Onko teistä ihan normaalia että isovanhempi kieltäytyy hoitamasta lapsenlastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24919408:
Jep, kunnolla herne nenään. Mitä sillä on väliä, että hän on äitisi, kasvattanut, hoivannut ja rakastanut sinua. Jos ei suostu lapsenlikaksesi silloin kuin sinä niin haluat, saapi pärjätä omillaan vanhana ;)

Just. Kyse on noin 5-6 kerrasta vuodessa, pari tuntia kerrallaan. Sinusta se siis on liikaa vaadittu. Lisäksi haen hänen aina, sekä vie, ja jos en vie, maksan hänelle taksin.

En olisi uskonut sinua noin epäempaattiseksi. :-O

Eli sinä odotat omilta lapsiltasi, etteivät he koskaan pyydä sinua hoitamaan lapsiaan, edes sitä viittä kertaa vuodessa, ja odotat silti että he huolehtivat sinusta kun olet vanha ja sairas. Ok.

No kyllä minä tietty huolehdinkin, mutta kyllä saatan joskus hänen apua johonkin pyytäessään muistuttaa että ei hän itsekään ollut auliisti apua apuaan antamassa. Uskon silti että veri on vettä sakeampaa, sen verran empatiaa minulta löytyy.

Mulla on 4 lapsenlasta. En ole oikeastaan ikinä kieltäynynyt hoitamasta heitä, jos on ollut kunnon syy. Hoidan aina, jos pitää hoitaa sen takia että lapset ovat sairaita eikä heitä voi viedä hoitoon, vanhemmat haluavat käydä syömässä tai leffassa, vaikka vaan haluaisivat käydä kaksistaan ostoksilla.
Sellaista en jaksa, että ottaisin lapset yöhoitoon ja vanhemmat menisivät baariin. Jaksan sitäkin sitten, kun noi lapsenlapset ovat isompia. Mulla on itselläkin nuorin lapsi 11v, ja seuraava murkkuiässä, on tekemistä vielä omissakin.

No en todellakaan pidä sellaista ihmistä kunnollisena isovanhempana tai edes vanhempana, joka ei ole edes silloin tällöin valmis auttamaan omaa lastaan, pidän ihmistä kylmänä ja itsekkäänä, jolle oma napa on vain tärkein, muista viis.

Ap:n tapauksessa on kyseessä kuitenkin ihan hyvissä voimissa oleva isovanhempi ja vielä eläkkeellä, jolla aikaa olisi. Onneksi omalta kohdalta voin sanoa, että mulla on kunnon tukijoukot, tosin monella kaverilla vielä paremmat.
Mulla on kesäisin omat vanhemmat ja talvisin täti, joka auttaa sekä mahdollisuuksien mukaan myös exän äiti, jos se töitään ehtii.
Muuten ei tulisi kyllä tästä yh:n elämästä mitään, jos ei noita apujoukkoja olisi.

Minkätakia täällä on kokoajan näitä avauksia just tosta blogista? Sä olet sen blogin pitäjä? Jos et ole, niin lopeta. Jos olet, niin lopeta varsinkin. Ihan älytöntä touhua.

[QUOTE="a p";24918898]Ehkä kerran kahdessa kuussa tulee sellainen tilanne että mies on työmatkalla ja tarvittaisiin lapselle hoitajaa että pääsen harrastukseeni joka on kerran viikossa.

Pari muuta hoitajaehdokasta on, mutta he eivät ole viikolla käytettävissä.

Meillä ei ole elossa muita kuin yksi isovanhempi. Mutta hän hoitaa hyvin pitkin hampain lapsenlastaan. On joskus nurissut että hän on omasta mielestään jo lapsensa hoitanut. Usein peruu ihan viime tipassa. Ja mitään menoa ei hänellä tuolloin ole.

Tykkää kyllä lapsenlapsestaan, joka on kiltti ja helppo. Mutta kokee vaan vastenmielisenä olla lapsenlapsensa kanssa edes noin harvoin pari tuntia kahdestaan. Kuulemma on mieluummin omassa kotonaan yksin. Kyse on eläkkeellä olevasta mutta ihan hyväkuntoisesta kuusikymppisestä.

