Onko tyhmää vieroittaa vauva ( 11kk) tutista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Niin eli aloin eilen vierottaa meidän vauvaa tutista. Ajattelin että se olisi helpompaa nyt, onko näin? Tutti on ollut vain nukahtamis välineenä, ja joskus esim. autossa on tutin saanut jos on ollut hirmu itkuinen. Muuten en ole sitä tarjonnut että ei tulisi kova riippuvuus. Eilen siis jätin poissa kokonaan päikkäreiltä ja yöunilta. Päikkäreille protestoi n. 10 min ja väliin itki kovaakin, yhden kerran muistaakseni kävin rauhoittelemassa, mutta kun ei auttanut rauhoittelut, niin lähdin poissa ja sanoin tutut unilauseet ja panin unipuput kainaloon. No sinne sit nukahti ja heräs sit 45min välein ja välissä itki, ja nukahti itekseen uudelleen ja siis 2 kertaa nukkui ton 45min pätkän ... Hieman vähäiset unet oli normi päikkäreihin verrattuna, kun norm. nukkuu 2-3h.

Yöunille mennessä myös itkeskeli tavallista enemmän ja n. 5min ja sit nukahti, muutaman kerran heräs itkemään 22- 24 välillä ja sit on mun mielestä nukkunut koko yön ja aamulla tietty kun tuttia ei ollut, oli herätys "käskevämpi" kun ennen on saattanut pitkäänkin viettää aikaa omikseen pinniksessä herättyään..

Nyt päikyille mennessä 3min itki ja sit nukahti ja heräs 40min. päästä ja ihan vähän itki ja nukahti... Onkohan tää nyt sit tätä pätkäunia sit aina..vai miten. Onko hölmöä vieroittaa näin pieni.. Rintamaitoa saa vielä ja siittä en ole aikonut vielä vieroittaa, se ajan kanssa..

Esikoisen vieroitin myös ennen 1v ja se sujui todella hienosti ei itkeskellyt tutin perään...

Mulla on jotenkin niin huono mieli kun tietää että toinen kaipaa sitä tuttia vaan, ja ilkee äiti sen vei. Isi sanoi eilen heti illalla kun alkoi itkeen että anna se tutti sille... Hyvät on hermot :whistle: vauva nukahtanut itsekseen omaan sänkyyn/huoneeseen jo pitkään.. Mut siis sanokaa mulle että teen "oikein" :ashamed:

No sinähän teet ihan mielettömän oikein! Tuohan on juuri suositusikä! Koska vuoden iässä tuttiin tulee sitten jo niin iso tunneside, että vaikeammaksi menee. Tähän saakka tutti ollut kuitenkin vain väline rauhoittumiselle. Jatkat vaan, kyllä ne unet siitä taas yhtenäistyy parissa päivässä! Ja tärkeää nimenomaan antaa vauvalle kainaloon muut unta rauhoittavat, kuten sanoitkin puput antaneesi. Meillä poika vieroitettiin 6kk iässä, ja oli yksi parhaita päätöksiä vaikka aluksi kovasti epäröin.

Tsemppiä!

Nyt ei enää kannata antaa tuttia takasin kun olet päättäväisesti ollut antamatta.

Ja parempi se on tutista vierottaa ennemin kun myöhemin, myöhemin se olisi vielä kamalampaa ja vaikeampaa.

Ei ole tyhmää ollenkaan! Minä aloitin tutista vieroittamisen kun poika oli 10kk, tai oikeastaan otin myös kerralla pois. Aiemmin tutti oli pojalla päikkäreillä sekä öisin ja silloin jos tuli kova itku.

Sitten jossain vaiheessa yöt menivät todella katkonaisiksi tutin takia, poika ei itse osannut sitä etsiä ja laittaa suuhun. Muutenkin yöunille menosta ei meinannut tulla mitään kun piti sillä tutilla leikkiä ja heitellä sitä pitkin petiä. Sitten ykskaks päätin että nyt otan tutin pois, itki noin 15min ja nukahti. Yöllä heräsi pari kertaa mutta rauhoittui samantien kun hieman silittelin. Seuraavana päivänä päikkäreille mentäessä itki vain 5min tutin perään, yöunille nukahti lähes samantien. Ja voin sanoa että muutaman yön jälkeen ollaan nukuttu paljon rauhallisemmin, olen kyllä tyytyväinen että päästiin tutista eroon niin aikaisin. Äkkiä se unohtuu, älä murehdi!

10kk asti vauvalla on luontainen kova imemistarve johon asti tuttia on jopa suositeltavaa käyttää. Sen jälkeen enää ei mitään varsinaista syytä tutille. Esim itse annan 7kk vanhan syödä vielä niin paljon kun haluaa. syö muuten sormiä, riepua yms.

Olisinpa itse ollut yhtä viisas puoli vuotta sitten. Tutista on tullut tyttärelleni tärkeä vasta nyt tässä parin kuukauden aikana. Olisi pitänyt vierottaa hyvissä ajoin! Onnittelut aloittajalle hyvästä päätöksestä!

Juu, kiitos kaikille tsempeistä, kyllä kai tämä tästä...

Ja kuin taikaiskusta neiti heräs taas kun oli 40min nukkunut, itki taas ja nukahti itekseen uudelleen...Niin ja nää unipuput on ollut aina myös vauvan seurana sängyssä..

Varmaan se huono mieli tän asian tiimoilta johtuu siittäkin että tää on taas yks askel vauva-ajasta eteenpäin, kohta mulla ei ole enää vauvaa :'( vaikka sama vauvahan se on vain ilman tuttia...

Yhteistyössä