalot täällä korvessa ja yöpyjiä likeemmäs 10, mutta ei kukaan mitään omia lakanoita mukaan ottanut eikä tullut mieleenkään pyytääkään!

Tää menee tähän "ei paljain jaloin vierailulle" -ryhmään :D

Mä lisään vielä, että ne ihmiset on mun VIERAITA! Tottakai mä tarjoan niille yöpaikan lakanoineen ja valmiiksi sijattuna. Ihan yhtälailla, kun mä tarjoan niille syötävää/juotavaa.

Riippuu minne menemme mutta kyllä yleensä on mukana omat, ei ne vie niin paljoo tilaa kassissa samoin pyyhkeet, kuitenkin meitäkin 4 liikenteessä, niin kohteliasta on viedä mukana, aikamoinen pyykkimäärä kuitenkin tulee niistä, lapset haluaa myös usein omat tyynynsä ja minäkin otan toisen siskon luokse aina oman tyynyni, kun hällä vierastyynyt niin littania että niitä tarttee sen 3 että ois hyvä nukkua

en todellakaan vie lakanoita mukanani enkä odota meillä kyläilevien tuovan omiaan. myös pyyhkeet tarjotaan talon puolesta, ainakin meillä. siinä samalla ne pesee kun muutkin pyykit.

meiltä löytyy myös kavereitten koirille kupit, joista syyä. tiskikone pesee nekin samalla kun muutkin astiat.

mielestäni on kohteliasta kyläpaikalta tarjota lakanat yms. vieraalle käyttöön. tökeröä on pyytää tuomaan ne mukanaan.

on aina mukana omat lakanat ja pyyhkeet, joskus saatan jopa ottaa suoraan omasta sänkystä petivaatteet täkkeinen mukaan jätesäkkin jos vaan autossa tilat sallii, muttä näin vaunuaikaan on pakko tyytyä vaan lakanoihin. Miehen veljellä vierailessamme on pari kertaa käynyt niin, että isäntä väki on vaan ottanut ja lähtenyt yhtäkkiä nukkumaan, ilman että meille on edes petejä tehty, vaikka hienovaraisesti pari kertaa jo vihjailin, että missä me nukumme. ja näinä kertoina nukkumapaikaksi on saatu keskeneräinen yläkerran lattia, joka oli ihan remonttipölyssä sun muissa kamoissa... ja alakerrassa olis ollu yksi makuuhuone ihan täysin vapaana! Nooh, kaikki tavallansa. Oli muuten viimenen kerta kun sinne yöksi suostuin lähtemään!

Alkuperäinen kirjoittaja Hattara-Auroora:
:o ei ole kyllä käynyt mielessäkään! ei ole kukaan vaatinut tuomaan enkä ole ikinä vaatinut ketään tuomaan meille....

Tässä tämä ero tuleekin. Ei meitä ole koskaan vaadittu tuomaan, eikä myöskään ole vierailta vaadittu. Kohteliaisuus puolin ja toisin toimii ilman vaatimuksiakin =)

Alkuperäinen kirjoittaja myLove:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On tietenkin, kuuluu ihan peruskohteliaisiin käytöstapoihin. Miksi jättää toisten vaivoiksi likapyykkiä?

Samaa mieltä. Äitini on minulle tuon opettanut aikoinaan.

No mun mielestä kuuluu peruskohteliaisiin käytöstapoihin ne tarjota vieraille!

mä oon kerran pyytäny tuomaan omat lakanat mukanaan, kerta olimme juuri muuttamassa ja kaikki lakanat olivat jo pakattuina. Mutta otan aina ite lakanat mukaan, seuraavalla kerralla vaihdan nuo mukana olleet lakanat sänkyyn kun on lakanan vaihdon aika :)

Kun menen autolla, otan omat lakanat ja pyyhkeet. Jos käyn samalla reissulla monessa paikassa niin turhaan sitä joka yöksi on petata eri lakanat pestäväksi. Meillä osa vieraista tuo lakanat, osa ei ja sen mukaan sitten eletään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
en todellakaan vie lakanoita mukanani enkä odota meillä kyläilevien tuovan omiaan. myös pyyhkeet tarjotaan talon puolesta, ainakin meillä. siinä samalla ne pesee kun muutkin pyykit.

meiltä löytyy myös kavereitten koirille kupit, joista syyä. tiskikone pesee nekin samalla kun muutkin astiat.

mielestäni on kohteliasta kyläpaikalta tarjota lakanat yms. vieraalle käyttöön. tökeröä on pyytää tuomaan ne mukanaan.

Vai onko tökeröä olla viemättä =)

Ei meitä ole koskaan pyydetty viemään lakanoita, emmekä ole koskaan itse niitä pyytäneet tuomaan. Systeemi toimii käytöstavoilla varustetuilla ihmisillä muutenkin.

Mun miestä se on pelkästään kohteliasta ottaa lakanat mukaan kun mennään yhdeksi yöksi johonokin. Yhden yön jälkeen on ikävä pestä lakanoita, ja kotona ne voi vaihtaa itselle puhtaina sänkyyn. En mä silti vieraille ruikuta jos eivät ota niitä mukaan, ei kaikki sellasta tajua.

