Onko teillä omat lakanat kun menette kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vierailulla:
Alkuperäinen kirjoittaja Motha:
Meillä on omat lakanat, peiteet ja tyynyt mukana. Ja tietysti omat pyyhkeet. Varmasti me saatais me isänniltäkin mutta kun halutaan olla niin kohteliaita ettei toisille jää kamalaa pyykkivuorta meidän jälkeen. Otetaan kylässä olleet kamat sit kotona käyttöön eikä tule kenellekään turhaa pyykkiä.

Minusta tämmönen toiminta on fiksua kaikkia ajatellen.

Emäntä kiittää! Laitan teille jotain ihanaa ruokaa ja voitte tulla koska tahansa uudelleen koko perhe. :D

Juuri näin :D

Alkuperäinen kirjoittaja vierailulla:
Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
juu ja oma katto kans päälle.. eihän sitä nyt sovi toisille kantaa kiviä sisään tai muutenkaan sotkua tehdä.

Taidat olla sitä tyyppiä joka istuu sohvalla lukemassa lehtiä kun muut laittavat sinulle ruokaa, siivoavat pöydän, sijaavat vuoteet perheellesi. Tullessasi tuot vain laiskan itsesi ja marisevat lapsesi. Saunassa käytätte samppoot, saippuat ja juomat. Jätät lähtiessäsi jälkesi kuin koira p......sa. Ja kutsu teille unohtuu automaattisesti, tai soittelet sitten kun piha on laitettu, huone maalattu, auto katsastettu, ensi syksynä tai tulevina syksyinä. :)

Entä ruokapuoli? Siinäkin on niin kulttuurieroja. Sitä en ymmärrä, että jotkut käyttäytyvät vieraisilla ollessan täysin eri tavoin kuin itse isäntinä ollessaan. On helpompi hyvksyä käytös, jos se on molemmissa rooleissa sama. Mutta hankalksi menee, jos itse ei saa kyläpaikasta edes kahvitusta, kun taas samainen perhe saatta itse vierailulla ollessaa esittää toiveita ruuan ja tarjoamisten suhteen.

Meille ei vieraiden tarvi ottaa omia lakanoit, pyyhkeitä eikä edes shampoita mukaan.

Jos meille tulee yökylävieraita, niin he ovat erittäin odotettuja ja toivottuja. Etukäteen petaan vieraille pedit ja etsin pyyhkeet valmiiksi. En siis lähde sijaamaan petejä marttyyrinä kesken illan istumisen, vaan kaikki on tehty valmiiksi. Kerron myös vieraille heti, että suihkua saa käyttää illalla tai aamulla ja pyyhe löytyy sängyn päältä ja että voi käyttää pesuaineita kylppäristä.

Eikä meille vieraiden tarvi tulla myöskään ruoan tai ruokarahan kanssa (tätäkin monesti kuulee, että pitäis kantaa yökyläpaikaan kassikaupalla ruokaa "korvaukseksi") vaan talo tarjoaa kaiken!

Ja kun itse lähdemme kylään, niin kyselen etukäteen emännältä, että otetaanko omat mukaan vai kuinka heillä toimitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Meille ei vieraiden tarvi ottaa omia lakanoit, pyyhkeitä eikä edes shampoita mukaan.

Jos meille tulee yökylävieraita, niin he ovat erittäin odotettuja ja toivottuja. Etukäteen petaan vieraille pedit ja etsin pyyhkeet valmiiksi. En siis lähde sijaamaan petejä marttyyrinä kesken illan istumisen, vaan kaikki on tehty valmiiksi. Kerron myös vieraille heti, että suihkua saa käyttää illalla tai aamulla ja pyyhe löytyy sängyn päältä ja että voi käyttää pesuaineita kylppäristä.

Eikä meille vieraiden tarvi tulla myöskään ruoan tai ruokarahan kanssa (tätäkin monesti kuulee, että pitäis kantaa yökyläpaikaan kassikaupalla ruokaa "korvaukseksi") vaan talo tarjoaa kaiken!

Ja kun itse lähdemme kylään, niin kyselen etukäteen emännältä, että otetaanko omat mukaan vai kuinka heillä toimitaan.

Ei meillekään tarvitse eikä meitä pyydetä ottamaan. Me vaan ollaan niin hassuja ;)

Oikeesti aika jännää, että joku loukkaantuu jos vieraalla ei ole mukana omia lakanoita ja pyyhkeitä, ja jos tämä ei auta ruoanlaitossa.

Joku toinen taas loukkaantuu, jos vieraalla ON mukana omat lakanat ja pyyhkeet, ja jos tämä alkaa laittamaan ruokaa kyläpaikassa.

Kulttuurieroja.

Onko teillä ne tavat mitkä nyt on olleet jo lapsuudenkodissa? Vai onko muuttunut aikuisena?

Mä olen oppinut tän äidiltä, eli "näin on aina tehty". Ja tuttavaperheet teki kanssa kun olin pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Etukäteen petaan vieraille pedit ja etsin pyyhkeet valmiiksi. En siis lähde sijaamaan petejä marttyyrinä kesken illan istumisen, vaan kaikki on tehty valmiiksi.
Näin minäkin tekisin, mutta se ei ole mahdollista paitsi, jos itse muuttaisi telttaan vierailun ajaksi. Vaikka asutaan isossa talossa, niin ylimääräistä tilaa eikä ylimääräisiä huoneita ole. Pedit on tehtävä vasta illalla. Mutta tuo marttyyriksi heittäytyminen on liiallista.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Onko teillä ne tavat mitkä nyt on olleet jo lapsuudenkodissa? Vai onko muuttunut aikuisena?

Mä olen oppinut tän äidiltä, eli "näin on aina tehty". Ja tuttavaperheet teki kanssa kun olin pieni.

