Onko tiukka arvostelu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itkevän tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Itkevän tytön äiti

Vieras
Tytär (ala-asteella) tuli kotiin todistusten jaosta. Oli saanut kasin käytöksestä. Ja kasin myös muutamasta muusta aineesta, joista kuitenkin oli saanut ysejä (tai yli) kokeista ja omien sanojensa mukaan viitannut aina tunnilla. En tietenkään ole ollut näkemässä, joten en tiedä.

Tuota käytöstä nyt kuitenkin eniten ihmettelen, kun omassa lapsuudessa kaseja sai vain sellaiset, jotka jäi jälkkäriin tms.

Tytär ei ole kertaakaan jäänyt jälki-istuntoon, ei kertaakaan ole opettaja sanonut tai huomauttanut mistään käytöksessä. Päinvastoin. Eikä yhtäkään kertaa ole edes unohtunut mitään tai jäänyt läksyjä tekemättä. Hiljainen hän kyllä on, ujo ja epävarma, mutta aina kohtelias, myös kodin ulkopuolella - ainakin näin ovat aikuiset, jotka ovat hänet ilman minua tavanneet, tulleet myöhemmin minulle sanomaan.

Kysymys kuuluu - Onko arvostelu nykyään tosiaan näin paljon tiukempaa vai pitäisikö tässä olla oikeasti huolissaan?

Hei, mä sain aikoinaan todistukseen yhest aineesta 7 vaikka kokeesta tuli 10, perustelut olivat seuraavat: ei lukihäiriöiselle voi antaa 10 koska se on vamma ja sillon ei ole reilua muita kohtaan antaa vammaiselle hyvää numeroa. Terveisiä vaan Riitalle Tampereelle

Viimeksi muokattu:
Opettajilla voi olla hyvin erilaiset näkemykset siitä, mitä hyvään käytökseen vaaditaan. Itse aikanani sain 10 sijaan 9, koska olin niin hiljainen, etten uskaltanut olla avoimen kohtelias :). Oman tyttäreni opettaja oli etukäteen varoittanut, että kukaan ei saa arvosanaa 10 (ja itse siinä yhteydessä lähdin pohtimaan, että miksi käytöstä täytyy edes numeerisesti arvioida...eikö vain sanallinen kuvailu riittäisi. Se kertoisi vanhemmillekin vähän enemmän....).

Tietäisi vain miten tyttöä lohduttaa, ja että onko oikeasti jotain, jota opettaja ei vaan suostu sanomaan. Ja vasta kaksi viikkoa sitten opettajan kanssa juteltiin (sattumalta siis).

Meillä lasten koulussa kaikki sai 8 paremman arvosanan sai vain jos oli tehnyt jotain erikoisen hyvää.
opet ei helpolla anna kiitettäviä ehkä sitten kevät tokarissa. ainahan opelta voi kysyä arvostelukriteereitä.

On muuttunut tiukemmaksi, siltä minusta ainakin tuntuu kun vertaa omaan lapsuuteen. Tiukemmaksi ainakin kiltimpien ja hiljaisempien kohdalla.
Oma tyttö myös ujohko ja hiljainen ja ilmeisesti se käytös on sitten open mielestä huonompaa eikä oikeuta kiitettävään sen takia. Hiljaisuutta ja ujoutta ei arvosteta kovinkaan korkealle, kyllä ne suupaltit jyrää tänä päivänä. Ei siis syytä huoleen jos lapsesi ei ole häirikkö!

Täytyy jutella tytön kanssa, että onko mahdollisesti tullut supisseeksi tunnilla.

Toisaalta hänellä on myös aine, jossa sai 10. Tuskin siitä olisi saanut 10, jos tapana on supista tunnilla. Erona on, että tässä aineessa on eri opettaja (vanhempi) kuin muissa, joissa opettajat vasta korkeintaan muutaman vuoden opettajina olleet.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29355711:
Hei, mä sain aikoinaan todistukseen yhest aineesta 7 vaikka kokeesta tuli 10, perustelut olivat seuraavat: ei lukihäiriöiselle voi antaa 10 koska se on vamma ja sillon ei ole reilua muita kohtaan antaa vammaiselle hyvää numeroa. Terveisiä vaan Riitalle Tampereelle

Mitä!!! Siis ihan munapäistä! Sairasta, sadistista, mielenvikasta. Toivottavasti kyseinen ope saa bumerangina takas ittelleen.

Meille tuli jo useampi vuosi sitten kotiin laput käytösnumeron arvostelun muutoksesta. Kasi on nykyään ihan normi vastaa muiden aineiden kasia: käytöksessä ei isompia ongelmia muttei myöskään ole erityisen akviivinen, ystävällinen, kannustava jne. muita oppilaita ja henkilökuntaa kohtaan.

Muissa aineissa myös kaikenlaiset unohdukset: läksyt ja välineet, vaikuttava aineen numeroon.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
No eikö tuo kasi ole ihan hyvä numero :O?! Ja onhan tässä sitten koko kevätkausi aikaa sitten mm. sitä numeroa lähteä hilaamaan ylöspäin.