Onko tuo ihan normaalia, ja onko muilla vanhempia jotka eivät halua olla lapsenlapsensa kanssa?[/QUOTE]

On ihan normaalia ja ihan hyväksyttävää. Ei isovanhemmat oo mitään lastenhoitoautomaatteja. Toiset isovanhemmat toki tykkää hoitaa paljonkin mutta ei kaikki ja heillä on kaikilla oikeus tehdä kuten haluavat.

[QUOTE="höh";24919494]Minkätakia täällä on kokoajan näitä avauksia just tosta blogista? Sä olet sen blogin pitäjä? Jos et ole, niin lopeta. Jos olet, niin lopeta varsinkin. Ihan älytöntä touhua.[/QUOTE]

Tulikohan vastauksesi väärään ketjuun? :-O

Minä olen tämän ketjun aloittaja, enkä kirjoita mihinkään blogiin liittyen vaan omasta elämästäni.

[QUOTE="shihtzu";24919493]No en todellakaan pidä sellaista ihmistä kunnollisena isovanhempana tai edes vanhempana, joka ei ole edes silloin tällöin valmis auttamaan omaa lastaan, pidän ihmistä kylmänä ja itsekkäänä, jolle oma napa on vain tärkein, muista viis.

Ap:n tapauksessa on kyseessä kuitenkin ihan hyvissä voimissa oleva isovanhempi ja vielä eläkkeellä, jolla aikaa olisi. Onneksi omalta kohdalta voin sanoa, että mulla on kunnon tukijoukot, tosin monella kaverilla vielä paremmat.
Mulla on kesäisin omat vanhemmat ja talvisin täti, joka auttaa sekä mahdollisuuksien mukaan myös exän äiti, jos se töitään ehtii.
Muuten ei tulisi kyllä tästä yh:n elämästä mitään, jos ei noita apujoukkoja olisi.[/QUOTE]
Ihmisiä on erilaisia, enkä itsekään kyllä voi tuota ymmärtää. Kun oma lapseni on aikuinen ja hänellä on lapsia, hoidan kyllä heitä aina kyn pystyn.

[QUOTE="a p";24919450]Just. Kyse on noin 5-6 kerrasta vuodessa, pari tuntia kerrallaan. Sinusta se siis on liikaa vaadittu. Lisäksi haen hänen aina, sekä vie, ja jos en vie, maksan hänelle taksin.

Eli sinä odotat omilta lapsiltasi, etteivät he koskaan pyydä sinua hoitamaan lapsiaan, edes sitä viittä kertaa vuodessa, ja odotat silti että he huolehtivat sinusta kun olet vanha ja sairas. Ok.

No kyllä minä tietty huolehdinkin, mutta kyllä saatan joskus hänen apua johonkin pyytäessään muistuttaa että ei hän itsekään ollut auliisti apua apuaan antamassa. Uskon silti että veri on vettä sakeampaa, sen verran empatiaa minulta löytyy.[/QUOTE]

Minä ajattelen sen niin, että minun vanhempani ovat minut ja sisarukseni hoitaneet aikoinaan. Joten sen vuoksi pidän itsestään selvänä sitä, että huolehdin heistä kun sen aika on. Ilman että lasken onko avun tarve ja sen saaminen mennyt yksiin.

Minun mielestäni isovanhempien tehtävä on hemmotella lapsenlapsia. Se, että hoitavatko he niitä, on isovanhempien itse päätettävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja mummin tyttö;24919527:
Minä ajattelen sen niin, että minun vanhempani ovat minut ja sisarukseni hoitaneet aikoinaan. Joten sen vuoksi pidän itsestään selvänä sitä, että huolehdin heistä kun sen aika on. Ilman että lasken onko avun tarve ja sen saaminen mennyt yksiin.

