Onko työnantajan pakko myöntää hoitovapaata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmen äiti"

Vieras
Olen palannut töihin elokuussa 2011. Esikoinen täytti silloin juuri 2-vuotta.

Meillä on lisäksi tokaluokkalainen ja eskarilainen ja ihmettelen jo nyt jo miten ihmeessä saamme tulevan kesän sumplittua. Koululaisen loma alkaa jo kesäkuun alussa ja koulut alkavat vasta elokuun puolivälissä. Eihän omat lomat riitä kattamaan sitä edes puoliksi (ei edes vaikka emme mieheni kanssa pitäisi päivääkään yhteistä lomaa).

Nyt sitten yhtäkkiä keksin, että ratkaisuhan voisi olla hoitovapaa. Voisin olla koko kesän hoitovapaalla eli siihen asti kunnes kuopus täyttää 3 elokuun puolivälissä.

Ongelma vain on se, että työnantaja EI VARMASTI minulle sitä myönnä ellei ole aivan pakko. Olisin esim halunnut jouluun asti tehdä lyhyempää päivää, mutta työnantaja eväsi sen (laki antaa työnantaja mahdollisuuden kieltäytyä työntekijän työajan lyhentämisestä, jos järjestelystä aiheutuu työnantajan toiminnalle vakavaa haittaa).

Tällainen porsaanreikä on jätetty tuohon osittaiseen hoitovapaaseen.
Mutta onko työnantajani PAKKO myöntää minulle ihan täyttä hoitovapaata, jos sitä haen kesän ajaksi?

Käsittääkseni hoitovapaa on pakko myöntää, mutta se on ilmoitettava työnantajalle oliko se nyt 2kk aiemmin. Oletko hakenut työajanlyhennystä nimenomaan osittaisena hoitovapana (jolloin työnantaja ei siitä ymmärtäekseni voi kieltää) vai vaan muuna työajanlyhennyksenä? Kuulutko liittoon, sieltäkin voit kysyä näitä..

[QUOTE="...";25920860]Käsittääkseni hoitovapaa on pakko myöntää, mutta se on ilmoitettava työnantajalle oliko se nyt 2kk aiemmin. Oletko hakenut työajanlyhennystä nimenomaan osittaisena hoitovapana (jolloin työnantaja ei siitä ymmärtäekseni voi kieltää) vai vaan muuna työajanlyhennyksenä? Kuulutko liittoon, sieltäkin voit kysyä näitä..[/QUOTE]

Hain kyllä sitä lyhyempää päivää NIMEOMAAN osittaisena hoitovapaana.
Mutta sinne on jätetty porsaanreikä. Sanasta sanaan teksti menee näin:

"Oikeus osittaiseen hoitovapaaseen on, mikäli työntekijä on ollut saman työnantajan palveluksessa yhteensä vähintään puoli vuotta viimeisen vuoden aikana. Työnantaja voi kieltäytyä työntekijän vuorokautisen tai viikoittaisen työajan lyhentämisestä vain, jos järjestelystä aiheutuu työnantajan toiminnalle vakavaa haittaa."

ELI NYT KYSYMYS ON, ETTÄ JOS HAEN HOITOVAPAATA NIIN ONKO SIINÄ TUO SAMA PORSAANREIKÄ VAI ONKO MINULLA EHDOTTOMASTI OIKEUS JÄÄDÄ HOITOVAPAALLE ALLE 3-VUOTIAAN LAPSENI KANSSA.

---

Ja vastaus seuraavaan kysymykseen. En ole myöhässä: SITÄ PITÄÄ HAKEA 2KK ENNEN VAPAAN ALKUA.

Kyllä ainakin mun työkaveri jää koko kesäksi hoitovapaalle, mutta en tiedä kuinka paljon aikaisemmin pitää ilmoittaa. Ja käsittääkseni on pakko antaa hoitovapaata.

Ei ole pakko myöntää. Jos ei myönnä, pyydä päätös kirjallisena ja sitten liiton pakeille.

Tämä tie jo kokeiltu. Oman liiton lakimieskin totesi, että vakava haitta työnantajalle on luultavasti todistettavissa. Ei suositellut asian riitauttamista.

Eli jos hoitovapaan hakemisessakin on tuo kohta työnantajalle koituvasta vakavasta haitasta, niin en tule vapaata saamaan.

Onko kenelläkään tietoa siitä, onko työnantajalla oikeus evätä HOITOVAPAA tuohon vamaan vakavaan haittaan vedoten? Vai onko se vain osittaisessa hoitovapaassa?
Tämä on oikeastaan se ydinkysymys minun kannaltani.

Toki itseäkin harmittaa se, että jätän kyllä työnantajan ja projektin tosi paskaan tilanteeseen jos katoan pariksi kuukaudeksi. Mutta kyllähän omat lapset on kuitenkin tärkeämpiä kuin työ.

[QUOTE="kolmen äiti";25920985]Onko kenelläkään tietoa siitä, onko työnantajalla oikeus evätä HOITOVAPAA tuohon vamaan vakavaan haittaan vedoten? Vai onko se vain osittaisessa hoitovapaassa?
Tämä on oikeastaan se ydinkysymys minun kannaltani.

Toki itseäkin harmittaa se, että jätän kyllä työnantajan ja projektin tosi paskaan tilanteeseen jos katoan pariksi kuukaudeksi. Mutta kyllähän omat lapset on kuitenkin tärkeämpiä kuin työ.[/QUOTE]

Osittaisen hoitovapaan pystyy eväämään mutta ei sitä että jäät kotihoidontuelle. Se on ihan ilmoitusluontoinen asia.