Enemmän kuin lakanat, mua kuitenkin ihmetyttää ettei oteta pyyhettä tai edes pesuainetta mukaan. Tietty jos saunaan mennään ex-tempore, se on ymmärrettävää. Mutta meillekin on tullut yökylään ihmisiä jotka ovat etukäteen pyytäneet että mennäänkö saunaan. Silti ei ole pyyhettä, shampoota, hoitoainetta tai edes pesuainetta mukana. Okei, meidän vieraana ovat mutta eikö mitään raaskita ottaa mukaan? Autolla kuitenkin ollaan liikkeellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ieras:
Alkuperäinen kirjoittaja myLove:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On tietenkin, kuuluu ihan peruskohteliaisiin käytöstapoihin. Miksi jättää toisten vaivoiksi likapyykkiä?

Samaa mieltä. Äitini on minulle tuon opettanut aikoinaan.

No mun mielestä kuuluu peruskohteliaisiin käytöstapoihin ne tarjota vieraille!

Tottakai tarjotaan, jos niitä ei ole mukana. Kohteliasta ne on ottaa itse mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Mun miestä se on pelkästään kohteliasta ottaa lakanat mukaan kun mennään yhdeksi yöksi johonokin. Yhden yön jälkeen on ikävä pestä lakanoita, ja kotona ne voi vaihtaa itselle puhtaina sänkyyn. En mä silti vieraille ruikuta jos eivät ota niitä mukaan, ei kaikki sellasta tajua.

Enemmän kuin lakanat, mua kuitenkin ihmetyttää ettei oteta pyyhettä tai edes pesuainetta mukaan. Tietty jos saunaan mennään ex-tempore, se on ymmärrettävää. Mutta meillekin on tullut yökylään ihmisiä jotka ovat etukäteen pyytäneet että mennäänkö saunaan. Silti ei ole pyyhettä, shampoota, hoitoainetta tai edes pesuainetta mukana. Okei, meidän vieraana ovat mutta eikö mitään raaskita ottaa mukaan? Autolla kuitenkin ollaan liikkeellä.

Hitto, nämähän ovat selkeitä kulttuurieroja! :D

Mä meinaan ihmettelisin enemmän sitä, jos jollain olisi mukana omat lakanat, pyyhkeet ja pesuaineet.

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
juu ja oma katto kans päälle.. eihän sitä nyt sovi toisille kantaa kiviä sisään tai muutenkaan sotkua tehdä.

Taidat olla sitä tyyppiä joka istuu sohvalla lukemassa lehtiä kun muut laittavat sinulle ruokaa, siivoavat pöydän, sijaavat vuoteet perheellesi. Tullessasi tuot vain laiskan itsesi ja marisevat lapsesi. Saunassa käytätte samppoot, saippuat ja juomat. Jätät lähtiessäsi jälkesi kuin koira p......sa. Ja kutsu teille unohtuu automaattisesti, tai soittelet sitten kun piha on laitettu, huone maalattu, auto katsastettu, ensi syksynä tai tulevina syksyinä. :)

Mua jopa hieman ärsyttää kun yks kaveri tuo aina omat lakanat ja pyyhkeenkin jos on joskus meillä yötä, kyllä meiltä noita löytyisi ja samalla peseytyy kun muukin pyykki. Tulee sellanen et "eikö meidän lakanat muka kelpaa" fiilis :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

Hitto, nämähän ovat selkeitä kulttuurieroja! :D

Mä meinaan ihmettelisin enemmän sitä, jos jollain olisi mukana omat lakanat, pyyhkeet ja pesuaineet.

PEESI! Ehkä tää on oikeesti joku aluekohtainen juttu... En mä oo ikinä tommosesta kuullutkaan... Ja kyllä meilläkin on käynyt paljon yövieraita jne.

Meillä on omat lakanat, peiteet ja tyynyt mukana. Ja tietysti omat pyyhkeet. Varmasti me saatais me isänniltäkin mutta kun halutaan olla niin kohteliaita ettei toisille jää kamalaa pyykkivuorta meidän jälkeen. Otetaan kylässä olleet kamat sit kotona käyttöön eikä tule kenellekään turhaa pyykkiä.

Minusta tämmönen toiminta on fiksua kaikkia ajatellen.

Alkuperäinen kirjoittaja Motha:
Meillä on omat lakanat, peiteet ja tyynyt mukana. Ja tietysti omat pyyhkeet. Varmasti me saatais me isänniltäkin mutta kun halutaan olla niin kohteliaita ettei toisille jää kamalaa pyykkivuorta meidän jälkeen. Otetaan kylässä olleet kamat sit kotona käyttöön eikä tule kenellekään turhaa pyykkiä.

Minusta tämmönen toiminta on fiksua kaikkia ajatellen.

Emäntä kiittää! Laitan teille jotain ihanaa ruokaa ja voitte tulla koska tahansa uudelleen koko perhe. :D

Siis te lähdette johonki reissuun ettekä ota edes pyyhettä itselle mukaan? :o Mä otan aina... Jotenkin en vaan kehtaa mennä kokonaan toisten kustannuksella. Mennään toisten kotiin, syödään niitten ruuat, juodaan niitten juomat jne. Mä koen sen niin että vähin mitä mä voin tehdä on edes ottaa omat hygieniavehkeet mukaan ja olla mahdollisimman vähän vaivaksi. Eli myös auttaa tarjottavien laitossa jne.

Mut oikeesti hyvä tietää että kaikki ei ajattele niinku mä, ja ilmeisesti alueellisia erojakin on. Etten pidä toisin tekeviä automaattisesti tökeröinä moukkina. :D :xmas:

Yhteistyössä