Minun mielestäni isovanhempien tehtävä on hemmotella lapsenlapsia. Se, että hoitavatko he niitä, on isovanhempien itse päätettävissä.

No ei tämä isovanhempi mitenkään hemmottele lapsenlastaan kyllä. Ja sen takia häntä pääasiassa olen pyytänytkin tuon 5 kertaa vuodessa lasta hoitamaan, että hän viettäisi aikaa lapsenlapsensa kanssa edes joskus. Olisin minä voinut toisen hoitajan hankkia jo heti kättelyssä, mutta ajattelin että tuo on heidän aikaansa tutustua toisiinsa. Isovanhempaa ei kuitenkaan kiinnosta. Eikä auta muu kuin hyväksyä. Harmi kun meillä ei ole kuin tuo yksi jäljellä, toisella puolella olisi ollut aivan ihanat isovanhemmat. <3

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24919408:
Jep, kunnolla herne nenään. Mitä sillä on väliä, että hän on äitisi, kasvattanut, hoivannut ja rakastanut sinua. Jos ei suostu lapsenlikaksesi silloin kuin sinä niin haluat, saapi pärjätä omillaan vanhana ;)

Onko tää oikea Keittis vai onko joku kaapannut sun nikin?

Mulla on usieta työkavereita, 50-60 -vuotiaita, jotka oikein odottavat, että saavat lapsenlapset kylään, yökylään, koko viikonlopuksi. On kuulemma ihan parasta! Hehkuttavat sitä fb:ssä ja töissä.

Mun äiti (eläkkeellä) ottaa koska tahansa, peruuttaa omatkin menonsa vaikka jos tarviin sairaalle lapselle hoitajaa.

Eli kyllä minusta ap:n äiti on vähintään outo.

Meillä on myös isovanhempi joka ei jaksa (60v eläkkeellä) hoitaa PIENIÄ lapsia. Nyt hän jo haluaa ottaa 6 vuotiaan esikoisemme koska häntä isovanhempi osaa käsitellä. Minusta on ollut ihan hyvä ja reilua että hän on kertonut tästä ja me emme häneltä ole sitten pyytäneet muutaman tunnin hoitoapuja vaan hommanneet hoitajan muualta. Aina on tykännyt leikkiä lastenlasten kanssa kun olemme perheenä hänelle menneet tai hän tullut meille.

Hän ei vaan halua ottaa vastuulleen pieniä lapsia koska ei ymmärrä/osaa olla heidän kanssaaan ja onhan niissä isompi työkin.. :)

Mutta tämä ei mielestäni tee hänestä outoa tai huonoa ja taatusti autamme silti häntä kun hän sitten apua tarvitsee :)

[QUOTE="a p";24919450]Just. Kyse on noin 5-6 kerrasta vuodessa, pari tuntia kerrallaan. Sinusta se siis on liikaa vaadittu. Lisäksi haen hänen aina, sekä vie, ja jos en vie, maksan hänelle taksin.

No kyllä minä tietty huolehdinkin, mutta kyllä saatan joskus hänen apua johonkin pyytäessään muistuttaa että ei hän itsekään ollut auliisti apua apuaan antamassa. Uskon silti että veri on vettä sakeampaa, sen verran empatiaa minulta löytyy.[/QUOTE]

Mä olen siitä omituinen olento, että osaan katsoa asioita muustakin kuin omasta perspektiivistäni. Osaan keskustella asioista ja nähdä asioita myös muiden kuin itseni kannalta. Tämä näköjään sekoittaa monen kanssapalstailijani pään.. he kun kuvittelevat, että kaikki sanomiseni olisivat omia toiveitani tai mielipiteitäni. Olen oppinut vuosikymmenten varrella ymmärtämään, että kaikki ihmiset eivät ole kuten minä. Kaikkien perheet eivät ole kuten minun perheeni. Kaikkien suvut eivät ole kuten minun sukuni. Ymmärrän myös niitä, jotka toimivat eri tavalla kuin miten itse toimin. Ainakin yritän ymmärtää.