Mä en lähtis nostamaan asiasta suurempaa juttua lapselle itselleen vaan sanoisin sitä, että kahdeksainenkin on numerona hyvä. Ja jos lasta itseään jää asia harmittamaan, niin on todellakin se kevät aikaa tehdä asialle muutosta :).

Ja onhan se niin, että joka luokka- asteella ne arvostelunkriteerit vain nousevat eli vaaditaan enemmän sen numeron eteen. Huolissani en kyllä ymmärtäisi olla.

EI muuta kuin hyvillä mielin viettämään joululomaa :)!

No eikö tuo kasi ole ihan hyvä numero :O?! Ja onhan tässä sitten koko kevätkausi aikaa sitten mm. sitä numeroa lähteä hilaamaan ylöspäin.

Mä en lähtis nostamaan asiasta suurempaa juttua lapselle itselleen vaan sanoisin sitä, että kahdeksainenkin on numerona hyvä. Ja jos lasta itseään jää asia harmittamaan, niin on todellakin se kevät aikaa tehdä asialle muutosta :).

Ja onhan se niin, että joka luokka- asteella ne arvostelunkriteerit vain nousevat eli vaaditaan enemmän sen numeron eteen. Huolissani en kyllä ymmärtäisi olla.

EI muuta kuin hyvillä mielin viettämään joululomaa :)!

Juu, en nosta suurempaa juttua, mutta tytölle pitäis jotain vinkkiä antaa, että mitä vois tehdä numeroa nostaakseen. Itse sitä haluaa, minulle kelpaa tytär näinkin - tai vaikka olis huonompikin. Rakas on silti ja sen jo sanoinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29355763:
Katsopas opetussuunnitelmasta. Tuo käytöksen arviointihan muuttui jo vuosia sitten. Aiemmin sai kympin, jos oli kiltisti eikä tehnyt koiruuksia. Nykyisin sillä saa juurikin kasin. Kiitettävään edellytetään sitten jo kaikenlaista muuta, mm ryhmähengen nostattamista.

Minusta sellainen on lapselta hyvin paljon vaadittu. Jotenkin en pidä sitä reiluna. Opettajien käsitys eri oppilaista voi olla myös erilainen, mun poika sai yhdeltä opelta ala-asteella ysin käytöksestä ja kun kysyin niin ope sanoi, että poika ei ratko muiden riitoja ja ylitä itseään ja ikäryhmäänsä kohdistuvia odotuksia.
Seuraava (mies) ope antoi sille kympin käytöksestä, vaikka se oli jäänyt kiinni koulun katolla kiipeilystä. Mä tykkäsin aina enemmän tästä jälkimmäisestä opettajasta, se oli tosi vaikuttava ihminen pojalle ja hyvä roolimalli. Antoi paljon sellasta hyvää energiaa, millasta mun poika just tartti, kun ei ole ihan tavanomainen lapsi, vaan sanotaanko hyvällä tavalla erilainen.

Kasi on nykyään hyvä, arvostelu on kovasti erilaista kuin joskus.

Tyttäresi saisi olla tyytyväinen numeroihinsa, sinä myös. Kuulostaa siltä että lapsi vaatii itseltään liikoja (tai sinä vaadit lapselta liikoja) jos noista numeroista itku tuli.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Minusta sellainen on lapselta hyvin paljon vaadittu. Jotenkin en pidä sitä reiluna. Opettajien käsitys eri oppilaista voi olla myös erilainen, mun poika sai yhdeltä opelta ala-asteella ysin käytöksestä ja kun kysyin niin ope sanoi, että poika ei ratko muiden riitoja ja ylitä itseään ja ikäryhmäänsä kohdistuvia odotuksia.
Seuraava (mies) ope antoi sille kympin käytöksestä, vaikka se oli jäänyt kiinni koulun katolla kiipeilystä. Mä tykkäsin aina enemmän tästä jälkimmäisestä opettajasta, se oli tosi vaikuttava ihminen pojalle ja hyvä roolimalli. Antoi paljon sellasta hyvää energiaa, millasta mun poika just tartti, kun ei ole ihan tavanomainen lapsi, vaan sanotaanko hyvällä tavalla erilainen.

Vuorovaikutus oppilaan ja opettajan välillä on todella tärkeä. Jos homma ei toimi niin se ei toimi. Opettaja saattaa antaa itse huonoja fiboja ja lapsi alkaa käyttäytyä sen mukaan.

Kympin (tai ysin) käytös ei ole sama kuin hiljainen paikoillaan istuva oppilas. Jos nyt lähdet vaikka tästä :)

Käytökseen liittyy niin moninaisia asioita, lapsen ikäänkin katsoen tietysti, mutta se vaatii oma-aloitteista "hyvää käytöstä" eli toisten huomioon ottamista silloinkin kun sitä ei juuri joku ehdota tai odota esimerkiksi. Myös aktiivisuus ja keskustelutaito vaikuttavat.

Yhteistyössä