Onko tiukka arvostelu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itkevän tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ap (itkevän tytön äiti);29355785:
Juu, en nosta suurempaa juttua, mutta tytölle pitäis jotain vinkkiä antaa, että mitä vois tehdä numeroa nostaakseen. Itse sitä haluaa, minulle kelpaa tytär näinkin - tai vaikka olis huonompikin. Rakas on silti ja sen jo sanoinkin.

:) - mutta sehän on vain hyväkin, että jäi ns. hampaan koloon eli motivaatiota löytyy. Onko teille tullut semmosta vihkosta/tiedotetta arvosanojen arvosteluista? Me saatiin semmonen ihan paperiversiona sekä meiltä löytyy ne kriteerit Wilmastakin. Tuntiaktiivisuus sekä käsittääkseni juuri ryhmähengen nostatus, toisten huomioiminen ovat aika isossa roolissa. Toisaalta taas jos vaikka on kuinka hyvä oppilas mutta jos on taipuvaisuutta ujouteen ja arkuuteen, niin se kyllä hankaloittaa sitten sen osaamisen arviointia, jos ei oikein uskalla aukaista suutansa.

Mutta tässähän on monta monta viikkoa ja kuukautta ja vuotta aikaa hioa näitä taitoja :). Kasvaessa ja kypsyessä nämäkin siemenet rupeavat vain kukoistamaan :)

[QUOTE="harmaa";29355791]Kasi on nykyään hyvä, arvostelu on kovasti erilaista kuin joskus.

Tyttäresi saisi olla tyytyväinen numeroihinsa, sinä myös. Kuulostaa siltä että lapsi vaatii itseltään liikoja (tai sinä vaadit lapselta liikoja) jos noista numeroista itku tuli.[/QUOTE]

Kuten sanoinkin, minä en vaadi, mutta itse hän vaatii - valitettavasti. Olemme yrittäneet monin keinoin auttaa häntä vaatimaan vähemmän itseltään ja kertoneet hänelle monin eri tavoin ja jatkuvasti, että hän on meille rakas ja kelpaa, vaikka toisi nelosia ja vitosia koulusta. Ja myös, ettei ala-asteen todistus ratkaise hänen tulevaisuuttaan mihinkään suuntaan.

Mutta ymmärrän kyllä, että harmittaa, etenkin kun samalla liikunta putosi ysistä seiskaan (vaikka harrastaa aktiivisesti liikuntaa) ja musiikki putosi ysistä kasiin, vaikka juuri tänä syksynä on aloittanut soittoharrastuksen ja kokeestakin tuli 9.

:) - mutta sehän on vain hyväkin, että jäi ns. hampaan koloon eli motivaatiota löytyy. Onko teille tullut semmosta vihkosta/tiedotetta arvosanojen arvosteluista? Me saatiin semmonen ihan paperiversiona sekä meiltä löytyy ne kriteerit Wilmastakin. Tuntiaktiivisuus sekä käsittääkseni juuri ryhmähengen nostatus, toisten huomioiminen ovat aika isossa roolissa. Toisaalta taas jos vaikka on kuinka hyvä oppilas mutta jos on taipuvaisuutta ujouteen ja arkuuteen, niin se kyllä hankaloittaa sitten sen osaamisen arviointia, jos ei oikein uskalla aukaista suutansa.

Mutta tässähän on monta monta viikkoa ja kuukautta ja vuotta aikaa hioa näitä taitoja :). Kasvaessa ja kypsyessä nämäkin siemenet rupeavat vain kukoistamaan :)

Ei ole meille jaettu mitään vihkosia eikä täällä meillä ole Wilmaakaan käytössä. Ihan vanhanaikaisesti reissuvihoilla mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29355711:
Hei, mä sain aikoinaan todistukseen yhest aineesta 7 vaikka kokeesta tuli 10, perustelut olivat seuraavat: ei lukihäiriöiselle voi antaa 10 koska se on vamma ja sillon ei ole reilua muita kohtaan antaa vammaiselle hyvää numeroa. Terveisiä vaan Riitalle Tampereelle

Minun kaverini lähettelee myös Hollolaan samantapaisia terveisiä :kieh: Ai että, miten suututtaa taas sama asia, nyt sinunkin puolesta.