Tapaan paljon ihmisiä. Sekä ikäisiäni että nuorempia ja vanhempia on ystävä- tai ainakin kaveripiirissäni. Monet heistä ajattelevat asioista eri tavalla kuin minä. Heidän kauttaan olen oppinut ymmärtämään, miksi. Yleensä heidän elämänsä - lapsuutensa, nuoruutensa, oma pienten lasten kanssaan viettämänsä aika, teinien vanhempana toimiminen, keski-ikä ja viimein isovanhempiaika - on varsin erilaista kuin omani. Osaan katsoa asioita myös heidän näkökulmastaan. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän näen muitakin tapoja elää kuin vain tämän omani.

Mun äiti on sanonut suoraan, ettei uskalla hoitaa lastani. Äitini tuntee olevansa kömpelö ja hidas ja pelkää, että lapselle sattuu jotain, jossa hän ei ehdi tai pysty auttamaan.

[QUOTE="Riksu";24919808]Mun äiti on sanonut suoraan, ettei uskalla hoitaa lastani. Äitini tuntee olevansa kömpelö ja hidas ja pelkää, että lapselle sattuu jotain, jossa hän ei ehdi tai pysty auttamaan.[/QUOTE]

Kyse ei ole tästä. Muutaman kerran hän on ensin luvannut, ja sitten viimetipassa perunut, vaikkei ole mitään menoja.

Joskus kun olen kysynyt että koska voisimme mennä kyläilemään porukalla, hän sanoo tunnin päästä että täytyisi tehdä sitä tai tätä, ihan kuin haluaisi päästä meistä eroon.

Minusta tuntuu ettei hän siis välitä kauheasti lapsenlapsestaan, tuntuu tosi pahalta, kyse ei ole siis pelkästään tuosta lapsen hoitamisesta silloin kun minulla on menoja.

Kyllähän jotkut lapset menevät isovanhemmilleen kylään ilman vanhempiaankin, ihan muuten vaan, vaikkei vanhemmilla mitään menoa olisikaan. Sekään ei käy. Olen ehdottanut sitä, niin kuulemma hänellä on siellä niin kova vahtiminen, kun ei jaksa joka kerta laittaa koriste-esineitä yms. piiloon ennen lapseni tuloa. Lapseni ei siis mene sinnekään.

Sanoi kuka mitä sanoi, minusta tuo ei vaan ole Ok, hän jää lapselleni etäiseksi.

[QUOTE="a p";24919983]Kyse ei ole tästä. Muutaman kerran hän on ensin luvannut, ja sitten viimetipassa perunut, vaikkei ole mitään menoja.

Joskus kun olen kysynyt että koska voisimme mennä kyläilemään porukalla, hän sanoo tunnin päästä että täytyisi tehdä sitä tai tätä, ihan kuin haluaisi päästä meistä eroon.

Minusta tuntuu ettei hän siis välitä kauheasti lapsenlapsestaan, tuntuu tosi pahalta, kyse ei ole siis pelkästään tuosta lapsen hoitamisesta silloin kun minulla on menoja.

Kyllähän jotkut lapset menevät isovanhemmilleen kylään ilman vanhempiaankin, ihan muuten vaan, vaikkei vanhemmilla mitään menoa olisikaan. Sekään ei käy. Olen ehdottanut sitä, niin kuulemma hänellä on siellä niin kova vahtiminen, kun ei jaksa joka kerta laittaa koriste-esineitä yms. piiloon ennen lapseni tuloa. Lapseni ei siis mene sinnekään.

Sanoi kuka mitä sanoi, minusta tuo ei vaan ole Ok, hän jää lapselleni etäiseksi.[/QUOTE]

Se on sääli, mutta äitisi tässä häviää eniten. Älä sitten itse toista hänen virheitään.

