Onko terveyskeskuslääkäriltä vaikea saada lähetettä terapiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elämä sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elämä sekaisin

Vieras
Tällainen kysymys siis painaa mieltä..
Oon tätä terapiaan pääsyä miettinyt jo parisen vuotta. Syinä jatkuva tyhjyyden tunne, alakulo, erittäin huono itsetunto, jonka vuoksi tuntuu etten kykene edes parisuhteeseen. Mulla on kausia, jolloin en pysty nukkumaan ja ruokahalu katoaa. Sen jälkeen tulee parempi kausi, jolloin nukun paremmin ja syön koko ajan! Ei sekään kivaa ole, kun miettii ruokaa koko ajan. Nuorempana oli vaikeaa, olin ahdistunut ja masentunut, vihasin (tai vihaan kai edelleen) itseäni, satutin itteeni fyysisesti, mietin kuolemaa jatkuvasti, mutten kuitenkaan uskaltanut tai oikeestaan edes halunnut tehdä itsemurhaa.
Nykyään voin paremmin, mutta silti on kurja olla vähän väliä. Valmistuin juuri, mutta nyt tuntuu etten voi tehdä oman alan töitä, kun se tuntuu jotenkin liian suurelta kompastuskiveltä. En uskalla.
Lapsi mulla on ja se onkin mun elämässäni se valopilkku. Rakastan häntä yli kaiken. Se pelottaa, että lapsestani tulee samanlainen, huono itsetunto ja epäsosiaalinen jne jne.

Voiko tällaisesta saada sen lähetteen? Pelottaa etten saa, kun ei mulla mitään akuuttia hätää ole, en ole itsetuhoinen tms.

Voi. Tosin jos kelan tukemaa tarkoitat, niin tarvitaan 3 vai 6kk hoitosuhde joko tk-psykologiin tai mtt;hen (josta löytyy sitten niin psykologeja kuin psykiatrisia sairaanhoitajia). Eli pääset joko tk:n psykologille juttelemaan tai sitten lääkäri lähettää sut mtt:lle juttelemaan asioista. Lääkkeitähän kukaan ei voi pakottaa ottamaan. Intensiiviisen kelan tukeman terapian voi sitten tuon määräajan jälkeen lääkärinlausunnolla hakea, nuo julkisen puolen käynnit kun on 1-4x/kk riippuen kuinka paljon heillä on aikaa ja resursseja

Sosiaalityöntekijöitä on mm. sairaaloiden osastoilla, terveyskeskuksella, eri poliklinikoilla. Eli eivät käsittele vain toimeentulotukea tai lastensuojeluilmoituksia, ovat ihan eri yksikköjä. Sairaaloissa ym. olevat sossut ei esim pysty vaikuttamaan toimeentulotukipäätöksiin.

Julkisen puolen terapia maksaa 0e, samoin lääkärikäynnit mtt:llä. Ainoastaan mtt:n psykiatrin kirjoittamat lääkärinlausunnot maksavat, samoin osastohoitojaksot jos niitä jossain vaiheessa tarvitaan.

Yhteistyössä