Ja juuri oli tästä käytösnumerosta puhetta erään äidin kanssa, kun hänen lapsensa ovat kuin yö ja päivä luonteiltaan, mutta tekevät siis tehtävät hyvin, läksyt on aina tehty ja osallistuvat tunnilla. Toisen käytös on 9, toisen 8 tai joskus jopa 7. Ja huonompi numero johtuu arvostelusta, joka ottaa huomioon ns. sosiaalisen taidon (eli sen määritelmän, millä opettajat voisivat pyyhkiä takapuolensa). Mitä aktiivisempi, osallistuvampi ja puheliaampi lapsi, joka uskaltaa esiintyä, uskaltaa avata suunsa ja ehdottaa jotain, sitä parempi numero.

Että onnea vaan ujoille ja varautuneille lapsille koulutaipaleelle, siellä ei edelleenkään ole sitten palkitsevaa olla sellainen, kun on :kieh:

• Tykkää
Reactions: Vätti Räsynyt
Nykyään käytösnumero arvostellaan ihan eri kriteereillä kuin ennen. Ennen tavallisin numero oli kymppi, nykyään juurikin tuo kasi. Arvostelu on siis tiukentunut huomattavasti.

Minusta tuo käytösarvostelu on yhdessä mielessä parempi kuin vanha systeemi: Nyt on mahdollisuus antaa numero myös "ylöspäin" normaalitasosta, kun ennen ainoastaan rötösherrat erottuivat. Vielä kun ihmiset tottuvat siihen, että kasi on se normi mistä lähdetää, niin hyvä tulee.

Minusta sellainen on lapselta hyvin paljon vaadittu. Jotenkin en pidä sitä reiluna. Opettajien käsitys eri oppilaista voi olla myös erilainen, mun poika sai yhdeltä opelta ala-asteella ysin käytöksestä ja kun kysyin niin ope sanoi, että poika ei ratko muiden riitoja ja ylitä itseään ja ikäryhmäänsä kohdistuvia odotuksia.
Seuraava (mies) ope antoi sille kympin käytöksestä, vaikka se oli jäänyt kiinni koulun katolla kiipeilystä. Mä tykkäsin aina enemmän tästä jälkimmäisestä opettajasta, se oli tosi vaikuttava ihminen pojalle ja hyvä roolimalli. Antoi paljon sellasta hyvää energiaa, millasta mun poika just tartti, kun ei ole ihan tavanomainen lapsi, vaan sanotaanko hyvällä tavalla erilainen.

muttakun se ope ei sitä saa (ei saisi) itse päättää, vaan arvioinnin kriteerit on määrätty opetussuunnitelmassa jota opettaja on virkansa puolesta velvoitettu noudattamaan. Ja siellä juurikin sanotaan (vapaasti muotoillen), että niihin kiitettäviin vaaditaan tavallaan sitä ikätason ylittämistä, yhteishengen aktiivista nostamista, toisten auttamista ja erityistä kannustamista.

harmi, että lapsien lisäksi myös vanhemmat tykkäävät enempi niistä opeista, jotka eivät noudata heitä koskevia määräyksi. kun se luo suomeen epätasa-arvoa arviointeihin. ja vittupäänleimoja työnsä oikein hoitaviin opettajiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap (itkevän tytön äiti);29355854:
Ei ole meille jaettu mitään vihkosia eikä täällä meillä ole Wilmaakaan käytössä. Ihan vanhanaikaisesti reissuvihoilla mennään.

tässä nyt vaikka kangasalalaisten näkemys HYVÄSTÄ eli juuri siitä kasista:

8 Hyvä

1. Suhtautuu koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön myönteisesti.

2. Osaa arvostaa omaa ja toisen työtä.

3. Antaa toisille työrauhan.

4. Käyttäytyy yleensä hyvin, on huomautuksin ojennettavissa.

5. Ei rangaistuksia huonosta käytöksestä oppilaita / henkilökuntaa kohtaan.

muttakun se ope ei sitä saa (ei saisi) itse päättää, vaan arvioinnin kriteerit on määrätty opetussuunnitelmassa jota opettaja on virkansa puolesta velvoitettu noudattamaan. Ja siellä juurikin sanotaan (vapaasti muotoillen), että niihin kiitettäviin vaaditaan tavallaan sitä ikätason ylittämistä, yhteishengen aktiivista nostamista, toisten auttamista ja erityistä kannustamista.

harmi, että lapsien lisäksi myös vanhemmat tykkäävät enempi niistä opeista, jotka eivät noudata heitä koskevia määräyksi. kun se luo suomeen epätasa-arvoa arviointeihin. ja vittupäänleimoja työnsä oikein hoitaviin opettajiin.

