Onko teistä kohtuullista kutsua heti synnytyksen jälkeen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuleva äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselläni vaikea synnytys takana tammikuun alussa. 10 pv syntymän jälkeen kävin "pyörähtämässä" ystäväni Uuden Vuoden bileissä vauvan kanssa. Olin etukäteen ilmoittanut että voi olla etten pääse tulemaan enemmänkin omasta kunnosta kuin vauvasta riippuen ja joka tapauksessa en ole pitkään. Lopulta viihdyimme vauvan kanssa pari tuntia (poika nukkui) ja itselleni teki helskutin gutaa päästä pyörähtämään ihmisten ilmoilla. Oli meidän ensimmäinen ulkoilu ja sekin oli mukavaa että tehtiin se "turvallisessa" tai ainakin tutussa ympäristössä.

kukpitää uuden vuoden bileet 10 päivää sen jälkeen?

kun esikoinen syntyi oli niin jäätävät pakkaset et en päässyt kotoa edes vaunukävelylle. kolmen viikon kohdalla mulle riitti ja lähdin käymään kaverin työpaikalla istumas pari tuntii vauvan kanssa.

Ja mitä järkeä yleensä lähteä synttäreille noin pienen vauvan kanssa, kakarat lääppii, aikuiset lääppii jne. Nyt on kuitenkin liikkeellä niin paljon eri tauteja, että ei kannata lähteä kokeileen mitä sais vauvalle mukaansa.

Ja vauvallahan ei ole isää, joka voisi jäädä kotiin siksi aikaa kun äiti pistäytyy kummilapsensa syntymäpäivillä...

Siis en ymmärrä, miten ihmisillä on niin paljon ylimääräistä aikaa että tuntitolkulla pohtii jonkun tekstiviestin sanamuotoa. Ensinnäkin jos viesti on ollut ryhmäviesti eli laittanut saman monelle.

Itse olin ainakin esikoisen syntymänjälkeen hyvässä kunnossa ja olinkin 2 viikon ikäisen lapsen kanssa serkkuni lakkiaisissa. Joten ethän sinä voi tässä vaiheessa ihan oikesti tietää pääsetkö vai et. Eikä kaverikaan voi päätellä että nyt on LA niin lähellä etten pistäkkään ollenkaan kutsua. Kohteliasta vain kaverilta laittaa ylipäätään kutsu jotta tiedät koska he viettävät suuremmalla porukalla.

Vastaat että katsotaan pääsenkö silloin kun he pitävät vai tullaanko joskus muuten.

Kiitos kaikille vastauksista. Otsikko on kieltämättä vähän huonosti muotoiltu - ei minustakaan ole kohtuutonta kutsua kummia synttäreille. Lähinnä vaan se tapa millä ystäväni on asian esittänyt tuntui mielestäni oudolta... En oleta että hänen elämänsä pyörii mun raskauteni ympärillä, mutta kun olimme esimerkiksi juuri keskustelleet mun synnytyksen todennäköisestä ajankohdasta ja miten lähelle se osuu noita hänen poikansa synttäreitä, hän ilmoitti että kiva juttu ja tulette sitten jompanakumpana noista viikonlopuista. Itse menin siitä vähän sanattomaksi, kun olisin olettanut että synnytyksestä toipumiseen ja yleiseen asettautumiseen tarvitaan jonkin verran aikaa... kun taas ystäväni vaikutti siltä, kuin hänelle ei olisi tullut mieleenkään että voisin haluta kieltäytyä kutsusta. (Jos olisin saanut pelkästään sen tekstarin, olisin varmaan vain ajatellut, ettei hän ole tullut ajatelleeksi sitä että olen luultavasti juuri synnyttänyt. Mutta tuossa edellisessä yhteydessä ainakin oli juuri ollut puhetta siitä, että saattaa olla että vauva on syntynyt vasta ihan muutamaa päivää aikaisemmin.)