Hankkikaa varamummo. Eli ei auta kuin alkaa tutustua ihmisiin... Vaikeaa, mutta jos vaikka naapurustossa olisi joku? 2,5-vuotiasta ei tietenkään voi jättää yksin kelleen puolitutulle, mutta siihen mennessä kun olette kunnolla tutustuneet lapsi onkin jo "sopivan" ikäinen. (eli osaa käydä vessassa itse)

[QUOTE="a p";24919983]Kyse ei ole tästä. Muutaman kerran hän on ensin luvannut, ja sitten viimetipassa perunut, vaikkei ole mitään menoja.

Sanoi kuka mitä sanoi, minusta tuo ei vaan ole Ok, hän jää lapselleni etäiseksi.[/QUOTE]
Lisään vielä, että tuon viime hetken perumisen jälkeen on saattanut lähteä 5 km lenkille, tai illalla ravintolaan. Eli kyse ei ole jaksamisesta. Hän on hyvin nuorekas ikäisekseen.

Entä jos hän haluaa jäädäkin? Lakihan ei takaa mitään oikeutta isovanhemmille, joten miksi kiintyä liikaa kehenkään sellaiseen, jonka kenties menetät yhden pikkuriidan takia?

[QUOTE="vieras";24920011]Se on sääli, mutta äitisi tässä häviää eniten. Älä sitten itse toista hänen virheitään.

Hankkikaa varamummo. Eli ei auta kuin alkaa tutustua ihmisiin... Vaikeaa, mutta jos vaikka naapurustossa olisi joku? 2,5-vuotiasta ei tietenkään voi jättää yksin kelleen puolitutulle, mutta siihen mennessä kun olette kunnolla tutustuneet lapsi onkin jo "sopivan" ikäinen. (eli osaa käydä vessassa itse)[/QUOTE]

Joo sinä ymmärsit poinntini, sillä kyse ei ole pelkästään lapsen hoitamisesta silloin ku itsellä on menoja, vaan läheisyydestä ja läsnäolosta joka jää tämän isovanhemman osalta mielestäni nyt vajavaiseksi, hänen omasta syystään.

Joku tällainen varamummo olisi ihana. Niitähän saa rahalla käsittääkseni, eikös tällainen palvelukin ole jo keksitty, mutta se on kallista. :-(

Asian vieresta vahan - mutta minusta on todella outo ajatusmalli tuo etta 'jos et sina hoida minun lapsiani nyt edes 3-4 kertaa vuodessa, sitten on turha odottaa etta mina hoidan sinua kun olet vanha ja raihnainen' - noin vahan niinkuin karjistetysti.

Mina ainakin omalta osaltani totta totisesti toivon etta olen jarkannyt asiani siihen malliin ettei minun tartte olla lapsieni hoidettavana. Hoidan heidan lapsiaan just sen mukaan kuin itse haluan, enka siina toivossa etta he sitten vastavuoroisesti hoitavat minua. Jos tuota ajatuksenjuoksua jatkaa vahan pitemmalle, eivatko ne lapset olisi jo 'velvollisia' hoitamaan vanhaa ja sairasta vanhempaa silla perusteella etta vanhempi on jo heidan hoitanut ja kasvattanut.

*pitka-aikaishoitovakuutus jo ostettuna*

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24920023:
Entä jos hän haluaa jäädäkin? Lakihan ei takaa mitään oikeutta isovanhemmille, joten miksi kiintyä liikaa kehenkään sellaiseen, jonka kenties menetät yhden pikkuriidan takia?

No en minä häntä aio kuitenkaan menettää tämän takia. Mutta läheisiä, vanhempia ihmisiä kyllä löytyy varmasti muitakin vielä, kuin siovanhemmat, eikä vain hoitamaan vaan ihan olemaan läsnä.

Olet kyllä yllättävän kylmä ihminen, en olisi ikinä sinusta uskonut.

Itsellänikin oli vain yksi isovanhempi jäljellä, ja tämäkin aika etäinen. Kai se kulkee meillä suvussa. Itse en aio olla aikanaan samanlainen.

Asian vieresta vahan - mutta minusta on todella outo ajatusmalli tuo etta 'jos et sina hoida minun lapsiani nyt edes 3-4 kertaa vuodessa, sitten on turha odottaa etta mina hoidan sinua kun olet vanha ja raihnainen' - noin vahan niinkuin karjistetysti.