Jos kyse on siis ikätason ylittämisestä, yhteishengen aktiivisesta nostatuksesta, toisten auttamisesta ja erityisestä kannustamisesta, niin ujo ja arka lapsi ei määräyksiä tarkasti noudattavan opettajan silmissä koskaan yllä parempaan numeroon, vaikka ylitäisi itsensä sata kertaa.

Opettajan pitäisi luovia, nähdä lapsi sellaisena kuin on JA pitäytyä niissä määräyksissä (pisteet kyllä saa yleensä se ope, joka ylittää oman ammatikuntansa tason ;)).

Jos kyse on siis ikätason ylittämisestä, yhteishengen aktiivisesta nostatuksesta, toisten auttamisesta ja erityisestä kannustamisesta, niin ujo ja arka lapsi ei määräyksiä tarkasti noudattavan opettajan silmissä koskaan yllä parempaan numeroon, vaikka ylitäisi itsensä sata kertaa.

Opettajan pitäisi luovia, nähdä lapsi sellaisena kuin on JA pitäytyä niissä määräyksissä (pisteet kyllä saa yleensä se ope, joka ylittää oman ammatikuntansa tason ;)).

Miksi kaikkien pitäisi saada kymppi? Onko lapsi vai vanhemmat pettyneitä jos käytös on kasi? Lapsi varmaan lähinnä vertaa luokkakaverien numeroihin. Kasi on nykysysteemissä hyvä numero (mikä on sanottu jo sata kertaa.)

Miksi kaikkien pitäisi saada kymppi? Onko lapsi vai vanhemmat pettyneitä jos käytös on kasi? Lapsi varmaan lähinnä vertaa luokkakaverien numeroihin. Kasi on nykysysteemissä hyvä numero (mikä on sanottu jo sata kertaa.)

En minä niin sanonutkaan, vaan että jos ujokin lapsi haluaisi loistaa, ei noilla kriteereillä koskaan oikein voi :/

Näinpä se on. Tyttäreni ylittää jo itsensä joka tunti viitatessa ja vastatessaan, vaikka ujostuttaa niin paljon. Hän oikeasti tekee töitä sen eteen. En ymmärrä miten hän voisi tästä vielä enempää ylittää itseään ja muuttua hiljaisesta puheliaaksi, sulkeutuneesta avoimeksi.

Tavallaan jokainen tulisi hyväksyä sellaisena kuin on ja tavallaan kuitenkaan ei.

niin ujo ja arka lapsi ei määräyksiä tarkasti noudattavan opettajan silmissä koskaan yllä parempaan numeroon, vaikka ylitäisi itsensä sata kertaa.

.

ei varmasti ylläkkään, koska ei suoriudu kiitettävästi siitä, mitä opettaja on velvollinen arvioimaan ( ei oppilaan kivuutta taikka suloisuutta taikka ihmisarvoa vaan sitä, että onko aktiivinen, kannustava, erityisen oma-aloitteinen).

siihen en ottanut kantaa, onko nuo OPSin kriteerit oikeita tai niinkuin niiden pitäisi, mutta enhän minä liikenteessäkään voi ajaa kuudenkympin alueella satasta, vaikka olisin henkilökohtaisesti sitä mieltä että se on OK. Lähtekää vaikuttamaan siihen OPSiin, jota nyt pohditaan ja joka teidän lasten arviointia määrittää, jos se teistä on pielessä. minusta on erikoista, että open pitäisi 'luovia' ja kiertää, miettiä miten voisi 'huijata systeemiä' ja antaa lapselle sellaisia arvosanoja jotka eivät sille lapselle sen opea velvoittavan opetussuunnitelman mukaan kuuulu. että se on sitten se, jolla voi 'ylittää oman ammattikuntansa tason', kun tekee niinkuin itsevaltiaana tahtoo, eikä niinkuin on yhteiskunnan puolelta velvoitettu tekemään.