Tämän takia siis mietin, että "kuuluisiko" mun jaksaa ja pystyä heti lähtemään tuonne synttäreille, ja vaikutanko jotenkin itsekkäältä/töykeältä/mukavuudenhaluiselta jos vastaan että en taida päästä noin pian synnytyksen jälkeen. Mutta voisin tosiaan ehdottaa ystävälleni tuota aikaisempaa tapaamista, jos vauva näyttää menevän yliajalle - ja jos vauva syntyykin sitten aikaisemmin, niin katsotaan sitä synttäreiden viettoa meidän jaksamisen ja pystymisen mukaan.

Ethän sä voi tietää missä kunnossa oot synnytyksen jälkeen :) Mä olin elämäni kunnossa ja poika oli 8 päivän ikäinen kun ajoin sukulaisten luo (2h/suunta). Ts meet jos siltä tuntuu mutta jätät menemättä jos ei kunto salli. Turha asialla on päätään vaivata :)

Et tosiaan voi tietää koska vauva syntyy, miten synnytys menee ja kuinka nopeasti sinä toivut. Kummipojan äidille on tottakai tärkeämpää suunnitella ne oman lapsen synttärit kuin vatvoa sinun raskautta ja synnytystä siinä hommassa ja mahdollisia vaikutuksia siihen. Ilmoita, että et usko pääse ollenkaan tai sitten valkkaat toisen päivän ja siihen varaus. Toisaalta, jos et olisikaan raskaana nyt ja lupautuisit menemään jompanakumpana päivänä saataisit silti vaikkapa sairastua synttäreiden ajankohtana ja joutua sen takia perumaan menosi.

Nousee kyllä se kuva, että olet jotenkin ärsyyntynyt siitä, että sinun raskautesi ei ollutkaan se määrittävä tekijä kummipojan juhlien ajankohdalle, koetko ettet saanut sitä 'ansaitsemaasi' huomiota siinä? Vai onko kummipojan äiti aina ennen sitten liittänyt kutsuun nuo jos pääsette/jaksatte rimpsut ja nyt sitten vaan ilmoitti päivämäärät? ;)

Tuntuu että olet jo vähän etukäteen päättänyt että et pysty osallistumaan? Silloin on reilua vastata kutsuun että en pääse tulemaan kumpanakaan päivänä, voinko juhlia synttäreitä tässä ennen jonain päivänä? Toisaalta ymmärrän hyvin jos ei kummilapsen äidille käy, tuppaa nykyään olemaan niin kovin vaikeaa saada aikuisia ihmisiä tulemaan edes lapsen synttäreille silloin kun on kutsuttu eikä silloin kun se itselle parhaiten sopii. Kuopuksen 2v synttäreitä järjestin viitenä viikonloppuna ja päätiin että seuraavalla kerralla tulee ne jotka tulee tasan silloin kun me kutsumme ja loput jääköön sitten tulematta.

Mä muistan vastaavan ketjun, jossa raskaana oleva oli ärsyyntynyt siitä, että hänelle EI lähetetty kutsua synttäreille jotka oli samana viikonloppuna kuin LA. "No enhän mä sinne pääsiskään mutta vois silti kutsua!!!"

Raskaana olevien kanssa ei voi onnistua, kutsuit tai et. ;)

[QUOTE="Siis";28009693]Mä muistan vastaavan ketjun, jossa raskaana oleva oli ärsyyntynyt siitä, että hänelle EI lähetetty kutsua synttäreille jotka oli samana viikonloppuna kuin LA. "No enhän mä sinne pääsiskään mutta vois silti kutsua!!!"

Raskaana olevien kanssa ei voi onnistua, kutsuit tai et. ;)[/QUOTE]

Juu se on vähän sama kuin anoppi yrittäisi keskustella miniänsä kanssa - turha toivo, sillä miniä osaa kääntää asian aina nurinpäin.

Nousee kyllä se kuva, että olet jotenkin ärsyyntynyt siitä, että sinun raskautesi ei ollutkaan se määrittävä tekijä kummipojan juhlien ajankohdalle, koetko ettet saanut sitä 'ansaitsemaasi' huomiota siinä? Vai onko kummipojan äiti aina ennen sitten liittänyt kutsuun nuo jos pääsette/jaksatte rimpsut ja nyt sitten vaan ilmoitti päivämäärät? ;)

Tuntuu että olet jo vähän etukäteen päättänyt että et pysty osallistumaan?