3 § (29.6.2006/533)
«Hoitovapaa»
Työntekijällä on oikeus saada hoitovapaata lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Ottolapsen vanhemman oikeus hoitovapaaseen jatkuu kuitenkin siihen saakka, kun lapseksi ottamisesta on kulunut kaksi vuotta, enintään siihen asti, kun lapsi aloittaa koulun.
3 a § (29.6.2006/533)
Äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaasta sekä hoitovapaasta ilmoittaminen
Äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaasta sekä hoitovapaasta on ilmoitettava työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamisaikaa. Jos vapaan kesto on enintään 12 arkipäivää, ilmoitusaika on kuitenkin yksi kuukausi. Ottolapsen hoidon vuoksi pidettävästä vapaasta ilmoitettaessa on, jos mahdollista, noudatettava edellä säädettyä ilmoitusaikaa.

Missä se 2v on nyt hoidossa? Miten te taloudellisesti pärjäätte sen kesän, jos jäät hoitovapaalle? Päivähoitopaikka pitää irtisanoa, jos haluat kotihoidontuen saada. Sittenhän se ei ole ongelma, jos kelasta et rahaa meinaa hakea, vaan on esim. säästöjä.

Yhden pätkän olen käyttänyt, eli jäin heti äitiysloman jälkeen hoitovapaalle.
2-vuotias on nyt hoidossa päiväkodissa. Missään tapauksessa emme hänen päivähoitopaikkaansa irtisanoisi. Tarkoitus on oikeasti vaan saada tuo kesä jotenkin sujumaan, niin että 2-luokkalainen ei joudu olemaan liian paljon yksin, että eskarilainen saadaan saatettua hyvin kouluelämän alkuun jne. Ja kun lomat ei riitä, niin hoitovapaa olisi LOISTAVA juttu.

Pärjäämme kyllä muutaman kuukauden miehen palkalla ja minun säästöillä ilman pienintäkään ongelmaa.

Kiitos Timpalle tuosta sääntöpätkästä. Tämä täytyy ehdottomasti laittaa harkintaan.

Toisaalta on ihan mahdottoman huono omatunto siitä, että edes harkitsen tällaista. Tiedän, että se työn kannalta on ihan katastrofi ja joudun itse paikkaamaan sitä toukokuussa ja sitten alkusyksystä tekemällä töitä ihan sikana.

Mutta lasten kannalta tämä vain olisi niin mahtava juttu.

Että voit jäädä hoitovapaalle, pitää sinun lapsesi olla kotihoidossa, myös työnantaja voi vaatia että myös se täyttyy eli joutunet sanomaan hoitopaikan irti, mutta otappa selvää siitä laista että on oikeus palata samaan hoitoon jos sen oikeuden käyttää tietyn ajan sisällä.

No siis tietenkin on oikeus jäädä hoitovapaalle mutta se tarkottaa sitten sitä että irtisanot lasten nykyiset hoitopaikat ja haet uudelleen elokuun puolivälistä alkaen. mekin meinataan kesä 2013 hoitaa sillei että toinen meistä on hoitovapaalla kesä- ja heinäkuun koska muutoin on hankala järkätä tokaluokkalaisen hoitoa.

[QUOTE="vieras";25921163] mutta otappa selvää siitä laista että on oikeus palata samaan hoitoon jos sen oikeuden käyttää tietyn ajan sisällä.[/QUOTE]

Helsigissä tämä menee "päivähoidon keskeyttäminen" -nimellä. Mutta keskeyttämisen täytyy kestää vähintään 4kk, joten täällä ei siitä olisi ainakaan kesäksi apua.

No siis tietenkin on oikeus jäädä hoitovapaalle mutta se tarkottaa sitten sitä että irtisanot lasten nykyiset hoitopaikat ja haet uudelleen elokuun puolivälistä alkaen. mekin meinataan kesä 2013 hoitaa sillei että toinen meistä on hoitovapaalla kesä- ja heinäkuun koska muutoin on hankala järkätä tokaluokkalaisen hoitoa.

Hoitopaikat pitää hakea 4kk aikaisemmin. Jos ap:n lapsi on vielä toukokuussa hoidossa, ei paikka voi hakea uudelleen jo huhtikuussa.

Niin, riippuu tietenkin millainen hoitopaikkatilanne teidän paikkakunnalla on?? Eli jos sanot paikan irti, kuinka nopeasti saatte uuden? Mutta käsittääkseni muussa tapauksessa asian pitäisi onnistua.

Hoitopaikasta en ollut ajatellut luopua, vaikka TOTTAKAI kaikki lapset olisivat koko kesän kotona jos minä kerran olisin kotona.

Mutta hoitopaikkatilanne kunnassamme on huono ja tuo päiväkoti jossa lapsemme on, on todella haluttu hoitopaikka. Koko ajan on vaikka kuinka paljon lapsia jonossa.

En siis todellakaan uskaltaisi antaa kuopuksen hoitopaikkaa pois, ellen sitten päiväkodin johtajalta saisi lupausta, että hoitopaikka odottaa meitä.

Ja se, että hoitopaikasta maksettaisiin (vaikka ei käytetä) tai että en saisi hoitovapaalta korvausta EI TODELLAKAAN ole ongelma. Kunhan vaan saisin sen hoitovapaan.

Yhteistyössä