Ei varmaan tarvitsisi saada kymppiä, mutta jos olisi edes mahdollisuudet saada ysi. Lapsi itse on hyvin pettynyt kasiin siis.

ei varmasti ylläkkään, koska ei suoriudu kiitettävästi siitä, mitä opettaja on velvollinen arvioimaan ( ei oppilaan kivuutta taikka suloisuutta taikka ihmisarvoa vaan sitä, että onko aktiivinen, kannustava, erityisen oma-aloitteinen).

siihen en ottanut kantaa, onko nuo OPSin kriteerit oikeita tai niinkuin niiden pitäisi, mutta enhän minä liikenteessäkään voi ajaa kuudenkympin alueella satasta, vaikka olisin henkilökohtaisesti sitä mieltä että se on OK. Lähtekää vaikuttamaan siihen OPSiin, jota nyt pohditaan ja joka teidän lasten arviointia määrittää, jos se teistä on pielessä. minusta on erikoista, että open pitäisi 'luovia' ja kiertää, miettiä miten voisi 'huijata systeemiä' ja antaa lapselle sellaisia arvosanoja jotka eivät sille lapselle sen opea velvoittavan opetussuunnitelman mukaan kuuulu. että se on sitten se, jolla voi 'ylittää oman ammattikuntansa tason', kun tekee niinkuin itsevaltiaana tahtoo, eikä niinkuin on yhteiskunnan puolelta velvoitettu tekemään.

Liibalaaba. Ei niin, etten ymmärtäisi mitä sanot, en vain pidä tätä litaniaa kovin tärkeänä tässä yhteydessä. Ja en kyllä tiedä, miten liikennesääntö-vertauksesi liittyy tähän aiheeseen?

Opettajan pitää pystyä luovimaan, koska jokainen oppilas on erilainen. Jokaiselle ei voi antaa kymppiä - eikä sitä tässä vaaditakaan - vaan, jokaisen tulisi kuitenkin pystyä parantamaan vaikka se kasi ysiksi. Nykyinen opetussuunnitelma ottaa huomioon vain nykyisen trendin, ei toisenlaisia lapsia.

Se, että sinä näet luovimisen itsevaltiutena, kertoo ajatusmaailmastasi niin paljon etten tuhlaa energiaani sinuun tämän enempää.

Miksi se on parempaa käytöstä, että on tosi sosiaalinen ja esimerkiksi käy muiden henkeä nostattamassa, eli kehumassa?

Sosiaalinen mielletään aina sellaiseksi, joka on äänessä ja uskaltaa olla äänessä, esiintyy ja on tavallaan enemmän läsnä.

Mutta aina unohtuu, että ujo voi olla sosiaalisesti taitava, eli voi yhtä lailla lukea tilanteita ja ihmisiä, osaa käyttäytyä vaaditulla tavalla, ja eikö voisi ajatella että tällaisen lapsen rauhallinen olemus ylläpitää sitä hyvää ryhmähenkeä myös? Siihenhän vaaditaan kaikkien panos kuitenkin.

Se, että ennen vanhaan vain huonosti käyttäytyvät erottuivat joukosta oli kyllä minusta ihan hyvä. Nyt joku tyhmempi voi lukea kasin käytösnumeron niin, että jaahas, tässä onkin joku ongelmatapaus. Vaikka näin ei kuitenkaan ole.

vaan, jokaisen tulisi kuitenkin pystyä parantamaan vaikka se kasi ysiksi. Nykyinen opetussuunnitelma ottaa huomioon vain nykyisen trendin, ei toisenlaisia lapsia.

Se, että sinä näet luovimisen itsevaltiutena, kertoo ajatusmaailmastasi niin paljon etten tuhlaa energiaani sinuun tämän enempää.

Onneksesi minä vielä kuitenkin energiaani tuhlaan. :)

Jos luoviminen on sitä, että voin korottaa oppilaan numeron kasista ysiin koska minusta se on parempi niin, vaikka minua velvoittavan opetussuunnitelman mukaan hän ei sitä ysiä mitenkään ansaitse, niin kyllä, minä näen sellaisen luovimisen itsevaltiutena.

Minusta on erikoista, että sinä et niin näe.

Arvosana 8 vastaa sanallista arviointia "hyvä". Ei siis syytä harmiin.

Enemmäkin viime aikoina on ollut puhetta siitä, että hyviä arvosanoja annetaan liian heppoisin perustein. Itse esimerkiksi annan arvosanaksi kahdeksan silloin, kun toiminta on kaikilta osin ollut hyvää, ei siis huonompaa muttei myöskään erityisen kiitettävää tai erinomaista.