Äidiltäni en ole oppinut lakanoiden mukaan ottamista, vaan enoni vaimolta. Äitini oli hölmistynyt, kun enon vaimolla oli omat lakanat mukana. Mutta minä olen havainnut tavan hyväksi ja ottanut sen käyttöön. Lakanoiden mukaan otosta ei ole vaivaa, mutta sillä säästää isäntäperheen vaivoja.

Ei ole mukana, eikä meille tulevilla vierailla ole myöskään. Ihmettelisin kyllä jos joku tulisi meille lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa että mitä vikaa meidän lakanoissa on.. Sen ymmärrän jos joku lomareissullaan kiertää yöpaikasta toiseen, että ottaa omat lakanat mukaan jottei joka paikkaan tule yhden yön takia pyykkiä, mutta meille tulee yleensä varta vasten kylään jotain lapsiperheitä ja heillä on tavaraa muutenkin mukana, samaten meillä on tarpeeksi kannettavaa ilman petivaatteita.

Yleensä ei. Mun mielestä jos yövieraita kutsuu, niin silloin tämä seikka pitäis ottaa huomioon, että voi tulla pyykkiä. On se nyt perheen jaksaminen tiukoilla, jos joskus pitää ylimääräiset lakanat pestä. Silloin ei kannata yövieraita kutsua.

Kyllä

Siis te lähdette johonki reissuun ettekä ota edes pyyhettä itselle mukaan? :o Mä otan aina... Jotenkin en vaan kehtaa mennä kokonaan toisten kustannuksella. Mennään toisten kotiin, syödään niitten ruuat, juodaan niitten juomat jne. Mä koen sen niin että vähin mitä mä voin tehdä on edes ottaa omat hygieniavehkeet mukaan ja olla mahdollisimman vähän vaivaksi. Eli myös auttaa tarjottavien laitossa jne.

Mut oikeesti hyvä tietää että kaikki ei ajattele niinku mä, ja ilmeisesti alueellisia erojakin on. Etten pidä toisin tekeviä automaattisesti tökeröinä moukkina. :D :xmas:

Tää on kuulemma itä- ja länsisuomalaisten ero. Itäsuomalaiset ei tuo lakanoita (jos tois, emäntä ihmettelis että luuleeko ne ettei meillä olla vieraanvaraisia) ja länsisuomalaisille se on kunnia-asia tuottaa mahdollisimman vähän vaivaa emännälle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se nyt perheen jaksaminen tiukoilla, jos joskus pitää ylimääräiset lakanat pestä. Silloin ei kannata yövieraita kutsua.
Miksi tämä kysymys pitää ottaa niin vakavasti? Että ei muka voisi ottaa yövieraita vastaan, mikäli pitää parempana, että vieraat ottaisivat omat lakanat mukaan. Ei tässä tarvitse mihinkään äärilaitoihin mennä. Kyse on kohteliaisuudesta, niinkuin tässä on aiemmin monta kertaa sanottu. Vieraat ovat varmasti tervetulleita ilman lakanoitakin.

Ihan sama kun kaupassa käydessä tykkään käyttää omaa kestävää kassia muovikassien sijasta. Tuskin kukaan tulee minulle sanomaan, ettei pitäisi käydä kaupassa ollenkaan, kun käyttää omaa kassia eivätkä kaupan kassit kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jvv:
Tää on kuulemma itä- ja länsisuomalaisten ero. Itäsuomalaiset ei tuo lakanoita (jos tois, emäntä ihmettelis että luuleeko ne ettei meillä olla vieraanvaraisia) ja länsisuomalaisille se on kunnia-asia tuottaa mahdollisimman vähän vaivaa emännälle.
Minä olen Itä-Suomesta ja otan lakanat mukaan. Sen sijaan Länsi-Suomesta kotoisin oleva tuttu ei ota lakanoita mukaan. Tavan olen kylläkin oppinut Hämeestä kotoisin olevalta sukulaiselta.

7*kaikki lakanat pyyhkeet yms. vievät aika paljon tilaa autossa, saati jos bussilla kulkisimme. Toisaalta en odota tällaista porukkaa kaikkien majoittavankaa, joten yövierailut on lähinnä mummoloihin suuntautuneet.

Meille jos tulee yövieraita, sanon aina, että ei tarvitse ottaa petivaatteita mukaan ja pyyhekin meiltä löytyy. Aika usein vierailla kuitenkin on omat pyyhkeet ja pesuaineet mukana.

lapsella aina makuupussi+ tyynyliina jos menee kaverille yöksi. Emme tosin ole koskaan perheenä yöpyneet missään mutta jos saisimme yökyläkutsun niin meillä olisi omat makuupussit, lakanat jne mukana.

riippuu kyläpaikasta Jos mennään jonkun mökille, nin kyllä, muuten ei.. Näin toimitaan myös meille tulevien vieraiden kanssa. Mökille en halua pyykkiä, koska joudun ne kuskaamaan kaupunkiin, kotona pyykkään kyllä vieraidenkin lakanat.

Itse olisin tosi tyytyväinen jos meillä käyvät lapseni perheineen toisi omat sänkytekstiilinsä. Yhdestä yöstä silloin tällöin tulee paljon pyykkisä lapsineen kaikkineen. Ei ole ollenkaan vaikeaa autolla käydessä ottaa omia liinavaatteita, niitä jotka voi myöhemmin kotona ottaa käyttöönsä. Samalla säästää vanehmman kipuja ja vaivoja ottamalla osaa yöpymiseen. Ennen sairauksia olisin mielelläni tehnyt valmista, mutta nyt kun arjen pyörityksessä on omat haasteensa toivon edelläesitettävää. Kiitos kun huomaatte!

Yhteistyössä