No en mä nyt missään nimessä ajattele, että synttäreiden ajankohdan pitäisi riippua siitä, milloin olen menossa synnyttämään... :D Ihan älytön ajatuskin. Jäi vaan ihmetyttämään se, miksi ystäväni toistuvasti esittää asian tavalla, joka ei ikään kuin jätä edes "tilaa" kutsusta kieltäytymiselle.

Ehkä olen kuunnellut liikaa neuvolantätien ynnä muiden juttuja siitä, miten synnytyksen jälkeen koko elämä mullistuu ja tarvitaan aikaa fyysiseen palautumiseen ja vauva-aikaan sopeutumiseen. Esikoista kun odotan, niin en oikeasti tiedä mitä on edessä, mutta jotenkin olen saanut sen kuvan ettei heti synnytyksen jälkeen välttämättä pysty tulemaan ja menemään ihan niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Siinä mielessä olen ehkä etukäteen asennoitunutkin niin, että en luultavasti pääse tuonne synttäreille, jos vauva on vasta juuri syntynyt. Samaan tapaan kuin olen asennoitunut niin, etten varmaan pääse paljon mihinkään muuallekaan ihan ensimmäisten viikkojen aikana. Eihän sitä tietysti tiedä, jos arki alkaa sujua odotettua helpommin, mutta mietin vaan että onko jotenkin outoa ajatella että haluaisi nuo ensimmäiset päivät vain asettua ihan rauhassa...?

Mä olin hyvässä kunnossa heti sektion jälkeen ja valmis liikkumaan missä vaan. Vauvakin oli terve eikä tullut mitään tarttumisia muilta ihmisiltä. Minusta oli mukava liikkua ja olla muualla kuin kotona neljän seinän sisällä.

Menet tietysti oman vointisi mukaan.

Mutta kyllä synnytyksestä usein toipuu nopeastikin. Itse olisin kaikkien kolmen synnytyksen jälkeen lähtenyt kummilapsen synttäreille vauvan kanssa vaikka heti sairaalasta kotiuduttuani.

Tosiaalta voi olla, ettet ole synnyttänytkään vielä ensimmäisenä viikoloppuna, joten miksi et yrittäisi silloin? Kaverisi varmaan ymmärtää, että jos oletkin sairaalassa, niin et pääse mukaan.

Veikkaan, että kaverisi on lähettänyt ryhmäviestin. Jokatapauksessa en lähtisi pienen vauvan kanssa minnekään synttäreille tai sukutapaamisiin sairastumisriskin takia. Pysyttelisin tiiviisti ensimmäiset viikot ja kuukaudet vain kotosalla.

No mun sektio on kolme päivää kummipoikani synttäreiden jälkeen jonne on 2h ajomatka per suunta. En oleta että päivä on päätetty just meidän perheen pääsemisen mukaan vaan yleisesti haluavat juhlat silloin pitää. En ole menossa koska tuolloin on varmasti muutakin tekemistä kuten vaikka voimien kerääminen kun on vain pari pvää jäljellä univelkahelvettiin. Ajattelen sen täysin niin että itse ovat päivämäärän päättäneet joten ei ole mun ongelma, kyl ehditään käydä kahvilla myöhemminkin kun se meille sopii.

Laita kohtelias viesti missä kerrot lasketun ajan ja että tulet jos olet vielä kasassa ja kunnossa. Jos olet juuri synnyttänyt, tulet juhlistamaan synttä'reitä vähän myöhemmin.

Ja kyllähän sen pariviikkoisen suojaa aika hyvin. Se nukkuu ison osaa ajasta ja ota vaikka vaunujen koppa mukaan. Laitat sen sinne nukkumaan ja eiköhän esim. vanhempien makuuhuone rauhoiteta teidän käyttöön. Voittehan mennä myös vähän "myöhässä" jos heille sopii eli kun suurin osa vieraista on jo lähdössä pois.

Uusimmat

Yhteistyössä