Koita selittää tytölle, ettei käytösnumero vaikuta yhtään mihinkään. Ensinnäkin, se kasi on ihan hyvä numero. Toisekseen, sillä numerolla ei ole esim. jatko-opintojen kannalta mitään merkitystä. Lukuaineet on ne, millä on merkitystä, ellei ole hakemassa taiteelliselle alalle (musiikki, kuvis, käsityö, liikunta).

Mun tytöllä on vielä rastitodistus. Kaikki muut oli ekassa, paitsi "tulee toimeen muiden kanssa" tai sinne päin. Kysyin ensimmäisenä, että keiden kanssa sä oot ottanut yhteen. "No Maijan ja Mirjan." Mä siis tiedostan, että vaikka lapseni on älyllisesti lahjakas ja pärjää hyvin koulussa ja tulee suurimman osan kanssa toimeen vallan mainiosti, on aina pari tyyppiä, joiden kanssa ei vaan natsaa. Sen lisäksi mun tyttö on helposti provosoituva, eli pinna palaa helposti. Niinpä mä osasin ihan odottaa tuota. Mutta en ole siitä pätkäkään huolissani.

Minun kaverini lähettelee myös Hollolaan samantapaisia terveisiä :kieh: Ai että, miten suututtaa taas sama asia, nyt sinunkin puolesta.

Ja juuri oli tästä käytösnumerosta puhetta erään äidin kanssa, kun hänen lapsensa ovat kuin yö ja päivä luonteiltaan, mutta tekevät siis tehtävät hyvin, läksyt on aina tehty ja osallistuvat tunnilla. Toisen käytös on 9, toisen 8 tai joskus jopa 7. Ja huonompi numero johtuu arvostelusta, joka ottaa huomioon ns. sosiaalisen taidon (eli sen määritelmän, millä opettajat voisivat pyyhkiä takapuolensa). Mitä aktiivisempi, osallistuvampi ja puheliaampi lapsi, joka uskaltaa esiintyä, uskaltaa avata suunsa ja ehdottaa jotain, sitä parempi numero.

Että onnea vaan ujoille ja varautuneille lapsille koulutaipaleelle, siellä ei edelleenkään ole sitten palkitsevaa olla sellainen, kun on :kieh:

Toisaalta vielä minunkin vanhempieni lapsuudessa erityisesti tytön oli mahdoton saada hyvää numeroa käytöksestä, jos ei ollut A) kiltti ja B) hiljaa.
Vielä minunkin kouluaikanani oli vaikeuksia. Itse olin äänekäs, varma mielipiteissäni, rohkea esiintyjä ja uskalias heittäytyjä. EN häirinnyt työrauhaa tunneilla, enkä puhunut toisten päälle. Olin kannustava ja kaveri kaikille tasapuolisesti. En mennyt mukaan valtapeleihin tyttöporukassa. Tsemppasin muita ja autoin vieruskaveria matikanlaskussa, kun ope ei ehtinyt joka paikkaan.

Tämä ei kuitenkaan riittänyt kymppiin. Kympin sai se viileän vaalea Mona Lisa, jolla ei koskaan ollut mitään mielipidettä mistään. Viittasi vain, kun oli kyse läksyistä. Ei kysellyt oma-aloitteisesti mitään ja oli kiistoissa se hiljainen hyväksyjä. Teki välittömästi mitä pyydettiin, muttei oma-aloitteisesti mitään ekstraa, ei tiennyt olisiko se sopivaa. Olin hänenkin kanssaan hyvissä väleissä, mutta epäoikeudenmukaisuutta koin kyllä opettajan puolelta.

En voi muuta sanoa kuin että ihanaa, jos koulu vihdoin viimein alkaa arvostaa myös ulospäinsuuntautuneita lapsia, varsinkin tyttöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap (itkevän tytön äiti);29356408:
Ei varmaan tarvitsisi saada kymppiä, mutta jos olisi edes mahdollisuudet saada ysi. Lapsi itse on hyvin pettynyt kasiin siis.

Sellaista se elämä on. Ujo lapsi ei nykykriteereillä helposti saa kasia parempaa käytöksestä aivan kuten huonon laskupään omaavakaan ei saa sitä matematiikasta.

Yhteistyössä