Mina ainakin omalta osaltani totta totisesti toivon etta olen jarkannyt asiani siihen malliin ettei minun tartte olla lapsieni hoidettavana. Hoidan heidan lapsiaan just sen mukaan kuin itse haluan, enka siina toivossa etta he sitten vastavuoroisesti hoitavat minua. Jos tuota ajatuksenjuoksua jatkaa vahan pitemmalle, eivatko ne lapset olisi jo 'velvollisia' hoitamaan vanhaa ja sairasta vanhempaa silla perusteella etta vanhempi on jo heidan hoitanut ja kasvattanut.

*pitka-aikaishoitovakuutus jo ostettuna*

No voi hyvänen aika, täytyykö kaikki ottaa niin kirjaimellisesti? Tottakai hoidan jos sellainen tilanne tulee, suutuspäissäni tuon heitin. Etkö nyt ihan oikeasti tuota ymmärtänyt? :-O

Ja niin kuin olen tuossa moneen otteeseen jo maininnut, niin ei tämä isovanhempi halua muutenkaan pahemmin olla läsnä lapsenlapselleen,vaikka me olemme olleet aina läheisiä.

No, meillä se on ihan normaalia. Yksi ei jaksa, tonen ei ehdi, kolmas ei pysty ja neljäs ei osaa, kaikkeen löytyy ihan todelliset syyt ja heidän tilanteensa oli meillä tiedossa jo silloin kun alettiin lasta tekemään. Meille tämä on ollut ihan ok, hoitajia löytyy lähipiiristä muitakin jos on tarvetta. :)

[QUOTE="a p";24920078]No voi hyvänen aika, täytyykö kaikki ottaa niin kirjaimellisesti? Tottakai hoidan jos sellainen tilanne tulee, suutuspäissäni tuon heitin. Etkö nyt ihan oikeasti tuota ymmärtänyt? :-O

Ja niin kuin olen tuossa moneen otteeseen jo maininnut, niin ei tämä isovanhempi halua muutenkaan pahemmin olla läsnä lapsenlapselleen,vaikka me olemme olleet aina läheisiä.[/QUOTE]

Sanoinkin ihan aluksi etta 'vahan asian vieresta' - enka halunnut tehda uutta aloitusta koko isovanhemmuus ja velvoite hommasta. Jos vaikka vihaspaissasi tuon sanoitkin, niin jain kuitenkin asiaa ajattelemaan pitemmalle. Etka ole ainoa joka on noin sanonut tai olisi tuota mielta. Kirjoitin vaan omia ajatuksiani tuon asenteen kohdin - oli se sinun asenteesi tai ei. Tiedan etta on monia, jotka OVAT juuri tuota mielta...

*ei mitaan henkilokohtaista*
*ja ei, minua ei ole kukaan isovanhemmista koskaan auttanut, syysta jos toisesta; 4 lasta olen kasvattanut ja joka lastenhoito huki on ollut rahalla jostain ostettava*

[QUOTE="a p";24920055]No en minä häntä aio kuitenkaan menettää tämän takia. Mutta läheisiä, vanhempia ihmisiä kyllä löytyy varmasti muitakin vielä, kuin siovanhemmat, eikä vain hoitamaan vaan ihan olemaan läsnä.

Olet kyllä yllättävän kylmä ihminen, en olisi ikinä sinusta uskonut.

Itsellänikin oli vain yksi isovanhempi jäljellä, ja tämäkin aika etäinen. Kai se kulkee meillä suvussa. Itse en aio olla aikanaan samanlainen.[/QUOTE]
Jos sinusta kylmää on se, että koittaa ajatella asioita muidenkin kuin itsensä näkökulmasta, niin olkoon se sitten niin :) Mulle on kuitenkin moni ihminen - ihan irl - sanonut, että olen lämmin ja sydämellinen ihminen juuri siksi, että katson asioita heidän näkökulmastaan enkä omastani.

Yhteistyössä